Történelmi tett előtt Vettel és a Red Bull - F1, félévértékelő, III. rész

LUKÁCS DÁNIELLUKÁCS DÁNIEL
Vágólapra másolva!
2013.07.24. 12:20
null
Történelmi tett előtt Vettel és a Red Bull (Fotó: Action Images)
A hétvégi Magyar Nagydíjon a Formula–1-es mezőny átjut a 2013-as idény távjának felén. A hungaroringi futam előtt háromrészes sorozatban értékeljük a csapatok és a pilóták eddigi kilenc versenyét. Harmadikként az idén már futamot nyert, és a világbajnoki cím szempontjából érdekelt csapatok kerülnek terítékre: Vettel és a Red Bull zsinórban negyedik címére hajt, a sprintkirály Mercedes versenyben is kezd magára találni, a Ferrari és a Lotus pedig hasonló cipőben jár, mint a tavalyi szezonban.

Az élcsapatok a pályán és azon kívül is szolgáltatnak beszédtémát 2013-ban, és minden téren élen jár a Red Bull, amely istálló a belső feszültségekkel, Mark Webber távozásával, vagy éppen egy elszabaduló kerékkel, de mindig ott van a tűz közelében, ha nyer éppen Sebastian Vettel, ha nem. A Mercedes kisebb meglepetésre, de idén már egyértelműen az élmezőny része, míg a Ferrari nagyjából ott tart, mint tavaly, vagyis a Scuderiát gyakorlatilag Fernando Alonso tartja versenyben, a Lotus pedig tartja a lépést a legjobbakkal.

RED BULL – NEMCSAK AZ EREDMÉNYEKET, A SZTORIKAT IS HOZZÁK

Az elmúlt években a Formula–1 egyeduralkodójává előlépett Red Bull Renault a 2013-as idényre is olyan autót kapott az Adrian Newey vezette tervezőbrigádtól, amellyel minden esélye megvan a konstruktőri világbajnokság megnyerésére, ezzel pedig zsinórban a negyedik bajnoki címüket szereznék. Egymás után legalább négyszer eddig csak a McLaren (1988-1991) és a Ferrari (1999-2004) tudott bajnokságot nyerni, Hornerék tehát történelmi tett előtt állnak, ahogyan az egyéni pontversenyt vezető Sebastian Vettel is, aki a legnagyobb legendákhoz, Juan Manuel Fangióhoz és Michael Schumacherhez csatlakozhat négy, sorozatban megnyert vb-címével – ugyanazzal a csapattal csak Schumacher volt képes erre.

Az év első nagy botrányát az energiaitalos istálló pilótái szolgáltatták azzal, hogy a Malajziai Nagydíjon Vettel a csapat utasítása ellenére előzte meg márkatársát, Mark Webbert, és vette el tőle a futamgyőzelmet. Ez volt 2013-ban Vettel eddigi négy futamgyőzelme közül az első, Webber számára pedig az utolsó csepp is lehetett volna a pohárban, ha nem hozza meg döntését már a téli szünet alatt, miszerint az idény végén elhagyja a Formula–1-et, hogy a Porsche Le Mans-projektjének legyen az első számú pilótája.

Miután a Brit Nagydíj előtt nyilvánosságra hozták az ausztrál versenyző jövőjével kapcsolatos információt, máig tartó spekulációt indítottak be az F1 világában, ami nem véletlen, hiszen a jövő évi rajtráccsal kapcsolatos nyitott kérdések megválaszolását alapvetően fogja meghatározni az, hogy ki örökli meg Webber helyét. Ezek után jó volt nézni azt a felszabadult versenyzést, amelyet Silverstone-ban mutatott be a veterán pilóta, és amelynek köszönhetően csak egy hajszálnyival maradt le az első helyen befutó Nico Rosberg mögött, viszont ehhez az is kellett, hogy Vettel váltóhiba miatt feladja a versenyt – pedig a megbízhatósági probléma gyakorlatilag ismeretlen fogalommá vált az utóbbi években Milton Keynesben.

A Nürburgringen megrendezett futamot követően is volt miről beszélni az osztrák licenccel induló istállóval kapcsolatban, és nemcsak azért, mert a háromszoros világbajnok Sebastian Vettel hibátlanul versenyezve megnyerte élete első Német Nagydíját, hanem mivel Webber bokszutcában elszabaduló kereke amellett, hogy 30 ezer eurós bírsággal terhelte a csapat költségvetsését, felhívta a figyelmet néhány biztonsági problémára – amelyeket az FIA és az FOM már a Magyar Nagydíjra igyekszik orvosolni.

Az egész szezonnak érdekes felhangot adó Pirelli-problémát az évad eddigi szakaszában az élmezőny csapatai közül – természetesen a Mercedest leszámítva – leginkább a Red Bull szenvedte meg, ugyanis az idei autó messze nem bánik olyan baráti módon az abroncsokkal, mint a Lotus, vagy a Ferrari versenygépe. Ugyanakkor a konstrukció erejét jelzi, hogy ezzel együtt is magabiztosan vezetik a konstruktőrök világbajnokságát, Vettel pedig továbbra is az egyéni vb-cím első számú várományosa. Ha a Nürburgring után Mogyoródon is meg tudná szerezni élete első GP-győzelmét, akkor legalább 40 pontos előny birtokában élvezhetné ki a nyári szünetet – persze, azzal a tudattal, hogy tavaly a 40 nem volt elég Fernando Alonsónak.

MERCEDES – EGY KÖRÖN A LEGGYORSABBAK

28. MAGYAR NAGYDÍJ
PÉNTEK
10.00–11.30:1. szabadedzés
14.00–15.30:2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00:3. szabadedzés
14.00–15.00:időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00:a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS.Az időjárás-jelentések szerint az év legmelegebb hétvégéjén rendezik meg a Magyar Nagydíjat, azaz péntektől vasárnapig zavartalan, már-már kínzó napsütésre, 34-38 fokos hőségre kell számítani.

GUMIK.A Pirelli eredetileg a kemény és a közepesen kemény abroncsot jelölte ki a Magyar Nagydíjra, de a közlemény kiadása még a Brit Nagydíj előtt történt. A silverstone-i defektözön miatt azonban módosítottak az abroncsok szerkezetén, és az új, biztonságosabb és tartósabb gumikból a Pirelli a közepesen kemény mellé nem a kemény, hanem a lágy abroncsait hozza el.

ÚJ SZABÁLYOK A BOXBAN.A verseny alatt minden, az autón dolgozó szerelőnek bukósisakot kell viselnie, a boxutcában pedig nem 100, hanem 80 kilométer/óra lesz a sebességkorlátozás. A Hungaroring 341 méteres boxutcájában ez azt jelenti, hogy egy pit-stop – a kerékcsere idejét leszámítva – 12.3 helyett 16.4 másodpercig fog tartani, azaz 4.1 másodpercet veszítenek a csapatok boxkiállásonként. Az FIA mellett a Formula One Management is szigorított, minden operatőrt, fotóst és újságírót kitiltottak a boxutcából az edzések és a verseny idejére.

A Mercedes gyári csapatként történő visszatérése óta az idei az első olyan esztendő, amelyben az istálló azzal a teljesítménnyel tud előrukkolni, amelynek az ígérete még Michael Schumachert is rábírta szunnyadóban lévő Formula–1-es karrierjének felélesztésére. Az előző szezon első felében végre összejött az első újkori nagydíj-győzelem, de az évad második felében Rosbergék gyakran a középmezőnybe süllyedtek, és gyakorlatilag a pontszerzésnek is örülniük kellett. 2013-ra viszont végre beérett Ross Brawnék munkája, és az autó már a téli teszteken elképesztő gyorsnak tűnt, sokan esélyesnek kiáltották ki az istállót, aztán beindult a szezon...

A szezonban pedig gyorsan szembesülniük kellett azzal, hogy noha az autó egy körön valóban a leggyorsabb a mezőnyben – ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a kilenc nagydíjból hatszor tudták megszerezni a pole pozíciót –, a versenyen képtelenek olyan teljesítményt kihozni belőle, amely lehetővé tenné, hogy a győzelemért harcoljanak, elsősorban azért, mert a konstrukció nagyon gyorsan elnyírja a 2013-ra radikálisan átalakított Pirelli-abroncsokat. Ennek érdekében, többek között a szezon botrányát szolgáltatva, az olasz gumigyártóval karöltve leszerveztek egy tesztet, amelyet ugyan hivatalosan a Pirelli bonyolított le, így Hamiltonéknak ugyan nem származott annyi előnye a három napos körözésből, mint amennyire egy szokásos gyakorláson tehettek volna szert, de azért elég feltünő volt, hogy Nico Rosberg a következő három futamból kettőt is meg tudott nyerni.

Noha Monacói sikerét még lehet azzal magyarázni, hogy azt a gumikat leginkább kímélő pályán aratta, szerencsés Silverstone-i győzelmét már nem igazán. Noha csapattársa, a szintén a győzelem reményében autózó Lewis Hamilton egyike volt annak a hat pilótának, aki durrdefektet szenvedett a futam során, összességében azt mondhatjuk, hogy a Mercedesnek sikerült előrelépnie az abroncsok menedzselésével kapcsolatban. Összességében, azok után, hogy jelentéktelen büntetéssel úszták meg a szabálytalan teszt miatt lefolytatott eljárást, illetve, hogy a három júliusi Pirelli-teszt közül az egyiken nem vehettek részt, mivel a konstruktőri versenyben a második helyre sikerült feltornászniuk magukat, Ross Brawnék elégedettek lehetnek helyzetükkel.

Mivel az idény második felére vadonatúj, tartósabb gumikat szállít a Pirelli, a Mercedes feltehetően nem fogja olyan könnyen tönkretenni azokat, mint a szezon első hónapjaiban, így megnyílhat az esély az autóval sokáig csak barátkozó, így Nico Rosberghez képest hátrányban lévő Lewis Hamilton előtt is, hogy győzelmeket szerezzen, és felzárkózzon a pontversenyben a Vettel-Alonso-Räikkönen hármashoz.

FERRARI – MÁR CSAK A VASÁRNAPI TEMPÓ SZÁMÍT

A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault250
2. Mercedes183
3. Ferrari180
4. Lotus-Renault157
5. Force India-Mercedes59
6. McLaren-Mercedes49
7. Toro Rosso-Ferrari24
8. Sauber-Ferrari7

Azok után, hogy a tavalyi autó valamivel lassabbra sikerült, mint az élmezőny többi csapatának versenygépe, a Scuderia egészen más megközelítést választott a 2013-as négykerekű tervezése előtt – az eredmény viszont a tavalyihoz hasonló lett. Az F138-as ugyan nagyon jól kezelte az új típusú abroncsokat, és versenytempó tekintetében nem rossz a teljesítménye, sebességben az évad második negyedében elmarad a Red Bull, a Mercedes vagy a Lotus autóitól, amely a legjobban egy, gyors körön érzékelhető, aminek köszönhetően Felipe Massa malajziai második rajthelyét leszámítva nem tudtak első soros indulást kiharcolni, és a Bahreini Nagydíj óta a második sorba sem tudnak odakerülni.

Fernando Alonso többször panaszkodott az autó gyenge teljesítményére, ehhez képest kisebb csoda – na, nem akkora, mint tavaly ilyenkorra a kifejezetten lassú Ferrarival kiharcolt tetemes előnye –, hogy két nagydíjgyőzelmet is ki tudott harcolni, és többször oda tudott érni a dobogóra is, ami után 35 pontos hátránnyal ugyan, de ott van az egyéni vb második helyén. A csapat viszont csak a harmadik – három egységgel a Mercedes, és hetvennel a Red Bull mögött –, de Vettelékhez jóval közelebb lehetnének, ha a négyes rajtszámú autót vezető Felipe Massa valamivel kiegyensúlyozottabb idényt futna.

A brazil pilóta, akinek Ferraritól való távozása minden évadban felmerül, miután 2009-es, Hungaroringen elszenvedett sérülése óta nem tudja megközelíteni a tőle korábban látott eredményeket, az idei szezonban többször bizonyította edzésen és versenyen is, hogy képes a legjobbakhoz mérhető tempóban autózni – Spanyolországban dobogóra is tudott állni –, ugyanakkor, számos vezetői hibát követett el, aminek eredményeképp többször összetörte autóját, időmérőket és versenyeket is tönkretéve. Massáról köztudott, hogy hangulatember, és igényli a folyamatos támogatást,figyelmének fenntartását, ennek hiányában ugyanis a mezőny egyik, ha nem a legmegbízhatatlanabb pilótája, és nem igazán tud csapata hasznára lenni.

Képességeivel még mindig nincsenek gondok, az ő esetében pszichológiai–pedagógiai problémáról van szó,és fontos kérdés, hogy a Ferrari hogyan tudja menedzselni Felipe lelkét a szezon hátralevő részében, illetve, hogy nem akarják-e lecserélni egy kiegyensúlyozottabb versenyzőre. Persze, mivel az olasz istállónál könyörtelenül alkalmazzák a csapatsorrendet, nem egyszerű ugyanilyen gyors pilótát találni, aki hasonló alázattal alakítja a másodhegedűs szerepét – a maradási szándékát már többször kifejező Alonso mellé ugyanis nem érdemes még egy dudást betenni.

LOTUS – TOVÁBBRA IS HŐSÉGBEN A LEGJOBBAK

A Ferrari mellett a Lotus volt a nagy csapatok közül az az istálló, amelyik korábban megvétózta a problémás Pirelli-abroncsok specifikációjának szezon közben történő megváltoztatását, az E21-es ugyanis még a Ferrarinál is gyengédebben kezeli a gumikat. Ez már a szezon nyitányán kiderült, amikor Kimi Räikkönen eggyel kevesebb kerékcserével tudott Alonsóék előtt maradni, és megszerezni idei első és eddig egyetlen futamgyőzelmét. A finn azóta sem ismert elveszett versenyt, és bármi történjék, még Sergio Pérezzel ütközik is, ő mindig behozza pontszerző helyre a gépet – négyszer tudott második lenni, amivel összesítésben a harmadik helyen áll, mindössze hét ponttal Alonso mögött.

Ha Massa a legkevésbé, akkor Räikkönen a leginkább megbízható pilóta a mezőnyben, és tudják ezt a Lotusnál is, nem véletlen, hogy minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy 2007 világbajnoka jövőre is az Enstone-i székhelyű csapatnál maradjon, annak ellenére, hogy a Lotus az idén egyre-másra követte el a stratégiai hibákat, amellyel több futamgyőzelem lehetőségétől is megfosztotta első számú versenyzőjét. Az Eric Boullier vezette istálló különösen azok után kezdett versenyt futni saját pilótája kegyeiért, hogy a Red Bullnál kiadóvá vált 2014-re Mark Webber ülése, és Christian Horner nyilatkozataiban flörtölt a finn világbajnok leigazolásának lehetőségével. Niki Lauda egyenesen odáig ment, hogy Räikkönen nem férfi, amennyiben nem fogadja el a kínálkozó lehetőséget, de a Jégemberről köztudott, hogy a legritkább esetben foglalkozik mások véleményével.

Räikkönen mellett persze ott van Romain Grosjean is, aki eredményeit tekintve nem lett sokkal kiegyensúlyozottabb, mint amilyen tavaly volt, de néhány meggyőző teljesítménnyel sikerült öregbítenie csapata hírnevét, például Bahreinben, ahol márkatársával együtt állhatott fel a dobogóra – ahogyan tavaly is –, vagy legutóbb, a Nürburgringen, ahol szintén Räikkönen mögött ért célba a harmadik helyen. A tavaly évhez hasonlóan a Lotus autói idén is főleg a kánikulában futott versenyeken érzik jól magukat, vagyis a Magyar Nagydíjra, amelyre pokoli hőséget jósolnak, egyértelműen győzelmi reményekkel készülhetnek – főleg Räikkönen, aki egyszer már nyert a hazai versenyének számító mogyoródi futamon, és négyszer lett második.

A gumikkal jól bánó csapatok a bokszutcát érintő szabálymódosításokkal is jól járnak, ugyanis a Hungaroringen például 4.1 másodperccel nő majd egy bokszkiállás hossza miután a versenyen a bokszutcában megengedett sebességet 80 km/h-ra csökkentette az FIA. Így, mivel a Magyar Nagydíjon a csapatok jó része jellemzően két és három kiállás között vacillál, valószínűleg többen fogják bevállalni a két kiállást, főleg annak tudatában, hogy az új Pirellik előre láthatóan tartósabbak lesznek az eddig használtaknál.

A 2013-AS IDÉNY EDDIGI EREDMÉNYEI FUTAMRÓL FUTAMRA
RED BULL 250 pont (1.)
Sebastian Vettel (német, 26 éves)3. (1.)1. (1.)4. (9.)1. (2.)4. (3.)2. (3.)1. (1.)- (3.)1. (2.)157 (1.)
Mark Webber (ausztrál, 36) 6. (2.)2. (5.)- (22.)7. (7.)5. (7.)3. (4.)4. (5.)2. (4.)7. (3.)93 (5.)


MERCEDES 183 pont (2.)
Lewis Hamilton (brit, 28)5. (3.)3. (4.)3. (1.)5. (9.)12. (2.)4. (2.)3. (2.)4. (1.)5. (1.)99 (4.)
Nico Rosberg (német, 28) - (6.)4. (6.)- (4.)9. (1.)6. (1.)1. (1.)5. (4.)1. (2.)9. (11.)84 (6.)


FERRARI 180 pont (3.)
Fernando Alonso (spanyol, 31) 2. (5.)- (3.)1. (3.)8. (3.)1. (5.)7. (6.)2. (6.)3. (9.)4. (8.)123 (2.)
Felipe Massa (brazil, 32)4. (4.)5. (2.)6. (5.)15. (4.)3. (9.)- (21.)8. (16.)6. (11.)- (7.)57 (7.)


LOTUS 157 pont (4.)
Kimi Räikkönen (finn, 33)1. (7.)7. (10.)2. (2.)2. (8.)2. (4.)10. (5.)9. (10.)5. (8.)2. (4.)116 (3.)
Romain Grosjean (francia, 27)10. (8.)6. (11.)9. (6.)3. (11.)- (6.)- (13.)13. (22.)19. (7.)3. (5.)41 (8.)
Zárójelben a rajthely szerepel. Az utolsó oszlopban a vb-pontok, zárójelben az öszetettbeli helyezés szerepel.
Az eddigi versenyek sorrendje: Ausztrál GP, Malajziai GP, Kínai GP, Bahreini GP, Spanyol GP, Monacói GP, Kanadai GP, Brit GP, Német GP

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik