Alakul a Williams-Ferrari csata, talán a sérült Bottas nélkül

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2015.03.14. 12:01
null
A Ferrari készen áll a Williams elleni csatára – beleszól-e a Red Bull? (Fotók: AFP)
A Mercedes első helyért folyó belharca Lewis Hamilton részsikerével kezdődött Ausztráliában, ahol hasonlóan érdekes csata zajlik majd a harmadik helyért a Williams és a Ferrari pilótái között. A kvalifikáción a négyből három autó egy tizeden belül volt egymáshoz képest, a negyedik pedig csak azért nem, mert Valtteri Bottasnak annyira fájt a háta, hogy emiatt kórházba is kellett szállítani kivizsgálásra az időmérőt követően. A Red Bull fejlődést érez a rossz szabadedzések után, a McLaren viszont továbbra is csak nyilatkozatokban erős.

A Mercedes pilótáinak győzelemért vívott külön párharca mögött nagy csatára lehet számítani a Ferrari és a Williams között. Az időmérőn láthattuk, hogy a két csapat autóinak teljesítménye szinte azonos, ezredek választották el egymástól a köridőket. Ez azt jelenti, hogy egy olyan hiba, amilyent Valtteri Bottas követett el az utolsó gyors köre végén, a 3. és a 6. rajthely közötti különbséget jelenti.

A finn mentségére szóljon, hogy erős hátfájással küszködik, amely miatt jelenése volt az FIA orvosainál, akik kórházba küldték tovább alaposabb kivizsgálásra. Kedvezőtlen diagnózis esetén veszélybe kerülhet az indulása a versenyen. Bottas az időmérő után nem is állt az újságírók elé, fájdalmasan lépkedett a Williams garázsában.

„A második szakasz vége felé belehasított a hátamba a fájdalom, amely egyre fokozódott, ezért jobbnak láttam, ha kivizsgáltatom magam. A diagnózisra várunk, semmi sem biztos jelen pillanatban – idézte a csapat közleménye Bottast. – E körülmények között a hatodik rajthely jó, de Felipe megmutatta, több van a kocsiban."

A Williams szerint ilyen esetben nincs lehetőség arra, hogy a tartalékpilóta beugorjon, ám csak vasárnap derül ki, hogy Bottas vállalhatja-e a versenyzést.

„Kiengedték a kórházból, a szállodában alszik, de vasárnap reggel újabb vizsgálatok várnak rá. Tényleg lehetetlen megmondani, mit döntenek az orvosok. A semmiből jött a fájdalma" – mondta Rob Smedley vezető versenymérnök.

Lehet, hogy Bottas gyengélkedése miatt Felipe Massa egyedül képviseli a Williamset a Ferrari elleni vasárnapi csatában, míg a finn számára a legjobb esetben is a biztos pontszerzés marad a cél.

„Láthattuk, milyen szoros a csata, nagyon kevés választja el egymástól a mi autóinkat Sebastian és Kimi Ferrarijától, így ma az döntött a javamra, hogy jól sikerült a köröm, nem hibáztam – mondta Massa. – Az utolsó köröm volt a legjobbam, a nagy szélben nehéz volt hiba nélküli kört futni, könnyen blokkoltak az első kerekek fékezéskor. Nagy csatánk lesz a Ferrarival, reméljük, felnövünk a feladathoz."

A két Ferrari közül Sebastian Vettel az időmérő utolsó szakaszának elején nagyon jó kört futott, ám a másodikat elrontotta, és végül be sem fejezte.

„Jól alakult az időmérőnk, tudtuk, hogy az első két rajthelyre nincs valós esélyünk. Jó körrel kezdtem a záró szakaszt, viszont kár a másodikért, a harmadik rajtkocka meglehetett volna. A csapat így is boldog, előrébb tart, mint egy éve, ami engem is feldob. A versenyen a Williamsszel fogunk csatázni, a cél a harmadik hely megszerzése, meglátjuk, hogy alakul a futam" – mondta Vettel.

Kimi Räikkönen tavaly általában eltűnt a versenyeken, az idén változtatna.

„A gyors körömben a hármas kanyarban kiestem a ritmusból, a következő kettő sem volt tökéletes, így összesen három tizedet veszítettem. A harmadik rajthely meglehetett volna, de bízom benne, hogy a versenyen sikerül előreküzdenem magam. Gyorsak vagyunk, pontosabbnak kell lennem” – mondta önkritikusan Räikkönen.

Daniel Ricciardo szerint a Red Bull az időmérőn kezdett el beindulni
Daniel Ricciardo szerint a Red Bull az időmérőn kezdett el beindulni
A RENAULT FEJLESZTHET LEGTÖBBET
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a motorfejlesztés korlátozása érdekében súlyozta a hajtóművek egyes alkatrészeit, s úgynevezett zsetonokban határozta meg az értéküket. Vannak egy, két és három zseton értékű alkatrészek a motorban, amely tavalyi verziójának 48 százalékát lehet módosítani.
Ez motoronként 32 zsetont jelent, s szombaton kiderült, mely gyártó hányat használt el eddig, azaz mennyire fejlesztett motorral érkezett az Ausztrál Nagydíjra.
A Mercedes a lehetséges 32 zsetonból 25-öt használt el, azaz hét maradt neki.
A Ferrari 22-t használt fel, tíz áll még a rendelkezésére a szezon hátralévő részében új motorjai bevetésénél.
A Renault bánt legóvatosabban a fejlesztéseivel, 20 zseton elhasználása után még 12-t használhat.
Az új motorral beszálló Honda a szabályok szerint a riválisok fennmaradó zsetonjainak átlagát használhatja, ami 9.

A csatába várták előzetesen a Red Bullt is, de a Renault-motorok egyelőre nem teszik alkalmassá arra, hogy beszálljon. Christian Horner csapatfőnök szerint a legfőbb gond az, hogy fogalmuk sincs, miből ered a gond...

A nehezen alakuló szabadedzések után Daniel Ricciardo már a hetedik rajtkockával is elégedett volt.

„Boldog vagyok, már amennyire a hetedik rajthelynek örülni lehet. Sokkal biztatóbb, hogy Bottas csak három tizeddel előzött meg – mondta az ausztrál, aki tavaly a második helyről indulva második lett Melbourne-ben, mielőtt kizárták a szabálytalan gépe miatt. – Ez volt az első olyan óránk, amely során normálisan tudtunk dolgozni az autóval. Sok problémánk volt, és nem merem állítani, hogy túl vagyunk rajtuk, hiszen bármelyik pillanatban újra előfordulhatnak. De kapaszkodjunk abba, hogy a helyzet most biztató."

Ezt nem mondhatják el a McLaren-istállónál. A Fernando Alonsóról újabb közleményt kiadó wokingi csapatot nem érte meglepetésként, hogy az utolsó két helyen zárta az Ausztrál Nagydíj időmérő edzését. A teszteken észlelt problémák miatt a Honda-motor erősen lefojtva működik az autókban, amelyekkel így is legfeljebb 12 kör tehető meg egyhuzamban. A versenyről beszélni is alig mernek.

„Nem lep meg, hogy így állunk, elég megnézni a téli teszteket, amelyeken üres tankkal és lágy gumikkal mentünk, mégsem voltunk gyorsak – mondta Jenson Button. – Tudtuk, hogy nehéz lesz, nem sokkol minket az eredmény. A verseny nagy rejtély, igazi tanóra lesz számunkra. Hogy választanék-e ehelyett inkább olyan autót, amellyel esetleg a pontokért küzdünk? Nem. Tudom, hogy ha mindent beállítunk és feltekerünk, szép lesz a jövő. A versenyünk nagyon nehéz lesz, eddig nem mentünk többet egyfolytában tizenkét körnél."

Ron Dennis egyelőre nem követi a Red Bull példáját, s megkíméli a Hondát a kritikájától.

„Ha mondanának valamit a motorról, akkor megteszik. Ők látják át, mi történik, megbízunk bennük. Egy nagyon meredek emelkedő elején járunk, bonyolult rendszer van az autónkban, amely egyelőre nem működik megfelelően" – mondta Dennis.

Halvány vigasz a McLarennek, de van lejjebb is: a Manor vezetőit a sportfelügyelők beidézték, és magyarázatot követeltek, miért nem vettek részt az időmérőn.

TOVÁBBI NYILATKOZATOK

Lewis Hamilton (1.): – A tesztelés után nagyon jólesett, hogy az időmérőn végre egy-egy körön nyomhattuk keményen a gázt, és élvezhettük az autó teljes erejét. Ilyenkor még könnyebb érezni, hol járunk, és hálásabb vagyok a csapatnak. Jó lenne nyerni a versenyen, ám a tavalyi kiesésem a példa, hogy akkor sincs minden veszve, ha nem jön össze.
Nico Rosberg (2.): – Óva intek mindenkit attól, hogy a két időeredmény közötti különbséget vegyék alapul kettőnk között! Lewis gyors volt, ez nem vitás, de én nem tudtam összerakni a köreimet. Nem aggódom, a pénteki teli tankos menetem nagyon jól sikerült, nagy verseny lesz.
Carlos Sainz Jr. (8.): – Nagyon elégedett vagyok, az első szakaszban volt egy hibám, de utána minden zökkenőmentesen alakult. Kényelmes a kocsi, jól érzem magam benne, készen állok a versenyre.
Romain Grosjean (9.): – Örülök, hogy végre ismét részesei voltunk a harmadik szakasznak. Kijárt a csapatnak, sokat dolgozott érte. Szoros a mezőny, két tizedre voltam a hetedik rajthelytől.
Pastor Maldonado (10.): – Sokkal jobban állunk, mint egy évvel ezelőtt, már csak ezért is bizakodva várom a vasárnapi versenyt.

Megjelent a Nemzeti Sport Magazin, fókuszban a 2015-ös idény!
Megjelent a Nemzeti Sport Magazin, fókuszban a 2015-ös idény!

Felipe Nasr (11.): – Majdnem a harmadik szakaszba jutottam, ami nagy szó. Az első szabadedzésen nem vettünk részt, ami visszavetett minket, ennek ismeretében még biztatóbb a helyzetünk.
Max Verstappen (12.): – A második szakaszban valami beakadt a hátamnál, és megfájdult tőle a vállam. Az első körömre nem sikerült felmelegítenem a gumikat, a másodikban pedig elrontottam a 4. kanyart. Ez van, a versenyen kell javítanom.
Danyiil Kvjat (13.): – Nehéz nap volt, a szabadedzésen kevés köröm volt, és az időmérőn is későn kezdtem, nem voltam annyira biztos a kocsiban, hogy merjem nyomni a gázt. Problémákkal küszködünk, de javul a kocsi.
Nico Hülkenberg (14.): – Mindig többre vágyik az ember, azonban lássuk be, ennél több nem volt a kocsiban egy körön. Az autót jó volt vezetni, élveztem, ám még javítanunk kell a teljesítményen.
Sergio Pérez (15.): – Nagyjából erre számítottunk, hittünk benne, hogy a második szakaszba juthatunk, de a harmadik nem reális cél. A melbourne-i versenyen bármi megtörténhet.
Marcus Ericsson (16.): – Nagyon csalódott vagyok a 16. hellyel, a féktávokon nem bíztam az autóban, talán a versenyre sikerül helyrehozni.
Kevin Magnussen (18.): – Ezen a hétvégén nem a pontszerzés a célunk, hanem a tanulás. Ha eljutunk a célig, sokat fogunk megtudni, ha nem, az sem tragédia. A fejlődési folyamat része.

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:26.327 átlag: 221.145 km/óra
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:26.921
3. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:27.718
4. Sebastian Vettel német Ferrari 1:27.757
5. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:27.790
6. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:28.087
7. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1:28.329
8. Carlos Sainz Jr. spanyol Toro Rosso-Renault 1:28.510
9. Romain Grosjean francia Lotus-Mercedes 1:28.560
10. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Mercedes 1:29.480
11. Felipe Nasr brazil Sauber-Ferrari 1:28.800
12. Max Verstappen holland Toro Rosso-Renault 1:28.868
13. Danyiil Kvjat orosz Red Bull-Renault 1:29.070
14. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:29.208
15. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:29.209
16. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 1:31.376
17. Jenson Button brit McLaren-Honda 1:31.422
18. Kevin Magnussen dán McLaren-Honda 1:32.037
A Manor-istálló nem vett részt az edzésen.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik