F1: két ütközés, egy büntetés, mégis Button nyerte a kanadai négyórást

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2020.06.01. 18:40
null
Jenson Button mindenkinél jobban érezte, mennyire lehet nyomni a gázt az eső után száradó montreali pályán (Fotó: AFP)
A Nemzeti Sport Formula–1-es magazinjában sorrendbe állítottuk a sorozat első hetven évének 70 legjobb, legemlékezetesebb versenyét. A haláleseteket és súlyos sérüléseket kizártuk a kritériumok közül, inkább azokra összpontosítottunk, amelyek drámai fordulatait, előzéseit máig emlegetjük, illetve amelyek a világbajnoki csata szempontjából is kulcsfontosságúak voltak. Online sorozatunkban a húsz legjobbat vesszük sorra, a 6. helyre Jenson Button mesteri diadala került a 2011-es Kanadai Nagydíjról.

Az előző évtized egyik legnagyszerűbb futama volt a 2011-es Kanadai Nagydíj, amelyen Jenson Buttonhoz rendelte a sors a futamgyőzelmet. Az angol mérlege azon a délutánon 16 előzés, két ütközés, hat bokszkiállás, egy büntetés – és 25 pont karrierje legnagyszerűbb győzelméért.

Az esős vasárnapon a biztonsági autó is nagy szerepet kapott, a verseny mögötte rajtolt, további négy alkalommal küldték be, a 70 körből 32-t tett meg a mezőny élén. A fennmaradó 38 kör viszont minden pillanatával kárpótolta a nézőket.

A vb-éllovas Sebastian Vettel rajtolt az élről, négy, safety car mögött töltött kört követően el is engedték a mezőnyt. A száguldás csak három körön át tartott, mert Button és csapattársa, Lewis Hamilton a célegyenesben a 6. helyért csatázva ütközött, és Hamilton roncsának eltakarításához visszaküldték a biztonsági autót. Miközben Vettel a Ferrarik előtt vezetett, Button a bokszba hajtott, majd még egyszer visszament intermediate gumikért. Aztán 11 körön belül harmadszor is, mert a safety car mögötti gyorshajtásért megbüntették.

A 15. helyről próbált meg visszakapaszkodni, feljött a 10. helyre, amikor újra eleredt az eső, és a 26. körben már úgy szakadt, hogy félbe kellett szakítani a versenyt. Két órán át tartott a kényszerszünet, de megérte kivárni az újraindítást!

A biztonsági autó mögött próbálgatták a versenyzők a pályát, mielőtt a 35. körben elengedték a mezőnyt. Két kör után aztán ismét visszajött a safety car – Button miatt...

Az angol ezúttal Fernando Alonsóval koccant az egyik lassítónál, a Ferrari-pilóta kiesett, a mclarenes a bokszba hajtott, és a mezőny végén, a 21. helyen tért vissza. Az első 40 körből 12-ben volt zöld zászló, de ezután már tényleg elindult a 30 körös verseny, Button pedig megmutatta a mesterművét.

Merre az arra? Mark Webber és Michael Schumacher (Fotó: AFP)
Merre az arra? Mark Webber és Michael Schumacher (Fotó: AFP)

Az angol a 45. körben már a 12. volt, az 55.-ben pedig a negyedik helyen haladt! A száradó pályán mindenki másnál jobban érezte, mikor kell esőgumikról intermediate-re, majd száraz pályás abroncsokra váltani. A leggyorsabb volt a mezőnyben, a 64. körben Mark Webbert, egy körrel később Michael Schumachert megelőzve már a második volt, és csak Vettel maradt előtte.

Az utolsó körben a németet is levadászta, Vettel ugyanis nyomás alá kerülve elkövette azt a hibát, amit Button a futamot végigcsatázva, 15 előzése során egyszer sem: pár centivel elhagyta a száraz nyomvonalat, a vizes aszfalton megcsúszott, és a McLaren el tudott menni mellette.

A VERSENY ÖSSZEFOGLALÓJA

„Ez volt életem legnagyobb győzelme, a mezőny végéről kapaszkodtam fel, majdnem minden ellenfelemmel csatáztam. Imádom az ilyen körülményeket, a vizes vagy száradó pályán magadtól kell rájönnöd, melyik a legjobb ív, és nem megmondják neked” – mondta Button a futam után.

Ehhez az ívkereséshez akkoriban mindenkinél jobban értett.

42. KANADAI NAGYDÍJ
2011. június 13., Montreal
70 kör, a 19 futamos idény 7. versenye
1. rajtsor: Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) és Fernando Alonso (Ferrari)
A dobogósok
: 1. Jenson Button (McLaren-Mercedes), 2. Sebastian Vettel, 3. Mark Webber (Red Bull-Renault)
A versenyben vezettek:
Sebastian Vettel 68 kör (1–19., 21–69.), Felipe Massa (Ferrari) 1 (20.), Jenson Button 1 (70.)

A TELJES VERSENYT IDE KATTINTVA NÉZHETI MEG.

SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

7.: Räikkönen és Alonso hajszája a mezőnyön át Szuzukában

8.: Damon Hill csodát tett a Hungaroringen – aztán megszakadt a szíve

9.:Fangio legyőzte a Ferrarikat és a Nordschleifét

10.: Hamilton és Vettel dupla ütközése az azeri káoszfutamon

11.: sosem látott csata egy második helyezésért Dijonban

12.: a sportág első igazi klasszikusa Ferrari-győzelmet hozott

EXTRA, 49.: az eddigi utolsó Holland Nagydíjon nyert utoljára Niki Lauda

13.: Jenson Button nyerte meg az első esős Magyar Nagydíjat

14.: Häkkinen és Schumacher párharcának ikonikus pillanata

15.: Senna parádés első kört futott, majd le is körözte Prostot

16.: Jim Clark körhátrányból állt az élre, de aztán jött az utolsó kör

EXTRA, 45.: Stirling Moss eltüntette az 50 lóerős hátrányt Monacóban

17.: Nigel Mansell óriási hajrája után 14 ezredmásodperc döntött

18.: Vettel hibája a Hamilton elleni harc végét jelentette – talán végleg

19.: Gilles Villeneuve utolsó győzelme az 1980-as évek mesterműve volt

20.: Vettel a sírból hozta vissza a világbajnoki címet Brazíliában

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik