nemzetisport.hu 2013.11.03 13:24 Frissítve: 2014.11.18 01:33

Vettel tovább halmozza a rekordokat

Sebastian Vettel a negyedik világbajnoki címének megszerzése után sem vett vissza a tempóból, a német versenyző győzelmével ért véget ugyanis a Formula–1-es világbajnokság Abu-dzabi Nagydíja. Élről induló csapattársa, Mark Webber lett a második, míg a harmadik helyen Nico Rosberg ért célba. Vettel zsinórban a hetedik vb-futamot nyerte meg, amivel beállította Alberto Ascari és Michael Schumacher rekordját. Kimi Räikkönen a rajtnál kiesett, az 5. helyen célba érő Fernando Alonsót a pálya elhagyása miatt vizsgálták, de nem büntették meg.

Nem volt kérdés, ki nyeri meg az Abu-dzabi Nagydíjat, csak az, hogy mennyivel (Fotók: Reuters)

Sebastian Vettel zsinórban a hetedik Formula–1-es futamot nyerte meg, amivel beállította Alberto Ascari és Michael Schumacher rekordját. Elnézve a négyszeres világbajnok abu-dzabi fölényét, könnyen elképzelhető, hogy a hivatalos rekord, azaz az egymás utáni vb-futamok után rámegy arra is, hogy beállítsa Ascari 9-es csúcsát is – az olasz az 1953-as indianapolisi 500 mérföldes előtt zsinórban hét F1-es versenyt nyert meg, a tengerentúlit kihagyta, s utána még kettő futamon diadalmaskodott, ezért a statisztikákra kényes szakértők szerint az az igazi rekord.

Vettelt ismerve nem sokáig marad érintetlenül.

A német a rajtnál elhúzott a pole-ból induló Mark Webber mellett, és miután Nico Rosberg is megelőzte az ausztrált, akárcsak Szingapúrban, állva hagyta a mezőnyt, és végül a rajttól a célig vezetve több mint fél  perccel nyert Webber előtt.

Az ausztrál a rajt után Rosberg mögé került, de az első kerékcsere után, Paul Di Restát utolérve a verseny harmadánál megelőzte a Mercedest.

Romain Grosjean lett a negyedik, Fernando Alonso pedig az ötödik, igaz, a spanyolt még a verseny után vizsgálják, mert utolsó kerékcseréje után a boxból visszaérve Jean-Éric Vergne mellé került, és csak a pálya melletti területet kihasználva tudta megelőzni a franciát. Jogosulatlan előnyszerzés miatt vizsgálták az esetet, de nem büntették meg a spanyolt.

Kimi Räikkönen az utolsó helyről rajtolva csak az első kanyarig jutott, Giedo van der Garde  Caterhamjének ütközve ugyanis eltört a jobb első kerekének felfüggesztése, és kiesett.

ABU-DZABI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (55 kör, 305.355 KM)
1.
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
 1:38:06.106
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault  30.289 mp h.
3. Nico Rosberg német Mercedes  33.650 mp h.
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault  34.802 mp h.
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari  1:07.181 p h.
6. Paul di Resta brit Force India-Mercedes  1:18.174 p h.
7. Lewis Hamilton brit Mercedes  1:19.267 p h.
8. Felipe Massa brazil Ferrari  1:22.886 p h.
9. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes  1:31.198 p h.
10. Adrian Sutil német Force India-Mercedes  1:33.257 p h.
11. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault  1:35.989 p h.
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes  1:43.767 p h.
13. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari  1:44.295 p h.
14. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari  1 kör h.
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
 1 kör h.
16. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari  1 kör h.
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari  1 kör h.
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault  1 kör h.
19. Charles Pic francia Caterham-Renault  1 kör h.
20. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth  2 kör h.
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth  2 kör h.
 FELADTA
  MEGTETT KÖRÖK
  Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 0
Leggyorsabb kör: Alonso (55. kör) 1:43.434
A VB ÁLLÁSA
  GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 11 14 16 347
2. Fernando Alonso 2 8 15 217
3. Kimi Räikkönen 1 8 14 183
4. Lewis Hamilton 1 5 15 175
5. Mark Webber 6 13 166
6. Nico Rosberg 2 4 14 159
7. Romain Grosjean 5 12 114
8. Felipe Massa 1 14 106
9. Jenson Button 12 60
10. Paul di Resta 9 48
11. Nico Hülkenberg 8 39
12. Sergio Pérez 9 35
13. Adrian Sutil 8 29
14. Daniel Ricciardo 6 19
15. Jean-Éric Vergne 3 13
16. Esteban Gutiérrez 1 6
17. Pastor Maldonado 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 513
2. Mercedes 334
3. Ferrari 323
4. Lotus-Renault 297
5. McLaren-Mercedes 95
6. Force India-Mercedes 77
7. Sauber-Ferrari 45
8. Toro Rosso-Ferrari 32
9. Williams-Renault 1

A FUTAM (55 KÖR, 305.355 KM)

IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK!

Hamilton a rajtrácsra menet jelentette csapatának, hogy vibrál a jobb hátsó kerék, ezért lázas szerelésbe kezdtek a rajtrácson, a féket javították. A pilóta öt perccel a rajt előtt a rádión: „Srácok, köszönöm a kőkemény munkát, amit elvégeztetek a kocsimon." Új féktárcsákat kapott hátul.

Button, Bottas, Gutiérrez, Sutil és Räikkönen indul közepesen kemény gumikon, a többiek lágyon. Räikkönen a mezőny végéről indulva nagyon hosszú első etapot tervez, a Pirelli szerint könnyedén teljesíthető a futam egy kerékcserével.

A levegő 32, az aszfalt 35 fokos. Érdekes, Ross Brawn nem a boxutca faláról, hanem a garázsból figyeli a rajtot.

RAJT

Vettel elhúzott Webber mellett, az asztrált az első kanyarhoz érve Rosberg is megelőzte. Hamilton is jól rajtolt, de a belső ívre került, és az első kanyarban a jobb ívet használó Grosjean is elment mellette kívül.

Räikkönen versenye máris véget ért. 

Grosjean feljött a 4. helyre, az első kör végén Vettel, Rosberg, Webber, Grosjean, Hamilton, Hülkenberg, Massa, Alonso, Pérez, Di Resta volt a sorrend.

Ennyit arról, hogy Räikkönen átverekszi magát a mezőnyön…A visszajátszásokból kiderült, hogy az első kanyarhoz érve Van der Garde Caterhamjének ütközött, és eltört a jobb első kerékfelfüggesztése.

Button autóján eltört az első légterelő, a rajtnál több autóval is koccant. Kiment a boxba új orrért, és visszaesett a mezőny végére.

Vettel a 4. körben már 3.7 másodperccel vezetett Rosberg előtt, a német maga mögött tudta tartani Webbert.

Vettel már a rajtnál az élre tört

Az Autosport a rajt után arról számolt be, hogy Räikkönen megegyezett a Lotusszal a fizetése törlesztéséről, így a finn elindul az utolsó két versenyen.

Webber a 7. körben leszakadt Rosbergről, az ausztrálra felzárkózott Grosjean. Hamilton bejött a boxba közepesen kemény gumikért.

A 8. körben Webber és Grosjean is bejött a boxba, reagálniuk kellett Hamilton kerékcseréjére. Befértek az angol elé, igaz, nem sokkal. A 9. körben Hülkenberg is kereket cserélt, Rosberg panaszkodott a hátsó gumik kopására.

A 10. körben a német is kereket cserélt. Massa és Alonso jött fel Vettel mögé a 2. és a 3. helyre, a több mint 20 másodperccel Vettel mögé. Még mindig a világbajnok volt a leggyorsabb a mezőnyben.

„Valahogy nekicsúsztam a Caterhamnek, és nagyon szerencsétlen szögben ütköztünk" – mondta Räikkönen a kieséséről.

Vettel autóján nem koptak el a gumik. Messze a leggyorsabb volt a mezőnyben, körönként majdnem két másodpercet adott Massának, aki a 12. kör végén már 25-re volt tőle. Bőven belefért volna egy kerékcsere a világbajnoknak.

Webber Sutil, Hamilton Gutiérrez mögé ragadt be, az ausztrál a 14. körben megelőzte a Force Indiát. Vettel beállt a boxba közepesen kemény abroncsokért.

Räikkönen beült egy személyautóba, hogy elhagyja a pályát. Ha minden igaz, Texasban viszontlátjuk.

Vettel 8 másodperccel vezetett Massa előtt. Alonso a 16. kör végén kiállt a boxba Massa mögül. Webber Vergne-t megelőzve feljött az 5. helyre.

Vettel, Massa, Di Resta, Rosberg, Webber, Vergne, Sutil, Grosjean, Gutiérrez, Hamilton volt az első tíz sorrendje. Grosjean hiába előzte meg Sutilt a 8-as kanyar előtt, a német a 11-es előtt, a második DRS-zónában visszaelőzte. A Lotus azonban a második DRS-zónában nem tudott Sutil elé kerülni.

Grosjean a 18. körben megelőzte Sutilt, Hamilton nem bírt Gutiérrezzel, Hülkenberg utolérte őket. Massa új kerekeket kapott.

Rosberg és Webber utolérte Di Restát. Az ausztrál megelőzte Rosberget, miközben Di Resta a boxba hajtott a közepesen keményekért.

Rosberg került a legközelebb a két Red Bullhoz

Vettel 26.5 másodperccel vezetett Webber előtt, leggyorsabb köre több mint egy másodperccel jobb volt, mint bárki másé. Már csak Sutil és Bottas nem volt kint a boxban.

A legizgalmasabb események a Caterhamnél történtek. Rászóltak Picre, engedje el Van der Gardét. A francia visszakérdezett, miért, ha nincsenek is azonos stratégián. „Azért, mert sokjkal gyorsabb nálad" – jött a lelombozó válasz. A holland el is ment Pic mellett.

A 25. körben Hamilton hiába próbálta megelőzni Sutilt, nem tudott elmenni mellette, sőt Massa hasznot húzott a csatából, és elment a Mercedes mellett. Hamilton arra panaszkodott, hogy nincs tapadása. Alonso megelőzte Hülkenberget.

Massa a DRS-zónában megelőzte Sutilt, Alonso már Hamiltont támadta. Az angol viszont előre menekült, elhúzott Sutil mellett. A német még mindig nem volt kint a boxban, Hülkenberg és Pérez viszont másodszor szervizelt – majdnem összeért a két autó, veszélyesen engedték el a Saubert.

Vettel előnye beállt 19 másodpercen, Webber 3 másodperccel haladt Rosberg előtt, Grosjean további négy másodpercre volt. Sutil is kiállt, lágy abroncsokat kapott, hogy a végéig tudjon menni.

Már teljesen sötét volt Abu-Dzabiban. Hamilton a 29. körben cserélt kereket, újabb készlet közepesen kemény gumit kapott.

Vettel a 31. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét – csakhogy ne unatkozzon. Mérnöke „felszusszant álmából”, és rászólt, ne tegye tönkre a gumijait.

Webber és Rosberg második kerékcseréjére érkezett. Maldonado boxutcai áthajtásos büntetést kapott.

Alonso megérkezett Massa mögé, az 5. és a 6. helyen haladtak. 20 körrel a vége előtt Vettel, Grosjean, Webber, Rosberg, Massa, Alonso, Di Resta, Vergne, Hamilton, Bottas volt a sorrend az első tíz helyen.

Vettel a 37. körben másodszor is kereket cserélt, akárcsak Grosjean. A Lotus éppen a két Ferrari elé érkezett vissza a pályára.

Massa a 38. körben új gumikat kapott.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke időt szakított a brit Sky Sportsra. „Bárcsak ne futna leggyorsabb köröket Sebastian" – mondta az éllovasról.

Hamilton a 44. körben megelőzte Vergne-t, és feljött a 7. helyre. 

Alonso a 45. körben kapott új lágy kerekeket, a pályára visszatérve Vergne mellett találta magát, de nem sorolt be mögé, hanem nyomta mellette, és úgy előzte meg a franciát, hogy a pálya melletti területet is használta. Elöl maradt, de láttunk már büntetést hasonló esetben.

Vizsgálták a spanyol esetét.

Massa és Sutil is megelőzte Vergne-t, akinek az autója szikrákat hányt. Pérez üldözte a pontokra hajtva, meg is előzte a 48. körben.

Grosjean elvette a leggyorsabb kört Vetteltől, majd Alonso futott 1:44.430-at.

Mark Webber a 10. F1-es diadalára tört Abu-Dzabiban, de csak 2. lett

Hamilton és Alonso öt körrel a vége előtt utolérte Di Restát. Alonso a 11-es kanyar előtti egyenesben DRS-sel megelőzte Hamiltont, és már a 6. volt. A Vergne-esetet a verseny után vizsgálják meg.

Vettel 1:43.893-mal megmutatta, ki az úr Abu-Dzabiban. Nem, mintha bárki kételkedett volna benne…

Alonso elment Di Resta mellett, az 5. helyen ért be.

Vettel több mint félperces előnnyel közeledett a cél felé, zsinórban a hetedik futamot nyerte meg, ami újabb F1-es rekord. Webber lett a második, Rosberg a 3. Grosjean zsinórban három dobogós helyezés után negyedik lett.

Vettel megint szétfüstölte a gumijait, akárcsak Indiában.

ELŐZMÉNYEK

Az Abu-dzabi Nagydíjon Kimi Räikkönen a főszereplő, eddig mindhárom napon a fókuszba került a Lotus finn pilótája: a csütörtöki sajtónapon nem volt itt, pénteken kipakolt a Lotus elmaradt fizetéséről és arról, hogy ha nem változik a helyzet, nem utazik el az utolsó két futamra, míg szombaton autója szabálytalansága miatt elveszítette az ötödik rajtkockát, és a rajtrács végére került.

Räikkönen pénteki fenyegetőzését többen is megértéssel fogadták, Bernie Ecclestone és Jacques Villeneuve is támogatja a finnt.

Ami a büntetést illeti, vasárnap a paddockba érve Räikkönen nem sok szót ejtett róla: „Kár érte. Furcsa, hogy ezért korábban nem büntettek meg minket. Na, mindegy, ez van."

Alan Permane, a  Lotus vezető versenymérnöke, aki Indiában még trágár ordibálást rendezett a rádión a finn pilótával, szintén nem érti a büntetést. „Az eset mindenben egyezik azzal, ami Romain Grosjean autójával történt a Magyar Nagydíjon. Kimi ráadásul nem élvezett előnyt abból, hogy meghajlott a padlólemeze, sőt, a lassú kanyarokban még hátrányt is szenvedett" – mondta Permane.

Ám az FIA logikája az volt, hogy Grosjean büntetése után a Lotusnak kiemelt figyelmet kellett volna fordítani a arra, hogy ne ismétlődjön meg az eset, és ezt elszalasztotta.

Tavaly Sebastian Vettet szintén kizárták az időmérőről, a Red Bull átalakította az autóját, hogy könnyebben tudjon előzni. A boxból kellett rajtolnia, de odaért a 3. helyre. A Lotus másképp döntött, úgy hagyta az autót, ahogy volt, így Räikkönen a 22. rajthelyről indul, és már a rajtnál visszanyerhet néhány pozíciót.

A padlólemezt természetesen kicserélték, mint ahogy Lewis Hamilton Mercedesén is kijavították a jobb hátsó kerék felfüggesztését.

A RAJTSORREND
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
3. Nico Rosberg német Mercedes
4. Lewis Hamilton brit Mercedes
5. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
7. Felipe Massa brazil Ferrari
8. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
9. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
10. Fernando Alonso spanyol Ferrari
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
13. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
16. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
17. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
18. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
19. Charles Pic francia Caterham-Renault
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
21. Jules Bianchi* francia Marussia-Cosworth
22.
Kimi Räikkönen** finn Lotus-Renault
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetés
**szabálytalan padlólemez miatt kizárták az időmérőről

13.30: kinyitott a boxutca, a pilóták elindultak a rajtrácsra.

Mark Webber az eddigi 12 pole pozíciójából csak négyet  váltott győzelemre, a másik nyolc alkalomból csak egyszer csúszott le a dobogóról, akkor negyedik lett. Viszont az eddigi négy Abu-dzabi Nagydíjon kiesett a rajtelső.

A verseny ugyebár naplementében zajlik, a rajt helyi idő szerint 17 órakor lesz, a nap 17.41-kor megy le, valamivel féltáv előtt.

Vannak sztárvendégek a futamon, a Muse formáció a Red Bull vendégeként jelent meg a vasárnapi versenyen.

A Red Bull a Japán Nagydíjon is az első sorból rajtolt, Webberé volt a pole, de a két autót megelőzte a rajtnál Grosjean, akit jobb taktikával győzött le a világbajnok páros.

DRS-ZÓNA

Abu-Dzabiban két DRS-zóna lesz a hétvégén, az egyik a 8-as, a másik a 11-es kanyar előtti hosszú egyenesben. Aki egy másodpercen belül lesz az előtte haladóhoz képest a mérőpontokon (DRS detection a grafikán), a zónákban kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ezekben a zónákban.

2019.12.06 10:54:58

F1 H. Á.

Bemutatók, tesztidőpontok, versenynaptár, büntetőpontok, a világbajnokok listája.

2019.12.01 21:52:51

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Összességében a Ferrari okolható a feledhető évadért.

2019.12.01 09:32:36

F1 HORVÁTH LILIÁNA (Budapest), ZSOLDOS BARNA (Abu-Dzabi)

A brit magabiztosan nyert Verstappen és Leclerc előtt • Bottas az utolsó helyről lett a negyedik.

2019.11.29 18:20:29

F1 FARKAS MÁTÉ

Az M4 Sport szakkommentátora szerint Verstappen több tekintetben még Hamiltonnál is jobb.

2019.11.30 12:32:53

F1 BÖRZÖLI BERNADETT (Budapest), ZSOLDOS BARNA (Abu-Dzabi)

Többen, köztük Leclerc nem ért fel az utolsó gyors körére • Hamilton mellől Verstappen rajtolhat.