nemzetisport.hu 2016.05.26 09:52 Frissítve: 2016.05.26 11:50

Elszabadult csatornafedél vetett véget a monacói edzésnek

Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Monacói Nagydíj csütörtök délelőtti szabadedzésén, megelőzve Nico Rosberget, aki defektes gumival tért vissza a bokszba az edzés végén. Piros zászló miatt néhány perccel a kiírt 90 perc előtt véget ért a tréning. Rosberg defektjét egy elszabadult csatornafedél okozhatta, akárcsak a mögötte száguldó Jenson Buttonét, aki szerencsés, hogy a kerekével ment neki a lemeznek.

Lewis Hamilton volt a leggyorsabb csütörtök délelőtt Monacóban

A Mercedes a balul sikerült Spanyol Nagydíj után azt ígérte, hogy Monacóban bebizonyítja, hogy még mindig magasan a mezőny előtt jár. Lewis Hamilton és Nico Rosberg az első szabadedzésen valóban az első két helyen zárt, majdnem fél másodperccel megelőzve Sebastian Vettelt, s még nagyobb fölénnyel verve a Red Bull párosát.

A Mercedes most próbálta ki először az ultralágy gumikat, amelyekkel a téli teszteken  már gyakorolhatott a mezőny, de a Mercedes nem kért belőlük. Úgy tűnik, a lila felületű abroncsok sem állították megoldhatatlan feladat elé a világbajnok istállót.

Ez annak ellenére igaz, hogy Rosberg defekttel zárta a 90 perces edzést. A bal hátsó kerék nem a kopástól durrant ki, hanem mert Rosberg ráhajtott egy csatornafedélre, amely az egyes kanyar utáni szakaszon elmozdult a helyéről. A Mercedes menetszele kiemelte a csatornafedelet a helyérő, és a mögötte érkező Jenson Button McLaren-Hondája éppen telibe találta. Szerencséje volt az angolnak, hogy a kerekével, és nem mással. Mindenesetre a fej védelmének kifejlesztésére tett törekvések újabb lökést kaptak.

Az edzésen több koccanás történt, Felipe Massa az egyes kanyarban összetörte a Williamst, Jolyon Palmer pedig előbb a célegyenesre fordító kanyarban, majd a tengerparti szakaszon hajtott neki a szalagkorlátnak, utóbbi eset után félre is kellett állnia. Felipe Nasr, Danyiil Kvjat és Hamilton a célegyenes végén sodródott ki, de ők hárman folytatni tudták a száguldást. Esteban Gutiérrez Haas-Ferrarija műszaki hiba miatt állt le.

MONACÓI NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS 
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:15.537 átlag: 159.037 km/ó 31 kör
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:15.638 0.101 mp h. 39
3. Sebastian Vettel német Ferrari 1:15.956 0.419 26
4. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-TAG Heuer 1:16.308 0.771 29
5. Max Verstappen holland Red Bull-TAG Heuer 1:16.371 0.834 30
6. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Ferrari 1:16.426 0.889 37
7. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:16.560 1.023 34
8. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1:16.697 1.160 28
9. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1:16.912 1.375 24
10. Carlos Sainz Jr. spanyol Toro Rosso-Ferrari 1:17.130 1.593 39
11. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:17.562 2.025 44
12. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1:17.599 2.062 33
13. Fernando Alonso spanyol McLaren-Honda 1:17.838 2.301 27
14. Esteban Gutiérrez mexikói Haas-Ferrari 1:17.909 2.372 25
15. Jenson Button brit McLaren-Honda 1:17.920 2.383 26
16. Felipe Nasr brazil Sauber-Ferrari 1:18.187 2.650 29
17. Kevin Magnussen dán Renault 1:18.274 2.737 34
18. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 1:18.301 2.764 33
19. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:18.746 3.209 10
20. Jolyon Palmer brit Renault 1:18.871 3.334 22
21. Rio Haryanto indonéziai Manor-Mercedes 1:20.528 4.991 28
22. Pascal Wehrlein német Manor-Mercedes 1:20.868 5.331 25

AZ EDZÉS PERCRŐL PERCRE

11.31 Ha valóban csatornafedél volt, Buttonnak nagy szerencséje, hogy nem fejen találta…

11.30 A McLaren szerint a lemez nem a Mercedesről szakadt le, hanem egy csatornafedél jött ki az útból, és azt kapta telibe a McLaren-Honda. 

11.27 A McLaren a Rosberg autójáról lerepülő lemezre hajtott rá a kaszinóhoz vezető emelkedőn. Piros zászló, korán véget ért az edzés.

11.26 Button jobb első gumija is lapos.

11.24 Rosberg defekt miatt megállt az alagút előtt, aztán lassan elindult, hogy visszatérjen a depóba. A bal hátsó kereke lapos.

11.21 Néhány perce Nasr, most Kvjat csúszott az egyes kanyart követő macskaköves bukótérbe. Mindketten folytathatták.

11.18 Alonso a 13., Button a 15. helyen áll, messze a két Red Bulltól – persze ez még csak az első szabadedzés, nem feltétlenül mutatja meg az időmérő erőviszonyait.

11.17 Egyes szakértők szerint a barcelonai pálya utolsó, kanyargós szakaszának részeredményei alapján reális képet lehet festeni a monacói erőviszonyokról. Ezekből kiindulva megerősítették, hogy a McLaren ott lehet a Mercedes és a Red Bull mögött, a Ferrari előtt. Ugyanakkor mindenképpen meg kell jegyezni, hogy ennek a számításnak alapvető hibája, hogy amíg Barcelonában nem feltétlenül mindenki az utolsó szektorra élezi ki az autóját, Monacóban minden négykerekű maximális leszorító erővel száguld.

11.10 Hamilton és Rosberg áll az első két helyen, 101 ezred van köztük. Vettel 419 ezredre van Hamiltontól, Ricciardo lemaradása 771 ezred. Verstappen (834) van még egy másodpercen belül, aztán Hülkenberg, Pérez, Kvjat, Räikkönen, Sainz, Grosjean és Bottas következik.

11.08 A legjobb szektoridők. 1. szektor: Hamilton 19.998, 2. szektor: Hamilton 35.255, 3. szektor: Rosberg 20.066.

11.06 Palmer miatt is sárga zászlót kell lengetni, a Renault brit pilótája a kikötőben ütközött a szalagkorlátnak. A rádión bocsánatot kért csapatától, s félreállt. Egyre több pletykát hallani arról, hogy az angol nem fejezi be az idényt a csapatnál, ez a hiba csak erősíteni fogja ezeket a hangokat. 

11.02 Gutiérrez Haqas-Ferrarija leállt az alagútra fordító kanyar előtt. A szalagkorlát mögé tolták.

10.59 Vettel feljött a harmadik helyre, 29 ezreddel előzte meg Verstappent, 8 tizedre van Hamiltontól.,

10.58 Vettel is ultralágy gumikon száguld, eddig a lágyakon ment.

10.57 A két Mercedes és a két Red Bull mögött Kvjat, Vettel, Grosjean, Sainz, Hülkenberg, Bottas, Gutiérrez, Räikkönen, Pérez, Alonso, Button, Magnussen, Massa, Palmer, Ericsson, Nasr, Haryanto, Wehrolein a sorrend.

10.54 Verstappen ultralágy gumikra váltott, és 834 ezredre került Hamiltontól. Ricciardo is ultralágyakon száguld.

10.50 Hamilton kiegyenesítette az egyes kanyart, elfékezte első kerekeit, de legalább nem ment neki semminek. Visszatolatott a pályára, és ment tovább.

10.49 A mezőny másik végén Wehrlein majdnem három másodperccel marad el Haryantótól, a német 8.2 másodpercre van Hamiltontól.

10.46 Nem sokáig, Hamilton 1:15.537-tel válaszolt. Ricciardo lemaradása már 1.227 másodperc.

10.45 Rosberg 1:15.835-tel vezet.

10.43 Hamilton 1:16.097-re javított. Rosnerg 1:16.585-tel második szuperlágy gumis idejével.

10.41 Rosberg és Hamilton új készlet ultralágy gumikon a pályán.

A Mercedes Grandturismo mini jachtja Monacóban – szép

10.36 Ricciardo a bokszba hajtva bemutatott valakinek. Szuperlágy gumikon alig lassabb, mint Hamilton ultralágyon – igaz, az angol másodikként volt a pályán, amely akkor még elég koszos volt, rosszabb volt a tapadás.

10.35 A felhők eltűntek a dombok mögött, süt a nap a pálya felett. A levegő 18, az aszfalt 27 fokos.

10.33 Verstappen 1:17.3-mal harmadik, hat tizedet kapott Ricciardótól. A Red Bull a Mercedeshez hasonlóan 10-10 készlet ultralágy gumit hozott erre a hétvégére pilótánként.

10.31 Palmer a célegyenesbe fordító kanyarban a korlátnak koccant, de ment tovább. Bottas azért hajtott át a bokszutcán, hogy letépje sisakrostélya felső rétegét, és elhelyezze az autóban. Most már ezt is gyakorolni kell, mert a Monacói Nagydíjtól tilos eldobni a pályán.

10.28 Ricciardo 1:16.764-gyel a második helyen, 167 ezredre Hamiltontól.

10.27 Kvjat a 2., Verstappen a harmadik helyre jött fel 1:18.2-vel, illetve 1:18.3-mal. Ők szuperlágy gumikat használnak.

10.26 A fehér autó roncsát kiemelték a szalagkorlát másik oldalára, a virtuális biztonsági autós időszak véget ért.

10.24 Massa nagy igyekezetében a célegyenes végén a falnak ütközött, összetörte a Williams bal oldalát.

10.22 Massa négy tizedre megközelítette Rosberg idejét a szuperlágy gumnikon. Hamiltontól 2.3 másodpercre van, még mindig 3.

10.18 Rosberg visszatért a bokszba, Vettel lágy gumikon a pályán a Ferrarival. A Scuderia Monacóban támadná a Mercedest, de a McLaren szerint ezen a pályán Alonso és Button felveheti a versenyt a vörös autókkal. 

10.17 Massa 1:19.4-gyel harmadik, Kvjat 1:19.9-cel negyedik.

Ha nem az F1-es Mercedesben ül, Lewis Hamilton ezzel az MV Agustával közlekedik a hét végén Monacóban

10.15 Hamilton tovább gyorsult, 1:16.588 a legjobbja. Rosbergé 1:18.480.

10.13 Hamilton 1:17.381-re javított. Jól bírják az ultralágy gumik, a Mercedes pedig valóban erődemonstrációt tart.

10.11 Rosberg nyerte meg a legutóbbi három Monacói Nagydíjat, rajta kívül csak Graham Hill, Alain Prost és Ayrton Senna volt képes arra, hogy zsinórban háromszor győzzön itt. Sennának ötös sorozata is volt 1989-től 1993-ig.

10.09 Hamilton 1:18.302-t ment, ő is ultralágyat használ. A Mercedesek az idény előtti barcelonai teszten nem próbálták ki az ultralágy gumikat, most használják először

10.06 Tavaly 1:18.750 volt az első szabadedzés legjobb köre (Hamiltoné), a pole-kör szintén Hamiltontól 1:15.098 volt. Akkor a szuperlágy gumi volt a leglágyabb. 2013-ban, amikor a szuperlágy hasonlóan lágy volt a mostani ultralágyhoz, Rosberg 1:13.876-tal szerezte meg az első rajtkockát.

10.05 Rosbergé az első mért kör: 1:23.758. Ultralágy gumikon futotta.

10.03 Hamiltonon kívül mindenki járt már a pályán.

A csapatok által választott gumik – debütál az ultralágy

10.02 Az idén először használják versenyhétvégén a lila oldalfalú ultralágy gumikat, Magnussen Renault-ján máris ezek vannak. Magnussen Ricciardóhoz hasonlóan a Renault fejlesztett motorját is élvezheti. A franciák biztosak benne, hogy a szigorított fejlesztési szabályok bevezetése óta ez a legnagyobb ugrás, amit egy motorral bármely gyártó elért.

10.00 Indul az óra, Gutiérrez az első a pályán a Haas-Ferrarival. Nincs tartalék pilóta az első szabadedzés mezőnyében, ez Monte-Carlóban túl nagy luxus lenne, a pilótáknak minden edzéskör nagyon fontos ezen a pályán.

9.59 Rosberg szerdán elismerte, hogy rossz állásba kapcsolta a motorját a Spanyol Nagydíj rajtjánál, ezért lassult le a 3-as kanyarból kijövet, és emiatt ütköztek össze Hamiltonnal. Ugyanakkor arról nem akart beszélni, hogy miképpen zajlott a megbeszélésük a futam után. Hamilton azt mondta, minden oké közöttük.

9.58 A két Mercedes kiesésének következtében Räikkönen a spanyolországi második helyével feljött a vb-pontverseny második helyére, Hamilton elé.

9.57 Verstappennel együtt 24 olyan pilóta van az F1-ben, aki egyszer nyert futamot – összeállításunkban róluk emlékeztünk meg. 

Felhős az ég Monacóban

9.56 A Spanyol Nagydíjon a Mercedesek az első körben ütköztek, így megszakadt Nico Rosberg győzelmi sorozata, és a tavalyi Szingapúri Nagydíj óta először először nem  Mercedes szerezte meg a futamgyőzelmet. Max Verstappen élete első Red Bull-os versenyén karrierje első diadalát aratta.

9.55 A monacói dombok felett sűrű felhők gyülekeznek, de nem esik az eső. A tenger felett tiszta az ég.

9.52 Köszöntjük olvasóinkat a Monacói Nagydíj első szabadedzését élőben végigkövetőcikkünkben!

2019.12.06 10:54:58

F1 H. Á.

Bemutatók, tesztidőpontok, versenynaptár, büntetőpontok, a világbajnokok listája.

2019.12.01 21:52:51

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Összességében a Ferrari okolható a feledhető évadért.

2019.12.01 09:32:36

F1 HORVÁTH LILIÁNA (Budapest), ZSOLDOS BARNA (Abu-Dzabi)

A brit magabiztosan nyert Verstappen és Leclerc előtt • Bottas az utolsó helyről lett a negyedik.

2019.11.29 18:20:29

F1 FARKAS MÁTÉ

Az M4 Sport szakkommentátora szerint Verstappen több tekintetben még Hamiltonnál is jobb.

2019.11.30 12:32:53

F1 BÖRZÖLI BERNADETT (Budapest), ZSOLDOS BARNA (Abu-Dzabi)

Többen, köztük Leclerc nem ért fel az utolsó gyors körére • Hamilton mellől Verstappen rajtolhat.