FTC: 1.68 millió fradista van az országban – minél többet a lelátókra!

Pór KárolyPór Károly
Vágólapra másolva!
2016.03.02. 10:55
null
Orosz Pál szerint a csapat jó szereplésével párhuzamosan a nézőszám is emelkedhet a Groupama Arénában (Fotó: Hegedüs Gábor, NS-archív)
A Nemzeti Sport Online is részt vett a múlt héten az U1 Research sportanalitikai konferenciáján (U1 Sport Data Analytics Summit), amelyen az előadásokhoz kötődve több résztvevővel is interjút készítettünk. Ezeket háromrészes sorozat formájában közöljük. Az első részben Orosz Pál, az FTC Zrt. vezérigazgatója beszél a Magyarországon sok szempontból egyedülálló ferencvárosi marketingről, kitérünk a nézőszámokra, a csapat visszafogott tavaszi kezdésére, szóba kerül a nemzetközi szereplés és a klub költségvetése is.

 

1.68 MILLIÓ SZURKOLÓ, NYOLCEZER FELETTI ÁTLAGNÉZŐSZÁM

SPORTRÓL A SZÁMOK NYELVÉN – SPORTANALITIKAI KONFERENCIA

Az informatikától a mezőgazdaságon át a sport területéig különböző kutatásokat, analitikai vizsgálatokat végző U1 Research február utolsó hetében, nem titkoltan úttörő szándékkal, sportanalitikai konferenciát szervezett (U1 Sport Data Analytics Summit). Ezen külföldi és magyar előadók beszéltek a digitális sportirányítás lehetőségeiről, az adatelemzés és analitika jelentőségéről, a tudatos szervezetépítésről, a stratégiai elemzésről a sport területén (ebben a témakörben kapott meghívást a Ferencváros részéről Orosz Pál is). Szó volt a sportsérülések megelőzhetőségéről, a tudatos teljesítményjavításról.

Az első két előadásban az 1. FC Nürnberg pénzügyi igazgatója, Mario Hamm, és az SAP sportért felelős igazgatója, Achim Ittner kifejtette a digitális sportirányítás előnyeit, illetve azt, hogy az SAP vállalatirányító rendszer hogyan használható a sport területén. Hogyan tud hozzájárulni a játékosok általános fizikai állapotának javításához, a konkrét szakmai munkához, illetve a szurkolói igények felméréséhez, azok kielégítéséhez. Elhangzott, hogy az analitikát még Németországban is sokan fenntartásokkal kezelik a sport területén, de egyre többen ismerik fel, hogy a kevésbé tehetős klubok szervezettséggel, kutatásokkal, azokra épülő előrejelzésekkel vehetik fel a versenyt a nagyokkal.

A folytatásban egy kerekasztal-beszélgetés keretében Kovach István az InStat futballelemző rendszer részéről elmondta, hogy a hazai szakmán belül még nem egységes a statisztikai elemzések elfogadottsága. Ugyanakkor az is elhangzott, hogy az analitikus szemlélet elterjedésében kulcsszerepe van a klubvezetőknek, mert alapvetően nekik kellene biztosítaniuk a legmodernebb eszközöket, nekik kellene megteremteniük az ezen eszközök használatához szükséges infrastrukturális hátteret.

A későbbi előadások közül kiemelnénk Gyarmati László futballadat-elemző prezentációját, aki olyan új, számítógépes technikát ismertetett, amellyel a futball egészen mikroszintje, a játékosok lépései is megvizsgálhatók. A Real Madrid és a Barcelona két meccséről hozott példán keresztül bemutatta, hogy vannak olyan támadásvariációik a csapatoknak, amelyeknél a játékosok és a labda is szinte méterről méterre ugyanazt az utat járja be a két mérkőzésen. A technikával a labda nélküli mozgás is részleteiben kielemezhető, az, hogy melyik játékos merre indul el a legtöbbször, amikor nincs nála a labda.

A konferencia záró beszélgetésében Rátgéber László, a férfi és a női kosárlabda-válogatott korábbi szövetségi kapitánya megállapította, hogy a kosárlabda – több más látványsportággal szemben – előnyben van a statisztikai elemzések, az analitikai terén, köszönhetően az NBA-nek, Amerikában ugyanis ennek már több évtizede kialakult gyakorlata, nagy hagyománya van. A magyar labdarúgó-válogatott videoelemzője, Késedi Gábor a képzés fontosságát hangsúlyozta, illetve kiemelte, hogy minél több olyan szakemberre van szükség, aki fel tudja dolgozni, értelmezni tudja az adatokat.

A konferencián a hallgatóság soraiban többségében edzők, sportvezetők, sportszakemberek, újságírók foglaltak helyet. A labdarúgás területéről Orosz Pálon kívül az MLSZ több munkatársa, valamint a Békéscsaba és a Videoton képviselői, szakemberei jelentek meg.

A héten megjelenő, a konferencia témáival foglalkozó interjúsorozatunk második részében a Nürnberg igazgatójával, Mario Hamm-mal készült beszélgetéssel jelentkezünk, és elmondja véleményét a hazai sportanalitika helyzetével, a konferencia legfontosabb tapasztalataival kapcsolatban Kardkovács Zsolt Tivadar, az U1 Research ügyvezető igazgatója.

– Egymillió-harmincezerről öt év alatt egymillió-hatszáznyolcvanezerre emelkedett a Ferencváros-szurkolók száma – hangzott el a konferencián azon a kerekasztal-beszélgetésen, amelynek ön is a vendége volt. És az is szóba került, hogy csak a labdarúgás tudja hétről-hétre megtölteni a stadionokat. Mi a helyzet a Fradinál a mérkőzések látogatottságával. Az új stadion átadásakor tízezer fős átlagot jelöltek meg elérendő célként. Hol tartanak most?
– Az említett, konkrét adatok egy országos közvélemény-kutatás eredményei, ezt a felmérést a klub felkérésére egy debreceni cég végezte el, négy éven belül kétszer, első és másodpreferenciákat mért – reagált a Nemzeti Sport Online kérdésére Orosz Pál, az FTC Zrt. vezérigazgatója. – Vagyis ha valaki egy helyi, lokális csapatot jelölt meg kedvencének, akkor kíváncsiak voltunk arra is, hogy az után melyik klub következik a kedvencek sorában. Ezek az adatok jól mutatják, hogy emelkedett a Ferencváros-szurkolók száma az ezen időszak során elvégzett tervszerű munka következtében, ráadásul ez a felmérés még a tavaly tavaszi kupasikerek előtt készült. Nem mellékes az sem, hogy a már korábban is létező és az elmúlt években kiterjesztett szurkolói kártyarendszernek köszönhetően több mint hetvenezer drukkert tudunk közvetlenül megszólítani. Ennyien már elfogadták a szabályokat és kiváltották a szurkolói kártyájukat. A nézőszámátlag most nyolcezer felett jár.

– Van tehát némi elmaradás a tervekhez képest.
– Az utóbbi tizenöt év adataihoz viszonyítva rendben vagyunk. Az idő persze megszépíti az emlékeket, de az igazán régi időket, édesapámék korszakát, illetve a hetvenes éveket követően már nem beszélhettünk ennél sokkal nagyobb átlagról. Ugyanakkor továbbra is úgy gondolom, hogy ez a szám szép fokozatosan, a csapat eredményes szereplésével párhuzamosan tíz-tizenkétezerre emelkedhet. Az pedig már most kimutatható, hogy az új stadion névadójának, a Groupamának az ismertsége hatvan százalékkal nőtt a létesítmény átadása óta.

A FRADINAK NEM AZ ÚJPEST A LEGFŐBB VETÉLYTÁRSA – „HARC” A NÉZŐKÉRT

– Az is elhangzott a konferencián, hogy a Fradinak nem is az ugyancsak a sport iparágban szereplő Újpest az igazi riválisa a szurkolókért folytatott versenyben, hanem például a mozi vagy a színház. Ebben a versenyfutásban a futballon túl milyen eszközök állnak a klub rendelkezésére?
– Egyrészt, mint említettem, a szurkolói kártyarendszerünknek köszönhetően közvetlenül is meg tudjuk szólítani a drukkereket. Például felhívjuk őket telefonon és a játékosok szólnak hozzájuk: „Szia, Böde Dani vagyok. Téged is várunk a hétvégi meccsünkön”. Másrészt egyéb marketingeszközöket is használunk, amelyekhez külföldi mintákat is felhasználunk. Kikértük például a nagy nemzetközi tapasztalatokkal bíró támogatónk, a Nike véleményét. Amikor Angliában, a Norwichnál jártam, fél napot töltöttem az ottani merchandise részleg vezetőjénél. Az angol klubnál jól elkülönülnek a szurkolók különböző rétegeit megcélzó termékek, szolgáltatások. Mást igényelnek a családos szurkolók, mást az ultrák és megint mást a VIP-vendégek. Az új stadionunkban például már más reklámot tudunk sugározni a B-középben és mást a páholyokban, az úgynevezett sky boxokban. Van Fradi-bor és Fradi-pezsgő, de árulunk reggelizős szetteket is: a zabpehelytől a kukoricáig számos olyan, a Fradi márkanévvel ellátott terméket, amely a családi asztalra kerülhet. A sportruházatban azokra is gondolunk, akik a drágább termékeket nem tudják megfizetni, viszont limitált számban árultunk százezer forintos órákat is, mert volt rá igény, meg is vásárolták őket. Ahogy van igény a Fradi-öltönyökre, elegáns ruházatra is, hogy az is magán tudja viselni a klub emblémáját, aki a munkahelyén nem engedheti meg magának, hogy Fradi-mezt húzzon.

– Mennyire számottevőek a merchandise-ból befolyó bevételek?
– A felsoroltak mind bevételt jelentenek, még ha a költségvetés szempontjából nem is jelentenek nagy százalékot. De, hogy még példát mondjak, a derbi napján hétszáz mezt adtunk el, ami üzleti szempontból is szép szám. Hosszú út elején járunk, de szeretnénk minél több réteget megszólítani. Ennek érdekében kialakítottunk egy ezzel foglalkozó csapatot, illetve van egy kereskedelmi részlegünk, amelyik megköti a szükséges szerződéseket.

– Egyszerre két fontos területet is említett: költségvetés és a szurkolókkal való kommunikáció. Kezdjük az utóbbival. Továbbra is van egy népes tábor, amelyik tiltakozik a stadion beléptetési rendje ellen, és nem jár be a mérkőzésekre. A hírek szerint ismét tárgyalnának a klubbal…
– Nem tudom, és ez nem is az én feladatom. Mint a konferencián is mondtam, voltak klubok, amelyek a szurkolóikra hallgattak és tönkrementek. A szurkoló azért van, hogy szurkoljon, a klub vezetésébe nem szólhat bele, az nem az ő dolga. Ettől függetlenül, mint az a korábban elmondottakból, a termékeinkből is látszik, a Ferencvárosnak nagyon fontosak a drukkerek, az ő kiszolgálásuk.

Orosz Pál úgy érzi, jó úton jár a Ferencváros
Orosz Pál úgy érzi, jó úton jár a Ferencváros

 

KÖLTSÉGVETÉS KONTRA NEMZETKÖZI EREDMÉNYESSÉG

– Beszéljünk a költségvetésről! Azt mondta, kilenc-tízmillió euró közötti összegből gazdálkodnak. Magyar mércével mérve már ez is óriási összeg. Mennyi kellene még ahhoz, hogy nemzetközi szinten is versenyképes legyen az FTC?
– A jelenlegi költségvetésünk, a kilenc-tízmillió euró ahhoz elegendő, hogy ebben a szezonban csaknem húsz ponttal vezessük a magyar bajnokságot. Hogy nemzetközi szinten viszonyítani tudjunk, érdemes megnézni néhány példát. Lyonban, amikor a büdzsénkről beszéltem, mosolyogva mondták, hogy náluk a női csapaté ekkora, míg a férfiaké száznyolcvanmillió euró között mozog. A szomszédos Ausztriában a bécsi Rapidé huszonhárommillió euró, a belga FC Bruges-é több mint ötven-, a svájci Baselé több mint kilencvenmillió. A hozzánk legközelebb lévő Rapid szintjét két módon lehetne megközelíteni. Egyrészt a támogatók számának növelésével, másrészt azzal, hogy egyszer sikerül bejutni a Bajnokok Ligájába, mert ott már a tizenkétmillió eurós bekerülési bónusz is magasabb, mint az éves költségvetésünk. Abból már lehet olyan minőségi játékosokat szerződtetni, akikkel újra és újra megcélozható a csoportkör, annak folyamatos elérésével lehetne a magasabb szintet fenntartani. Ez, vagyis a folyamatos nemzetközi produktum elérése volt a célunk, amikor öt évvel ezelőtt elkezdtük a munkát a Ferencvárosnál.

– Említett különböző költségvetéseket. A bosnyák Zeljeznicaré egyiket sem közelíti meg, de még a Fradiét sem. Ehhez képest mégis kiütötte a Ferencvárost az Európa-ligából.
Persze, lehet a kákán is csomót keresni és ezen rágódni, de az a meccs egy kivételes eset volt, nem tudom elképzelni, hogy még egyszer előfordulna. Tanultunk abból a párharcból.

BÖDE ALTERNATÍVÁJÁT MÉG KERESIK, DOLL ÚJABB SZINTEN BIZONYÍTHAT

MENNYIT SZÁMÍT A FACEBOOK-PROFIL?

Az U1 Research konferenciáján a német Nürnberg igazgatója, Mario Hamm többek között arról is beszélt, hogy az új játékosok szerződtetése előtt még a Facebook- és Twitter-profiljukat is megvizsgálják, beleillik-e a személyiségük a közösségbe, megfelelnek-e azoknak a normáknak, amiket elvárnak a futballistáiktól. Orosz Páltól afelől érdeklődtünk, a Fradinál vizsgálják-e ezt, mennyire lehet irányadó egy játékos megítélésénél a magánélete, a múltja?

– Nagyon nehéz kérdés ez. Gera Zoltán esete éppen azt mutatja, hogy a nehéz körülmények, a hányatott múlt ellenére is válhat valakiből példakép. Aztán ott van a közösségi médiában is aktív Leonardo példája. Róla már lehetett levonni következtetéseket a megnyilvánulásai alapján, ugyanakkor szakmailag a segítségünkre volt, a szurkolók szerették. Más kérdés, hogy a közösségre nem hatott építő jelleggel a személyisége, és nem lehet véletlen, hogy a Ferencváros után két klubtól is idő előtt távoznia kellett, Brazíliában például egy nappal azután, hogy aláírt. Aztán azt is nehéz előre felmérni, hogy az az új közeg, amibe belekerül a kiszemelt játékos, milyen hatással lesz rá. A szintén brazil Somália elsőre talán azt sem tudta, hol van, a Fradi előtt lehet, hogy még külföldön sem járt. Ám fokozatosan sikerült beilleszkednie, és a közösségnek is nagyon értékes tagjává tudott válni. Sok aspektust lehet tehát vizsgálni egy átigazolásnál, de a legfontosabb számunkra a szakmai szempont, az, hogy mennyit tud hozzátenni a futballista a csapat játékához. Ehhez képest minden csak másodlagos.

– Most mégis úgy látszik, mintha tavasszal kicsit elkényelmesedett volna a csapat a kiváló őszi szereplést követően, a megszerzett nagy előny birtokában.
– Tény, hogy még nem nyertük meg a bajnokságot, és nekünk is sokkal jobb lenne, ha bele lennénk kényszerítve egy állandó harcba.

– Az interjúnk apropója a sportanalitika. Számításokkal előre lehet-e jelezni, hogy az NB I-ben kimagasló őszi teljesítmény mire lehet elegendő a nemzetközi színtéren? A sikeres nemzetközi szerepléshez mennyire kell megerősíteni a csapatot? Mert az látszik a statisztikákból is, hogy Böde Dániel kiesésével nem tudott stílust váltani elöl a Fradi, és az a centerjáték, ami vele működött, nélküle már nem hatékony.
– Ezek olyan szakmai kérdések, amelyek nem az én hatáskörömbe tartoznak, ezt a szakmai stábnak kell látnia, az én feladatom a szakmai munka hátterének a megteremtése. Ami az átigazolásokat illeti: az egyértelmű, hogy kell találnunk Böde Dániel mellé egy alternatívát, aki adott esetben helyettesíteni tudja őt, amennyiben szükséges. Ez nagyon nehéz feladat, már csak azért is, mert Dani nagyszerű személyiség, nemcsak szakmailag, hanem emberileg is olyan emblematikus figurája a csapatnak, aki miatt kijárnak az emberek a stadionba. Az a télen is látszott, hogy nem darabra igazolunk, csak egy új játékos érkezett: a sokszoros német U-válogatott Florian Trinks. Korábban már rászaladtunk egy-két futballistára, aki nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, de százalékos arányban még mindig jól állunk. Nem akarunk kapkodni, csak olyan játékos érkezik, aki biztosan erősítést jelent. Már megvannak azok a kiszemeltjeink, akiket a nyáron szeretnénk szerződtetni. A célok eléréséhez olyan befektetések kellenek, mint amilyen az analitikus gondolkodásmód iránt egyébként fogékony Thomas Dollék szerződtetése is volt. A szakmai stáb az NB I-ben már bizonyított, reméljük, hogy nemzetközi szinten is meg tudja oldani a feladatot.

A FERENCVÁROS IS PÁLYÁN

Három párharcban is szerdán rendezik a visszavágót a labdarúgó Magyar Kupa negyeddöntőjében. A Ferencváros 1–0-s hazai vereség után utazik a Videotonhoz, Felcsútra. A zöld-fehérek ebben a kupakiírásban vendégként eddig kétszer léptek pályára, Nagyecseden 100-ra győztek, Csákváron 4–3-ra kikaptak.

„Ez a kupa sajátossága, ezúttal nem lehet hibázni. A Videoton egy-nullás előnyben van, de képesek vagyunk gólokat szerezni és megfordítani a párharcot – mondta a fradi.hu-nak a szerdai kupavisszavágóval kapcsolatban Thomas Doll, aki a Bp. Honvéd elleni vereségre is kitért. – Nem voltam elégedett, de a fiúk sem magukkal. Ők is érezték, hogy ennél többet kell nyújtaniuk. A Honvéd elleni meccset alaposan kielemeztük hétfőn, mindenki tisztában van vele, hogy min kell változtatnunk. Sok apró dologban jobbnak kell lennünk, hogy ismét azon a szinten játsszunk, mint az ősszel. Hogy pontosan mik ezek, az a csapat belső titka. De tudjuk, hogy miért küzdünk, és ennek megfelelően mindent megteszünk szerdán a sikerért.”

MAGYAR KUPA
NEGYEDDÖNTŐ, VISSZAVÁGÓ
SZERDAI MÉRKŐZÉSEK
13.30:
Kozármisleny–Békéscsaba
Az első mérkőzésen: 1–2
13.30: Tiszaújváros–Újpest
Az első mérkőzésen: 1–8
18.00: Videoton–Ferencváros (Tv: M4 Sport) – élőben az NSO-n!
Az első mérkőzésen: 1–0

A Debreceni VSC már a legjobb négy között van, a Nyíregyháza elleni párharcot kettős győzelemmel, 7–1-es gólkülönbséggel nyerte meg.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik