Egy magyar vb-futamgyőztes

HEGYI ANDRÁSHEGYI ANDRÁS
Vágólapra másolva!
2004.12.23. 21:39
Címkék
Németh Kornél az idén is többször átírta a magyar motokrosszozás történetét. A 21 éves krosszos az 1957 óta létező motokrossz-világbajnokság első magyar futamgyőztese lett, azaz a gyorsaságizó Drapál János mellett Németh a második magyar motoros, aki egyéni vb-futamon diadalmaskodni tudott. Németh a motokrossz-vb első magyar érmese és első magyar rajtelsője is, ennek köszönhetően a Magyar Motorsportszövetség a balatonszemesi krosszosnak nyújtja majd át Az év motorosa díjat. (Az utóbbi információ egyelőre nem hivatalos.)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél vb-futamgyőzelme meglepetésnek számított. Az ugyan már évek óta nyilvánvaló volt, hogy nagyon tehetséges motoros, ám a nemzetközi elittel szemben mindig is hátrányban volt. Sohasem tudott ideális körülmények között felkészülni, és sohasem teljesített problémamentesen világbajnoki idényt. Anyagi gondjai és műszaki problémái egymást követték, a motorja sohasem volt ütőképes az ellenfelekéhez képest, és sokszor a csapatai is kívülállóként kezelték.
Németh mindig családi vállalkozásban motorozott, ám egy bizonyos szint után ez már nem elég a továbblépéshez. Szüksége lett volna egy tőkeerős szponzorra, amely bevásárolta volna őt valamelyik nagycsapatba, vagy legalább egy menedzserre, aki segítette volna érvényesülni a nemzetközi porondon. Ez nem állt mögötte, a negatív tényezők a szezon során is tükröződtek - mégis az eddigi legsikeresebb évadját zárta.
Pedig az idény elején nem tűnt biztatónak a helyzet. Németh nem rajtolhatott a motokrossz-vb királykategóriájában, az MX1-ben; kiderült, hogy kevesebb pénzből kell gazdálkodnia, ami egyet jelentett azzal, hogy a műszaki háttere is megbízhatatlanabbá vált. A legrosszabb azonban az volt, hogy súlyos kézsérülést szenvedett az MX3-vb áprilisi, olaszországi idénynyitóján. A baleset után kényes műtét, majd másfél hónapos lábadozás következett. A gyógyulás után azonban hihetetlen bravúrsorozat vette kezdetét - mi lett volna, ha a technika ördöge nem szól közbe többször is?!
A júniusi Szlovén Nagydíj első futamán előbb rossz rajt után a 20. helyről feljött az ötödikre - először került be magyar az első tízbe vb-futamon -, majd a második versenyen is látványos felzárkózást mutatott be. A francia viadalon, amelyet egy héttel a szlovén után rendeztek meg, előbb megint ötödik lett, majd ezüstérmes pozícióban haladt - végül azért nem állhatott fel a dobogóra, mert öt perccel a leintés előtt leégett a kuplungja.

Németh Kornél
Született: 1983. március 9., Kaposvár
Magassága/ testsúlya:
195 cm/100 kg
Motorjai: Yamaha (1987–1990), Kawasaki (1991–1992), Yamaha (1993–1999), Kawasaki (2000), KTM (2001–2004), Suzuki (2005–)
Legjobb eredményei: 12x magyar bajnok, Eb-pontszerzô (125 kcm, 250 kcm, Open), Eb-érmes (125 kcm, 250 kcm, Open), 125-ös összetettbeli Eb-3. (2000), csapat Eb-kategóriagyôztes (Open, 2003), vb-pontszerzô (125 kcm, 250 kcm, MotocrossGP, MX3), vb-futamgyôztes (2004, Román GP, MX3), vb-rajtelsô (2004, MX3), összetettbeli 12. helyezett a vb-n (2004, MX3), freestyle Világkupa-bronzérmes (2001), 4. helyezett az amerikai freestyle-bajnokságban (2001)
A vb negyedik, romániai futamán is akadtak technikai gondjai, ennek ellenére az augusztus 14-ei hétvége örökre emlékezetes marad a magyar krosszos számára. Szombaton edzéselső lett, vasárnap pedig egy aranyat és egy ezüstöt szerzett. Az első húszkörös verseny harmadik körében ellépett a mezőnytől, és óriási fölénnyel győzött. A második felvonásban ő kapta el a legjobban a rajtot, majd 25 percen át párbajozott a későbbi világbajnokkal, Yves Demariával. Kilenc perccel a leintés előtt azonban újra kuplunggondjai támadtak, kénytelen volt visszavenni a tempóból, és meg kellett elégednie a második hellyel. Ezután az összetettben feljött a hatodik helyre, és jó esélye volt arra, hogy vb-bronzérmes legyen. A nem megfelelő technikai háttér azonban megakadályozta ebben: Ausztriában kétszer kiállni volt kénytelen motorhiba miatt, Bulgáriába pedig el sem utazhatott, mert nem volt motorja.
Ezek a gondok remélhetőleg végleg megszűnnek jövőre. A magyar pilóta a Suzuki Kurz színeiben, immár az MX1-ben végre megmutathatja, mire képes akkor, ha a teljes vb-szezonban megbízható motorral versenyezhet. ---- Tisztelgés a zsenialitás előtt

Az összes sportágat figyelembe véve talán a motorsportban a legegyértelműbb, hogy ki az, aki a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtotta a 2004-es évadban. A 25 éves olasz Valentino Rossi az első számú motorossorozat, a gyorsasági világbajnokság királykategóriájában, a MotoGP-ben alkotott maradandót. Úgy tudott világbajnok lenni, hogy a verhetetlen Hondáról átült egy versenyképtelennek tartott Yamahára. Nagyságát az mutatja a legjobban, hogy még az ellenfelei és ellendrukkerei is elismerték: az idén a hóbortos Doktor tényleg váratlan és hihetetlen eredményt ért el. Max Biaggi például a 2004-es idény sportolójának titulálta örök riválisát.
A motorbarátok azonban még messzebbre mentek: a MotoGP hivatalos internetes honlapján a rajongók egyenesen minden idők legjobbjának választották. Persze, ezzel lehet vitatkozni, az azonban tény, hogy az idei tényleg minden idők legemlékezetesebb királykategóriabeli szezonja volt. És ez csak Rossinak köszönhető!
A legfiatalabb hatszoros világbajnok, nem kis bátorságról tanúbizonyságot téve, három vb-cím és 33 futamgyőzelem után szakított a Hondával, és ez még mind semmi; a Yamahához írt alá, amely története legnagyobb válságát élte át 2003-ban (gyári csapat még sohasem szerepelt ilyen rosszul).
Ez Rossit egyáltalán nem érdekelte. Már az előszezoni teszteken a legjobb volt, és az évadnyitót is megnyerte. Ezután következett további nyolc győzelem, méghozzá úgy, hogy a versenyek mellett és alatt folyamatosan háromféle Yamahát kellett fejlesztenie és tesztelnie. ---- Január
A 26. Dakar-ralin véget ér egy pechsorozat. A 32 éves Joan Roma pályafutása során először befejezi a szaharai versenyt, és megnyeri a viadalt. Ô a Dakar első spanyol győztese.

Március
Minden idők legsikeresebb amerikai krosszosa, a 25 éves Ricky Carmichael óriási meglepetésre bejelenti, hogy három év után az év végén elhagyja az amerikai bajnokságok legsikeresebb márkáját, a Hondát, és átszerződik a Suzukihoz. A spanyol Adam Raga megvédi a teremtriál-vb-címét. A jégmotoros-vb-n az orosz Dmitrij Bulankin első vb-szezonjában világbajnok lesz.

Április
Az 56. gyorsasági vb nyitó futamán, a 250-es géposztályban a spanyol Daniel Pedrosa minden idők legfiatalabb győztese lesz 18 évesen és 202 naposan. 52 éves korában rákban meghal a gyorsasági vb leghíresebb spanyol tervezője és technikai igazgatója, Antonio Cobas.

Május
A gyorsasági Eb 125-ös géposztályának harmadik nagydíján, a Hungaroringen Magda Attila ezüstérmet szerez, és a nyolcfutamos sorozatban végül a negyedik helyen zár. A 250-es amerikai szuperkrosszsorozatban a 22 éves Chad Reed az első ausztrál bajnok.

Június
A gyorsasági vb legpatinásabb nagydíján, a Holland GP-n Tóth Imre tizedik a 125-ben, és ezzel a harmadik vb-idényében megszerzi első pontjait.

Augusztus
Carmichael öt hónap kényszerpihenő után (súlyos térdsérülése volt) viszszatér, és megismételve a 2002-es teljesítményét, az idén is veretlenül nyeri meg az amerikai motokrosszbajnoki címet. A 125-ben a 19 éves James Stewart a főszereplő: előbb a szuperkrosszban, majd a motokrosszban írja át az összes statisztikát. Az endurance-vb-n Bitter Sándor két kilencedik és egy 12. helyet szerez, ezzel 15. az összetettben.

Szeptember
A gyorsasági vb-n Talmácsi Gábor a Portugál Nagydíjon hetedikként ér célba, ez a Malaguti történetének eddigi legjobb helyezése. A 32 éves belga Stefan Everts a motokrossz-vb új királykategóriája, az MX1 első világbajnoka lesz. Az MX2-ben az új-zélandi Ben Townley a harmadik vb-idényében világbajnok lesz, míg a francia Yves Demaria 16 évnyi vb-szereplés után jut fel a csúcsra, az MX3 világbajnokává koronázzák. A 7. Fáraó-rali 4. szakaszán halálos balesetet szenved a háromszoros Dakar-győztes francia Richard Sainct.

Október
A gyorsasági vb-n 19 évesen és 18 naposan Daniel Pedrosát koronázzák minden idők legfiatalabb 250-es világbajnokává. A 125-ös mezőnyben Andrea Dovizioso nevéhez fűződik a 70. olasz vb-cím, valamint a Honda 100. vb-aranya. Ugyanitt Talmácsi a 17. helyen végez. Az 58. Nemzetek Krosszán az Everts vezette belgák 14. csapat-vb-címüket szerzik meg. 23 évesen a brit James Toseland a szuperbike-vb legfiatalabb világbajnoka. A szupersportban az ausztrál Karl Muggeridge rekordokkal lesz világelső: egy idényben ő gyűjti a legtöbb pontot, és ő az első, aki egy évadban hétszer győz. Jason Crump révén 52 év után újra ausztrál világbajnoka van a salakmotorsportnak.

November
Talmácsi Gábor aláír a KTM gyári csapatához. A szupermoto-világbajnokságra egy év után visszatérő francia Thierry Van Den Bosch 2002 után ismét világbajnok lesz a királykategóriában, az S1-ben. Az idén életre hívott S2-ben szintén francia siker születik Jerome Giraudo révén, aki egy idén debütáló Apriliával győzedelmeskedik. A spanyolok a szabadtéri csapat-vb után a teremben is a legjobb válogatottat alkotják, ami azt jelenti, hogy minden idők legsikeresebb triálosa, a brit Dougie Lampkin hét év után először egyetlen vb-címet sem szerez.

Emlékeztető

GYORSASÁGI VILÁGBAJNOKSÁG
MotoGP: 1. Rossi (olasz, Yamaha) 304 pont, 2. Gibernau (spanyol, Honda) 257, 3. Biaggi (olasz, Honda) 217
250 kcm: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 317, 2. Porto (argentin, Aprilia) 256, 3. De Puniet (francia, Aprilia) 214
125 kcm: 1. Dovizioso (olasz, Honda) 293, 2. Barbera (spanyol, Aprilia) 202, 3. Locatelli (olasz, Aprilia) 192, …17. Talmácsi Gábor (magyar, Malaguti) 43, …29. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 6

MOTOKROSSZ-VILÁGBAJNOKSÁG
MX1: 1. Everts (belga, Yamaha) 688 pont, 2. Pichon (francia, Honda) 620, 3. Coppins (új-zélandi, Honda) 564
MX2: 1. Townley (új-zélandi, KTM) 622, 2. Rattray (dél-afrikai, KTM) 506, 3. Cairoli (olasz, Yamaha) 447
MX3: 1. Demaria (francia, KTM) 256, 2. Beggi (olasz, Honda) 235, 3. Bricca (olasz, Honda) 207, …12. Németh Kornél (magyar, KTM) 84
Legfrissebb hírek

Wade simán vette az első akadályt, Van Barneveld kiesett

Egyéb egyéni
4 órája

Visszaút – Somogyi Zsolt jegyzete

Angol labdarúgás
4 órája

Lindsey Vonn titkai – Morvai Katalin publicisztikája

Téli sportok
4 órája

Csütörtöki sportműsor: Kovács Patrik a darts-vb-n

Minden más foci
4 órája

Thomas Bach: Önöknél otthon érzem magam; Az ETO FC elleni rangadóval zárja az őszi szezont a Puskás Akadémia

E-újság
5 órája

Az Anadolu Efes meglepetésre 23 ponttal legyőzte a Zalgiris Kaunast a kosárlabda Euroligában

Kosárlabda
5 órája

Spanyol Kupa: szenvedett, de nyert a Real Madrid a harmadosztályú ellenfelével szemben

Spanyol labdarúgás
5 órája

Európai kézilabdaligák: Ogonovszkyék és Fazekasék is nyertek

Kézilabda
5 órája
Ezek is érdekelhetik