Luc Alphand megint az élen

TÓTH ANITA jelenti BamakóbólTÓTH ANITA jelenti Bamakóból
Vágólapra másolva!
2004.01.13. 21:57
Címkék
Bamako nyüzsgő afrikai nagyváros. Ezért aztán az eddig látott oázisok megkapó bája is hiányzik belőle. Viszont itt van az egyik legnagyobb piac Nyugat-Afrikában.
A néhány évvel ezelôtt még a sípályákon cikázó Luc Alphand pályafutása második szakaszgyôzelmét aratta a Dakar-ralin
A néhány évvel ezelôtt még a sípályákon cikázó Luc Alphand pályafutása második szakaszgyôzelmét aratta a Dakar-ralin
A néhány évvel ezelôtt még a sípályákon cikázó Luc Alphand pályafutása második szakaszgyôzelmét aratta a Dakar-ralin
A néhány évvel ezelôtt még a sípályákon cikázó Luc Alphand pályafutása második szakaszgyôzelmét aratta a Dakar-ralin
A néhány évvel ezelôtt még a sípályákon cikázó Luc Alphand pályafutása második szakaszgyôzelmét aratta a Dakar-ralin
A néhány évvel ezelôtt még a sípályákon cikázó Luc Alphand pályafutása második szakaszgyôzelmét aratta a Dakar-ralin
Nincs olyan termék, amit ne találna meg az ember, és a kereskedők (ahogy az itt már lenni szokott) nagy vehemenciával kínálják az áruikat, szinte letámadják a nézelődőt.
Színes ruhák, berber medáliák, tuareg gyűrűk, és ha az embernek szerencséje van, betekinthet általuk ezeknek a különleges népeknek a kultúrájába. Itt ugyanis a vásárlás nem egyszerűen arról szól, hogy valakinek megtetszik valami, és azt kifizeti, itt muszáj alkudni, mert ha nem, a normális ár hat-hétszeresét is elkérik az árusok. No és alkudozás közben megered a kalmárok nyelve, szolgálnak néhány adalékkal az adott áru eredetéről.
A versenyzők nem vehették ki a részüket az alkudozás gyönyörűségeiből, hiszen három versenyzés nélkül töltött nap után (kettőt fegyveres fenyegetettség miatt töröltek, egy pedig eleve pihenőnap volt) végre újra száguldozhattak. Bemelegítésként egy viszonylag rövid, de gyors szelektív szakasz várt rájuk, amelyen Luc Alphand ismét bizonyította, hogy nem csak a sípályákon gyors. Pályafutása második szakaszgyőzelmét aratta, és nagyon örült is neki, de az őt méltatóknak viccesen csak annyit mondott: már csak 48 részsiker kell, és utoléri Ari Vatanent. A finnek négyszeres Dakar-győztesének most esélye sem volt az első helyre, hiszen az utolsó pozíciók egyikéből rajtolt csapattársával, Colin McRae-vel együtt. Egyikük sem hajtott lassan: ezt bizonyítja, hogy a hetvenedik hely környékéről a skót a 13., a finn a 14. pozícióba zárkózott fel.
De térjünk vissza még egy kicsit a nap legjobbjaihoz. Alphand után a francia autóépítő fenomén (egykori Formula–1-es pilóta) Jean Louis Schlesser volt a második leggyorsabb a Ford-motoros Buggyval. Érdekesség, hogy csak kettejük után következtek a világverő Mitsubishik. Igazából azonban sem lepődött meg ezen, hiszen tetemes előnnyel vezetnek, nincs értelme kockáztatni. Az összetett éllovas Stéphane Peterhansel harmadik lett, de nem elégedetlen, még akkor sem, ha a sebességkorlátozás nem volt számára egyértelmű, és emiatt veszített jó néhány másodpercet. "Az itiner szerint a harminc kilométer per órás korlátozás a falu bejáratától lép életbe, a műholdas navigációs rendszer azonban csak két-háromszáz méterrel később jelzett – mondta Peterhansel. – Így ezen a szakaszon Schlesser meg tudott minket előzni. Jó lenne, ha egyértelműek lennének az erre vonatkozó szabályok, de persze nem számít a harmadik hely, a lényeg, hogy nem hibáztunk."
A táborban terjedő pletykák szerint egyébként a Mitsubishi-pilóták azt az utasítást kapták, hogy ne törekedjenek a maximumra, inkább a biztonságot tartsák szem előtt.
A kamionosok közül Firdausz Kabirov az idei harmadik szakaszgyőzelmét aratta, és ugyanúgy, mint Alphand, ő is az utolsó száz kilométeren előzte meg az ellenfeleit. Ez a siker egyben azt is jelentette számára, hogy az összetettben átvette a harmadik helyet Gerard de Rooytól. Az élen a helyzet változatlan: Vlagyimir Csaguin megnyugtató előnnyel (54:24 perc) vezet a tatrás brazil, Andre de Azevedo előtt.
A motorosoknál Cyril Despres volt a leggyorsabb, még úgy is, hogy kényelmetlenül érezte magát a motoron, mert a bekötözött, törött lábujja alig fért el a csizmában. No és az sem segített sokat, hogy a szakasz első részén csirkéket, pulykákat meg embereket kellett kerülgetnie. "Elképzelhető, hogy a többiek taktikáznak, de én nem – mondta Despres. – Megyek, ahogy tudok, a lehető legkevesebb kockázattal, és nem gondolok az összetett állásra." A tavalyi második helyezett francia jelenleg negyedik az összetettben, amelynek éllovasa, Joan Roma nem élvezte különösebben a pénteki napot, és "csak" a harmadik lett. Három és félről így is tíz percre növelte előnyét legfőbb riválisával, Richard Sainct-kel szemben. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a francia címvédőnek gondja volt: lógott az ülése, és bár próbálta rögzíteni, nem sikerült, úgyhogy a szakasz egy részét ülve tette meg.
Sainct-nek nincs oka az elkeseredésre, hiszen messze még a vége, nehéz szakaszok következnek. Szerdán például egy 478 kilométeres, homokos, tevefüves, rendkívül technikás szelektív vár a mezőnyre.

26. Dakar-rali
13. nap, Bobo Dioulasso–Bamako (összekötő szakasz: 88 km, szelektív szakasz: 213 km, összekötő szakasz: 365 km).
Autósok: 1. Luc Alphand, Henri Magne (francia, BMW X5) 1:54:53, 2. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 1:28 perc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 5:40 p h., 4. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 6:23 p h., 5. Saby, Stevenson (francia, brit, Volkswagen Touareg) 6:41 p h., 6. Kleinschmidt, Pons (német, francia, Volkswagen Touareg) 8:34 p h., …36. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 44:18 p h.
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM LC4) 1:48:13, 2. Coma (spanyol, KTM LC4) 5:47 p h., 3. Roma (spanyol, KTM LC4) 6:25 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 6:57 p h., 5. Lundmark (svéd, KTM 660) 8:07 p h., 6. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 9:48 p h.
Kamionosok: 1. Firdausz Kabirov, Ajdar Beljajev, Dzsamil Kamalov (orosz, Kamaz) 2:24:37, 2. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 2:20 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 4:48 p h.
Az állás 10 szakasz után (kettőt töröltek a programból). Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 30:16:53, 2. Maszuoka 1:04:43 ó h., 3. Schlesser 2:18:16 ó h., 4. Alphand 3:53:58 ó h., 5. De Mevius (belga, BMW X5) 4:15:30 ó h., 6. Mayer (német, Mitsubishi Pajero) 4:56:14 ó h., …52. Szalay Balázs 31:56:45 ó h.
Motorosok: 1. Joan Roma 33:00:13, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 10:06 p h., 3. Cox 28:53 p h., 4. Despres 38:29 p h., 5. Ullevalseter 1:01:43 ó h., 6. Lundmark 1:02:47 ó h.
Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin, Szemion, Jakubov, Szergej Szavosztin (orosz, Kamaz) 38:28:34, 2. De Azevedo 54:24 p h., 3. Kabirov 1:49:20 ó h.
Következik: 14. nap, Bamako–Ajun-el-Atrúsz (összekötő szakasz: 230 km, szelektív szakasz: 478 km, összekötő szakasz: 25 km)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik