Sportmarketing: a magyar cégek hogyan készülnek a vb-re?

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2014.05.30. 07:03
null
Hatalmas érdeklődés várható a 2014-es labdarúgó-világbajnokságra. Pontosan tudják ezt a cégek is (Fotó: Action Images)
Csütörtökön hetedik alkalommal rendezték meg a Sportmarketing Újragondolva meetupot, melynek témája ezúttal a futballmarketing és a nyári labdarúgó-világbajnokság kapcsolata volt.

A hetedik meetup célja az volt, hogy minél több szemszögből megvizsgálja a világbajnoki készülődést. Az első előadás arra a kérdésre kereste a választ, hogy milyen helyzetben van Magyarországon a „modern gombfoci”, azaz a Fantasy League. A Statzup első terméke az MLSZ Fantasy Liga volt, de a világbajnokságra külön dobással készülnek.

A cég egyik vezetője, Hamana Zsolt elmondta, hogy a Statzup a szurkolók, a média, a klubok és a hirdetők kereszttüzében áll. A szurkoló ezzel a szoftverrel jobban részesévé válik a mérkőzéseknek, a média haszna az, hogy a drukker érdeklődőbbé válik a játékosokkal kapcsolatban – a cikkeket ezért többen olvassák –, a hirdetők és a klubok pedig aktívabb fanatikusokat kapnak ezáltal.

A meetup második részében a Marco Caneirával készült videóinterjút hallgathattuk meg, aki úgy futballozik Magyarországon, hogy már van vb-tapasztalata.

„Másfajta nyomást és eseményt jelent a világbajnokság, melyen maga a részvétel is hatalmas öröm és megtiszteltetés – mondta Caneira. – 2002-ben csak ott voltam, nem játszhattam, de képviselhettem Portugáliát. A legnagyobb élmény az egészben, hogy több millióan láthatják, mire vagy képes. A mindennapokban is sokat segít az ott nyert tapasztalat. A vb-n csak kemény csapatokkal játszunk, és el kell viselnünk azt a nyomást, hogy két-három naponta maximumot kell nyújtanunk. Felfokozott állapotba kerülünk ilyenkor. Hogy mit tegyen egy futballista, ha egy nap világbajnokságon szeretne pályára lépni? A tehetség önmagában nem elég, kőkemény munka kell ahhoz, hogy az ilyen álmok valóra váljanak."

A Magyar Futballmarketing Műhelytől Jagodits Rómeó a fogyasztói attitűdről és arról beszélt, hogy mi a szurkolói bázis szerepe a futballban. Véleménye szerint „csak csináljuk a focit, de nem tudjuk kinek". Nincsenek megválaszolva az alapvető kérdések például, hogy kinek akarunk a futball közegében szolgáltatást nyújtani. Nagy probléma, hogy nem ismerjük a mérkőzésre járók szokásait, valamint, hogy az elmúlt húsz évben senki nem kutatta a szurkolói összetételt. Ha a drukkert „sört ivó férfinak" definiáljuk, akkor Jagodits véleménye szerint végül tényleg csak ők fognak mérkőzésre járni. Kevés marketing-orientált klub van Magyarországon, rosszul használják a médiafelületeket, így a szponzorok nem tudják, hogy hova, miért adják a pénzüket.

A nagy FIFA-partner, a globális márka, a Coca-Cola szemszögéből közelítette a meg vb-t Ferencz Enikő, a vállalat szenior aktivációs menedzsere. Az üdítőital-gyártó cég a nyárra a „mindenki vb-je" szlogent fogalmazta meg. Céljuk, hogy mindenkit érintsen meg az esemény varázsa. Ferencz Enikő szerint nagy probléma, hogy Magyarország mindössze 15%-a sportol rendszeresen (beleértve a profikat is), míg 60%-a egyáltalán nem. Az élsport tömegeket inspirálhat mozgásra, ez motiválja a Coca-Colát. A márkanév a világon mindenütt egyet jelent a boldogsággal és a közös élményekkel, és minél többet mozgunk, annál jobban érezzük magunkat. Ezért is hirdetik, hogy a futball-világbajnokság mindenkié.

Molnár Orsolya, a Heineken marketing brand managere elmondta, azért szponzorálják a labdarúgást, hogy márkát építsenek. A szponzoráció csak akkor jó, ha mindkét fél számára kölcsönösen előnyös, hosszú távú, stratégiai megállapodásokat kötnek. Magyarországon gyermekcipőben jár a szponzoráció. A megegyezés után mindkét félnek dolgoznia kell az aktiváción, ami onnantól nevezhető sikeresnek, ha háromszor annyit költenek rá, mint a szponzorációra. Kiemelt szerepet kap a Heinekennél a zene és a sport, bár utóbbinál nem magát a tevékenységet, hanem a szurkolást támogatják. Ha a helyi bajnokságokkal foglalkoznának, nagyon elaprózódna a szponzoráció, ezért választották az ebből a szempontból kiemelkedő eseményt, a Bajnokok Ligáját. A BL nagy előnye, hogy nem szezonális, a világbajnoksággal ellentétben ez rendszeres platformot jelent. Bár ebben a szezonban nem volt Magyarországon promóciójuk, de ez nem jelenti azt, hogy a jövőben sem lesz.

Az utolsó előadást Sz. Nagy Tamás, a Nemzeti Sport főszerkesztő-helyettese, Szelke Barnabás, a Ringier digitális üzletágvezetője és Szabó Gergely, a Ringier vezető digitális terméktervezője tartotta. A Nemzeti Sport kiadójának vezetői egy éve kezdték el a felkészülést a vb-re, akkor döntöttek amellett, hogy összehangoltan legyenek kihasználva a vb adta lehetőségek, ez hozta létre a „Brazilmánia” kampányt.

A digitális felületeken tartalmi szempontból kiemelt tényezőként szerepel az exkluzivitás, az infotainment (információszolgáltatás és szórakoztatás), és természetesen a frissesség, valamint az, hogy a tájékoztatás non-stop legyen. A világbajnokság alatt gyakorlatilag folyamatosan, 0-24 órában jönnek majd a friss információk a Nemzeti Sport Online-on.

„A vizuális élményt a televízió nyújtja, nincs értelme és nem is tudunk ezzel versenyezni. Viszont a televízió a meccsekről, mi pedig az egész világbajnokságról tudósítunk. Mi kell egy jó meccsközvetítéshez? Sör, ropi és NSO – friss hírekkel, információkkal, a meccs előtt, alatt és után is" – hangzott el az előadás folyamán.

A Nemzeti Sport Online a vb alatt szeretné kihasználni, hogy a vb nem korlátozódik a mérkőzésekre. Ez lesz az első olyan labdarúgó-világbajnokság, ahol valósággá válik a párhuzamos, több képernyős médiafogyasztás, nemcsak arra szeretnénk reagálni, hogy mi történik a pályán, hanem az azt megelőző és követő eseményekre is.

A remek hangulatú eseményt összegezve elmondhatjuk, hogy amint az egész világ, úgy Magyarország is készen áll a világbajnokságra. A szurkolóknak egyetlen dolga van már csak: kibírni a rajtig hátralévő két hetet.

KORÁBBI MEETUPOK

A korábbi Sportmarketing Újragondolva Meetupok beszámolói, képei, valamint a DIGI Sport Reggeli Start műsorában lement beszélgetések megtekinthetők az alábbi linkeken:

Sport és innováció - 2013.11.23., Mu Színház
Sport és média - 2013.05.03., Symbol
Sportban az üzlet - 2012.11.28., Mu Színház
Az olimpia marketing szemmel - 2012.05.17., Mu Színház
Sport PR/Sport branding - 2011.11.10., Mu Színház
A sport online/mobil vonatkozásai - 2011.05.26., Fogasház

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik