I. SZ. 2020.05.29 18:04 Frissítve: 2020.05.29 18:04

F1: Räikkönen és Alonso hajszája a mezőnyön át Szuzukában

A Nemzeti Sport Formula–1-es magazinjában sorrendbe állítottuk a sorozat első hetven évének 70 legjobb, legemlékezetesebb versenyét. A haláleseteket és a súlyos sérüléseket kizártuk a kritériumok közül, inkább azokra összpontosítottunk, amelyek drámai fordulatait, előzéseit máig emlegetjük, illetve amelyek a világbajnoki csata szempontjából is kulcsfontosságúak voltak. Online sorozatunkban a húsz legjobbat vesszük sorra, a 7. helyen Kimi Räikkönen és Fernando Alonso 2005-ös szuzukai üldözőversenye található.

Räikkönen és Alonso a szuzukai dobogón (Fotó: AFP)

Michael Schumacher 2004-ben sorozatban az ötödik világbajnoki címét szerezte meg a Ferrarival, az olasz istálló egyeduralmát 2005-ben új szabályokkal igyekeztek megtörni, és sikerrel is járt a kerékcserék betiltása, a fő riválisok által használt Michelin abroncsok jobban bírták a versenytávot. Így a 2005-ös idényben Fernando Alonso (Renault) és Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) viaskodott egymással, és két versennyel az idény vége előtt a spanyol megszerezte a világbajnoki címet.

A két trónkövetelő Schumacher mögött (Fotó: AFP)

Ezt követően Szuzukában szó szerint gálaversenyt rendeztek, a világbajnokság két ászának főszereplésével.

Abban az évben mindenkinek egyetlen köre volt az időmérőn, egyesével mentek ki a pályára, így egy eső szerencsejátékká tette a kvalifikációt. Szuzukában esett szombaton, ráadásul Räikkönen motorcsere miatt tíz rajthelyes büntetést is kapott. Alonso a 16., Räikkönen a 17. helyről rajtolt, ami izgalmas versenyt ígért, és nem is okozott csalódást a vasárnapi 53 kör!

Az első körökben Alonso tört előre hatékonyabban, de a 14. helyről induló Michael Schumacher mögött ragadt, mígnem Räikkönen felzárkózott rájuk. Alonso végül a 20. körben megelőzte Schumachert, a gyors 130R balkanyar külső ívén a korszak talán legnagyszerűbb manőverét mutatta be.

Nem sokkal később a spanyol kiállt a bokszba, de beragadt néhány autó mögé, így miután Schumacher és Räikkönen is – egyszerre – tankolt, a Ferrari és a McLaren is a Renault elé került. A 30. körben Räikkönen, a 33.-ban Alonso előzte meg Schumachert, akinek a Bridgestone-gumijai szokás szerint elfogytak a végére.

ALONSO ELŐZÉSE

Az utolsó húsz körben már a dobogó volt a tét. Alonso korábban állt ki másodszor tankolni, így a 3. helyért Jenson Buttont és Mark Webbert is a pályán kellett megelőznie, míg Räikkönen előtt a 45. körös kiállását követően csak az élen haladó Giancarlo Fisichella állt.

A csattanó az utolsó körre maradt, a McLaren a célegyenes végén előzte meg az olasz Renault-ját, és Räikkönen a 17. helyről indulva megnyerte a futamot.

AZ UTOLSÓ HÉT KÖR: ALONSO–WEBBER ÉS RÄIKKÖNEN–FISICHELLA

„Ez volt az egyik legnagyszerűbb versenyem, kifejezetten élveztem – mondta Räikkönen. – Végig keményen nyomhattam a gázt, a végén a bokszkiállásom is jól jött ki, hogy két autó is eltűnt előlem, és a végén ki kellett használnom az utolsó lehetőséget.”

„Lehet, hogy furcsán hangzik, de nagyon csalódott vagyok – fogalmazott Alonso, aki a finn elől rajtolva Räikkönen mögött ért célba. – Az autó fantasztikus volt, életemben először volt olyan kocsim, amellyel Szuzukában előzni tudtam. Egész évben hármat előztem, most viszont minden jól ment. Schumacher és Webber megelőzése különösen élvezetes volt.”

Räikkönen és Alonso is hat előzést mutatott be a pályán, a versenyen feljegyzett 14 előzésből 12 fűződött a nevükhöz – a DRS előtti korszakban ezeknek a manővereknek sokkal nagyobb volt az értékük.

Alonsónak kétszer is meg kellett előznie Schumachert Szuzukában (Fotó: AFP)

 

21. JAPÁN NAGYDÍJ      
2005. október 9., Szuzuka
53 kör, a 19 futamos idény 18. versenye
1. rajtsor: Ralf Schumacher (Toyota) és Jenson Button (BAR-Honda)
A dobogósok
: 1. Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes), 2. Giancarlo Fisichella (Renault), 3. Fernando Alonso (Renault)
A versenyben vezettek:
Giancarlo Fisichella 27 kör (13–20., 27–38., 46–52.), Ralf Schumacher 12 (1–12.), Kimi Räikkönen 6 (41–45., 53.), Jenson Button 4 (21–22.), Michael Schumacher (Ferrari) 3 (24–26.), David Coulthard (Red Bull-Cosworth) 1 (23.)

A TELJES FUTAMOT IDE KATTINTVA TEKINTHETI MEG.

SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

  8.: Damon Hill csodát tett a Hungaroringen – aztán megszakadt a szíve

  9.: Fangio legyőzte a Ferrarikat és a Nordschleifét

10.: Hamilton és Vettel dupla ütközése az azeri káoszfutamon

11.: sosem látott csata egy második helyezésért Dijonban

12.: a sportág első igazi klasszikusa Ferrari-győzelmet hozott

EXTRA, 49.: az eddigi utolsó Holland Nagydíjon nyert utoljára Niki Lauda

13.: Jenson Button nyerte meg az első esős Magyar Nagydíjat

14.: Häkkinen és Schumacher párharcának ikonikus pillanata

15.: Senna parádés első kört futott, majd le is körözte Prostot

16.: Jim Clark körhátrányból állt az élre, de aztán jött az utolsó kör

EXTRA, 45.: Stirling Moss eltüntette az 50 lóerős hátrányt Monacóban

17.: Nigel Mansell óriási hajrája után 14 ezredmásodperc döntött

18.: Vettel hibája a Hamilton elleni harc végét jelentette – talán végleg

19.: Gilles Villeneuve utolsó győzelme az 1980-as évek mesterműve volt

20.: Vettel a sírból hozta vissza a világbajnoki címet Brazíliában

2020.07.05 14:28:34

F1 H. Á., H. L.

Hamilton az időbüntetése után a negyedik helyre esett vissza az összesen kilenc kiesést hozó futamon.

2020.07.04 13:30:26

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

Hihetetlen körrel szárnyalta túl Hamiltont a finn • A Ferrari leszerepelt Spielbergben.

2020.07.04 10:16:53

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A Ferrarinál még Verstappen és Pérez is gyorsabb volt • Megtörtént a hétvége első nagy balesete.

2020.07.03 14:06:54

F1 H. L.

A címvédőnél ezúttal sem volt gyorsabb • A Ferrari előrébb, a Red Bull hátrébb lépett.

2020.07.03 08:59:18

F1 H. L.

A brit mögött csapattársa, Bottas végzett, még a harmadik Verstappen lett a Red Bull-lal.