F1: debütálnak az új gumik; a Red Bull 2012 után nyerne újra a Brit Nagydíjon

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.07.06. 19:06
null
A Red Bull zsinórban a tizenegyedik győzelmét szerezheti meg a hétvégén (Fotó: AFP)
Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a 2023-as Formula–1-es világbajnokság, a tizedik állomás Silverstone, ahol a 74. Brit Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A Red Bull zsinórban tíz futamgyőzelemmel a háta mögött érkezett meg a legendás helyszínre, és egyértelműen fő esélyesnek számít. A Mercedes fejlesztésekkel vágna vissza a csalódást keltő osztrák eredmény után, a Ferrari újra a „vörös bikák" legnagyobb kihívója lenne, míg az Aston Martin igyekszik visszatérni a dobogóra.

 

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Max Verstappen sorozatban az ötödik győzelmét aratta, és az elmúlt tizennégy hónapot tekintve már a huszonegyedik sikerénél tart – Kimi Räikkönen a teljes pályafutása alatt nyert ennyiszer. A holland kilenc nagydíjat követően már 81 ponttal, vagyis több mint három futamgyőzelemnyi előnnyel vezeti az egyéni vb-összetettet a csapattársa, Sergio Pérez előtt, és megállíthatatlanul száguld az újabb világbajnoki cím felé.

74. BRIT NAGYDÍJ
JÚLIUS 7., PÉNTEK
1. szabadedzés: 13.30–14.30
2. szabadedzés: 17.00–18.00
JÚLIUS 8., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.30–13.30
Időmérő: 16.00–17.00
JÚLIUS 9., VASÁRNAP
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja: 16.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Július 23., 15.00Magyar Nagydíj, Mogyoród
Július 30., 15.00
Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
Augusztus 27., 15.00
Holland Nagydíj, Zandvoort

Verstappen egyedül több pontot szerzett, mint a konstruktőri tabella második helyét elfoglaló Mercedes, és továbbra is az a legnagyobb kérdés, meg tudja-e valaki állítani a Red Bull tíz futam óta tartó menetelését. Míg a „vörös bikák” egyértelműen fő esélyesként érkeznek meg valamennyi helyszínre, mögöttük korántsem ilyen magától értetődő a helyzet, hiszen közvetlen üldözőik hétvégéről hétvégére ádáz csatát vívnak egymással.

Az Aston Martin második erőként kezdte az évet, ám a Mercedes és a Ferrari fejlesztései után már nem volt ilyen egyértelmű a helyzete, hiszen az „ezüstnyilak” és a maranellóiak is meg tudták őket előzni egy-egy versenyen. Múltkor pont az időközben második helyre előrelépő németek fogtak ki rosszabb hétvégét, de Toto Wolff csapata újabb frissítésekkel készül, és már Silverstone-ban visszavágna.

A 2014 és 2021 között sorozatban nyolc konstruktőri címet megszerző alakulat számításai szerint a brit pálya sokkal jobban fog feküdni a W14-esnek, így ha a fejlesztések is beválnak, két hazai versenyzőjével, Lewis Hamiltonnal és George Russell-lel a kettős dobogót is kitűzheti célul.

Ebbe persze lesz beleszólása a Ferrarinak is, amely tavaly Carlos Sainz Jr. révén nyert Nagy-Britanniában, és múlt hétvégén kétségtelenül a második erőt jelentette a Red Bull mögött. Míg az olaszok mindenképpen optimisták lehetnek a folytatást illetően, az Aston Martin formája kérdéses. A silverstone-iak kanadai fejlesztései egyelőre nem tűnnek átütőnek, és a várakozások szerint a spanyolországihoz hasonló nyomvonal kevésbé is fog feküdni nekik, így ezúttal talán ők esnek vissza negyedikké.

Noha a hármas jócskán elhúzott a tabellán a középmezőny előtt, az évet meglehetősen rossz formában kezdő McLaren az Ausztriába hozott fejlesztéseivel fellépett közéjük. A Spanyolországban és Kanadában is top 10-en kívül záró wokingiak tizenkét pontra tettek szert az elmúlt futamon a megújult MCL60-ast vezető Lando Norris révén, így a brit az újítást most megkapó Oscar Piastrival karöltve határozottan a kettős pontszerzést célozta meg a történelmi helyszínen.

Egy új tényező ugyanakkor lehet némi hatással az erőviszonyokra, hiszen ezen a hétvégén debütálnak a Pirelli száraz pályára alkalmas új keverékei. Mint ismert, az idei versenygépek az előzetes számításokhoz képest nagyobb teljesítménynövekedést értek el, aminek következtében megnőtt a gumik igénybevétele is. A Pirelli ennek hatására előrehozta a 2024-re szánt, ellenállóbb gumispecifikáció bevetését, így valamennyi fennmaradó viadalon már ezeken a keverékeken versenyez a mezőny.

Noha a kizárólagos gumibeszállító leszögezte, hogy a változtatás nem lesz hatással a gumik viselkedésére, és így az erőviszonyokra sem, azért érdekes lesz látni, a valóságban ez mennyire érvényesül, hiszen a gumikezelés kulcsfontosságú tényező az idén.

MI VÁRHATÓ A BRIT NAGYDÍJON?

Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a tizedik állomás Silverstone, ahol a 74. Brit Nagydíjat rendezik meg. A Formula–1 története 1950 májusában vette kezdetét a legendás pályán, amelyet bár a kezdetek óta többször átépítettek, és nemegyszer kikerült a versenynaptárból, összesen 57 Grand Prix-nak adott már otthont, köztük 2021-ben A 70. Évforduló Nagydíjának.

A jelenleg 5891 méter hosszú aszfaltcsík a módosítások ellenére is megtartotta a fő karakterisztikáját és jellegzetességeit, hiszen a gyors pályán a Maggots, a Becketts, valamint az Abbey még mindig nagy kihívás elé állítja a versenyzőket.

Ami a történelmi múltat illeti, a rekordtartónak Hamilton számít, aki nyolc ízben állhatott fel a dobogó felső fokára, és egy esetleges újabb sikerrel megdöntené az egy adott nagydíjon megszerzett legtöbb győzelem számát is. A hétszeres világbajnok mellett az aktív pilóták közül a két spanyol, Sainz és Alonso diadalmaskodott már ezen a GP-n, előbbi egyszer (2022), míg utóbbi kétszer (2006 és 2011) szelte át elsőként a célvonalat.

Noha a címvédő Verstappen is nyert már a helyszínen, a holland A 70. Évforduló Nagydíján lett első, így hivatalosan a Brit GP-n még nem diadalmaskodott.

Ami a jelenlegi formát illeti, ez könnyen változhat a hétvégén, hiszen a holland pilóta Nagy-Britanniába is fő esélyesként érkezhetett meg, míg ahhoz, hogy Hamiltont, Alonsót vagy Sainzot intsék le vasárnap leghamarabb, némi szerencsére is szükségük lesz, no meg a toronymagasan esélyes Red Bullnak rossz hétvégét kellene kifognia. Bár a „vörös bikák" 2012 óta nyeretlenek ezen a versenyen, merészség lenne ellenük fogadni.

Ami az időmérőt illeti, nagy valószínűség szerint a Ferrari jelentheti a legnagyobb fenyegetést az idén eddig összesen hat pole pozíciót jegyző Verstappenre. A holland Silverstone-ban egy alkalommal várhatta az élről a piros lámpák kialvását, azonban a 2021-es elsőség nem hozott győzelmet számára.

Bár a papírforma szerint két csapat összecsapására lehet készülni, az előző versenyhétvégékhez hasonlóan ezúttal is szerepet kaphat az eső, mivel az előrejelzések szerint szombat reggelre beborul, és a felhők csapadékot is hoznak magukkal, így könnyen előfordulhat, hogy még vizes pályán veszi kezdetét a kvalifikáció.

Mindez Leclerc-t érintheti a legrosszabbul, hiszen a monacói saját bevallása szerint sem találja a tempót félig vizes, félig száraz körülmények között, így határozottan azért szorít, hogy teljesen száraz vagy vizes pálya várja a mezőnyt szombat délután.

Ami a versenyt illeti, az elmúlt nyolc évben kizárólag az első sorból született siker, ebből a legutóbbi öt Grand Prix-t alapul véve háromszor a második, kétszer az első rajthely vezetett a pódium felső fokára. Verstappennek tehát egy rosszabbul alakuló szombat után is remek esélyei lennének arra, hogy 2012 után újabb diadalt érjen el a Red Bull dicsőségére.

Egy esetleges hibát, az ausztriai forma alapján, talán a Ferrari használhat ki, de a hazai pálya biztosan ad némi pluszlöketet a Mercedes két hazai versenyzője számára.

Ami a dobogós esélyeket illeti, a Ferrari, az Aston Martin és a Mercedes újabb nagy csatát vívhat egymással, az olaszok két erősebb hétvége után érkezhettek meg a helyszínre, az „ezüstnyilak” újabb fejlesztésekkel feledtetnék az ausztriai visszaesést, a silverstone-iak pedig hazai pályán térnének vissza a dobogóra, és foglalnák el újra a konstruktőri második helyet

A hármas csatájába ugyanakkor talán az ugyancsak hazai közönség előtt induló McLaren is beleszólhat, a különleges festéssel készülő wokingiak ugyanis további újításokat hoztak, és ha azok is annyira beválnak, mint a spielbergiek, akkor adott esetben még a pódium sem elérhetetlen cél számukra.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine igyekezne erős eredménnyel fékezni a McLaren lendületét, míg a Haas Ausztria után újra a top 10-ben zárna. Érdemes lesz figyelni az újdonságokkal érkező Alfa Romeóra is, illetve a Williams is jobb hétvégében bízik, mint egy héttel korábban.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 7 9 9 4 229
2. Sergio Pérez 2 5 8 2 148
3. Fernando Alonso - 6 9 - 131
4. Lewis Hamilton - 3 9 1 106
5. Carlos Sainz Jr. - 1 8 - 82
6. Charles Leclerc - 2 6 - 72
7. George Russell - 1 7 1 72
8. Lance Stroll - - 6 1 44
9. Esteban Ocon - 1 4 - 31
10. Lando Norris - - 4 - 24
11. Pierre Gasly - - 5 - 16
12. Nico Hülkenberg - - 1 - 9
13. Alexander Albon - - 2 - 7
14. Oscar Piastri - - 2 - 5
15. Valtteri Bottas - - 2 - 5
16. Csou Kuan-jü - - 2 - 4
17. Cunoda Juki - - 2 - 2
18. Kevin Magnussen - - 2 - 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Honda RBPT 377
2. Mercedes 178
3. Aston Martin-Mercedes 175
4. Ferrari 154
5. Alpine-Renault 47
6. McLaren-Mercedes 29
7. Haas-Ferrari 11
8. Alfa Romeo-Ferrari 9
9. Williams-Mercedes 7
10. AlphaTauri-Honda RBPT 2
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik