Selyemút-rali: pokoli nap, mindenki kikészült

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2013.07.09. 20:15
null
Szalay Balázs és Bunkoczi László gyorskötözővel rögzítette a navigátor felőli oldalt (Fotó: Opel Dakar Team/dppi)
Volt aki kilenc órát töltött a szakaszon, volt, aki annál is többet. De aki öt és fél óra alatt megúszta, az is teljesen kikészült. Rettenetesen fárasztó volt a Selyemút-rali keddi napja, amelyen a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős összetettben a hatodik helyre zárkózott fel.

Egyvalamit ellenőriztek a keddi rajt előtt a szervezők, hogy van-e elég ivóvíz a versenyzők autójában. Szalay Balázs és Bunkoczi László utóbb azt is megtudta, miért... De már csak akkor, amikor hetven kilométerrel a szakasz vége előtt a pilóta kulacsából kifogyott az itóka (pedig a szokásos három liter vizet töltötte bele).

Pokoli hosszú és rettenetesen forró volt ugyanis a Selyemút-rali harmadik szakasza, amelynek során a mezőny Volgográdból áttette a székhelyét Asztrahánba. Közben nem mellesleg teljesített egy majd' 500 kilométeres (egészen pontosan 486.74 km), pokoli nehéz szakaszt. De olyan nehezet, hogy az Opel Dakar Team navigátor tagja azt találta mondani, mióta együtt versenyeznek (s annak már tizedik éve) ez volt a legnehezebb napjuk.

„A szakasz első fele gyors volt, a második 250 kilométeren viszont dűnéken kellett átmenni, amelyek a melegtől teljesen megpuhultak, de nem is ez okozott gondot, hanem az, hogy mindketten úgy éreztük, a saját levünkben fogunk megfőni. S ha ez még nem lett volna elég, az utolsó ötven kilométer olyan dobálós volt, hogy egyik dombról a másikba ugrattunk... – na az már egyáltalán nem hiányzott. Rázott, mint a fene, majd' kiesett a fogunkból a tömés" – mondta Szalay Balázs, aki tehát a hetedik pozícióban ért célba a szakaszon.

A kihívás ezúttal a navigátornak még nagyobb volt, mint szokott lenni. Nem csupán végig kellett találni a pályán (s ezen a versenyen a napi két eltévedés mindenkinek garantált), hanem az ajtót is tartotta, körülbelül ötven kilométeren keresztül.

„Alighanem tönkrement a zár, úgyhogy jó sokáig fognom kellett az ajtót, amíg végül megálltunk, és gyorskötözővel az elsősegélydobozhoz rögzítettük. Csakhogy ezután meg nem tudtam kiszállni, úgyhogy reggel kilenctől délután négyig ebben a szaunához hasonlító karbon-kevlár dobozban aszalódtam. Nagyon elfáradtam, de leülni nem tudok, úgyhogy most azt hiszem, kímélő üzemmódba kapcsolok, és lefekszem” – mondta Bunkoczi, aki még azt is hozzátette, ugrattak egy akkorát körülbelül a 200. kilométernél, hogy mindketten azt hitték, itt a vége a versenyüknek.

„Balra kellett volna fordulni, de nem láttam rendesen az utat, s előttünk éppen egy domb volt, úgyhogy elugrattunk. Orra estünk, éppen bele egy másik domb oldalába. Úgy bevertem a fejem, hogy néhány pillanatig semmit sem láttam, utána meg csak csillagokat, mert a könyökömet és a csuklómat is megütötte a kormány. Azt sem tudtam, merre van az előre, és féltem, hogy az autó is megsínylette az ugratót, de végül csak az egyik lengéscsillapító tört el, azt pedig kicserélik a fiúk” – mondta Szalay, aki fokozatosan zárkózik fel – már a hatodik az összetettben.

Kimerülten érkeztek meg a táborba, de elégedettek voltak, mint ahogy a kamionos Kovács Miklós, Ács László, Czeglédi Péter trió is, amely az összetettben a 12. Kovácsék előbb defektet cseréltek (ez most már napi szokásukká válik, pedig egy kamion esetében nem nagy élvezet), majd miután Fazekas Károly beleugratott egy lyukba és eltörte a BMW-je lengőkarját, megálltak, és adtak nekik egyet. A páros ott maradt szerelni, a kamionos trió folytatta az útját. Ami hol gyors volt, hol idegőrlően lassú, a vége felé például utóbbi. „Olyan úttalan utakon mentünk, hogy ott ember tán még sohasem járt. Kamionnal halálos volt" – mondta Kovács.

Kovács Miklós megállt, és alkatrésszel segített Fazekas Károlynak, aki hosszas szerelés után este ért célba 
(Fotó: Opel Dakar Team/dppi)
Kovács Miklós megállt, és alkatrésszel segített Fazekas Károlynak, aki hosszas szerelés után este ért célba (Fotó: Opel Dakar Team/dppi)

A Sebestyén Sándor, Bognár József kettős több mint kilenc órát töltött a Toyotájában („Ijesztő volt, hogy annyi autó került bajba, úgyhogy mi is visszavettünk a tempóból. Továbbra is tetszik a verseny, de azért eléggé veszélyes is" – mondta Sebestyén), s végül a 34. helyen teljesítette a szakaszt. Fazekasék a szerelés után a 40. pozícióban, helyi idő szerint este kilenckor értek célba.

SELYEMÚT-RALI
3. szakasz, Volgográd–Asztrahán (össztáv: 631.03 km, ebből szelektív szakasz: 486.74 km). Autósok:
1. Jean-Louis Schlesser, Konsztantyin Zsilcov (francia, orosz, Schlesser Buggy) 5:30:17, ...7. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 49:12 p h., ...35. Sebestyén Sándor, Bognár József (magyar, Toyota Landcruiser) 4:03:07 ó h., ...40. Fazekas Károly, Simon Péter (magyar, BMW X6) 5:17:40 ó h. Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgyenyij Jakovjev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 6:03.30, ...13. Kovács Miklós, Ács László, Czeglédi Péter (magyar, Scania) 2:01:37 ó h.
Az összetettben. Autósok:
1. Philippe Gache, Jean-Pierre Garcin 15:59:24, 2. Schlesser, Zsilcov 8:54 p h., 3. Vasziljev, Jevtyekov (orosz, G-Force Proto) 23:45 p h., ...6. Szalay, Bunkoczi 1:39:54 ó h., ...32. Sebestyén, Bognár 9:38:19 ó h., ...35. Fazekas, Simon 11:41:55 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Ajdar Beljajev, Anton Mirnij (orosz, Kamaz) 16:59:56, ...12. Kovács, Ács, Czeglédi 4:13:35 ó h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik