Darázsi, a sivatagi mentő

TÓTH ANITA jelenti BamakóbólTÓTH ANITA jelenti Bamakóból
Vágólapra másolva!
2006.01.12. 01:36
Címkék
Tovább fogyott a kis magyar különítmény: a Szaller Zoltán vezette kamionos egység az első futómű sérülése miatt a verseny feladására kényszerült. Négy nappal a cél előtt egy motoros (Varga Ákos), egy autós páros (Szalay Balázs, Bunkoczi László) és két kamionos egység (a Darázsi Zsolt és a Szobi Balázs vezette trió) képviseli a színeinket.
A Darázsi Zsolt vezette zöld kamion továbbra is remekel a Dakar-ralin
A Darázsi Zsolt vezette zöld kamion továbbra is remekel a Dakar-ralin
A Darázsi Zsolt vezette zöld kamion továbbra is remekel a Dakar-ralin
A Darázsi Zsolt vezette zöld kamion továbbra is remekel a Dakar-ralin
A Darázsi Zsolt vezette zöld kamion továbbra is remekel a Dakar-ralin
A Darázsi Zsolt vezette zöld kamion továbbra is remekel a Dakar-ralin

Amióta két napja a mezőny átlépte a mali határt, a homokdűnék feledésbe merültek, ugyanis újabb gondok adódtak: a szűk, gyors, sokszor fák között kanyargó utakon iszonyú a por, és ha az ember egyszer eltéved, nehéz korrigálni, mivel a keskeny úton még megfordulni sem könnyű.
A szervezők minden este felhívják a figyelmet a falubeliekre is, akiknek természetesen nagyon tetszik a színes forgatag, viszont általában nemigen tudják, hogy a pálya szélén hol biztonságos állni (bár erre a rendezők afféle képregényben igyekeznek felhívni a helyiek figyelmét – gondolva azokra is, akik nem tudnak olvasni). Az állatok is gondot okozhatnak, néhány nappal ezelőtt Kristóf Márton szervizcsapatának egyik tagja mesélte, hogy az összekötő szakaszon elütöttek egy tevét, a tévések pedig kedden rögzítettek hihetetlen képsorokat.

Egy kis történelem

1992. január 11-én Namibe és Ruacana közötti szakaszt teljesítette a mezőny (össztáv: 517 km, szelektív: 225 km). Az autósok közül Ari Vatanen ötödik szakaszgyőzelmét aratta, míg a motorosok mezőnyéből a Cagivával száguldó Morales volt a leggyorsabb.

Ez volt az első év a Dakar-rali történetében 1979 óta, hogy a verseny nem érintette Szenegál fővárosát – a célt Fokvárosban jelölték ki a rendezők. Abból a szempontból is különleges volt a viadal, hogy ekkor engedélyezték először a műholdas navigációs rendszer (GPS) használatát.

A Dakar ötszörös győztese, Cyril Neveu, aki korábban az összes sivatagi show-n elindult (tizenháromszor vett részt a küzdelemben) most először maradt távol a versenytől.
A szamár, amely bírja a száguldást

A felvételen azt látni, amint az egyik Mitsubishi elszáguld egy állat mellett. A lassításból az is kiderül, hogy az "illető" egy szamár, amely teljes lelki nyugalommal konstatálja a történteket, legfeljebb a farkával csap egyet-egyet jobbra és balra.
Megérkezik a második autó, az már harminc centire megy el tőle – de a csacsinak a szeme sem rebben. Aztán valaki végre megkönyörül rajta, és elhajtja az útból. Szóval efféle megpróbáltatásokra is fel kell készülniük a versenyzőknek Maliban, de ez még érdekesebbé teszi a viadalt.
És ha ez nem lenne elég, Varga Ákos is fokozta egy kicsit az izgalmakat szerdán. Az egyetlen versenyben lévő motorosunk egészen addig élvezte a szakaszt, amíg el nem kezdték előzni az autósok, mert bizony iszonyú port kavartak előtte. (,,Nem szívesen nézném meg, hogy néz ki a tüdőm, de szerintem olyan lehet, mintha száz éve dohányoznék" – mondta Varga a belélegzett pormennyiségre célozva.)

A feje tetején landolt Varga

Az egyik ilyen alkalommal Varga körülbelül 15 kilométer/órás sebességre lassított, és utóbb kiderült, ez volt a szerencséje, mert a gyér látási viszonyok között elakadt egy kőrakásban és pont a feje tetején landolt. Nem lehetett kis becsapódás, mert a sisak külső héja megrepedt. ,,Kívülről olyan lehetett az egész, mint egy rajzfilmjelenet – mosolygott a célban a KTM-pilóta. – Nem készültem fel az esésre, úgyhogy jóformán csak a fejem teteje érte a földet, úgy csapódtam a talajba. Szerencsére semmi bajom sem lett, a sisak megvédett."
Varga a 45. helyen teljesítette a szakaszt, de az eredmény nem is volt túlságosan fontos számára – már csak egyetlen cél lebeg a szeme előtt: befejezni a versenyt.

A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős orra alá megint borsot tört a technika ördöge. Körülbelül a 110. kilométernél az autó elkezdett szörnyű hangokat kiadni magából, úgyhogy meg kellett állniuk. Kiderült, az első kardán esett le, úgyhogy a páros kénytelen volt bevárni a versenykamiont, amelynek legénysége Darázsi Zsolttal az élen immár sokadszor játszotta el a ,,mentőangyal" szerepét.
A gyorsszerviz után Szalayék kétszer rövid időre elkeveredtek a navigációigényes szakaszon, és végül az 56. helyen értek célba a zöld Opel Fronterával.
A kamionosainkkal kapcsolatban jó és rossz hírünk egyaránt van. Kezdjük a rosszal: a Szaller Zoltán, Csitári Tibor, Laklóth Aladár triónak lapzártánk után sem sikerült elérnie a kayesi tábort, ami azt jelenti, hogy kiesett a versenyből. Az RTL Motorsport Klub utolsó versenyben lévő egysége (amint arról korábban beszámoltunk, Palik László motorhiba, Kis Sándor pedig a Paul Belmondóval történt ütközés miatt kényszerült kiállásra) egy nagy gödörbe került, és a versenygép első futóműve olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem lehetett a helyszínen megjavítani.

48 óra a sivatagban 50 percnyi alvással

Ezt Szobi Balázs mesélte, aki két társával, Éder Attilával és Jobbágy Ákossal kedden lapzártánk után megérkezett a táborba. Alig állt a lábán, hiszen a hétfői, húsz órán át tartó erőltetett menet után mindössze ötven percet aludt (azt is a MAN kamionban – és lássuk be, a kagylóülést nem kifejezetten alvásra találták ki), úgy vágott neki a Kayesbe vezető útnak. Ott azonban végre kipihenhette magát, és újult erővel vághatott neki a távnak. S hogy miként vélekedett a ,,vége-hossza nincs" száguldásról? Csak annyit mondott: ,,Ez a Dakar! Ezért jöttünk ide." A szerdai szakaszon a 28. helyen ért célba.
Ha már a kamionosainknál tartunk, semmiképpen sem szabad megfeledkeznünk a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Rack György hármasról, amely eddig majd minden szakaszt a mezőny első felében zárt – a szerdait például a 14. helyen. A jó kezű pilóta már rég elfelejtette, hogy az előző napon beleugratott egy mély gödörbe, s emiatt a kormányösszekötőt jó fél órán keresztül kellett egyengetni. Ezúttal minden rendben volt: a zöld MAN kiválóan bírta a megpróbáltatásokat.

28. Dakar-rali
11. szakasz, Kayes–Bamako (össztáv: 705 km, ebből szelektív szakasz: 231 km). Autósok:
1. Giniel de Villiers, Tina Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 3:07:01, 2. Saby, Perin (francia, Volkswagen Touareg) 5:33 p h., 3. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero) 6:03 p h., …56. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 2:13:19 ó h.
Motorosok: 1. Alain Duclos (francia, KTM) 3:16:04, 2. Coma (spanyol, KTM) 1:27 p h., 3. Street (amerikai, KTM) 6:39 p h., …45. Varga (KTM) 1:09:24 óra h.
Kamionosok: 1. Stacey, Gotlib, Van Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 4:20:15, 2. De Azevedo, Martinec, Justo (brazil, cseh, brazil, Tatra) 6:41 p h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 11:10 p h., …14. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 1:02:58 ó h, …28. Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) 3:48:07 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero) 41:37:57, 2. Alphand 25:09 p h., 3. De Villiers 42:19 p h., …37. Szalay 27:08:05 ó h.
Motorosok: 1. Marc Coma 42:07:22, 2. Despres (francia, KTM) 34:24 p h., 3. Sala (olasz, KTM) 1:07:01 ó h, ...71. Varga 23:32:00 óra h.
Kamionosok: 1. Csaguin 55:21:11, 2. Stacey 3:19:34 ó h., 3. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 3:41:34 ó h., ...16. Darázsi 21:08:00 ó h, …24. Szobi 38:21:26 ó h. ---- A ---- &
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik