A Red Bull-istálló elismerte, hogy véletlenül tett szuperlágy helyett lágy gumit Sebastian Vettel autójára a Monacói Nagydíj 16. körében történt boxkiálláskor.
„Az első kiállásnál a rádió nem működött jól, a vezérlőből nem jutott el az információ a szerelőkhöz, akik felkészületlenül fogadták a pilótákat. Sebnek szuperlágyat kellett volna adni, de lágyat kapott. Végül Seb képes volt a balesetig menni velük, hihetetlen, hogy még ezt a hibát is a saját hasznára tudta fordítani” – mondta Christian Horner csapatfőnök.
A német, amint megtudta, hogy mi történt, és érezte, mennyire jól bírják a gumik, úgy döntött, végigmegy. Óriási szerencséje volt, nemcsak a gumiválasztással, hanem a Felipe Massa balesete miatt elrendelt biztonsági időszakkal is.
„Jenson az első boxkiállások után elém került, és sokkal gyorsabb volt nálam a szuperlágy gumijain – mondta Vettel. – A biztonsági időszakban a csapat be akart hívni, de tudtam, hogy akkor elveszítem az esélyemet a győzelemre, ezért kint maradtam. Meg akartam próbálni, hátha sikerül így is nyerni. Fernando és Jenson nagyon feljött rám, de úgy érzem, akkor is nyerek, ha nem szakítják meg a futamot. Ha nincs az első biztonsági időszak, nem lehetett volna megverni Jensont, ebből a szempontból szerencsém volt.”
Fernando Alonso a futam végére tartogatta Vettel elleni akcióját, de végül nem kerülhetett rá sor, mert Jaime Alguersuari és Vitalij Petrov ütközése után félbeszakították a versenyt, az újrainduláshoz friss gumikat kaptak a pilóták, és eltűnt a ferraris jobb abroncsból származó előnye.
„Az első biztonsági időszakban nyertem egy helyezést Buttonnal szemben, a másodikban viszont talán elveszítettem a versenyt – mondta Alonso. – Egyértelmű volt, hogy a Red Bull gumijai nyolc körrel a vége előtt teljesen elkoptak, a hajrára terveztem az akciót. A vb-n túl nagy a lemaradásom, nem volt vesztenivalóm, mindenképpen megpróbáltam volna előzni, az sem érdekelt volna, ha összeütközünk. A sebességünkkel elégedett voltam, hét napja másfél percet kaptam a győztestől, most majdnem nyertem.”
A verseny negatív főszereplője, Lewis Hamilton volt: a szombati időmérőn két hellyel hátrébb sorolt pilóta a rajtnál koccant Michael Schumacherrel, a versenyen előbb Felipe Massának ment neki úgy, hogy a brazil a sérült autójával után az alagútban a szalagkorlátnak ütközött, majd Jaime Alguersuari előtt fékezett. A spanyol belement, sérült első légterelője miatt később kicsúszott, és Vitalij Petrov is így járt, le kellett állítani a versenyt. Az újraindulás után Hamilton Pastor Maldonadót lökte a falnak.
A Massával történt ütközése miatt áthajtásos büntetést kapó, Maldonado kilökése miatt pedig a verseny után a sportfelügyelői testület elé hívott McLaren-pilóta őszinte nyilatkozatot tett a BBC-nek a leintés után.
„Ez azért már vicc, hogy hat futamon ötödször rendelnek a sportfelügyelők elé. Mindig mindenről én tehetek, vagy az a baj, hogy fekete vagyok? – kesergett Hamilton a BBC verseny utáni interjújában. Ha utóbbit viccnek is szánta, nem sült jól el, mert mindenki másra haragudott… – Az időmérőn Felipe feltartott, engem büntettek meg. A versenyen ő jött nekem, engem büntettek meg. Maldonado is rám csukta a kaput a kanyarban, hagyhatott volna helyet. Nevetségesek ezek a pilóták, és az egész egy hülyeség. Ha valóban hibázok, felteszem a kezemet, de most nem ez történt.”
Hamilton végül 20 másodperces büntetést kapott a futam után, így megtarthatta 6. helyezését. Ugyanúgy boxutcai áthajtásos büntetést kapott volna, mint korábban a Massával történt ütközése után, de már nem volt idő kiróni ezt a verseny végén. A 7. helyezett Adrian Sutil azonban körhátrányban ért célba, így ezzel együtt sem került előrébb.
„Meglepő, meglepő... Tudtam, hogy szeretnek a sportfelügyelők – mondta a BBC rádiónak Hamilton a büntetés közlése után. – Embert próbáló hétvége volt, az biztos. Mindegy, mostantól befogom a számat, és megpróbálom élvezni az idény hátralévő részét, mert fantasztikus szezonunk van.”
Mark Webber (4.): – Az első boxkiállásomnál behívtak, de sehol sem voltak az új kerekeim, az összes szerelő összevissza rohangált, súlyos kommunikációs hiba történt. A csapat hívott be, de rengeteget kellett várnom, és egyre többen suhantak el a célegyenesben. Kobajasit vagy 25 körön át üldöztem, szerintem nem maradt olyan szalagkorlát, amelynek ne ment volna neki, nehéz volt elé kerülni. Az újraindítás segített, a történtek után a negyedik hely nem is olyan rossz. |
Jenson Button (3.): – Nem fogom a balszerencsére a győzelem elszalasztását. Mi választottuk ezt a stratégiát, bár így utólag azt mondom, előbb kellett volna lágy gumira váltanunk, de nem tudhattuk, hogy ki fog jönni a biztonsági autó. Azt hiszem, mindent jól csináltunk, csak éppen nem kedvezett nekünk a verseny alakulása. Élvezetes verseny volt, főleg amikor a szuperlágy gumikon elhúztam Sebastiantól. A vége is izgalmas volt, vártam, mikor támadja Fernando Sebastiant, jó volt hátulról nézni a csatájukat. Nem rossz a harmadik helyezés, de sokkal jobb is lehetett volna. |
Felipe Massa (feladta): – „A kerékvető kövön haladva akart megelőzni ott, ahol lehetetlen, túl agresszív volt. Az alagútba érve az egyébként is sérült autómmal a pálya koszos oldalára sodródtam, és a szalagkorlátnak csúsztam. Hihetetlen, hogy ezt tette velem, és másokkal is ezen a futamon. Ezek a büntetések semmit sem érnek, szigorúbban kellene fellépni Lewiszal szemben, különben sohasem tanulja meg, hol a határ. Az FIA-nak lépnie kell. |
Michael Schumacher (feladta): – Sajnos nem sok jót mondhatok erről a versenyről. Elrontottam a rajtot, aztán az első kanyarban randevúm volt Lewiszal, és utána az első légterelőm nem működött rendesen. A gumik gyorsan elkoptak, aztán tűz ütött ki a kocsiban, ami miatt megállt. Remélem, Petrov hamar felépül. |
Nico Rosberg (11.): – Kiválóan rajtoltam, és ezzel el is mondtam, mi volt jó ezen a versenyen. Utána nem tudtam tartani a lépést a többiekkel, a hátsó gumik gyorsan elkoptak. Nehéz hétvégénk volt, én sem voltam jó formában. Ez az eredmény nem tükrözi, hol a helyünk, Montrealban javítanunk kell. |
Nick Heidfeld (8.): – Először is, örülök, hogy Vitalij jól van, és nem tört el semmije. Nagyon jól állt, kár, hogy nem váltotta pontokra mai remek versenyzését. Nehéz hétvégénk volt, ehhez képest jól sikerült a versenyem, és négy pontot szereztem. |
Vitalij Petrov (feladta): – Köszönöm a sok jókívánságot, amelyet a kicsúszásom után kaptam, és az orvosoknak, hogy ilyen jól elláttak. Óriási csattanás volt, először megijedtem, mert nem nagyon éreztem a lábamat. Segítséget kértem a kiszálláshoz, mert beszorultam a pilótafülkébe. Nem veszítettem el az eszméletemet, de óriási fájdalmat éreztem. Most már teljesen jól vagyok, készülök Montrealra. |
Rubens Barrichello (9.): – Hat körrel a vége előtt arra gondoltam, örülhetek a tizedik helyezésnek, s bár kilencedik lettem a végén, egyáltalán nem örülök, mert a csapattársam kiesése miatt jöttem előre, és Pastor nagyon megérdemelte volna a hatodik helyet. De legalább a csapat pont nélküli sorozata véget ért, aminek örülhetünk. Vegyes érzelmekkel távozunk, ám csak az mozdít előre, ha a jóra gondolunk. |
Pastor Maldonado (18., feladta): – Az eredménytől eltekintve óriási versenyem volt. A végén az újrainduláskor Hamilton nagyon derűlátó előzésbe kezdett, és ezzel véget is ért a futamom. Ugyanazt csinálta velem, mint Massával, de ezen a szűk pályán ez nem fér bele. Nekem sikerült néhány előzést végrehajtanom, de amikor ennyire esélytelen vagyok, meg sem próbálom. |
Adrian Sutil (12.): – A keményebbik gumikon kezdtem a versenyt, egykiállásos stratégiát terveztünk. A biztonsági időszakban váltottam a szuperlágyra, amelynek nagyon sok időt kellett volna kibírnia. Hosszú sor gyűlt fel mögöttem, nem tudtam már végigmenni kerékcsere nélkül. Monacóban mindig jól ment nekem, ez a nyolcadik helyezés is a szép emlékek közé fog tartozni. |
Paul di Resta (12.): – Ahhoz, hogy működjön a stratégiám, meg kellett előznöm Alguersuarit, a hajtűkanyarban próbálkoztam, összeütköztünk, és megint a boxba kellett mennem. Elismerem, túl ambiciózus voltam, jogos a büntetés. Kár, mert az incidens nélkül pontot szerezhettem volna. |
Kobajasi Kamui (5.): – Nagyon boldog vagyok, a borzasztó időmérőnk után a versenystratégiám tökéletesen bevált, mert a szuperlágy gumik nagyon jól bírták a hosszú menetet. Nehéz volt Sutilt üldözni úgy, hogy közben Webber a sarkamban volt, de felvettem a ritmust, s ha nem állították volna le a futamot, és Mark nem kap friss gumikat, biztosan magam mögött tartom. Az ötödik helyezés is remek! |
Sébastien Buemi (10.): – Tizenhatodikként indultam, a 10. helyen értem célba, és közben sokszor fogalmam sem volt, hol állok, milyenek a gumijaim, és működni fog-e a stratégiánk. A piros zászló tovább bonyolította a helyzetet, de ponttal zártam az év legnehezebb versenyét, aminek örülök. |
Jaime Alguersuari (feladta): – Folyamatosan csúcsforgalomban száguldottam, így nem tudtam kihozni a kocsiból és a gumikból azt, amit lehetett volna. A balesetem előtt éppen Heidfeldet előztem, Sutil elöl nagyon lassú volt, miatta Hamiltonnak nagyot kellett fékeznie, és én nekimentem hátulról. Csalódott vagyok, mert addig nem volt olyan rossz a versenyem. |
Heikki Kovalainen (14.): – A csapat jó eredményt ért el. Én a rajtnál veszítettem egy pozíciót, és vége is lett a versenyemnek, másik autó mögött haladva nem találtam meg a ritmust, és ez jellemezte az egész futamomat. |
Jarno Trulli (13.): – Remekül rajtoltam, a korábbi éveimben több futamot is megnyertem volna, ha így tudok indulni. Később gond nélkül tartottam a pozíciómat, de a biztonsági autó beküldése nem jött jól, már annak is örülni kellett, hogy D'Ambrosiót sikerült megelőzni. |
Narain Karthikeyan (17.): – még nincs nyilatkozat – |
Vitantonio Liuzzi (16.): – még nincs nyilatkozat – |
Timo Glock (feladta): – Egész jó versenyem volt, de aztán a hátsókerék-felfüggesztésemmel gond támadt. Tartani tudtuk a lépést az előttünk haladókkal, lehetett volna egy kis csatánk. Szerencsém, hogy a pálya lassú pontján roppant meg a felfüggesztés. |
Jérome d’Ambrosio (15.): – A gumik megkímélése volt a döntő a versenyen, és úgy érzem, helytálltam, kitüntetés ezen a pályán F1-es autóval versenyezni. Az egykiállásos taktika jól működött, de a végén nagyon rossz állapotba kerültek a gumik, és mindkét Lotus megelőzött. |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 2:09:38.373 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1.138 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2.378 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 23.101 mp h. |
5. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 26.916 mp h. |
6. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 47.210 mp h.* |
7. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1 kör h. |
9. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
10. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 2 kör h. |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 2 kör h. |
13. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 2 kör h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
15. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 3 kör h. |
16. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
17. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 4 kör h. |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 5 kör h.** |
*20 másodperces időbüntetést kapott. **nem ért célba | ||||
FELADTÁK | megtett körök | |||
Vitalij Petrov | orosz | Renault | 67 | |
Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 66 | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 32 | |
Felipe Massa | brazil | Ferrari | 32 | |
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 30 | |
NEM INDULT | ||||
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | ||
Leggyorsabb kör: Webber (78. kör) 1:16.234 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 6 | 6 | 143 |
2. | Lewis Hamilton | 1 | 3 | 6 | 85 |
3. | Mark Webber | – | 2 | 6 | 79 |
4. | Jenson Button | – | 3 | 6 | 76 |
5. | Fernando Alonso | – | 2 | 6 | 69 |
6. | Nick Heidfeld | – | 1 | 4 | 29 |
7. | Nico Rosberg | – | – | 3 | 26 |
8. | Felipe Massa | – | – | 3 | 24 |
9. | Vitalij Petrov | – | 1 | 3 | 21 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 19 |
11. | Michael Schumacher | – | – | 3 | 14 |
12. | Adrian Sutil | – | – | 2 | 8 |
13. | Sébastien Buemi | – | – | 3 | 7 |
14. | Rubens Barrichello | – | – | 1 | 2 |
14. | Sergio Pérez | – | – | 1 | 2 |
16. | Paul di Resta | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 222 |
2. | McLaren-Mercedes | 161 |
3. | Ferrari | 93 |
4. | Renault | 50 |
5. | Mercedes | 40 |
6. | Sauber-Ferrari | 21 |
7. | Force India-Mercedes | 10 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 7 |
9. | Williams-Cosworth | 2 |