- Van ideje egyáltalán levegőt venni?
- Hát, nem nagyon - vallotta be a spanyol pilóta. - Eleve sokan keresnek meg amiatt, hogy a motorról autóba ültem, és ehhez jön még, hogy a hazámban van a rajt. A szurkolók szeretnek, és ezt az elképzelhető összes módon próbálják érzékeltetni.
Romának nem hiányzik a motorozás- Hogy érzi magát autóversenyzőként?
- Remekül. Az autó szép - mosolyog, és megsimogatja a Pajero elejét -, és gyors is.
- Nem hiányzik a motorozás?
- Egyáltalán nem, szerintem éppen idejében váltottam. Persze nem mondom, hogy többé nem ülök motorra - például a feleségemet biztosan viszem majd egyszer-kétszer -, de versenyezni már nem fogok két keréken.
- Milyenek voltak az első autós tapasztalatai?
- Remek érzés a világ legjobb tereprali-autóját vezetni, és most már azt is kezdem megszokni, hogy valaki ül mellettem, és folyamatosan beszél hozzám.
- Meg kellett változtatnia a vezetési stílusát?
- A két műfaj nem hasonlítható össze, úgyhogy egyelőre nem tudom, az autóvezetésben milyen a stílusom.
- Mit gondol a saját esélyeiről az idei Dakaron?
- Én azért vagyok itt, hogy tanuljak. Az a legfontosabb számomra, hogy megértsem az autóversenyzés lényegét, no meg az, hogy segítsek a csapatomnak a minél jobb eredmény elérésében. ---- S hogy kinek segíthet Roma? Elsősorban a címvédő Stéphane Peterhanselnek. Hubert Auriol után ő a Dakar történetének második olyan résztvevője, aki autóval és motorral is meg tudta nyerni a világ legnehezebb terepraliversenyét, és ő mindenki titkos favoritja az idén.
- Dubaiban mintha lettek volna apróbb gondjai a vadonatúj fejlesztésű Pajeróval. Sikerült azóta megoldani a problémákat?
- Nem voltak ezek nagy gondok, egyszerűen csak teszteltük a különböző alkatrészeket, a különböző beállításokat. Az autó mostanra tökéletes.
- Hogy sikerült a felkészülés?
- Nagyon jól. Pályafutásom során ez az első olyan év, amelynek a végén azt mondhattam, eleget ültem a versenyautóban.
- Elárulja a sikere titkát?
- Szerintem elsősorban annak köszönhető, hogy kiváló navigátorom van. Jean-Paullal évek óta dolgozunk együtt, miközben a többiek folyamatosan váltogatták a társukat, mi végig együtt dolgoztunk. Jó a hangulat a kocsiban, és én maximálisan megbízom benne.
Maszuoka szerint lesz csapatutasításPeterhansel csapaton belüli legnagyobb riválisa a Dakaron eddig már kétszer győzedelmeskedő japán pilóta, Maszuoka Hirosi lehet, aki rendkívül elszántnak tűnik.
- Természetesen győzni szeretnék. Ám a Dakaron ez csak úgy lehetséges, ha nincs technikai gondod, és nem hibázol. Márpedig ahhoz, hogy ezt a két tényezőt az ember két héten keresztül kiküszöbölje, elég nagy szerencse kell.
- Ön szerint ez a verseny nehezebb vagy könnyebb, mint a tavalyi volt?
- Egyértelműen nehezebb, már csak a két maratoni szakasz miatt is. A versenyzők helyzetét szerintem nagyon megnehezíti, hogy lesz kétszer két nap, amikor egyáltalán nem nyúlhat szerelő az autóhoz.
- Várható csapatutasítás? Például ha három Mitsubishi lesz a dobogós helyeken, engedik majd, hogy egymást "gyilkolják"?
- Szerintem a szünnapig mindenki azt csinál, amit akar, Atarban azonban valószínűleg kitalál valamit a csapatfőnök.
És akkor a három nagyágyú után jöjjön az a két versenyző, akinek talán kevesebb esélye van a végső sikerre. Luc Alphand-nak egyelőre nincs túl sok versenytapasztalata az autóval, és az a terve, hogy az első három-négy napon okosan közlekedik, hogy esetleg maradjon esélye robbantani. Az alakulat egyetlen hölgytagja, Andrea Mayer pedig az idén is a "gyorsszerviz" szerepét tölti be, vagyis ha valakinek bedöglik az autója, a hibás alkatrészt kiszedik a német hölgy kocsijából, és ő várja meg a szervizkamiont. Ez elsőre talán igazságtalannak tűnik, de ha figyelembe vesszük, hogy tavaly egyik Pajerónak sem volt nagyobb baja, és Andrea végül ötödikként végzett… ----
Mleoni befejeziA kétszeres Dakar-győztes (2001, 2002) Fabrizio Meoni bejelentette, hogy az idei biztosan az utolsó Dakarja lesz. A Vaddisznó becenevű olasz motoros döntése nem meglepő: 1975 óta folyamatosan versenyez, a mostani a 13. Dakarja - és december 31-én betöltötte a 47. életévét.
Új Nissan, Ford és Volkswagen A Mitsubishi összes ellenfele új autót készített az idei viadalra. A Nissan új, hatfokozatú szekvenciális váltót és új, 4000 köbcentis, 272 lóerős motort tett bele a Pick Upba. A Volkswagen Touragjében új, 2500 köbcentis turbódízel motor dolgozik, míg a kétszeres győztes Jean-Louis Schlesser új, 5400 köbcentis V8-as Ford blokkot szerelt be a saját építésű, kétkerékhajtású Buggyjába.
Sainct emlékére A háromszoros Dakar-győztes Richard Sainct-re emlékezik egykori munkaadója, a KTM. A szeptemberi Fáraó-ralin tragikus balesetben elhunyt francia motoros iránti tisztelete jeléül a gyári KTM-csapat egy matricát helyezett fel a motorjaira, rajta egy egyes számú motoros, felette felirat: In memoriam Richard Sainct.
Tiltakozás Katalóniában az Iniciativa per Catalunya (ICV) nevű társadalmi szervezet tiltakozott a Dakar-rali ellen, mondván: a verseny tökéletesen szimbolizálja a fejlett világ pazarló életmódját. Az ICV szerint a Dakar főleg azért tisztességtelen, mert a szponzorok zöme kizsákmányolja azokat az országokat, amelyeken a verseny áthalad. Az ICV közölte: küzdeni fog a Dakar betiltásáért, mert a helyszínként szolgáló országoknak semmiféle haszna nem származik a viadalból.