Igazából Dakar – technikás szakasszal folytatódott a küzdelem

2009.01.06. 23:27
Címkék
Az autósoknál továbbra is a korábbi ralisoké a főszerep a Dakar-ralin: Carlos Sainz és Nasszer al-Attijah csatája egyelőre döntetlenre áll, már ami a szakaszgyőzelmeket illeti, mert egyébként az összetettben a spanyol Matador vezet 3 perc 46 másodperccel.
Carlos Sainz ismét szakaszt nyert, és vezet összetettben
Fotó: Reuters
Carlos Sainz ismét szakaszt nyert, és vezet összetettben
Carlos Sainz ismét szakaszt nyert, és vezet összetettben
Fotó: Reuters
Carlos Sainz ismét szakaszt nyert, és vezet összetettben

Ők ketten elképesztő tempót diktálnak (néhány vetélytársuk szerint talán túl gyorsat is…), s űzik, hajtják egymást. Ma Sainz rajtolt másodikként, s amikor a katari pilóta meglátta őt a visszapillantó tükörben – rálépett a gázra, s elhúzott. Később mégis kénytelen volt fejet hajtani a kétszeres ralivilágbajnok előtt, de csak ideig-óráig, mivel Sainz lassú defektet kapott és meg kellett állnia, hogy levegőt fújjon a kerekébe. A végén 6 másodperc volt köztük a különbség – Sainz javára…

A magyarok közül volt, aki elégedett lehetett, és volt, aki nem. Palik László és Darázsi Gábor továbbra is rendkívül kiegyensúlyozottan versenyez, pedig ez a mostani szakasz már nemcsak arról szólt, hogy ki mennyire meri nyomni a gázt, hanem arról is, hogy ki mennyire technikás versenyző. A triálos részek például kifejezetten megnehezítették a pilóták dolgát – de nem Palikét. A Nissan-pilóta a 21. helyen végzett, s az összetettben továbbra is tartja a 16. pozícióját.

„A legnehezebb az, hogy gyorsan is menjünk és a Dakar szabályait is betartsuk, vagyis ne hajtsuk túl az autót” – mondta Palik, aki természetesen nagyon elégedett a helyezésével.

A másik magyar toppárosnak, a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettősnek pokoli napja volt. És még nem is ért véget. A szakasz 186. kilométerénél eltört a kormányoszlop az Opel Antarában, s a tizedik Dakarját teljesítő pilóta ott vesztegelt a pálya szélén. Nem táplált hiú reményeket, hiszen a versenykamionja egy nappal korábban búcsúzott (a Darázsi Zsolt vezette kamion motorja végképp kilehelte a lelkét – pontosabban elfogyasztotta a táborban található összes hengert).

A társak jóindulatára kellett bíznia magát (hiszen a Dakaron szabály, hogy a pályán csak versenyzőtárs segíthet), azon belül is a kamionosokéra, hogy valaki megáll és meghegeszti a kormányoszlopot, vagy legalább elvontatja valameddig. Nos, a komplett mezőny elment mellettük, s végül a hírek szerint egy magánháztól szereztek hegesztőt. Megoldották a problémát és magyar idő szerint 23 órakor úton voltak a tábor felé.

Liszi László és Fenesi József szerencsésebb volt, bár a technikai gondokat nem úszta meg: már a rajtnál problémák adódtak, Liszi nem tudta elindítani az autóját valami elektromos probléma miatt. Húszan elmentek mellettük, mire végre sikerült nekik is rajtolni, s a neheze még csak ezután jött. Előztek boldog, boldogtalant, s főleg motorosokat, akiket nem is előzni, kikerülni kellett, mert előttük feküdtek az úton. „Biztonságit mentünk, mert nagyon nehéz volt a szakasz” – mondta Liszi.

A motorosoknál Marc Coma továbbra is uralkodik: bár ki kellett nyitnia vagy 4-5 kaput (a szarvasmarháknak húzzák ki a köteleket, hogy ne bóklásszanak gátlástalanul, még ez is belefért, újabb szakaszgyőzelemmel gazdagodott. A nap egyik esélyese David Casteu volt, aki sokáig vezetett, ám a nagy tempó eséshez vezetett: az arcán csúnya vágás keletkezett.

A magyar Dési János egyenletes tempót diktál: az összetettben a 36. pozíciót birtokolja – s ha most letennének elé egy papírt, hogy ez marad a végéig, gond nélkül aláírná. „Ma könnyű volt elesni, kétszer is láttam leszállni a helikoptert balesethez, s láttam még azon kívül is jó néhány esést. Én is kétszer a határán voltam, de szerencsére sikerült megúsznom.”

A kamionosok közül már csak Szaller Zoltán van versenyben, ő viszont meglehetősen gyors: kalandmentes szakaszt tudhat maga mögött.

A nap krónikájához tartozik: este érkezett a hír, hogy balesetet szenvedett egy rendezői helikopter. A járműnek a motorja hibásodott meg, így nem működött a rotorja és körülbelül húsz méter magasságból zuhant le. A pilótán kívül három tévés ült a helikopterben, és az első hírek szerint egyikük sem sérült meg.

DAKAR 2009

4. SZAKASZ
Jakobacci–Neuquen, 488 km
Autósok: 1. Sainz, Perin (spanyol, francia, Volkswagen) 3:42.57, 2. al-Attijah, Thorner (katari, svéd, BMW) 0:06 perc hátrány, 3. Alphand, Picard (franciák, Mitsubishi) 2:24 p.h., … 21. Palik László, Darázsi Gábor (magyarok, Nissan) 30:22 p.h., …52. Liszi László, Fenesi József (magyar, Mitsubishi Pajero) 1:41:46 ó h., ... 136. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyarok, Opel) 6:23:22 ó. h.
Motorosok: 1. Coma (spanyol, KTM) 4:09:32, 2. Despres (francia, KTM) 1:17 p.h., 3. Street (amerikai, KTM) 1:21 p.h.,… 42. Dési János (magyar, KTM) 59:11 p.h., ... 157. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 6:55:00 ó. h.
Quadosok: 1. González (spanyol, Yamaha) 5:18:33, 2. Declerck (francia, Yamaha) 16:18 p.h., 3. Machácek (cseh, Yamaha), 29:05 p.h.
Kamionosok: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Marcel van Melis (holland, belga, holland, GINAF) 4:20:27, …18. Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor (magyar, MAN) 58:37 p h.

AZ ÖSSZETETT ÁLLÁSA

Autósok: 1. Sainz, Perin 12:47:45, 2. al-Attijah, Thorner 3:46 p.h., 3. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német) 11:33 p.h., … 16. Palik, Darázsi 1:46:46 ó. h., …37. Liszi László, Fenesi József 6:22:54 ó h., ... 51. Szalay, Bunkoczi 7:31:33 ó. h.
Motorosok: 1. Coma 14:41:21, 2. Street 42:57 p.h., 3. Fretigne 43:42 p.h., … 36. Dési 3:12:21 p.h., ... 141. Saghmeister 10:10:56 ó. h.
Quadosok: 1. Declerck 19:14:51, 2. González 31:27 p.h., 3. Machácek 49:34 p.h.
Kamionosok: 1. Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Marcel van Melis 15:16:46, …15. Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor 3:13:29 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik