Brawn GP: lehengerlő teljesítmény, tapasztalt „újoncokkal”

Vágólapra másolva!
2009.03.23. 19:59
Március 29-én Ausztráliában megkezdődik a 60. Formula–1-es idény, amelyet a korábbi évektől eltérően látványos szabálymódosítások előztek meg. A mezőny megmaradt tízcsapatosnak, igaz, nem sokon múlt, hogy a gazdasági világválság miatt csak kilenc istálló autói vágjanak neki az idei 17 versenynek. Idénybeharangozó sorozatunkban egyesével nézzük végig, hogy melyik csapatnál hogyan telt a téli szünet. Eseményekben sehol sem volt hiány. Sorozatunk második részében a Brawn GP-vel foglalkozunk.
Egy ígéretes újonc: a Brawn GP
Fotó: Action Images
Egy ígéretes újonc: a Brawn GP
Egy ígéretes újonc: a Brawn GP
Fotó: Action Images
Egy ígéretes újonc: a Brawn GP

Szavazás

Milyen eredményt érnek el a Formula–1-es Brawn-csapat versenyzői az idei szezonban?

Írja be az itt látható számot!

Melyik lesz a legjobb eredménye a Brawn GP-nek 2009-es idényben?

Írja be az itt látható számot!
A Brawn GP a legifjabb F1-es istálló, névadója Ross Brawn, aki 1996-tól tíz éven keresztül dolgozott a Ferrarinál technikai igazgatóként, majd egy év pihenő után egy szezont lehúzott a Hondánál csapatigazgatóként.

Miután a japán autógyár vezetői a gazdasági válságra hivatkozva tavaly decemberben bejelentették kivonulásukat a száguldó cirkuszból, hosszas huzavona után végül Brawn vezetésével március 6-án a tavalyi Hondából létrejött a Brawn GP.

Az angliai Brackleyben székelő csapat a márciusi teszteken parádés eredményekkel lepte meg a közönséget, ami csak első pillantásra meglepő. A Honda ugyanis még a tavalyi idény közepén elkezdte fejleszteni az idei autót, így több csapattal szemben jó féléves előnybe került, és ennek hatása látszott a spanyolországi gyakorlásokon.

Az új istálló mindkét pilótája rendkívül rutinos, tapasztalt versenyző, a brit Jenson Button és a brazil Rubens Barrichello negyedik közös idényét kezdi. Ha valakire, akkor utóbbira mindenképpen igaz a rutinos kitétel, a tavalyi török versennyel megdöntötte az olasz Riccardo Patrese rekordját a legtöbb F1-es rajtra vonatkozóan.

A 17. idényére készülő, 37 éves Rubinho eddig 267 versenyen indult, 9 futamot nyert meg, kétszer világbajnoki második lett –mindkétszer ferraris csapattársa, Michael Schumacher előzte meg. A brazil az egyetlen a mezőnyben, aki még versenyzett olyan legendákkal, mint Alain Prost, Ayrton Senna vagy Nigel Mansell.

Jenson Button szintén a rutinosabb versenyzők közé tartozik a száguldó cirkusz világában, 10. idényére készül, és eddig 153 versenyen állt rajthoz, és egyszer győzött – az első esős Magyar Nagydíjon 2006-ban –, 2004-ben összetett harmadikként zárt.

Az angol versenyzőt pályafutása elején sokan a következő lehetséges angol világbajnoknak tartották, ám rendre pechje volt csapataival, majd a Hondához került, amely most, hogy Brawn GP-vé változott, esélyes arra, hogy valóban kihívja az élcsapatokat – köszönhetően a fentebb már említett féléves előnynek.

„A barcelonai teszt előtt még úgy gondoltuk, hogy a mienk a leggyorsabb autó. Aztán jött a Brawn, és mindenkit meglepett. Továbbra is versenyképesek vagyunk, de csak a Brawn mögött” – közölte Felipe Massa, a Ferrari pilótája az új csapat első hivatalos teszthete után, amelyen a négy napból kétszer is a Brawn-Mercedes volt a leggyorsabb.

A TOVÁBBI CSAPATOK

  • McLaren
  • Ferrari
  • BMW Sauber
  • Renault
  • Toyota
  • Toro Rosso
  • Red Bull
  • Williams
  • Brawn GP
  • Force India


A brackleyiek tehát rendkívülien eltaláltak valamit az autójukon, és sokan a világbajnoki cím egyik fő várományosának tartották őket, legalábbis amíg az új, majd néhány nap múlva visszavont szabályok életben voltak.

Miután azonban már nem a legtöbb futamot megnyerő pilóta lesz az idén a világbajnok, így ismét nyílttá vált a még el sem kezdődő idény. Könnyen elképzelhető volt ugyanis, hogy ha Button vagy Barrichello az idény elején több futamot is meg tud nyerni, már akkora előnybe kerül a többiekkel szemben, amelyet aztán az üldözők már nem tudnak behozni – a győzelmek számát tekintve.

Vélhetően erre alapoztak a fogadóirodák is, hiszen az új pontrendszer visszavonása előtt a legtöbb, világhálón fellelhető bukinál a három legesélyesebb pilóta között tartották számon Buttont, és Barrichello is a legjobb öt között volt, miközben az idénynyitó Ausztrál GP megnyerésére mindenhol Buttont tartották a legesélyesebbnek.

ELSŐ FUTAM, ELSŐ GYŐZELEM

Nem a Brawn GP lenne az első olyan istálló, amely az első futamát megnyerné: 1977-ben ez ugyanis már megtörtént. Akkor a szlovén-osztrák-kanadai üzletember, Walter Wolf által frissen létrehozott Wolf Racing pilótája, Jody Scheckter diadalmaskodott az idényt nyitó argentin versenyen. Scheckternek akkor nagy szerencséje volt, hiszen a 11. helyről vágott neki az 53 körös versenynek, és hatan is kiestek előle a futam során. A dél-afrikai pilóta később az évben további két győzelmet aratott, és a pontversenyt a második helyen zárta Niki Lauda mögött. A Wolf a konstruktőrök között negyedikként végzett 1977-ben, egy év múlva ötödik lett – igaz, futamgyőzelem nélkül –, majd 1979-ben már csak két versenyen ért célba a Wolf-Ford, aztán meg is szűnt a csapat.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik