BÖRZÖLI BERNADETT 2019.02.23 09:16

F1: észrevétlenül uralta az első kollektív tesztet a Mercedes

Túl vagyunk a 2019-es vb-sorozatot megelőző tesztek első felén – a mezőny négy napon át gyűjthetett minél több adatot az új autókról a barcelonai Circuit de Catalunyán. A leggyorsabb Nico Hülkenberg volt a Renault-val, míg a legtöbb kör Lewis Hamilton nevéhez fűződik. Az ötszörös világbajnok alakulata, a Mercedes ráadásul csapatszinten is kiemelkedően teljesített az utóbbi tekintetben. Nézzük tehát, milyen következtetéseket vonhatunk le a szezont megelőző tesztidény első feléről!

A hosszú etapokon meggyőzően teljesített a Mercedes (Fotók: AFP)

 

A tavalyival ellentétben a barcelonai időjárás ezúttal kegyes volt a csapatokhoz, még egy kis eső sem hátráltatta a felkészülést az új szezonra. A teszt négy napja négy különböző versenyző és három különböző csapat elsőségével ért véget, az összesített lista szerint a Renault német pilótája, Nico Hülkenberg volt a leggyorsabb az utolsó napon futott 1:17.393-as körével.

Ez egyébként két másodperccel gyorsabb, mint Lewis Hamilton azon köre, amely a legjobbnak számított az első 2018-as teszthéten, és alig két tizedmásodperccel maradt el Sebastian Vettel leggyorsabb körétől a második tesztről.

Mivel az idei szabályváltozások az előzetes spekulációk szerint a köridők romlásához vezetnek, kissé meglepő, milyen időket autóztak a versenyzők az első teszten. 

SZERÉNY KÖRIDŐK, KIEMELKEDŐ TÁVOK

A Mercedes – például a Ferrarival ellentétben – azt a módszert választotta a tesztnapok beosztását illetően, hogy Lewis Hamilton és Valtteri Bottas is az összes napon pályára hajthatott, a munka délelőtti része mindig az egyiké, a délelőtti pedig mindig a másiké volt. Emiatt talán sokaknak fel sem tűnt, hogy Hamiltonék milyen szorgosan „pakolták a kilométereket” a W10-esbe.

 
4. tesztnap: Hülkenberg a teszthét legjobb idejével zárt az élen az utolsó napon
3. tesztnap: Kvjat az utolsó negyedórában robbantott – a Toro Rossóé a 3. tesztnap 
2. tesztnap: A Ferrarinál kedden sem volt gyorsabb; kétszer lendült a piros zászló   
1. tesztnap: Igencsak erősen kezdett a Ferrari, Vettel minden tekintetben az élen   

Ha a leggyorsabb körök összesített eredményét nézzük, Bottas a 6., míg Hamilton a 7. legjobbat autózta, de fontos megjegyezni, hogy a téli teszteknél – különösen az elsőnél – nem szabad túl nagy jelentőséget tulajdonítani a köridőknek. Hamilton ráadásul a listán előtte állókkal ellentétben nem a C5-ös leglágyabb, hanem az eggyel keményebb C4-es gumikon autózta a leggyorsabb körét (a gumik jelölésének értelmezéséről ide kattintva olvashatnak).

Nézzünk azonban egy jóval többet mondó statisztikát: a legtöbb megtett kört. Ennek a listának az első két helyén Hamilton és Bottas neve olvasható, vagyis nem volt olyan versenyző, aki a Mercedes párosánál többször ért volna körbe a Circuit de Catalunyán. Hamilton összesen 307 kört tett, míg Bottas 303-at tudhat a magáénak – igaz, a második helyen osztoznia kell a szintén ennyit teljesítő Sebastian Vettellel.

Az előbbiek alapján (nem meglepő módon) csapatszinten is a Mercedes ment a legtöbbet az első négy tesztnap során: Hamilton és Bottas együtt 610 kört tett meg, ami 2840 kilométernek felel meg. Bár biztos sokan remélik, hogy idén végre véget ér a Mercedes 2014 óta tartó uralma és sokkal szorosabb lesz a világbajnoki címekért folytatott csata, ezen adatok alapján talán várnunk kell még kicsit a németek aranykorának leáldozására.

MIT VÁRHATUNK A RIVÁLISOKTÓL?

A Ferrarinak sem kell szégyenkeznie az első teszt után. Sebastian Vettel és Charles Leclerc a legtöbb napon az elsők között volt a 100 körös „határ” átlépését tekintve, és az összesített statisztikában is csupán 12 körrel maradnak el a Mercedestől.

A leggyorsabb körök listáján Leclerc a 8. pozícióban áll 1:18.046-as idejével, ami például a 6. helyezett Bottas legjobbjától csupán két tizedmásodperccel marad el, ráadásul a monacói két keverékkel keményebb gumikon volt, amikor az egyéni legjobbját autózta.

MEGTETT KÖRÖK CSAPATONKÉNT

1. Mercedes: 610
2. Ferrari: 598
3. Alfa Romeo: 507
4. Toro Rosso: 482
5. Red Bull: 475
6. McLaren: 445
7. Renault: 433
8. Haas: 384
9. Racing Point: 248
10. Williams: 88

Persze azt, hogy ez mit jelent a vb-címért folytatott csatát illetően, és mennyi oka van a bizakodásra a Ferrarinak – amely istállónál a csapatfőnök személye is változik az új idényre –, egyelőre nem túl ideális megtippelni, ráadásul további négy nap még hátravan a tesztidényből. Viszont úgy tűnik, hogy megint közel van egymáshoz a Mercedes és a Ferrari, ami mindenképp izgalmas csaták lehetőségét vetíti előre 2019-re.

A harmadik topcsapatnál, a Red Bullnál vélhetően az új motorpartner okozta nehézségek álltak a középpontban a négy nap során, így az osztrák alakulatnál nem csak most, de az idény elején (és remélhetőleg csak az elején) a megbízhatóság kérdése lesz igen meghatározó. Az utóbbi években láthattuk, hogy ezen a téren egyelőre közel sem tökéletesek a Honda erőforrásai, ezért a Red Bullnak abban kell segítenie motorszállítóját, hogy ezt a problémát minél hamarabb sikerüljön megoldania.

NEHEZEN INDULT A MUNKA A HONDÁSOKNÁL

Ha már a Red Bull motorszállító-cseréje! Immár két gárda van a mezőnyben, amely a japán gyártó erőforrásait használja. A Toro Rosso tavaly meggyőzően kezdte a szezont, de annak második felében aztán jöttek az újabb és újabb technikai problémák – akárcsak korábban a McLarennél –, valamint az erőforráselemek cseréjéből adódó rajtbüntetésekből is bőven akadt.

A Honda-motorok, még a McLaren gépeiben, a szezon előtti teszteken sem szerepeltek túl fényesen, de tavaly a Toro Rosso jutott a legtöbb körig az első négy tesztnap során. Idén a Ferrari-motoros autók tették meg a legtöbb kört, ám ennek a listának a második helyén a Honda áll, ráadásul hozzá kell tenni, hogy a japánok „csupán” két csapatot látnak el erőforrással, míg a Ferrari hármat.

Az idei első teszt nyitó napján azonban már kezdhettek is volna aggódni a Red Bull és a Toro Rosso szurkolói, ugyanis másfél óra elteltével a két együttes összesen nyolc megtett körnél járt. Később azonban sikerült fordítani a kissé nehézkes kezdeten: a Toro Rosso az alakulatok megtett köreit rangsoroló összesítés 4. helyén végzett 482 körrel, a Red Bull pedig a maga 487 körével csak egy hajszállal maradt el a fiókcsapatától, és lett az 5. legszorgalmasabb team.

A HAAS LETT AZ ÚJ McLAREN? ÉS MI TÖRTÉNT A WILLIAMSSZEL?

A Formula–1 legfiatalabb istállója vélhetően nem arra számított a tesztidény előtt, hogy versenyzői a harmadik legkevesebb kört tudják teljesíteni, ráadásul emögött a nem kevés technikai probléma és az ebből adódó időveszteség áll.

Volt olyan nap, amikor háromszor adta meg magát a Haas autója

 

Hétfőn Romain Grosjean alatt állt le a VF19-es, majd kedden Kevin Magnussen közel három órával a tesztnap vége előtt kénytelen volt befejezni a munkát, mert gond adódott az ülésével. Szerdán háromszor állt meg összesen a pályán az autó, míg csütörtökön végre sikerült egy hibamentes napot zárniuk az amerikaiaknak.

A Haasnál talán csak a Williams van túl nehezebb teszten. A grove-iaknak az első két és fél napot ki kell hagyniuk, ugyanis az FW42-es nem készült el időben, majd csupán szerda hajnalban érkezett meg Barcelonába. A harmadik napon végre elkezdhették a munkát, ám akkor is mindössze a délután folyamán hajthatott pályára George Russell, aki végül 24 körig jutott az első napján.

Csütörtök délelőtt Robert Kubica is autóba ülhetett, aki 48 kört teljesített összesen, ehhez adott hozzá Russell további 16-ot délután, ám ez a nap sem alakult problémamentesen, hiszen a brit újonc csak a tesztnap utolsó két órájában tudott kimenni a pályára.

Akárhogyan is alakul a második négynapos teszt Barcelonában, a Haasnak és a Williamsnek mindenképp lesz mit bepótolnia a pályán töltött időt tekintve.

AZ ELSŐ BARCELONAI TESZT ÖSSZESÍTETT EREDMÉNYLISTÁJA
1. Nico Hülkenberg (német, Renault) 1:17.393, 247 kör
2. Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso) 1:17.637, 268 kör
3. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) 1:17.704, 214 kör
4. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 1:17.762, 252 kör
5. Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault) 1:17.785, 186 kör
6. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:17.857, 303 kör
7. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:17.977, 307 kör
8. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:18.046, 295 kör
9. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:18.161, 303 kör
10. Lando Norris (brit, McLaren) 1:18.431, 236 kör
11. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) 1:18.558, 209 kör
12. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1:18.511, 251 kör
13. Romain Grosjean (francia, Haas) 1:18.563, 134 kör
14. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1:18.720, 125 kör
15. Pierre Gasly (francia, Red Bull) 1:18.780, 238 kör
16. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:18.787, 237 kör
17. Pietro Fittipaldi (brazil, Haas) 1:19.249, 61 kör
18. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) 1:19.664, 151 kör
19. Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) 1:19.944, 97 kör
20. George Russell (brit, Williams) 1:20.997, 40 kör
21. Robert Kubica (lengyel, Williams) 1:21.542, 48 kör

 

2019.08.16 16:21:51

F1 ZSOLDOS BARNA

Niki Lauda minden idők legkisebb különbségével, fél pont előnnyel lett harmadszor világbajnok.

2019.08.09 19:56:21

F1 ZSOLDOS BARNA

Elege lett mindenből – a montreali szabadedzés közben a boxba hajtott, kiszállt az autóból és hazament.

2019.08.02 16:14:55

F1 ZSOLDOS BARNA

Niki Lauda csaknem egy percig ült a lángoló Ferrariban a Zöld Pokolban, s nyelte a mérgező gázokat.

2019.08.04 14:17:09

F1 nemzetisport.hu

A brit 62 pontra növelte az előnyét a vb-összetettben, míg a holland 7 pontra közelítette meg Bottast.

2019.08.03 13:21:31

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A holland a Hungaroringen szerezte meg karrierje első pole-ját • Leclerc autót tört a Q1-ben, de megúszta.