Visszatér a Senna név és a Lotus

M. KISS GERGELYM. KISS GERGELY
Vágólapra másolva!
2010.03.08. 14:05
null
Legendás név, legendás festés: ismét a mezőnyben a Lotus (Fotó: Reuters)
Címkék
Alig öt hónappal azután, hogy Jenson Button megszerezte pályafutása első világbajnoki címét, a hétvégi Bahreini Nagydíjjal kezdetét veszi a 61. Formula–1-es világbajnokság. Az új idény számos változást hozott: régóta nem látott mértékű mozgás volt a pilótapiacon, új istállók jelentek meg a rajtrácson, megváltozott a pontrendszer, betiltották a tankolást, visszatért Michael Schumacher – hogy csak a legjelentősebbeket említsük. A Nemzeti Sport Online hatrészes beharangozó sorozatában vezeti fel a szezont, az első részben az új pilótákkal és istállókkal foglalkozunk.

 

KATTINTSON A 2010-ES
ADATBANK MEGTEKINTÉSÉHEZ!

A szezon első futama, a vasárnapi Bahreini Nagydíj előtt alig másfél héttel, szerda este jelentette be a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), hogy végleges a 2010-es mezőny, és 12 csapat 24 autója lesz ott a szahíri rajtrácson.  

A régiek mellett három újonc csapat kapott rajtengedélyt, és ha azt vesszük, hogy már 2009 júniusában is három új istálló neve szerepelt az előzetes nevezési listán, akkor ez nem nagy meglepetés – de tavaly nyár óta a Campos, Manor, USF1 trió Hispania, Virgin, Lotus hármassá alakult át... 

Virgin Racing 

Az istálló eredetileg Manor GP-ként indult volna a világbajnokságon, de miután Richard Branson, a Virgin vállalatcsoport vezetője megvásárolta a csapat tulajdonjogának 80 százalékát, az istálló megváltoztatta a nevét Virgin Racingre. 

A csapat az újoncok közül elsőként mutatta be versenyautóját, amely gyönyörű formája és festése mellett azzal került a figyelem középpontjába, hogy szélcsatorna használata nélkül, pusztán számítógépes tesztprogramok segítségével tervezték.  

A Virgin az újoncok közül egyedüliként csupán az első, valenciai tesztet hagyta ki, igaz, a jerezi bemutatkozás nem sikerült a legfényesebbre: az autó első légterelője levált menet közben, így alig néhány kört tudtak vele megtenni, mivel nem állt rendelkezésre a javításhoz szükséges összes pótalkatrész. 

A John Booth csapatfőnök irányította istálló egy tapasztalt és egy újonc pilótának szavazott bizalmat: a német Timo Glock és a brazil Lucas di Grassi vezeti majd az autókat.  

Lotus F1 Racing 

A Lotus eredetileg nem kapott rajtengedélyt, de a BMW nyári kivonulásának köszönhetően ott lehet a mezőnyben. A három újonc közül valószínűleg a malajziai istálló szereplését követik majd a legtöbben figyelemmel, hiszen egy legenda tér vissza a száguldó cirkuszba. 

A Lotus név megosztja a közvéleményt, vannak, akik szerint a csapatnak szinte semmi köze sincs az igazi Lotushoz, azonban a Nemzeti Sport a legendás istálló utódjának tekinti a csapatot, így ha az újonc futamot nyerne, az istálló történetének nyolcvanadik diadalaként könyvelnénk el. 

Legutóbb az 1994-es szezon utolsó futamán, az Ausztrál Nagydíjon szerepeltek a Lotus gépei, amelyek 15 évnyi szünet után térnek vissza az F1-be, és amelyek zöld-sárga festése a legendás istálló 1950-es és 1960-as években használt modelljeire emlékeztet. 

A Lotus az újoncok közül másodikként mutatta be versenyautóját, és részt vett az utolsó két kollektív teszten is. Az istálló az olasz Jarno Trulli és a finn Heikki Kovalainen személyében rutinos pilótákkal vág neki a szezonnak. Ami a célokat illeti, Mike Gascoyne technikai igazgató úgy fogalmazott, nem szeretnének kilógni a mezőnyből. 

USF1 ÉS STEFAN GP

Sokáig úgy tűnt, hogy a USF1 lesz az egyik újonc a mezőnyben, azonban a rajtengedéllyel rendelkező  amerikai csapat másfél héttel a szezon első futama előtt leállította a munkát, és úgy döntött, hogy a 2011-es indulásra koncentrál. 

A roppant hangzatos ígéretekkel és tervekkel színre lépő USF1 mindössze egy pilótát szerződtetett (de azóta az argentin José María López is felbontotta kontraktusát), a versenyautójáról pedig nemhogy képek, de még hírek sem nagyon érkeztek. Korábban arról is szó volt, hogy a csapat kihagyná a szezon első négy versenyét, végül eldőlt, hogy egyáltalán nem áll rajthoz. 

Az amerikaiak helyén a szerb üzletember, Zoran Sztefanovics istállója szeretett volna indulni, de az FIA úgy döntött, hogy másfél héttel az első futam előtt már nem ad új csapatnak rajtengedélyt. Pedig a Stefan GP szándékai komolynak tűntek: Nakadzsima Kazuki mellett az 1997-ben világbajnoki címet szerzett Jacques Villeneuve-öt szerződtette volna pilótának, a Toyotától átvett autói pedig gyakorlatilag rajtra készen álltak. 

Hispania Racing F1 Team 

A nevét az utolsó pillanatban Camposról Hispaniára változtató újonc a Formula-1 történetének második spanyol csapata a megbukott Bravo F1 után – és  ha a szezon előtt tapasztalt nehézségeket vesszük alapul, az is elképzelhető, hogy elődje sorsára jut. 

Pedig sokáig az eredetileg a korábbi Formula-1-es pilóta, Adrián Campos által alapított istálló tűnt a „mintaújoncnak": elsőként szerződtetett pilótát, elsőként teljesítette a töréstesztet, de aztán az anyagi gondok újabb és újabb nehézségeket okoztak. Végül február végén az istálló korábbi részvényese, José Ramón Carabante lett az új főtulajdonos, és jelenleg úgy tűnik, érkezésével a csapat helyzete is megszilárdult. 

Carabante kinevezte csapatfőnöknek Colin Kollest, Bruno Senna mellé szerződtette Karun Chandokot, és az istálló március 4-én, alig több mint egy héttel az első futam előtt bemutatta versenyautóját is. A Hispania a szezon előtt egyetlen teszten sem vett részt, így kérdéses, mire lehet képes az első futamokon.

Ami a pilótákat illeti, rengeteg változás történt az előző szezonhoz képest. A mezőnyben egyedüliként a Red Bull tartotta meg tavalyi pilótapárosát (illetve a Toro Rosso, de ők 2009-ben év közben cseréltek), és továbbra is a Sebastian Vettel, Mark Webber kettősnek szavaz bizalmat. Ami a többi versenyzőt illeti: kilencen csapatot váltottak, öten távoztak a Formula–1-ből, ketten visszatértek a száguldó cirkuszba, és öt újonc pilótát is köszönthetünk az idén – a továbbiakban velük foglalkozunk. 

Bruno Senna (brazil, 26 éves, Hispania) 

Az újoncok közül a 26 éves brazil szereplését övezi a legnagyobb várakozás, hiszen vele visszatér a Senna név a száguldó cirkuszba. Bruno, a háromszoros világbajnok legenda, Ayrton unokaöccse korábban a Formula-3-ban és a GP2-ben versenyzett, míg tavaly a Le Mans-sorozatban is kipróbálta magát – egyik kategóriában sem szerzett bajnoki címet, igaz, kudarcot sem vallott. 

Már tavaly is közel állt ahhoz, hogy bemutatkozhasson a száguldó cirkuszban, és bár akkor még csapat nélkül maradt, de idén a Hispania pilótájaként megmutathatja tehetségét. Merthogy tehetséges, afelől ne legyen kétségünk (annak ellenére sem, hogy a teszteken nem láthattuk, mivel az istálló eléggé későn mutatta be autóját), elég, ha csak 1994-ben halálos balesetet szenvedő nagybátyja 1993-ban tett kijelentését idézzük: „Ha azt hiszik, hogy én jó vagyok, csak várjanak, amíg versenyezni látják az unokaöcsémet, Brunót."  

Ennél jobb ajánlólevél aligha kell a Formula–1-be. 

Karun Chandhok (indiai, 26 éves, Hispania) 

Az indiai Karun Chandhok az utolsó szabad pilótaülést foglalta el a Formula–1-ben, és a Hispaniánál ismét együtt versenyezhet Bruno Sennával, akivel már a GP2-ben is egy csapatban szerepelt. 

A 26 éves Chandhok a második indiai F1-es pilóta – Narain Karthikeyan 2005-ben 19 futamon indult a Jordan pilótájaként, öt pontot szerzett, majd 2006-ban és 2007-ben a Williams tesztpilótájaként tevékenykedett. Amikor a tavalyi szezonban Giancarlo Fisichella a Force Indiától a Ferrarihoz távozott, lehetett arról hallani, hogy Chandhok pótolja majd az olaszt, de végül Vitantonio Liuzzi versenyezhetett a Force Indiával (az istálló tulajdonosa, Vijay Mallya egyébként baráti kapcsolatot ápol Chandhok családjával). 

Vitalij Petrov (orosz, 25 éves, Renault) 

A 25 éves Petrov a száguldó cirkusz történetének első orosz pilótája, aki saját elmondása szerint választhatta volna a Saubert vagy a Hispaniát is, de azért döntött a Renault mellett, mert úgy érzi, egy ilyen nagy múltú istállónál többet tanulhat. A francia csapatnál a rutinos Robert Kubica lesz a csapattársa, de a hazájában a „viborgi rakéta" becenévre hallgató újonc nem ijedős, és kijelentette, azt is elképzelhetőnek tartja, hogy nem a lengyel, hanem ő lesz a csapat első számú pilótája. 

Petrov korábban éveken keresztül versenyzett a GP2-ben, és neki köszönhető, hogy a Lada lett a Renault-istálló főszponzora, így az orosz gyár neve idén felkerül a sárga-fekete autókra. „Vitalij Petrov versenyzői szerződése egy nagyszabású együttműködés első lépcsőfoka – mondta Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök. – Most még csak szponzorként csatlakozunk a Formula–1-es csapathoz, de előfordulhat, hogy a jövőben nagyobb összeget fektetünk az istállóba." 

Itt érdemes megjegyezni, maga Petrov úgy fogalmazott, hogy nem állnak mögötte jelentős orosz szponzorok – mindössze édesapja és néhány barát... 

Lucas di Grassi (brazil, 25 éves, Virgin) 

A 25 éves fiatalember korábbi nagy riválisa, Timo Glock csapattársa lesz a Virgin-istállónál – 2007-ben a német nyerte meg a GP2 bajnoki címét, di Grassi pedig a második helyen zárt a pontversenyben. 

Ezt követően még két  évig maradt a sorozatban (mindkétszer a harmadik helyen zárt), 2008-tól pedig a Renault tesztpilótájaként dolgozott (érdekesség, hogy Heikki Kovalainen és Nelsinho Piquet után ő lett a harmadik GP2-ezüstérmes, akivel szerződést kötött a francia istálló). 

Nico Hülkenberg (német, 22 éves, Williams) 

Nico Hülkenberg az öt újonc közül a legfiatalabb és a legeredményesebb: a 22 éves fiatalember 2009-ben a GP2-t, egy évvel korábban pedig a F3-as Euroszériát nyerte meg. A fiatal német pilóta eredményei mellett az is figyelemreméltó, hogy pályafutását Willi Webber egyengeti, aki hosszú éveken keresztül Michael Schumacher menedzsereként dolgozott. 

Mivel Nico Rosberg személyében van már egy Nico névre hallgató pilóta a száguldó cirkuszban, a német sajtó a két pilóta megkülönböztetése céljából a „Hülk" becenévvel illeti Hülkenberget – az emberfeletti képességekkel bíró képregényhős, Hulk után.

Hülkenberg a negyedik GP2-bajnok a száguldó cirkuszban: korábban Nico Rosberg, Lewis Hamilton és Timo Glock köszönhette a sorozatban nyújtott jó teljesítményének az F1-es szerződést.

A TÁVOZÓK

A legnagyobb veszteség egyértelműen Kimi Räikkönen távolmaradása: a 2007-es világbajnok úgy döntött, hogy egy évig szünetet tart, és a Formula–1 helyett a raliban próbálja ki magát (igaz, ebben az is közrejátszott, hogy nem maradt számára hely egyik topcsapatnál sem). A finn pilóta remélhetőleg 2011-ben visszatér – ezt támasztja alá az, hogy egyelőre nem szerepel túl eredményesen a rali-világbajnokságon. 

 

Räikkönenen kívül Giancarlo Fisichella is a Ferraritól távozik, igaz a veterán olasz csak a rajtrácsról tűnik el, tesztpilótaként továbbra is segíti a maranellói istálló munkáját. (Fisichella egyébként az előző szezonban igazolt a Ferrarihoz a Force Indiától, hogy a Magyar Nagydíjon balesetet szenvedett Felipe Massát helyettesítse.) 

 

A korábbi BMW-pilóta, Nick Heidfeld a Mercedes tesztpilótájaként folytatja pályafutását, a japán Nakadzsima Kazuki a végül rajtengedély nélkül maradó Stefan GP-hez igazolt, a francia Romain Grosjean szerződését pedig nem hosszabbította meg a Renault.


A 2010-ES SZEZON CSAPATAI
McLarenJenson ButtonLewis Hamilton
MercedesNico RosbergMichael Schumacher
FerrariFelipe MassaFernando Alonso
Red BullSebastian VettelMark Webber
WilliamsRubens BarrichelloNico Hülkenberg
RenaultRobert KubicaVitalij Petrov
SauberPedro de la RosaKobajasi Kamui
Force IndiaAdrian SutilVitantonio Liuzzi
Toro RossoSébastien BuemiJaime Alguersuari
LotusJarno TrulliHeikki Kovalainen
Hispania
Bruno SennaKarun Chandok
Virgin
Timo Glock
Lucas Di Grassi

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik