Kiérdemelte a csillagos ötöst. Janika felelt

Vágólapra másolva!
2011.08.11. 08:59
null
Az ifj. Tóth János, Tóth Imre páros magabiztosan lett bajnok tíz éve (Fotó: vezess.hu)
Álltak az ezüstszínű Peugeot 206 WRC tetején. Szakadt az eső, a víz összekeveredett a rájuk locsolt hihetetlen mennyiségű pezsgővel. A kezük összekulcsolva az ég felé emelkedett, arcukról boldogság sugárzott. Rég örültek ennyire valaminek: megvédték az elsőségüket, méghozzá viszonylag könnyedén, hatból hat futamot nyerve. Ifj. Tóth János az ötödik abszolút bajnoki címét szerezte meg a tíz évvel ezelőtti Michelin Budapest-ralin, Tóth Imrével pedig a másodikat. A mostanra hétszeres ob-győztes Janika azóta már második az örökranglistán Ferjáncz Attila (9) mögött – ráadásul épp a minap diadalmaskodott az Arad-ralin (Tagai Róberttel az oldalán), és ezzel, ha szűken is, de élre állt a rendkívül szoros idei élmezőnyben, azaz a Mecsek-ralin akár még tovább közelíthet majd a legendás elődhöz. Alább a 2001-es diadala utáni interjúja olvasható, amelyben a legkülönbözőbb kérdésekre felelt – miután meglett az ötöse...

– Nemrég szerepeltem egy rádióműsorban, és kérték, számoljam össze a futamgyőzelmeimet – indította az NS-nek adott nyilatkozatát az 1968-as születésű ifjabb Tóth János a 2001. augusztus 11-én megünnepelt (aktuális, egyben összetett) sikerét követően. – Nos elkezdtem a nyolc évvel ezelőtti első győzelmemtől, és harmincháromig jutottam. És van ezzel kapcsolatban egy különös egybeesés: a jövő héten leszek harminchárom esztendős.

– Azt mondják, ez a legideálisabb kor egy raliversenyző számára. Már nem olyan forrófejű, de még pokoli gyors. Nemrég a legfőbb riválisa, Érdi Tibor autóját szervizelő francia szakember, Paul Bernard azt mondta: ha kilencvennyolcban, amikor elindult a San Remo-ralin, sikerült volna még néhány vébéfutamon rajthoz állnia, ma talán már egy gyári csapat tagja lenne...
Azért ez nem ennyire egyszerű. Nagyon kiemelkedő eredményeket kell elérned ahhoz, hogy egy gyári istálló kiválasszon a pilótái közé. Európa-bajnokságon biztos lehetne jól szerepelni, sőt világbajnoki versenyen is be lehetne kerülni az első tízbe, csak az nem biztos, hogy ez elég tárgyalási alap lenne.

– A hangjából ítélve ez fájó pont az ön számára...
Sok tehetséges magyar srác van, a bajnokságunk bármelyik környező ország sorozatával felvehetné a versenyt. Jó lenne ezt megmutatni a világnak!

– Az öt bajnoki címével ön már bizonyította, hogy milyen gyors. Számított rá, hogy ilyen könnyű lesz az ötödik megszerzése?
Egyáltalán nem volt könnyű, bár bevallom, az év elején arra számítottam, hogy jóval szorosabbak lesznek a versenyek. Ennek ellenére azt mondom, reálisan kell nézni a dolgokat: a mi Peugeot-nk kétezres fejlesztés, míg a többieké korábbi. No és azt sem szabad elfelejteni, hogy Rolf Schmidt csapatától világbajnoki szintű szervizhátteret kapunk. Nemcsak a beállításokat illetően adnak tanácsot, hanem abban is, hogy a Michelin milyen abroncsát válasszuk a különböző pályákra. Ezért csapatsport a rali!

A 2001-ES RALIBAJNOKSÁG (2:55-IG)


– Ugyanakkor egyéni is, hiszen a zűrös helyzetekben önnek kell döntenie. Melyik volt az idény leghúzósabb pillanata?
Sok ilyen volt, de a legemlékezetesebb talán a legelső futam első gyorsasági szakaszának első kilométere. Egy bukkanón a vártnál jobban elemelkedett az autó, utána két homokfal között egy lejtőn találtuk magunkat, ráadásul keresztben. Bevallom, akkor egy kicsit megilletődtünk, mivel egy hajszálon múlt, hogy nem borultunk fel.

– Erre mondják, hogy a jó sofőrnek van szerencséje?
Van benne némi igazság...

– Annak ellenére, hogy mennyivel és mennyiszer nyert, sokszor volt szenvedő alanya a szurkálódásoknak.
A technikai sportokban az autó nagyon fontos, ezt el kell fogadni. Nyilván rajtunk kívül is vannak párosok, amelyek nyerni szeretnének, s olyanok is, amelyek győzelmi reményekkel vágtak neki az esztendőnek. Ennek egyenes következménye, hogy előfordulnak súrlódások. Én azt vallom, ha valaki jobb valamiben – nem biztos, hogy a vezetésben –, akkor azt el kell ismerni, és gondolkodni, miként győzhetnénk le.

– Nem is olyan régen önnek is kellett ilyesmiken törnie a fejét. Amikor bizony gratulálni kényszerült Kiss Ferencnek az év végi sikerhez.
Én akkor is azzal foglalkoztam, hogyan tudnék nyerni. Folyamatosan kerestük az okokat, hogy miért nem vagyunk elég gyorsak. Sok mindent megpróbáltunk, és volt, amikor rossz megoldást választottunk. Az a két év megtanított, hogy előbb mérlegelni kell, és csak azután rápattanni a gázra.

– Hogyan lehet egy háromszáz lóerős versenyautó volánja mögött higgadtan viselkedni?
Nagyon nehéz. De egy jó pilótának abban is ki kell tűnnie, hogy képes önuralmat gyakorolni, és azt is tudja, mikor lehet kockáztatni.

– Túl van harminchárom hazai futamgyőzelmen, és nem csak az én véleményem, hogy sokszor már nem ég a megszokott tűz a szemében. Lehet, hogy ez már rutin?
Sohasem szabad rutinból versenyezni. Van egy tempód, amelyből nem eshetsz ki, mindegy, hogy mekkora az előnyöd. Ha másért nem, hát azért hasznosak a sima viadalok, mert a versenykilométerek hasznosak.

– Például egy esetleges vébéfutam-indulás szempontjából?
Nem akarunk titkolózni, de nem tudjuk, hogy melyik lesz az a nemzetközi verseny, amelyen rajthoz állunk.

– Mi lesz a fő szempont a választáskor?
Tőlünk mindenki sokat vár, úgyhogy óvatosak vagyunk. Természetesen Európa-bajnoki vagy világbajnoki futamok jöhetnek szóba, ám nem mindegy, hogy melyik. Mert ha elmegyünk, akkor olyan eredményt szeretnénk elérni, amely méltó a magyar ralihoz, ehhez a bajnoksághoz.

– Hogy érzi? Gyorsult azóta, hogy legutóbb, 1998-ban elindult San Remóban?
Szerintem igen. Sok mindent tanultam, jobban megismertem például a slick gumik határait, most már százszázalékos biztonsággal meg tudom mondani, hogy egy-egy kanyarban hányadik sebességi fokozatban kell elfordulni.

– Tudom, hogy simán nyerni kényelmesebb, de nem örülne, ha lenne valaki, aki megszorongatja?
Izgatja a fantáziámat, hogy mire lenne képes ellenem egy hasonló kaliberű autóval egy jó kezű fiatal srác. Az a baj, hogy Magyarországon nehéz nagyságrendekkel jobbnak lenni az ellenfeleknél. Ugyanis mindenki egyformán ismeri a pályákat.

– Ezek szerint jobban szeretné, ha új utakon autózhatna?
Nem akarok senkit sem kritizálni, mert azt a legkönnyebb, ám szerintem a rendezőknek is fel kellene nőniük ahhoz a színvonalhoz, amelyet a csapatok és az autók képviselnek. A rali népszerű sport, óriási szurkolótáborral, amelynek a szórakoztatásához a versenyzők adnak ötven százalékot. A rendezők viszont nem nagyon akarják hozzátenni a másik ötvenet. Elég, ha csak a legutóbbi rábaringi szakaszról vagy a királyszentistvániról beszélünk. Ezek nem ralipályák, ezeken az utakon nem tudsz egy rendeset fordulni, vagy nagyobb gázt adni.

– Régen más volt? Tényleg, melyik a legkedvesebb a bajnoki címei közül?
Talán ez a legutolsó. Mert egy jó széria végén szereztük meg. Hat futam, hat győzelem, harmonikus együttműködés a csapattal... Mi kell még? Igaz, hogy nem ez volt a legnehezebb, de a legkedvesebbnek most ezt érzem.

– Jól sejtem, hogy a legkeményebb az első volt 1995-ben? Amikor Ranga Lászlóval vívott hatalmas csatát?
Emlékszem, nulla ponttal kezdtük az évet, aztán Esztergomban sártengerben győztünk. Majd következett a Miskolc-rali, amelyet mindenképpen meg kellett nyernünk, mert arra már nem volt pénzünk, hogy a Mecsekben is rajthoz álljunk. Nem mondom, jó kis nyomás volt rajtam. Aztán Ranga Laci beesett az árokba a negyedik gyorson. Eggyel később mi is ott találtuk magunkat. Három percig vesztegeltünk ott, de végül csak kiszedtek a nézők.

– Ha jól emlékszem, akkor hangzott el a raliberkekben azóta szállóigévé vált kérdés, amelyet az egyik rajongója tett fel: „Anyám, miért nem szültél emelődarut?"
Igen – ifjabb Tóth elmosolyodott az emlékein. – Szinte az ölükben vittek vissza az útra…

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik