Reagált az FIA: a szövetség nem enged, estig várja a jelentkezéseket

MTI/NSO MTI/NSOMTI/NSO MTI/NSO
Vágólapra másolva!
2009.06.19. 07:24
Ami néhány hete még csak a spanyol sajtó kitalációjának tűnt, az ma már tény: a Formula–1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) egy párhuzamos bajnokság beindítását tervezi. Ezt csütörtökön késő este jelentették be hivatalosan a ma kezdődő Brit Nagydíj helyszínén, Silverstone-ban. Az FIA kompromisszumképtelennek nevezte az érdekvédelmi szervezetet, és péntek estig várja a jelentkezéseket a 2010-es világbajnokságra. A határidőt nem tolják ki.
Ecclestone az újságírók gyűrűjében – sokan aggódnak a sportág jövője miatt
Fotó: Reuters
Ecclestone az újságírók gyűrűjében – sokan aggódnak a sportág jövője miatt
Ecclestone az újságírók gyűrűjében – sokan aggódnak a sportág jövője miatt
Fotó: Reuters
Ecclestone az újságírók gyűrűjében – sokan aggódnak a sportág jövője miatt

Szavazás

Önnek mi a véleménye egy lehetséges új F1-es vb-sorozat indításáról?

Szavazatok száma: 5776

Szükség van egy új sorozatra, a jelenlegi a tervezett új szabályokkal nem lenne működőképes.
25 % (1471)
Nem új sorozatra, hanem új vezetőkre lenne szükség, Mosley és Ecclestone ideje lejárt.
65 % (3754)
Az új szabályok bevezetése indokolt, a csapatok szervezkedése nem.
4 % (230)
Érthető a FOTA terve, de kivitelezhetetlen.
6 % (321)
A Formula–1-es csapatokat tömörítő FOTA Silverstone-ban bejelentette, hogy nem fogadja el a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) feltételeit a jövő évi szabálymódosításokkal kapcsolatban, és párhuzamos bajnokság megszervezését tervezi.

„Egyértelművé vált, hogy a csapatok nem tehetnek további kompromisszumokat a sportág alapvető értékeit illetően, nem hajlandóak módosítani a 2010-es bajnokságra való jelentkezés feltételeivel kapcsolatos álláspontjukon" – közölte a FOTA.

„A csapatoknak nincs más alternatívájuk, mint elkezdeni egy olyan új bajnokság előkészítését, amely a résztvevők és partnereik értékeit tükrözi” – áll a közleményben.

A FOTA tervei szerint az új bajnokság irányítása átlátható lesz, újabb résztvevőket kíván vonzani, jobban odafigyel a szurkolók kívánságaira, beleértve az alacsonyabb jegyárakat világszerte a partnerek és a fontos részvényesek számára.

Az FIA és a FOTA vezetői hónapok óta próbálnak egyezségre jutni a 2010-re tervezett költségvetési plafon bevezetésével kapcsolatban, amelynek lényege: nagyobb fejlesztési és technikai szabadságot kapnának azok az F1-es istállók, amelyek vállalnák, hogy nem költenek többet, mint a nemzetközi szövetség által meghatározott évi 45 millió euró.

A FOTA-t alkotó istállók – McLaren-Mercedes, BMW Sauber, Renault, Toyota, Brawn GP, Ferrari, Red Bull és Toro Rosso – azzal a feltétellel jelentkeztek a 2010-es világbajnokságra, hogy megoldják az FIA-val a költségvetési vitát és rendezik Bernie Ecclestone cégével, a FOM-mal (Formula One Management) a közvetítési jogok kérdését.

A Williams, a Force India és három új csapat (USF1, Campos, Manor) feltételek nélkül elfogadta az FIA javasolta szabályokat.

A reakció sem váratott magára sokáig: rövid hivatalos közleményt adott ki a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), válaszolva az alternatív versenysorozatot tervező FOTA bejelentésére.

„Az FIA természetesen látta a FOTA sajtóközleményét. A szövetség csalódott, de egyáltalán nincs meglepve, hogy a FOTA képtelen a sport érdekében a kompromisszumra. Tisztán látszik, hogy a FOTA mindvégig erre a kimenetelre játszott, és nem tiszta lappal, jóhiszeműen ült le tárgyalni” – állt a szervezet által kiadott szövegben.

A szövetség hozzátette: nem tolja ki az esti határidőt a 2010-es nevezésekre, és szombaton bejelenti a résztvevők listáját.

„Az FIA nem engedheti meg, hogy a világbajnokság pénzügyi fegyverkezési versennyé váljon, és nem hagyja a FOTA-nak, hogy diktáljon. A 2010-es vébére való jelentkezés határideje ma este lejár. Hosszabbítás nincs, holnap közöljük az indulók listáját.”

VÉLEMÉNYEK

Jackie Stewart: „Bernie Ecclestone tudja, hogyan kell irányítani, és mindig sikeresen lavírozott. Ezzel szemben Mosley és az FIA mindenképpen keresztül akarta erőltetni az elképzeléseit, és a csapatok ebből nem kérnek. Érthető, hogy nem akarják már Mosleyt, mert én is úgy gondolom: az idén meghozott döntések jó része megkérdőjelezhető, és elege lett mindenkinek a diktatórikus stilusból.”


Fernando Alonso: „Az új sorozatban lesznek a legnagyobb csapatok és a legjobb versenyzők. Minden változatlan marad, leszámítva a nevet. A Formula–1-nek vége, sztenderd motorok lesznek, kiscsapatok és névtelen pilóták.”


Vijay Mallya (Force India): „Eddig bíztunk a kompromisszumban, így nagyon szomorúnak tartjuk, hogy idáig fajult a helyzet. A Formula–1 felbecsülhetetlen érték, és a szakadás ezt veszélyezteti. Csalódottak vagyunk.”


Eddie Jordan: „Sokkoltak a hírek, nem tudok másképp fogalmazni. Bernie Ecclestone beavatkozásában bízom, hiszen remek közvetítő, és talán ő még bírja a csapatok bizalmát. Veszélyben van a Formula–1 egész építménye – érdekes lesz nézni, hogy milyen megoldás születik. Láttuk, hogy az Egyesült Államokban a szakadás mennyire romboló hatású volt az IndyCarra. Annak idején az Indianapolis 500 volt a legnagyobb verseny, félmillió nézővel, ma meg árnyéka önmagának. Sohasem tudták visszaszerezni azt a státust, melyet a szakadás előtt élveztek. A vitában mindenki csak veszíthet.”

KI KICSODA?

Az FIA a nemzetközi autósportot és a nemzeti szövetségeket magába foglaló szervezet, amelyet 1904-ben alapítottak, székhelye pedig Párizsban található. Jelenlegi elnöke a 69 esztendős brit Max Mosley, aki 1993-ban váltotta a francia Jean-Marie Balestre-t. Az FIA dolgozza ki a különböző autósportversenyek, autósport-sorozatok szabályait, és ellenőrzi azokat. Vonatkozik ez többek között a Formula–1-re, a rali-világbajnokságra, vagy a túraautósok vb-sorozatára. Az F1-ben a nemzetközi szövetség legfontosabb feladata a sportszakmai és technikai szabályok kidolgozása és azoknak betartatása.

A FOTA jelenleg nyolc Formula–1-es istálló szövetsége, amelyet 2008 szeptemberében alapítottak Monzában. Vezetője az olasz Luca di Montezemolo, a FIAT autógyár és a Ferrari elnöke. A tagok célja, hogy a FOTA a csapatok érdekeit képviselve egyeztessen a vitás kérdésekben az FIA képviselőivel és a jogtulajdonos Bernie Ecclestone-nal. Ennek köszönhetően az istállók beleszólhatnak a szabálymódosításokba, és az értékesítésekből származó bevételek elosztásába. A Williams és a Force India tagságát június elején felfüggesztette a FOTA, mert a két team feltételek nélkül benevezett a 2010-es szezonra, miközben a többi tag csak feltételekkel lett volna hajlandó jelentkezni a jövő évi idényre.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik