VAR-tv, kikapcs! – Vincze András publicisztikája
Kassai Viktor lett az orosz profi futball bírófőnöke. Bevallom, meglepett, hogy éppen az oroszoknak lett szükségük külföldi szakmai támaszra, azt meg a fene se gondolta volna, hogy a világfutballban már ez a trend: más szem többet lát.
Aztán az is szöget ütött a fejembe, milyen viharos gyorsasággal szakadt ki a szintúgy fejlődési pályán levő magyar labdarúgásból a sportág újkori legjobbja. Épphogy bejelentette, nem fúj többé a sípjába, visszavonul, erre fel jött a hír Moszkvából, Kassai Viktort tárt karokkal várják. Nyilván sok érvet mérlegre kell ilyenkor tenni, az első, hangsúlyos szempont minden bizonnyal a megélhetés kérdése, illetve aki a professzionális labdarúgásban töltötte el az évtizedeit, valószínűleg kapva kap az új, más szakmai perspektívát kínáló lehetőségen, s bármennyire is klassz az ötös méretezésű labdák világában létezni, az egyformaság (bajnoki, kupameccs, válogatott meccs, bajnoki) hosszú távon igencsak beszűkíti az életteret, nehéz ebből hirtelen kitörni, új utakra lépni.
| Kassai Viktor lett a játékvezetők vezetője Oroszországban! |
| Óriási lehetőség ez számomra – Kassai Viktor |
Ha mélyebben is belegondolok a történetbe, amondó vagyok, az ilyen kaliberű sportembereknek azért lenne talán itthon is feladat, kihívás a futballban, de… Egyrészt nem tudhatom, mi volt, illetve van Kassai Viktor döntésének hátterében, milyen lehetőségei lennének hazai pályán, de a viharos és eleinte cáfolattal terhelt váltás azt mutatja, minden szempontból, a legapróbb részletet illetően is színvonalas ajánlattal találták meg az újkori magyar játékvezetés legjobbját az oroszok.
S akkor következzék az újabb „de”! Mint mindig, most is sajnálom az elherdált magyar értéket. Engem például baromira nem érdekel, hogy Oroszországban manapság gyengécskék a játékvezetők (amúgy régen sem voltak olyan jók, mint a mieink), s hogy már nagyon is rájuk fér a menedzselés, képzés. Ennél azért jobban szeretném látni, valamint megélni, hogy Zsolt István, Palotai Károly, Puhl Sándor, Vágner László és most már Kassai Viktor korszaka után a füves (sőt egyre gyakrabban műfüves) porondra lép az újabb magyar bíróász a világ focijában, akinek ténykedését büszkén nézhetjük. Aki a nagy elődökhöz hasonlóan vezethet majd Bajnokok Ligája- vagy Európa-liga-döntőt, aki úgy megy ki Európa- vagy világbajnokságra, hogy adott esetben megkaphatja a nyitó meccs vagy éppen a finálé levezetésének lehetőségét. A magyar sikerekért szorítóként s azt megbecsülő sportrajongóként ezért is volt öröm anno, hogy a kilencvenes évek legjobbja, Puhl Sándor nem bújt be a leköszönő zsenik csigaházába, hanem aktívan a focink közéletében maradt, sőt vállalta, hogy szakértőként magyarázza a labdarúgásban amúgy megmagyarázhatatlant, azaz a játékvezetői döntéseket (annak ellenére, hogy tizenegyest egészen mostanáig, a futballidegen VAR megjelenéséig sohasem fújtak vissza, de erről valamivel később), valamint megtette azt is, hogy az igencsak göröngyös utakon terelgeti a honi bírói kart. S hogy valami érzéke csak van ehhez a „bírósdihoz”, azt jelzi, újabban nincsenek vircsaftos ítéletek, amit persze írhatunk a szerencse vagy az NB I-es szerénység számlájára is, mégse bagatellizáljuk el így a történetet, annak fényében főleg, hogy az atomkori profizmusban futballmeccset levezetni lassacskán olyan, mint egy szuperszonikus repülőgép pilótafülkéjében ránézni a műszerekre – minden részlete rém bonyolultnak tetszik.
Azért – visszakanyarodva Kassai Viktorhoz – megvan az a jó, sőt kifejezetten remek érzés is, hogy lám, még egy olyan hatalmas ország is, mint amilyen az orosz, a „mi fiunkra” számít, azoknak az olykor bohém, olykor vaskalapos medvéknek a „mi fiunk” tudása, tapasztalata, ismertsége kell. Persze nem véletlenül van ez így: a döntés, a kinevezés már a jövőt is célozza, hiszen a világ labdarúgása új dimenzióba lendül át, amelyben már nem elég csak a sárga és piros lappal, no meg a stopperórával kifutni a pályára. Márpedig annál nagyobb tapasztalat, mint ami Kassai Viktor birtokában van (nemzetközi kupameccsek, utánpótlástornák, Európa- vagy világbajnoki összecsapások), kevés akad a földgolyón, ráadásul ő szó szerint is elszenvedője volt az alapvonali partbíráskodás, valamint a VAR, azaz a digitális bírókontroll tesztidőszakának, egyben ördögének is, a saját bőrén tapasztalta, mi (lehetne) a jó, és mi a rossz az újkori technikában.
Ehhez a történetszelethez azonban hozzáteszem, hogy éppen ez az „agyonhájpolt” technológia öli ki módszeresen a fociból az egyik legjobb programpontot, a bírói ítéletek kommentálását, adott esetben harsány szidását. Sajnos – a jelek szerint – immár visszavonhatatlanul eljött az a korszak, hogy a visszajátszásokkal és visszavont ítéletekkel a lehető legunalmasabbá próbálják tenni ezt a játékot. Továbbra is tartom korábban leírt véleményemet, hogy amilyen feszült esemény lehet néhány percen keresztül a televízió előtt ülő nézőnek a VAR-ítélkezés, olyan unalmas és értelmezhetetlen azoknak, akik a meccshelyszínre váltottak jegyet. Nem szólva a módszer igazságtalan voltáról, hiszen a visszapörgetett jelenet sohasem az akció teljes egészét tekinti mérvadónak (annak ellenére sem, hogy indulhat egy támadás a saját kapu előtti szabálytalanságból is, amelyet – ha már a technika vívmánya – ugyancsak érdemes lenne visszanézni), hanem mindig végső jelenetszeletet ragad ki, ami lássuk be, nem valami élet- és futballszerű (tömörebben: hülyeség). A lényeg, a játékvezetés a sok kütyüvel meg a fontoskodással enyhén szólva is túldimenzionált lett. Nem szép ilyesmit leírni, de a bírók annyira nem érdekesek ebben a játékban, hogy lassacskán róluk szóljon a mérkőzés.
Megkockáztatom, azzal, hogy bevezették a videobírós kontrollt, s így elkezdődhetett a modern reklamálás, hogy „Na, sporikám, nézz rá a tévédre!”, nevetségessé tették azokat, akik a sípjukba fújnak, annak tükrében pláne, hogy rendre kiderül, ítéleteik többsége teljes tévedés. S ami ennél is elkeserítőbb, hogy a VAR óta semmivel sem lett kevesebb a röhejes döntés, mint amennyit a hús-vér „kollégák” a hagyományos „ránézéses” módszerükkel hoznának meg.
A bíró ma már valóban tartozék, egy báb, míg a jó, sőt klasszis játékvezető azzal tudott a futballmeccs láthatatlan szereplőjévé válni, mi több, beleolvadni az önfeledt labdázásba, hogy ráérzése és kiemelkedő periférikus látása volt a játékhoz. A manapság egyre többet emlegetett nagyszerű ítéletek többségét nem tankönyv, hanem a tapasztalat, a rutin szülte, mert a valóban kiváló bíró úgy ismeri a hátvédek, csatárok harcában alkalmazott stikliket, mint maguk a stiklizők. A jó játékvezetőnek nem is kell csalhatatlanul látnia, amint a védő felugrás közben finoman odakönyököl, csak reagálnia és éreznie, hiszen néhány arckifejezés a pillanat törtrésze alatt mindig árulkodik arról, mi történik a kapu előtti forgatagban. Nem mellékesen a játékvezetés addig jó, amíg van teher a bírón. Az alapvonali partjelzéssel például – szerintem – az a baj, hogy a vezetőbíró legfontosabb képességét gyengíti, amikor a „szeme sarkából” is látja, mi történik a kapufák környékén, arról nem beszélve, hogy a mészvonal mögött álló kolléga fordított helyzetből, mintegy tükörből nézheti a kapu környékén zajló eseményeket, ami viszont totálisan életszerűtlen a futballozásban. S akkor azt még le sem írtam, hogy lassacskán egy lexikonnal kell kifutni a kezdéshez, hogy mi a kéz és mi nem kéz, míg figyelve a túlkoncentrált arcokat, belém hasít, talán könnyebb lehet kibogarászni egy kapcsolási rajzot és összeforrasztgatni egy számítógépes alaplapot, mint megállapítani a lesállást és elvégeztetni egy szabadrúgást, tehát úgy általában jól fújni a sípot a focimeccseken.
No, hát jól elkalandoztam, miközben próbáltam kapaszkodót keresni, miért is választották ki az orosz fociguruk Kassai Viktort, s ő mit ad majd a hatalmas ország hatalmas labdarúgásának, ugyanakkor remélem, megtaláltam a választ is: a pályán nem csupán a láb, a fej, hanem a lélek is játszik – a futball és vele együtt a bíráskodás ösztönös és talán taníthatatlan cselekedet. Az oroszok ezért aztán igencsak hiteles, elismert főnököt kaptak, s titkon abban is reménykedhetnek, hogy Kassai Viktor elsőre nem a VAR-tv-t tanítja meg bekapcsolni, hanem a sípot fújni – a történelmi távlatok miatt is mondhatjuk, hogy olyan jó magyarosan.

Kézilabda-forradalom – Ballai Attila publicisztikája

Sportrímek – Morvai Katalin publicisztikája

Történelmi lapszemle – Malonyai Péter publicisztikája

A nyakvágó hely – Kő András publicisztikája

Már filmen is legenda – Csinta Samu publicisztikája

