A Ferrari közelebb van a Red Bullhoz Japánban, mint amire számított

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2024.04.05. 14:33
A Ferrari nyomást helyezhet a Red Bullra Japánan? (Fotó: AFP)
Max Verstappen érte el a legjobb időt a Formula–1-es Japán Nagydíj piros zászlóval is megszakított, illetve eső áztatta nyitó napján. A holland a riválisok közelsége ellenére is magabiztos a folytatás előtt; a Ferrari a vártnál közelebb van, de Charles Leclerc egyelőre úgy érzi, nincs meg a tempójuk a Red Bull ellen, a McLaren bízik benne, hogy a kevés tesztelési lehetőség a kezére játszhat, míg a Mercedes meglehetősen pozitívan kezdett.

A szuzukai pályán az elmúlt két évben egyaránt pole pozíciót szerző és győzedelmeskedő Max Verstappen kezdte az élen az idei Japán Nagydíjat is, a holland címvédő bő két tizeddel előzte meg az első nem Red Bull-os riválisát. A második – vizes, majd felszáradó aszfaltcsíkon lezajló – gyakorláson aztán el sem hagyta a garázst a továbbfejlesztett RB20-assal. 

„Jól kezdtünk, és az egyensúly sem volt rossz, ami mindig jó alapnak számít. Úgy tűnik, mindenki közelebb van egymáshoz, mint tavaly. Úgy vélem, egy körön általánosságban szorosabb lett a helyzet, míg ami a hosszú etapokat illeti, ötletem sincs, de nem számítok arra, hogy az előző évihez hasonlóan alakulnak majd a különbségek" – jelentette ki a címvédő, aki tavaly ősszel közel húsz másodperces előnnyel szelte át a célvonalat a legközelebbi üldözője előtt. 

„A második gyakorláson nem tudtunk semmit sem tenni, így néhány dolgot meg kell még néznünk, illetve ki kell próbálnunk, ám összességében elégedett vagyok az első edzésünkkel" – tette hozzá az egyéni vb-összetettet négypontos előnnyel vezető holland, aki két héttel ezelőtt idénybeli első vereségét szenvedte el, amikor fékprobléma miatt kénytelen volt feladni a küzdelmet már a verseny elején. 

Az Ausztrál GP-n kettős győzelmet arató Ferrari azzal a reménnyel érkezett meg Szuzukába, hogy ezúttal is nyomást gyakorolhat a riválisára, és noha a pénteki napból nehéz messzemenő következtetéseket levonni, a nyitányon harmadikként végző Carlos Sainz Jr. így is vélt pozitívumot felfedezni a folytatást illetően. 

„Az első szabadedzésen közelebb voltunk a Red Bullhoz, mint azt előzetesen vártuk, ami biztató jel az öt hónappal ezelőtt látottakhoz képest. Természetesen ez még mindig csak az első tréning volt, és nem tudhatjuk, ki mennyi üzemanyagot használt, illetve milyen motormóddal futott. Tavaly nyolc tized volt a lemaradásunk az időmérőn, és az, hogy most két tizedre voltunk a nyitányon, nagyon jó érzés, remek kezdési alapot jelent, de így is nehéz lesz őket legyőzni ezen a hétvégén."

„Megint nagyon szorosnak tűnik a McLarennel és a Mercedesszel, a Red Bull eközben lépéselőnyben van, de talán kisebben, mint amire számítottunk. Érdekes csatára van kilátás. Magabiztos voltam Bahreinben, Szaúd-Arábiában, Ausztráliában, és most itt is jól kezdtem. Jól sikerült a téli felkészülés, sikerült megértenünk az autót, megtaláltuk a megfelelő beállítást, ami többé-kevésbé mindenhol működik. A kocsi egyszerűen jobb idén, ami segít."

Sainz márkatársa, Charles Leclerc úgy érzi, a pole pozícióra nem igazán lesz esélyük. „Még mindig sok tanulnivalónk van, sok dolgot ki kell próbálnunk a harmadik szabadedzésen. Remélhetőleg szombaton nem esik az eső, és tesztelhetjük az elmaradt dolgokat, hiszen ehhez egy edzés nem volt elegendő, főleg úgy, hogy a pálya még nagyon nyers volt és csúszott. Nem igazán tanultunk semmit az első menetből, aztán a lágyra váltottunk, de csak egy-két kört teljesítettünk vele. Szóval meglehetősen keveset mentünk, és sok még a kérdőjel, sok dolgot kell még elrendeznünk az időmérő előtt."

Leclerc meglepetést okozna a kvalifikáción. „Mindent meg fogok tenni, ez a cél. Ahhoz viszont, hogy ez lehetséges legyen, a lehető legjobban fel kell készülnünk. Egyelőre még úgy érzem, nincs meg a tempónk ahhoz, hogy harcba szálljunk a pole pozícióért, mert a Red Bull eléggé gyorsnak tűnik, főleg Maxszal. Szóval vár még ránk munka, ám ha valakinek sikerül különleges kört futnia, akkor remélem, hogy az én leszek."

A McLaren az előző Japán GP-n kettős dobogót ért el, és előzetesen arra lehetett számítani, hogy ezúttal is jó formában fog versenyezni a helyszínen. A wokingi alakulat a nyitányon Oscar Piastrival a nyolcadik, míg Lando Norrisszal a tizedik helyet szerezte meg, majd az eső áztatta második tréningen az ausztrál pilóta révén az élen zárt. 

Noha az eredményekből nem lehetett túl sok következtetést levonni, a csapatfőnök, Andrea Stella bízik benne, hogy pont a kevés futási lehetőség játszhat az alakulata kezére. „Az első edzésen a piros zászlós szakasz, míg a másodikon az eső korlátozta a lehetőségeket, ami azt jelentette, hogy elég kevés kört tudtunk megtenni a pályán a nyitó napon. Emiatt sajnálom a fantasztikus japán szurkolókat, de remélhetőleg a hétvége folytatásában sokkal több lesz az akció az aszfaltcsíkon. A kevés megtett kilométer több kérdőjelet is hagy maga után a beállítások, valamint a gumikopás terén is. Mindenki egy csónakban evez ebből a szempontból, és talán pont ezt teremthet lehetőséget."

A tavaly Szuzukában pályafutása első pódiumát szerző Piastri is optimista a folytatást illetően. „Bizonyos dolgokat sikerült kiismernünk, és úgy gondolom, jó formában vagyunk, de ezt egyelőre nehéz megmondani. Az első tréningen a szempontunkból furcsa időpontban jött a piros zászló, és megnehezítette számunkra, hogy meghatározzuk, pontosan hol is állunk. Versenyképes az autónk, és érdekes lesz látni, meg tudjuk-e ismételni az Ausztráliában mutatott formát. Tavaly nyilván feküdt nekünk a szuzukai pálya, azonban a riválisok közül is vannak, akik erősebbé váltak, szóval meglátjuk, mire lehetünk képesek. De egészen optimisták vagyunk azt illetően, hogy az elejében lehetünk."

A Mercedes pont nélkül volt kénytelen távozni Melbourne-ből: Lewis Hamilton motorgond miatt esett ki, míg George Russell a verseny végén szállt falba az eset miatt utólagos büntetést kapó Fernando Alonso mögött. Noha a télen koncepciót váltó „ezüstnyilak" Japánba sem utaztak túl nagy reményekkel, hiszen az előzetes várakozások szerint a gyors szakaszokkal tűzdelt aszfaltcsík kevésbé fekszik a W15-ösnek, a melbourne-i erőforrását végleg elvesztő hétszeres világbajnok mégis meglehetősen optimistán nyilatkozott a nyitány után.

Nagyszerű edzés volt, igazán nagyszerű. Ez volt az idén az eddigi legjobbunk, és most éreztem a legjobbnak az autót is. Szóval eddig meglehetősen pozitív. Nagyon izgatott voltam, hiszen ez az a pálya, amelyen minden versenyző szeret vezetni. Az elmúlt években eléggé nehezen kezelhető volt az autónk és nem volt könnyű egyensúlyozni vele itt. A legutóbbi versenyeken tapasztalt nehézségek után viszont nagyszerű munkát végeztünk az elmúlt hetekben."

„Egyszerűen úgy tűnik, jobb tartományban vagyunk. És nem is igazán változtatottam azóta semmin. Szerintem most sokkal jobb a kiindulási alapunk, szóval ha nem változtatunk túl sokat, és nem szúrjuk el, ott maradhatunk, ahol most vagyunk."

Hamiltonhoz hasonlóan a csapattárs, George Russell is bizakodón tekint előre a pénteken látottak alapján. „Az első edzésen határozottan jobban teljesítettünk, mint arra számítottunk, ami kellemes meglepetés. Jó érzés volt vezetni az autót, és Lewisszal egészen elégedettek voltunk az egyensúllyal is. Eddig jobban teljesítettünk, amikor valamivel hűvösebb volt az idő, de több tesztelemet is kipróbáltunk a kocsin annak érdekében, hogy következetesebbé váljunk a változó körülmények között. Idővel kiderül, ám a második gyakorlásért nagy kár, mert érdekes dolgokat szerettünk volna kipróbálni. A Formula–1 ugyanakkor néha ilyen."

Russell nehéz időmérőre számít a Pirelli hétvégére hozott lágy keveréke miatt. „Nagy kihívás lesz, mivel egy kört bírnak a gumik, nem mehetsz vele többet a kvalifikáción. A legtöbb versenyzőnek három-négy szett abroncsa lesz az időmérőn, szóval minden lehetőséget ki kell majd használni ahhoz, hogy két szettel eljuss a Q3-ig. Elég nagy lesz a kopás, és ez az, amire összpontosítani fogunk."

A Williams és különösen Logan Sargeant nehéz helyzetben érkezett meg Japánba, hiszen a csapat rendelkezésére ezúttal sem áll pótváz, és az amerikai egészen a Miami GP-ig Alexander Albon korábbi, megjavított vázával lesz kénytelen versenyezni. Bár ilyen előzmények után arra lehetett számítani, hogy a versenyzők óvatosabban fognak körözni, a patinás istállóval a második évét teljesítő Sargeant már a nyitó edzés közepén összetörte az FW45-öst, aminek következményeként a második tréninget kénytelen volt kihagyni. 

Noha az időjárási körülményeknek köszönhetően a csapat és a pilóta érdemben nem vesztett pályaidőt, és úgy tűnik, a váz sem sérült, semmiképpen sem jelentett jó óment, hogy Sargeant a tavalyi szuzukai időmérő után ezúttal már a nyitó edzésen összetörte az autót. „Nem érzékeltem, pontosan hol vagyok a kocsival. Ha őszinte akarok lenni, buta hibát vétettem, olyat, amit nem szabadott volna elkövetnem, főleg az első gyakorláson. Szerencsére nem olyan hiba volt, mint a tavaly elkövetettek, nem erőltettem túl. Mindenesetre kárt okoztam a csapatnak, de jobban jöttem ki belőle, rosszabbul is alakulhatott volna."

Sargeant cáfolja, hogy az Ausztrál Nagydíjon történtek visszavetették volna az önbizalmát. „Nem ütött ki, valójában a szünetnek köszönhetően még frissebben érkeztem meg, és jobban készen álltam, mint valaha. Szóval nem vesztettem el az önbizalmam. A mai nap után haragszom magamra, de nem volt köze ehhez. Ez egy vizuális hiba volt, ám szombatra túlteszem magam rajta."

A csapatfőnök, James Vowles szerint is egyszerű vezetői hibáról volt szó, ami bárhol előfordulhatott volna. „Nem olyan hibát láthattunk, amelynél a versenyző feszegette volna a határokat. Ez teljesen eltérő hiba volt, eléggé frusztráló minden szempontból, mivel nem volt az autója képességeinek a határán. Sokkal jobban fordulhatott volna, de egyszerűen nem érzékelte teljesen, hol van a gép ahhoz képest, mint amire számított. Szóval nem gondolom, hogy ez reakció lett volna valakitől, aki nem vezetett Melbourne-ben, ez olyan helyzet volt, ami bármikor előfordulhatott volna."

38. JAPÁN NAGYDÍJ
ÁPRILIS 5., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Verstappen 1:30.056
2. szabadedzés1. Piastri 1:34.725
ÁPRILIS 6., SZOMBAT
3. szabadedzés4.30–5.30
Időmérő8.00–9.00
ÁPRILIS 7., VASÁRNAP
A verseny (53. kör, 307.471 km) rajtja7.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Kínai Nagydíj, SanghajÁprilis 21., 9.00
Miami Nagydíj, MiamiMájus 5., 22.00
Emilia-romagnai Nagydíj, ImolaMájus 19., 15.00

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik