A reménytelenség csapdájában - F1, félévértékelő, I. rész

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.07.22. 19:20
null
A Williams eddigi mélypontja a 2011-es ötpontos szezon – úgy tűnik, az idén alulmúlható (Fotók: Reuters)
A hétvégi Magyar Nagydíjon a Formula–1-es mezőny átjut a 2013-as idény távjának felén. A hungaroringi futam előtt háromrészes sorozatban értékeljük a csapatok és a pilóták eddigi kilenc versenyét. Elsőként azokat a csapatokat filézzük ki, amelyek láthatóan nagy bajban vannak: a Marussia és a Caterham számára ebben az idényben sem sikerült az áttörés, a Saubernek és a Williamsnek esélye sincs rá, hogy megismételje tavalyi bravúrjait, miközben a pálya mellett a csapat fennmaradásáért is küzdeni kell, hiszen súlyos anyagi problémák sújtják.

A Williams-istálló tavaly győzelmet ünnepelt Barcelonában, a Sauber pedig négy dobogós helyezést is jegyzett – fennállása során először pezsgőzhettek pilótái egynél több alkalommal. Mindkét csapat nagy várakozással tekintett a 2013-as szezon elé, de hamar kiderült, hogy vakvágányra futottak.

SAUBER – HÜLKENBERG TEHETSÉGE NÉLKÜL SEHOL SEM LENNÉNEK

A Sauber új, szuperkeskeny vázát az idény előtti teszteken alaposan szemügyre vették a riválisok, s fel voltak készülve arra, hogy ha nagyot alakít a Force Indiától elcsábított Nico Hülkenberg, bizony el kell kezdeni a koppintást. Matt Morris és stábja azonban elszámolta magát, a Sauber pedig úgy járt, mint a McLaren: tavalyi kifejezetten gyors autója helyett teljesen új koncepciót készített, ami nemcsak hogy túlságosan költséges megoldás volt, a várt eredményt sem hozta meg. Magyarul: hatalmas bukta.

Hülkenberg hét pontja héttel több, 
mint a cikkben taglalt másik hét pilóta össztermése
Hülkenberg hét pontja héttel több, mint a cikkben taglalt másik hét pilóta össztermése

Hülkenberg néha-néha behozza az autót pontszerző helyre, de ez inkább a saját érdeme, nem véletlenül figyelnek rá a nagy csapatok is. Nem úgy csapattársára, Esteban Gutiérrezre, aki finoman fogalmazva nem a legjobb ütemben került be a nagy Sauber-körforgásba – a középmezőny végén kullog, miközben sokkal érettebb és gyorsabb csapattársa simán megveri az időmérőkön és a versenyeken is. Némi mázlival ő is szerezhet pontot, de ahhoz, hogy hosszú távon az F1-ben maradjon, nagy szüksége lesz a mexikói szponzoraira.

A Sauber a nyáron a csőd szélére került, ahonnan néhány orosz konzorciummal kötött együttműködési szerződés rángatta ki, de ennek ára van: Szergej Szirotkinnak jövőre be kell ülnie az egyik versenyautóba, ami nagyon rossz hír Gutiérreznek, hiszen két, ennyire tapasztalatlan pilótával nekivágni a 2014-es szezonnak túlságosan merész lenne. Egyelőre annak is örülnek Hinwilben, hogy maradni fognak az F1-ben, de előbb-utóbb gondolkozni kell a jövő évi felálláson.

WILLIAMS – AZ IDÉN KIDERÜLT, VAN LEJJEBB A 2011-ES MÉLYPONTNÁL

A Williamsnél a biztató téli tesztek után Ausztráliában nagy pofont kapott Pastor Maldonado, aki egészen odáig elhitte, ismét harcban lehet a futamgyőzelmekért. Csalódottságát nem leplezte, egyszerűen vezethetetlennek nevezte az autót, amellyel azóta sem szerzett pontot. Az időmérőkön is legfeljebb csapattársával, az újonc Valtteri Bottasszal és a sauberes Gutiérrezzel csatázhat, nemhogy a pole-ba, az időmérő harmadik szakaszába jutásra sincs esélye. Bottas Kanadában a harmadik rajthelyet elcsípte ugyan, jól jelezte az autó képességeit, hogy onnan sem volt esélye a pontszerzésre.

Sir Frank Williams lánya, Claire Williams Toto Wolff Mercedeshez távozása után megbízott csapatvezetőként reménytelenül küzd az elemekkel, próbál szponzorokat szerezni, miközben a szakmai stábon is alakítgat apja segítségével. Augusztusban érkezik Pat Symonds, a Benetton és a Renault korábbi sikerkovácsa, a Marussián tanácsadóként segíteni képtelen szakember segítségével elindítanák a fellendülést. Talán jövőre, a Mercedes-motorral…

Addig is az évad fő célja a 2011-es gyalázat elkerülése, a tavalyelőtti öt vb-pont az eddigi legalacsonyabb termés a 600 vb-futamot számláló gárda történetében. Egyre inkább úgy tűnik, van lejjebb.

CATERHAM, MARUSSIA – BIANCHIT LESZÁMÍTVA ANNYI REMÉNY SINCS, MINT AZ ELŐZŐ ÉVEKBEN

Van der Gardéval sem jutott előrébb a Caterham
Van der Gardéval sem jutott előrébb a Caterham

A két kiscsapat az idén sem tudta megtenni a középmezőny utoléréséhez szükséges lépést, pedig a Williams és a Sauber gyengélkedése miatt talán az idén lett volna rá a legnagyobb esély. Csakhogy a két gárda eljutott arra a pontra, amikor már fizető pilótákra van szükség a fennmaradáshoz, és a Heikki Kovalainen, illetve Timo Glock alkalmazásának köszönhető remény is elszállt.

A Caterham esetében pilótafronton teljes a kilátástalanság, a Marussiánál viszont ott van Jules Bianchi, aki rendszerint a leggyorsabb a négy pilóta közül, és a Ferrari akadémistájaként esélye van rá, hogy szponzorpénz nélkül is az F1-ben maradjon.

A többiekre pedig évek múltán csak azok a fanatikusok fognak emlékezni, akiknek a következő nevek is mondanak valamit (például): Gregor Foitek, Oscar Larrauri vagy Olivier Grouillard.

A 2013-AS IDÉNY EDDIGI EREDMÉNYEI FUTAMRÓL FUTAMRA
SAUBER 7. pont (8.)
Nico Hülkenberg (német, 25 éves) - (11.) 8. (12.) 10. (10.) 12. (14.) 15. (15.) 11. (11.) - (9.) 10. (14.) 10. (10.) 7 (15.)
Esteban Gutiérrez (mexikói, 21) 13. (18.) 12. (14.) kiesett (17.) 18. (22.) 11. (19.) 13. (19.) 20. (15.) 14. (17.) 14. (14.) 0 (18.)
WILLIAMS 0 pont (9.)
Pastor Maldonado (venezuelai, 28) - (17.) - (16.) 14. (14.) 11. (17.) 14. (17.) - (16.) 16. (13.) 11. (15.) 15. (18.) 0 (16.)
Valtteri Bottas (finn, 23) 14. (16.) 11. (18.) 13. (16.) 14. (15.) 16. (16.) 12. (14.) 14. (3.) 12. (16.) 16. (17.) 0 (17.)
MARUSSIA 0 pont (10.)
Jules Bianchi (francia, 23) 15. (19.) 13. (19.) 15. (18.) 19. (19.) 18. (20.) - (20.) 17. (19.) 16. (19.) - (19.) 0 (19.)
Max Chilton (brit, 22) 17. (20.) 16. (21.) 17. (19.) 20. (21.) 19. (21.) 14. (22.) 19. (20.) 17. (20.) 19. (21.) 0 (21.)
CATERHAM 0 pont (11.)
Charles Pic (francia, 23) 16. (22.) 14. (20.) 16. (20.) 17. (18.) 17. (22.) - (18.) 18. (18.) 15. (18.) 17. (22.) 0 (20.)
Giedo van der Garde (holland, 28) 18. (21.) 15. (22.) 18. (21.) 21. (20.) - (18.) 15. (15.) - (21.) 18. (22.) 18. (20.) 0 (22.)
Zárójelben a rajthely szerepel. Az utolsó oszlopban a vb-pontok, zárójelben az összetettbeli helyezés szerepel. A nulla pontosak között a helyezések rangsorolnak.
Az eddigi versenyek sorrendje: Ausztrál GP, Malajziai GP, Kínai GP, Bahreini GP, Spanyol GP, Monacói GP, Kanadai GP, Brit GP, Német GP
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik