I. SZ. 2020.07.02 16:01

F1: Hamilton az utolsó kanyarban előzött, ezzel lett világbajnok

A tavasz elején megjelent Nemzeti Sport Formula–1-es magazinban sorrendbe állítottuk a világbajnoki sorozat első hetven évének 70 legjobb, legemlékezetesebb versenyét. Online szériánkban a koronavírus-járvány miatt elhalasztott idénykezdet miatt elkezdtük sorra venni a húsz legjobbat, és a tényleges idénykezdés hetére elérkeztünk az első helyezetthez. A listánk élén a 2008-as Brazil Nagydíj áll a drámai világbajnoki finisével.

Lewis Hamilton 2008-ban drámai körülmények között szerezte meg első vb-címét (Fotó: AFP)

 

Nehéz izgalmasabb végjátékot elképzelni annál, hogy az utolsó kanyarban történt előzéssel dőljön el a világbajnoki cím. 2008-ban Brazíliában ez történt, a lehető legdrámaibb körülmények között csúszott át Massa kezéből Lewis Hamilton markába a trófea.

A rendkívül feszült idény során mindkét vb-aspiráns megjárta a poklot, Hamilton Kanadában nekiment a bokszutca végén Räikkönennek, akit Belgiumban a sportfelügyelők szerint szabálytalanul előzött meg, ezért a győzelmét Massának adták. A brazil biztos győzelmei szálltak el, amikor előbb a Hungaroringen három körrel a vége előtt állt le a motorja, Szingapúrban pedig a bokszutcai káoszban magával rántotta a tankolótömlőt. De még lehetne sorolni, mennyi megpróbáltatáson mentek keresztül – a Brazil Nagydíj pedig méltó befejezése volt a szezonnak.

Hullámvasút volt mindkettejük idénye, az idényzáró előtt 5-5 versenyt nyertek meg (rajtuk kívül öten diadalmaskodtak), Hamilton hétpontos előnnyel érkezett Brazíliába. Ez azt jelentette, hogy Massa győzelme esetén az ötödik hely kellett neki a világbajnoki címhez.

Massa az élről, Hamilton a negyedik helyről indult, a 71 körös verseny a rajtot megelőző zápor miatt vizes pályán kezdődött. Az elején mindketten megtartották helyezésüket, de a száradó pályán a kerékcseréket követően Hamilton visszacsúszott a hatodik helyre. Massa számára biztatóan alakult a futam, mígnem Hamilton a 13. körben vissza nem vette az ötödik helyet Giancarlo Fisichellától.

A viadal ezt követően nyugodtabb mederben csordogált, bár Massa az újabb bokszkiállás időszakát leszámítva magabiztosan vezetett, Hamilton a negyedik-ötödik helyen haladva a világbajnoki cím felé masírozott.

Szürreális kép: síró futamgyőztes a dobogón és ünneplő ötödik (Fotó: AFP)

Csakhogy a 63. körben eleredt az eső, az ötödik helyen haladó Hamiltonhoz pedig egyre közelebb zárkózott a korábban az élen Massát is szorongató Sebastian Vettel a Toro Rosso-Ferrarival. Hamilton és Vettel a 66., Massa a 67. körben állt ki vizes pályára való gumikért. Az egész mezőny kereket cserélt, kivéve a két Toyota-pilótát. Jarno Trulli és Timo Glock abban bízott, hogy eláll az eső, és megspórolnak egy kiállást. Trulli csak egy pozíciót nyert a nyolcadikról a hetedik helyre előre lépve, Glock viszont a hetedikről a negyedik helyre ugrott előre. A német ráadásul nem sokkal volt lemaradva a harmadik helyen autózó Räikkönentől, ha elállt volna az eső, lett volna esélye a dobogóra.

Négy körrel a vége előtt Massa, Fernando Alonso, Räikkönen, Glock, Hamilton, Vettel volt a sorrend, ami Hamiltonnak kedvezett. Az eső továbbra is csak szemerkélt, Hamilton és Vettel nem tudott közelebb kerülni Glockhoz. Aztán a 69. körben Hamilton a körhátrányban vitézkedő Robert Kubica mögött megcsúszott, Vettel megelőzte, és már Massának kedvezett az állás.

A brazil nem is hibázott, behozta az első helyen a Ferrarit, és annak tudatában, hogy Hamilton csak a hatodik, ő és a csapata is ünnepelni kezdett.

Csakhogy ezekben a pillanatokban még inkább rákezdett az eső, ellehetetlenítve Glock helyzetét. Fél perccel Massa célba érése után a Toyotának a pályán tartásával is küszködő németet Vettel és Hamilton is megelőzte a hosszú célegyenesre fordító kanyarban.

„Az utolsó körben kezdett rá az eső, és alig bírtam a pályán tartani az autót a kopott száraz pályás gumikon. Esélyem sem volt arra, hogy a pozíciómért küzdjek” – mondta a végül hatodikként leintett Glock.

A Toyota F1-es kalandjának végül ez lett a legemlékezetesebb momentuma – Glock pályán tartásával a japán csapat adott egy esélyt Massának, de az időjárás közbeszólt.

Hamilton az utolsó kanyarban végrehajtott előzésének köszönhetően ötödikként ért célba, ami azt jelentette, hogy egyetlen ponttal megelőzte Massát a végelszámolásnál. A Ferrari garázsában az arcokra fagyott a mosoly, és a McLarennél kezdődött meg az ünneplés.

Timo Glock kis híján kikaparta a gesztenyét Felipe Massának – végül Lewis Hamiltonnak gratulált (Fotó: AFP)

„Mindent tökéletesen csináltunk, majdnem meglett a vébécím. Ám a végén az lesz a bajnok, aki a legtöbb pontot szerzi, és idén ez Lewisnak sikerült. Nem csüggedhetünk, mert megtettük, amit lehetett, büszke vagyok rá, hogy nyertem hazai pályán. Rászolgáltunk, hogy megünnepeljük magunkat” – mondta a dobogón büszkén ünneplő Massa. Azon pedig, ki tudja, meddig fog még merengeni, mi lett volna, ha csak fél perccel később kezd rá az eső…

Felipa Massa a célba éréskor még vb-győztesnek érezhette magát (Fotó: AFP)

„Életem legdrámaibb versenye volt – fogalmazott Hamilton. – Amíg el nem eredt az eső, kényelmesen autózhattam, de aztán túl óvatos lettem, és Sebastian megelőzött. Azt mondták a rádión, hogy vissza kell előznöm a vébécímhez, és ezt nem hittem el. Elképesztő volt, hogy Timo mellett az utolsó kanyarban el tudtunk menni. Még akkor sem tudtam, mi történt, és a csapat csak másodpercekkel a leintés után erősítette meg a rádión, hogy megvan.”

ÖSSZEFOGLALÓ

A videó az elindítást követően a „Megtekintés a YouTube-on” szövegre kattintva érhető el.

GLOCK UTOLSÓ KÖRE SZÁMTALAN MEGCSÚSZÁSSAL

A videó az elindítást követően a „Megtekintés a YouTube-on” szövegre kattintva érhető el.

36. BRAZIL NAGYDÍJ
2008. november 2., Interlagos
71 kör, a 18 futamos idény 18. versenye
1. rajtsor: Felipe Massa (Ferrari) és Jarno Trulli (Toyota)
A dobogósok:
1. Felipe Massa (Ferrari), 2. Fernando Alonso (Renault), 3. Kimi Räikkönen (Ferrari)
A versenyben vezettek:
Felipe Massa 64 kör (1–9., 12–38., 44–71.), Kimi Räikkönen 3 (41–43.), Jarno Trulli 2 (10–11.), Fernando Alonso 2 (39–40.)

A TELJES FUTAMOT IDE KATTINTVA TEKINTHETI MEG.

SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

  2.: az idény utolsó körében hárman is álltak úgy, hogy megnyerik a vb-t

  3.: egy defekt fosztotta meg a vb-címtől Mansellt Adelaide-ben

  4.: a legőrültebb csata a legszorosabb befutóval Monzában

  5.: a Monacói Nagydíj, amelyet senki sem akart megnyerni

  6.: két ütközés, egy büntetés, mégis Button nyerte a kanadai négyórást

  7.: Räikkönen és Alonso hajszája a mezőnyön át Szuzukában

  8.: Damon Hill csodát tett a Hungaroringen – aztán megszakadt a szíve

  9.: Fangio legyőzte a Ferrarikat és a Nordschleifét

10.: Hamilton és Vettel dupla ütközése az azeri káoszfutamon

11.: sosem látott csata egy második helyezésért Dijonban

12.: a sportág első igazi klasszikusa Ferrari-győzelmet hozott

EXTRA, 49.: az eddigi utolsó Holland Nagydíjon nyert utoljára Niki Lauda

13.: Jenson Button nyerte meg az első esős Magyar Nagydíjat

14.: Häkkinen és Schumacher párharcának ikonikus pillanata

15.: Senna parádés első kört futott, majd le is körözte Prostot

16.: Jim Clark körhátrányból állt az élre, de aztán jött az utolsó kör

EXTRA, 45.: Stirling Moss eltüntette az 50 lóerős hátrányt Monacóban

17.: Nigel Mansell óriási hajrája után 14 ezredmásodperc döntött

18.: Vettel hibája a Hamilton elleni harc végét jelentette – talán végleg

19.: Gilles Villeneuve utolsó győzelme az 1980-as évek mesterműve volt

20.: Vettel a sírból hozta vissza a világbajnoki címet Brazíliában

2020.10.11 21:12:14

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. A statisztikák sohasem a teljes képet mutatják.

2020.10.11 11:42:26

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A dobogóra még Verstappen és a Renault színeiben először Ricciardo állhatott fel.

2020.10.10 13:49:27

F1 H. L.

A finn 256 ezredet adott a csapattársának • Verstappen harmadik • A beugró Hülkenberg az utolsó helyen.

2020.10.10 09:45:28

F1 H. L.

Stroll nem érezte jól magát, így a teljes edzést ki kellett hagynia, s nem kizárt, hogy a folytatásban sem tud autóba ülni a Nürburgringen.

2020.10.09 14:38:44

F1 I. SZ.

Megint egy órán át várták a csodát – természetesen nem oszlott el a pára, nulla kört tett meg a mezőny.