Románál van a lélektani előny

TÓTH ANITA jelenti BamakóbólTÓTH ANITA jelenti Bamakóból
Vágólapra másolva!
2004.01.10. 21:49
Címkék
Különleges reggel volt. A motorosok nem brümmögtették egész éjszaka a gépeiket, és a szokásosnál később ébredt a tábor. A mozdulatok mechanikusak voltak: öltözés, fésülködés tükör nélkül, sátor szét, hátizsákra rá, irány a bivouac, a központi sátor. A reggeli a szokásos: kenyér, vaj, sajt, sonka, tojás és tészta paradicsomos szósszal  ez utóbbit most nem sokan kérték. Normálisan a motorosoknak készítik, mivel a tészta gyorsan felszívódik, és energiává válik. Most nem volt szükség az energiára.
A motorok betolása a repülôgépek gyomrába nem igényelt különösebb erôfeszítést – a többség mégsem örült a pihenônek
A motorok betolása a repülôgépek gyomrába nem igényelt különösebb erôfeszítést – a többség mégsem örült a pihenônek
A motorok betolása a repülôgépek gyomrába nem igényelt különösebb erôfeszítést – a többség mégsem örült a pihenônek
A motorok betolása a repülôgépek gyomrába nem igényelt különösebb erôfeszítést – a többség mégsem örült a pihenônek
A motorok betolása a repülôgépek gyomrába nem igényelt különösebb erôfeszítést – a többség mégsem örült a pihenônek
A motorok betolása a repülôgépek gyomrába nem igényelt különösebb erôfeszítést – a többség mégsem örült a pihenônek
Ahhoz ugyanis, hogy az ember betolja a motorját egy hatalmas orosz gép gyomrába, majd maga is repülőre szálljon, viszonylag kevés energia szükségeltetik. Az AN12-esek nyelték a motorokat, mint kacsa a nokedlit, a versenyzők közül pedig volt, aki szomorúan, volt, aki megkönnyebbülve (felkötött kézzel, rögzített vállal, mankóval közlekedve) figyelte a fejleményeket. Előbbiek (ők voltak kevesebben) azt sajnálták, hogy nem tudják csökkenteni a hátrányukat az összetettben, utóbbiak pedig bíztak benne, hogy kipihenik magukat, esetleg felépülnek sérüléseikből az elkövetkező három nap során.
S hogy miként kerülhetett sor erre a szokatlan reggeli programra? A Dakar szervezői péntek délután bejelentették, hogy a mezőny fegyveres fenyegetettség miatt nem megy Moptiba, így az elkövetkező két napot etapként teljesíti (nem lesznek szelektív szakaszok, nem mérik az időt). Az azóta sem derült ki, hogy miféle fegyveres csoportok fenyegetésétől tartottak a mali hatóságok, azt azonban közölték: a hadseregük nem tudja kontrollálni az említett bandák mozgását. Így esett, hogy a verseny történetében immár nem először törölni kellett néhány szakaszt (ezúttal kettőt) az eredeti programból.
A motorosok repülővel, az autósok a járműveikkel keltek útra Bamakóba – már aki volt olyan szerencsés, hogy egyáltalán teljesíteni tudta a pénteki távot. Jó néhányan "elhullottak" ugyanis a Nemába vezető úton: a szombati hivatalos közlemény szerint 71 motoros, 49 autós és 37 kamionos egység van versenyben jelenleg. Csak összehasonlításképp: Clermont-Ferrand-ból 195 motoros, 142 autós és 63 kamionos indult a sivatag meghódítására, a mezőny tehát jócskán megfogyatkozott.

Maszuoka Hirosi (képünkön) rendületlenül üldözi Peterhanselt, hátha csoda történik
Maszuoka Hirosi (képünkön) rendületlenül üldözi Peterhanselt, hátha csoda történik
Maszuoka Hirosi (képünkön) rendületlenül üldözi Peterhanselt, hátha csoda történik
Az igazsághoz tartozik, hogy a fentiek még nem a végleges adatok, a rendezőség ugyanis olyan határozatot hozott, hogy mindenki egységes időeredményt kap (21:00 órát), aki szombaton reggel 7.30 után ért Nemába. És mivel jó néhányan még tegnap este is az útvonalon szereltek, a határozat kiegészült azzal, hogy aki hétfő este hatig beér a Bobo Dioulasso-i táborba, folytathatja a versenyt.
Kérdés, segít-e ez valamit a Nissan két élpilótáján, Ari Vatanenen és Colin McRae-n. Ôk ugyanis a szakasz 392. kilométerénél tartottak hosszú kényszerpihenőt – a finn pilótának a kuplungja, a skótnak a váltója ment tönkre. Természetesen a csapat szervizkamionja megpróbált segíteni nekik, de miután húzta őket egy darabig, úgy döntöttek, jobb, ha inkább nekiállnak szerelni. Szombaton este még nem voltak Nemában, de nem is ez a nagyobb baj, hanem az, hogy kihagytak két ellenőrző pontot, ezért pedig valószínűleg további büntetések járnak.
A Nissan-alakulat egyetlen reménysége a jó összetettbeli eredményre esélyes Giniel de Villiers maradt, akinek szintén nem volt eseménytelen napja pénteken. Eltévedt, eltört a kerékfelfüggesztése, úgyhogy pillanatnyilag csak a 11. helyen áll az összetettben. A csütörtökön még második Grégoire De Mevius is peches napot zárt szombat reggel: túl van egy turbócserén, jó néhány izzasztó percen, de még így is a negyedik helyen áll az autóépítő fenomén, Jean-Louis Schlesser mögött.
A mezőnyt Stéphane Peterhansel vezeti, és az előnye olyan tetemes (1 óra 4 perc) csapattársával, Maszuoka Hirosival szemben, hogy ha nem követ el nagyobb hibát, és megússza technikai gond nélkül, övé lehet a győzelem. Márpedig ez azt jelentené, hogy ő lenne a második olyan versenyző a Dakar történetében Hubert Auriol mellett, aki autóval és motorral is nyerni tud a sivatagi show-n. Ez azonban egyelőre még nagyon távoli, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az idei viadalon napról napra változik a helyzet az élen.
A motorosok közül Joan Románál van a lélektani előny. Igaz, mindössze három és fél perccel vezet a tavalyi győztes Richard Sainct előtt, de a spanyol ereje teljében van, mosolygós, és tőle szokatlanul nyugodt, miközben francia riválisának bal könyökén hatalmas kötés éktelenkedik (egy néhány nappal ezelőtti esés következménye), és nincs is túl jó kedvében.
A kamionosoknál Vlagyimir Csaguin majdnem egy óra előnnyel vezet a brazil Andre de Azevedo előtt, amit bizony nehéz lesz ledolgozni, ha a Kamazzal nem lesz valami gond. Ráadásul már csak hat nap van hátra a versenyből, hiszen az éles küzdelem a szünnap után, kedden folytatódik…

26. Telefónica Dakar-rali
Az állás 9 nap után. Autósok:
1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 28:16:20, 2. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1:04:00 óra hátrány, 3. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 2:22:28 ó h., 4. De Mevius, Guehennec (belga, francia, BMW X5) 3:52:17 ó h., 5. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 3:59:38 ó h., 6. Mayer, Schulz (német, Mitsubishi Pajero) 4:50:24 ó h., …45. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 31:18:07 ó h.
Motorosok: 1. Joan Roma (spanyol, KTM LC4) 31:05:35, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 3:33 p h., 3. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 28:21 p h., 4. Despres (francia, KTM LC4) 44:54 p h., 5. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 58:20 p h., 6. Lundmark (svéd, KTM 660) 1:01:05 ó h.
Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin, Szemjon Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz) 35:57:20, 2. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 58:41 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 1:53:10 ó h., …31. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 25:44:25 ó h.
Következik: 11. nap, Bamako–Bobo Dioulasso (542 km összekötő szakasz)

Mindent a Dakarról: class="cikk-kapcs-link">www.dakar.hu

Szavazás

Célba ér-e a Szalay, Bunkoczi páros a Dakaron?

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik