Motorsport: új kanyar a barcelonai versenypályán

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.01.13. 07:04
null
Barcelonában módosítják a 10-es kanyart (Fotó: motogp.com)
Megkezdődött a Montmeló mellett található katalán pálya 10-es kanyarjának átépítése, melynek eredménye egy teljesen új ív lesz, ami a korábbi két variáns között vezet el. Az elmúlt években a pálya folyamatosan egyeztetett az FIA-val és az FIM-mel is, a cél az volt, hogy az autósoknak és a motorosoknak is egyaránt biztonságos megoldást találjanak.

A Formula–1-esek hagyományosan a belső ívet használták a Circuit de Barcelona-Catalunya 10-es kanyarjánál, míg a MotoGP-sek a tradicionális külső íven versenyeztek egészen 2016-ig.

A belső ívet 2003 év végén alakították ki, és 2004-ben kezdték el használni az F1-ben. A La Caixa kanyar eredeti nagy ívét így megtörték, és egy 100 méter hosszú egyenessel „levágták” azt.

A 2003-as átalakítás után a külső íven a motorosok, a belsőn az F1-esek kanyarodtak
A 2003-as átalakítás után a külső íven a motorosok, a belsőn az F1-esek kanyarodtak

2016-ban Luis Salom halálos balesetét követően a Moto2-ben nemcsak a 12-es kanyarban, de a 10-es fordulóban is új vonalvezetést kezdtek használni a motorosok, utóbbiban azt a belső ívet, amin az F1-esek is versenyeztek mostanáig.

A MotoGP-sek közül többen sosem rajongtak az új vonalvezetésért.

„Nem értem, hogy miért kellett egy másik kanyart is megváltoztatni, ahol nem történt semmi” – mondta Valentino Rossi még 2016-ban, Salom balesete után. – Sok olyan kanyar van az év során, ahol, ha valami gondod akad a motorral, akkor nincs elég hely. A személyes véleményem az, hogy a 10-es kanyart nem kellett volna megváltoztatni. Nincs nagy bukótér, de legalább húsz-harminc másik ilyen kanyar van egy szezonban.”

Hasonló véleményen volt Rossi akkor csapattársa, Jorge Lorenzo is.

Marc Márquezteljesen mást gondolt erről. „Két évvel ezelőtt már kipróbáltuk a másik vonalvezetést, és mindenki egyet értett abban, hogy ez biztonságosabb. Mindenki, aki eddig besokallt abban a kanyarban, nagyon közel volt a falhoz. Jobb az előtt változtatni, hogy történik egy baleset. Egyébként mindenki egyet értett a döntéssel, aki ott volt a Biztonsági Tanács ülésén” – utalt a spanyol arra, hogy a királykategória mezőnyének kevesebb mint a fele érezte fontosnak, hogy részt vegyen a megbeszélésen.

A nagy ívű, nagy tempójú kanyar helyett (amelybe nagyjából 260 km/órás tempóval érkeznek meg a MotoGP-sek a pálya második leghosszabb, 500 méter hosszú egyenese után), egy szűkebb, lassabb tempójú forduló várt ezek után a pilótákra. A korábbi 80-85 km/óra helyett 60 km/órára kellett lefékezniük.

Barcelonában módosítják a 10-es kanyart (Fotó: AFP)
Barcelonában módosítják a 10-es kanyart (Fotó: AFP)

Az F1-esek ugyanerre a pontra nagyjából 330 km/órával érkeztek eddig, és 80 km/órára lassultak vissza.

Ez volt az a kanyar, ahol 2019-ben Jorge Lorenzo felöklelte az élbolyt, miután elmérte a féktávot Hondáján.

„Ez a kanyar nem olyan, mintha egy versenypálya része lenne, sokkal inkább egy szupermarket parkolójára emlékezetet”, mondta az incidens után Rossi.

Lorenzónak nem ez volt az egyetlen balesete itt, 2016-ban Andrea Iannone ütötte ki alóla a motort.

A mostani átépítés nagyobb bukótér kialakítását teszi lehetővé, biztonságosabbá téve a fordulót.

Íve a korábbi MotoGP-s verzióval egyezik majd meg, így az F1-es pilótáknak lesz nagyobb a változás.

Az idei évtől tehát egy új, közös vonalvezetés vár majd az autós és motoros sorozatok versenyzőire is a 10-es kanyarban.


A 2021-es változás a szerző illusztrációján
A 2021-es változás a szerző illusztrációján

Az 2021-es esztendő nem csak ezért lesz emlékezetes a pályának. Szeptember 10-én ünneplik majd fennállásuk 30. évfordulóját.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik