Räikkönent kizárták az Abu-dzabi Nagydíj időmérőjéről

Vágólapra másolva!
2013.11.02. 18:30
null
Kimi Räikkönentől autója szabálytalansága miatt vették el az 5. rajtkockát (Fotók: Reuters)
Autója szabálytalan padlólemeze miatt megfosztották Kimi Räikkönent az Abu-dzabi Nagydíjon megszerzett 5. rajthelyétől, és a mezőny végére sorolták. Mark Webber úgy érzi, valós esélye van arra, hogy megnyerje a vasárnapi Abu-dzabi Nagydíjat, amelyen pályafutása során 13. alkalommal az élről rajtol. Az ausztrál az eddigi 12 pole pozíciójából csak négyet váltott győzelemre, de talán segít neki, hogy Sebastian Vettel már nem hajt annyira az elsőségért, mint mondjuk tavasszal Malajziában tette.

Autója szabálytalan padlólemeze miatt megfosztották Kimi Räikkönent az Abu-dzabi Nagydíjon megszerzett 5. rajthelyétől. A finn, aki néhány rosszabb kvalifikációs teljesítmény után újra le tudta győzni csapattársát, Romain Grosjeant, kikerült az időmérő eredménylistájából, és a mezőny végéről vagy a boxból kell kezdenie a vasárnap 14 órakor rajtoló 55 körös futamot.

A finn autóját az FIA kvalifikáció utáni ellenőrzése során találták szabálytalannak: a megengedettnél hajlékonyabb volt a padlólemez. A technikai ellenőrök az esetet előterjesztették a sportfelügyelők (akik között a volt pilótákat Martin Donnelly képviseli) felé, akik meghallgatták a csapat érvelését. A Lotus bizonyítani tudta, hogy a hármas kanyarban sérült meg a padlólemez, de nem volt elég meggyőző az érvelés.

Tavaly Sebastian Vettelt ugyanitt ugyanígy büntették, mert nem maradt elég üzemanyag az autójában az FIA-mintavételre. A Red Bull ezután úgy döntött, átalakítja az autót, hogy Vettel a legnagyobb végsebességet élvezhesse és áttörhessen a mezőnyön a futam során. Ez sikerült is neki, a mezőny után eredve a harmadik helyen ért célba, éppen Räikkönen és Fernando Alonso mögött. Räikkönen maga is zárt már dobogón ilyen rossz rajthelyről, 2006-ban Bahreinben a 22. rajtkockából indulva lett harmadik.

Idén már volt hasonló esete a Lotusnak, Romain Grosjean a Magyar Nagydíjon ugyanilyen okból izgulhatott, de a csapat bizonyította, hogy megsérült a padlólemez, és nem járt büntetés. Állítólag most éppen ez az eset okozta Räikkönen kizárását, hiszen a hungaroringi szabálytalanságnál azzal is érvelni lehetett, hogy ez egyszeri eset, most viszont bebizonyosodott, hogy ismétlődő problémáról van szó, és a Lotus nem tett meg mindent azért, hogy ez ne forduljon elő még egyszer.

Räikkönen a büntetése előtt még arról beszélt, mennyivel jobban érzi magát a rövidebb tengelytávú autójában.

„A tengelytáv módosítása is kellett hozzá, jobban szeretem így vezetni, jobban fekszik a stílusomhoz. Ma legalábbis nagyon jól működött, remélem, így is marad. Az esti edzéseken különösen jó az autó" – mondta az ötödik rajtkockából induló finn még a büntetés kiszabása előtt.

Räikkönen pénteken borúsan nyilatkozott a közeljövőjéről, elárulva, hogy még nem kapott fizetést ebben az évben, és abban bízik, megoldódik a probléma, mert különben nem indul el az utolsó két versenyen. Amikor erről kérdezték, egyértelmű választ adott. „Egyszer elmondtam, többször nem ismétlem meg. Egyébként sincs semmi közük hozzá" – mondta a finn.

5. ABU-DZABI NAGYDÍJ
PÉNTEK
1. szabadedzés: Grosjean Abu-Dzabiban is tartja kiváló formáját
2. szabadedzés: Leszállt az éj, elszállt Grosjean szerencséje
Reakciók: Räikkönen az idén még egy fityinget sem kapott
SZOMBAT
3. szabadedzés: Vettelé a forró edzés a hűvös időmérő előtt
Prost: Ha Hamilton nem változtat, még inkább lemarad
Időmérő: Webber-csoda Abu-Dzabiban: legyőzte Vettelt
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Mark Webber szenzációs kört futva, a mezőnyben egyedüliként 1:40 perc alá jutva megszerezte a pole pozíciót az Abu-dzabi Nagydíjon, és jó esélyt teremtett arra, hogy a tavaly nyári Brit GP után újra futamot nyerjen, egyúttal szép emlékkel távozzon a Formula–1-ből. A jövőre Porschéval a Le Mans-i 24 óráson versenyző ausztrál a szerelőit dicsérte 13. rajtelsőségének megszerzése után.

„Elég jó a hétvégénk, az időmérő első két szakaszában mégsem éreztem azt, hogy elég jók vagyunk a pole megszerzéséhez. Ám alakítgattunk az autón az időmérő alatt, és egyre jobb lett. Az volt a cél, hogy sikerüljön Seb tempóját diktálni az utolsó szektorban úgy, hogy közben a pálya elején, a gyors részeken se veszítsek időt. Ez sikerült – mondta Webber, aki az eddigi négy Abu-dzabi Nagydíjon a 2., a 3., a 4. és az 5. helyről is rajtolt már. – A győzelem igenis lehetséges, a közepesen kemény gumikon különösen gyors vagyok. Nagyon sok szurkoló van itt, Ausztráliából is rengetegen jönnek, nagyon könnyű itt kijutni a pályára."

Sebastian Vettel Indiában a negyedik vb-címe megszerzése után azt ígérte, nem fog lassítani, az utolsó három futamon is győzni akar, és a zárószakasz elején a legjobb időt is érte el. Ám az utolsó gyors körében hibázott, és végül kikapott csapattársától.

„A Mercedes erősnek tűnt az időmérő elején, de nem talált annyi időt a harmadik szakaszban, mint mi. Mark fantasztikus kört futott, gratulálok neki. Én az első kanyart elrontottam, és hiába próbáltam javítani a többiben, itt ez nagyon nehéz. A stratégia nem egyértelmű, a Lotus biztosan kitalál valamit, egy kiállással is nagyon gyors lehet – mondta Vettel, aki kissé aggódik a műszaki hiba miatt. – Marknak a múlt héten tönkretette a versenyét a generátor meghibásodása, és még nem derítettük ki, mi volt az ok, ezért aggódunk kissé."

Nico Rosberg nem árulta el, hitt-e a Mercedes a Red Bull legyőzésében.

„Elégedett vagyok az eredménnyel, a célunk az volt, hogy a legjobbak legyünk a Red Bull mögötti mezőnyben – mondta a harmadik rajtkockát megszerző német. – Jó érzés, hogy talán ráijesztettünk a Red Bullra, de megint túl gyorsak voltak. A célunk a konstruktőr-vb második helye, s mivel a Ferrarik eléggé hátul vannak, jól állunk."

Nico Rosberg nemigen hitt a Red Bull legyőzésében, és örül, hogy ráijesztettek a világbajnokra
Nico Rosberg nemigen hitt a Red Bull legyőzésében, és örül, hogy ráijesztettek a világbajnokra

A másik Mercedesszel Lewis Hamilton a bukótérben fejezte be az időmérőt, a negyedik rajtkockát megszerző angol azt mondta, kicsúszását műszaki hiba okozta. Ross Brawn csapatfőnök megerősítette: a lengőkar megsérült a jobb hátsó keréknél, valószínűleg a kerékvetők miatt.

„Ahogy átmentem a sikánon, valami elromlott a kocsi jobb oldalán, és kitört a hátulja. Amikor el akartam indulni, nem mozdult, valami tönkrement. Még szerencse, hogy nem estem vissza túlságosan, mert itt nagyon nehéz előzni és visszanyerni az elveszített pozíciókat" – mondta Hamilton, aki éppen öt évvel ezelőtt szerezte meg a világbajnoki címét Brazíliában.

Fernando Alonso az időmérő második szakaszában kiesett, a 11. helyről indulhat, amiben igyekszik meglátni az előnyt, de azért elismeri, hogy az autója túl gyenge a jobb helyezéshez.

„Ha választanom kellene, hogy a kilencedik vagy a tizedik helyről induljak használt gumikon, vagy a tizenegyedikről vadonatújakon, utóbbira szavaznék – mondta a Ferrari spanyol pilótája. – Nem vagyunk elég jók ezen a hétvégén, ez egyértelmű a szabadedzések és az időmérő eredménylistájából. Megpróbáljuk a lehető legtovább nyújtani az első etapot, aztán meglátjuk, mire jutunk. Tavaly simán megvolt a verseny egy kerékcserével, de két biztonsági autós időszak is segített."

Fernando Alonso a 11. rajtkockában is meglátta a jót
Fernando Alonso a 11. rajtkockában is meglátta a jót

Alonso az időmérő első szakaszában biztató eredményt produkált, de rámutatott, hogy csalóka Felipe Massa 2. és a saját 5. helyezése, hiszen sokan óvatosan futottak a lágy gumikon, mert később is kimentek rajtuk, ezért megpróbálták nem tönkretenni azokat.

Az abroncsok egyébként nagyon tartósnak tűnnek, a Pirelli szerint az egy kerékcserés stratégia könnyen megvalósítható.

TOVÁBBI NYILATKOZATOK

Nico Hülkenberg (5.): – Tökéletes kört futottam a harmadik szakaszban. A hatodik rajthely azért is értékes, mert itt nemigen lehet előzni, még DRS-sel sem, és nagyon magas a végsebességünk. Az egész hétvégén az első tízben vagy annak környékén voltunk, bizakodom a verseny előtt.
Romain Grosjean (6.): – Nem volt egyszerű időmérő, az eddigi tempónk után jobb eredményben bíztam, de estére más autót kaptam. A verseny hosszú lesz, kevés stratégiai fordulattal, nehéz lesz a dobogóra kerülni.
Felipe Massa (7.): – Elégedett vagyok, az egész hétvégén kihoztam az autóból, ami benne van. Izgultam, hogy bejutok-e a harmadik szakaszba, de összejött, és ha az utolsó kanyarban nem lett volna bizonytalan a kocsi, előrébb is kerültem volna.
Sergio Pérez (8.): – Nagyon jó volt az autó, néhány századon múlt a hetedik rajtkocka. A harmadik szabadedzés bosszantóan alakult, de fontos volt, hogy ne essünk pánikba, szép munka volt.
Daniel Ricciardo (9.): – Már az is nagy tett, hogy a harmadik szakaszba jutottam, hiszen sokat küszködtünk a kocsival. Jó kört mentem a második szakaszban, és úgy éreztem, még javíthatok rajta, de nem jöttek be a változtatások.
Paul di Resta (11.): – Elégedett vagyok a 12. rajthellyel, nincs veszve semmi, sőt kifejezetten jó esélyünk van a pontszerzésre.
Jenson Button (12.): – Nagyon csalódott vagyok, az egész hétvégén elégedett voltam az autóval, de az időmérőn nem volt tapadás. Talán a hőmérséklet okozta, de semmi sem úgy sült el, ahogy szerettem volna.
Jean-Éric Vergne (13.): – Nagyon jónak éreztem a kocsit, még kopott gumikon is, de a legfontosabb körömben elrontottam a nyolcas kanyart. Elismerem, hibáztam, túl keményen akartam. Talán jó stratégiával ellensúlyozni tudom a hibámat.
Pastor Maldonado (14.): – Az első szakasz csodás volt, a másodikban viszont mindig elém került valaki, nem volt tiszta köröm. Az autó stabilabb és kiegyensúlyozottabb lett, utóbbi különösen jól jön a futamon.
Valtteri Bottas (15.): – Bíztam benne, hogy a harmadik szakaszba jutok, kicsit csalódott vagyok. Ahogy hűlt az aszfalt, a többiek gyorsultak, mi nem. Itt különösen nagy hátrány, ha hátulról rajtolsz.
Esteban Gutiérrez (16.): – Nagyon csalódott vagyok, hiszen jó az autó. A gyors köröm után egy lassút mentem, és az volt a terv, hogy az igazán gyors azt követi, de kifutottam az időből. Hibáztunk, néhány másodpercen múlt az egész.
Adrian Sutil (17.): – Nagyon kényelmetlennek érzem az autót ezen a hétvégén. A szabadedzéseken szörnyű volt a kocsi, az időmérőre kicsit javítottunk rajta, de még ez sem volt elég ahhoz, hogy továbbjussak az első szakaszból. Hosszú verseny lesz, amit tudok, megteszem.
Giedo van der Garde (18.): – A legfontosabb köröm előtt beragadtam egy boxba tartó Force India mögé, így nem tudtam megfelelően felmelegíteni a gumikat, és három tizeddel lassabb lett a köröm az ideálisnál. Így is legyőztem a riválisaimat, a továbbjutásra pedig nem lett volna esélyem.
Charles Pic (19.): – Sajnos nem sikerül mindent kihozni az autóból, pedig egyértelműen jobbak vagyunk a közvetlen vetélytársnál. Kár, hogy csak a büntetés miatt kerülhettem elé, de a versenyen bizonyítjuk, hogy mindenképpen jobbak vagyunk.
Max Chilton (20.): – Az időmérőn nem működött a DRS-em, ráadásul egy köröm volt, mert elkoptak a gumik. Ez így együtt túl sok volt.
Jules Bianchi (21. – büntetés után): – Nem voltunk túl jók, de örülök, hogy sikerült a két Caterham közé férkőznöm. A szabadedzésen úgy éreztem, elkerültem a nagy becsapódást a kicsúszáskor, de a váltó így is megsérült, és a csere miatt semmit sem ért a jó köröm.

ABU-DZABI NAGYDÍJ, A MÓDOSÍTOTT RAJTSORREND
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
3. Nico Rosberg német Mercedes
4. Lewis Hamilton brit Mercedes
5. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
7. Felipe Massa brazil Ferrari
8. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
9. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
10. Fernando Alonso spanyol Ferrari
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
13. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
17. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
19. Charles Pic francia Caterham-Renault
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
21. Jules Bianchi* francia Marussia-Cosworth
22.
Kimi Räikkönen** finn Lotus-Renault
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés
**szabálytalan padlólemez miatt kizárták az időmérőről
ABU-DZABI NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:39.957 átlag: 200.030 km/ó
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:40.075 0.118 mp h.
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:40.419 0.462
4. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:40.501 0.544
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:40.542 0.585
6. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:40.576 0.619
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:40.997 1.040
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1:41.015 1.058
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:41.068 1.111
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:41.111 1.154
11. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:41.093
12. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:41.133
13. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:41.200
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:41.279
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:41.395
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:41.447
17. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:41.999
18. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:42.051
19. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:43.252
20. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:43.398
21. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:43.528
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:44.198
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik