A sportesemény közvetítési joga és költsége

MUSZBEK MIHÁLY (BRAINSPORTING)MUSZBEK MIHÁLY (BRAINSPORTING)
Vágólapra másolva!
2017.05.05. 09:13
null
A tévé megjelenése megváltoztatta a szurkolói szokásokat. (Fotó: AFP)
Az elmúlt szombaton a magyar labdarúgó bajnoki rangadót, míg vasárnap este a spanyol el Clásicót néztem. Mindkettő jó volt, csak egy kicsit más. Mitől is volt más?

Egy sportesemény ma már marketing és jogi termék, amelyet csak az láthat, aki fizet érte vagy úgy, hogy jegyet vesz a stadionba, előfizet egy fizetős tévénél vagy „reklámzabálóként” ül a közszolgálati vagy kereskedelmi tévé előtt. Mindhárom eset egyfajta megtérülése annak a kiadásnak, amelyet a sportoló, annak klubja vagy vállalata, illetve a sportesemény szervezője invesztált azért, hogy az esemény létrejöjjön.

Az NSO szakmai partnere a Testnevelési Egyetem 
Sportgazdasági és Döntéstudományi Kutatóközpontja
Az NSO szakmai partnere a Testnevelési Egyetem Sportgazdasági és Döntéstudományi Kutatóközpontja

Az 1950-es évekig – azaz a televízió megjelenéséig – csak a stadionokban lehetett látni és élvezni a „sportgigászok” küzdelmét. Ha megelégedtünk azzal, hogy halljunk az eseményről, bekapcsoltuk a rádiót, ha elég volt a másnapi híradás, megvettük az újságot.

A teljes szurkolói élményt csak a meccsjegy adta, ezért voltak zsúfoltak a stadionok itthon és külföldön egyaránt. Ebben az időben csak a jegyeladás ágán térült meg a sportolói kiadás, mert ekkor még hirdetői bevételről, átigazolási díjról vagy tévés jogdíjról nem beszélhettünk.

Néhány szocialistának mondott országban, ott ahol a sport az országimázs fontos része volt, az állam „fizette” a sportesemény jegyét azzal, hogy mesterségesen alacsonyan tartotta a jegyárakat, és közpénzből fizette a teljes sportgazdaságot.

A televízió megjelenése megváltoztatta a szurkolói szokásokat. Egyre többen választották a helyszíni meccsnézés helyett a kényelmesebb „fotelszurkolást”. A tévétársaságok a növekvő nézői igények miatt egyre több sporteseményt közvetítettek. A legérdekesebb sportesemények kizárólagos közvetítési jogaiért már hajlandók voltak a tévétársaságok fizetni is a csapatoknak, ligáknak, később a nemzetközi eseményeket szervező rendező szövetségeknek. A sportesemények beköltöztek a szurkolói otthonokba.

A tévétársaságok a sporteseményekért fizetett egyre növekvő összegű jogdíjakat és a közvetítési költségeket kétféle bevétellel kompenzálták: előfizetési díjat szedtek vagy a sportesemény környezetében reklámot sugároztak. Ha az esemény népszerű volt és sokan nézték – ezért sokan akartak meccsszünetben hirdetni –, a sporton keresztül a hirdetési üzenet célba ért.
Ez a folyamat máig tart. A kiemelt látványsportok eseményeinek üzleti jelentősége a csillagokba emelkedett. A profi sport a szórakoztatóipar fontos részévé vált. A kiemelkedő sportesemények százmilliók figyelmére méltóak. A tévétársaságok sorban állnak, hogy óriási pénzekért megszerezzék valamely világesemény vagy topbajnokság közvetítési jogait. Hasonló a tülekedés a hirdetők között is, akik nem restek egy nagy nézettségű sportesemény szünetében sugárzott 30 mp-es spot hirdetésért százezer és hétmillió dollár közötti összeget fizetni. A sztárok minőségi produkciójának ára és értéke van.

Bár erősen sántít az összehasonlítás, mégis álljon itt tájékoztatóul a hétvége 2 labdarúgó eseményének néhány sportgazdasági száma, amely megmagyarázza a két ország futballeredményeinek és gazdasági lehetőségeinek különbségét:

 

A Brainsporting további írásait ezen a linken érheti el.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik