Első fok: Kovács Ágnes „nem valósított meg doppingvétséget”

MTI MTIMTI MTI
Vágólapra másolva!
2007.11.15. 14:58
A Magyar Úszószövetség fegyelmi bizottsága - amely 50 percnyi tanácskozás után hirdette ki döntését - határozata szerint a testület mint első fokon eljáró szerv arra a megállapításra jutott, hogy Kovács Ágnes az október 30-i doppingellenőrzés során nem valósított meg doppingvétséget. A határozat ellen 15 napon belül lehet fellebbezni.
Reuters/Balogh László
Reuters/Balogh László

Nem szolgáltatott elegendő mintát egy október 30-i, előre be nem jelentett doppingellenőrzésen Kovács Ágnes olimpiai, világ- és Európa-bajnok úszó. Erről a vizsgálatot elvégző Magyar Antidopping Csoport Kft. (MACS) tájékoztatta a távirati irodát november 8-án. Az indulatok és az érvek azóta is témát szolgáltatnak a magyar sajtóban, hiszen a történteket követően veszélybe került Kovács olimpiai részvétele, a hasonló esetekben kiszabható kétéves eltiltás végett. Már amennyiben bizonyosságot nyer a doppingvétség megállapítása. A Magyar Úszó-szövetség fegyelmi bizottságának csütörtöki döntése előtt a szövetség főtitkára, Ruza József sajtótájékoztatón ismertette a szövetség előzetes felülvizsgálati eljárásáról készült dokumentumának tartalmát, amely szerint Kovács Ágnesnek nem volt pozitív mintája, ennek megfelelően az olimpiai bajnoknő nem doppingolt, s ily módon nem róható föl neki semmilyen doppingvétség sem.
Kolláth György alkotmányjogász, a MACS jogi képviselője Kovács Ágnes doppingügyében az olimpiai bajnoknő doppingvétséget megalapozó magatartásának főbb elemeiről így vélekedett:

„A Magyar Antidopping Csoport (MACS) felkérésére és meghatalmazásával, független jogi véleményezést és megbízás szerinti jogi képviseletet vállaltam a fenti ügyben. A megbízáshoz ügyvédi titoktartás tapad. A publikus megállapítások az alábbiak: A MACS minden vonatkozásban a nemzetközi antidopping és a hazai jogszabályi előírások betartásával és korrekt dokumentálásával járt el.”

„Munkáját pontosan olyan szakszerűen, kooperatívan, belátóan végezte, mintha külföldön látott volna el ilyen tevékenységet, avagy, ha nívós külföldi szervezet végez ugyanilyen munkát itthon. Sem szokásjog, sem lehetőség nincs arra nézve, hogy hazai élversenyzővel kivételezzen, ez ráadásul nyomban a szervezettel kötött állami szerződés felbontásával is járna. A magyar Országgyűlés ez év nyarán a Nemzeti Sportstratégiában nemzetközi vonatkozásban is kitűnőnek minősítette a honi antidopping munkát, ami számottevő részben éppen a MACS elismerése. A MACS-nak nem volt, illetve nincs ilyen vagy hasonló konfliktusa senkivel.”

„A MACS senki által nem vitatott, ámde aláírt dokumentumokkal igazolta eljárása feltétlen, precíz megfelelőségét. Sőt olyan másutt nem vagy alig ismert ellenőrző listával is kontrollálta önmagát, ami az eljáró, magas fokon képzett és gyakorlott ellenőreinek még a vétlen hibáját is vagy időben észlelné, vagy kizárná. A MACS két, a konkrét ügyben eljárt ellenőre - belső számonkérés által is igazoltan - hibamentesen végezte el ezt a tevékenységet is, és utóbb alapos időszámvetéssel igazolta minden egyes lépését, kommunikációit, és a helyszíni látogatás körülményeit.”

A jogerős döntés megszületését követően a MÚSZ azt köteles megküldeni a Nemzetközi Úszószövetségnek (FINA), az Európai Úszószövetségnek (LEN), a Nemzetközi Doppingellenes Központnak, a Nemzetközi Sportdöntőbíróságnak, a Magyar Olimpiai Bizottságnak és a sport-szakállamtitkárságnak. A FINA és a LEN a döntésre természetesen reagálhat, és amennyiben nem értenek egyet vele, a Nemzetközi Sportdöntőbírósághoz fordulhat mindkét szervezet. Az ügy azonban még itt sem feltétlenül ér véget, hiszen a bírósági döntést mind a FINA, mind a LEN megtámadhatja.
„A doppingellenőrök ugyanakkor mindezért olyan komolyan vehető fenyegetéseket kaptak, amire tekintettel ez idő szerint kizárt, hogy személyesen tanúskodnának egy MÚSZ bizottsági meghallgatáskor. Egyébiránt, ez nem is szükséges, mert őket az okirat igazolja, ellenbizonyítás a sportoló esélye, igénye és kockázata volna. A MACS kész arra, hogy a bizottsági meghallgatáskor tételesen végigvezesse a történéseket, és ezzel meggyőzően cáfolja a szövetségi hivatkozásokat, próbálkozásokat. Ezek a dolog természete szerint nagyrészt belső információk, de a bizottsági meghallgatás fontos elemei is.”

„Sajnálatos, mi több, a jóhiszeműség tartományán belül megmagyarázhatatlan, hogy a bajnoknő miért járt el ott és akkor úgy, ahogyan azt tette, illetőleg úgy, amit elmulasztott megtenni. A későbbi hivatkozásai pedig iratellenesek, és alaptalanul vádaskodók, ugyanakkor sem tartalmilag, sem formailag nem mentik a kormányrendelet 6. § (1) bekezdés c) pontja szerinti vétségét. A sportoló megkapta a szövetség szabályzatát, élő szerződése is van arról, hogy feltétel nélkül aláveti magát a nyilvántartási kötelezettség előmozdításától egészen a konkrét mintaadásig minden, jogilag megszabott ellenőrzésnek: mégis a rá vonatkozó szabályok egy részét, önhibából megszegte.”

„A szövetség által lefolytatott előzetes felülvizsgálati eljárás problematikus. Egyrészt azért, mert két ponton is ellentétes a szövetség szabályzatával. Másrészt, mert ha csakugyan menti a sportolót ez a vizsgálat, akkor nincs ügy, értelmetlen, felesleges, okafogyott, tehát jogszerűtlen a fegyelmi testület eljárása. A fegyelmi eljárásban a MACS "érdekelt félként" részt vesz.”

„Oka: az előzetes felülvizsgálati eljárás jegyzőkönyve a MACS hibájával alapozza meg és indokolja a felmentést, ami összességében és főbb részeiben is valótlan: részben téves, részben hamis állítások és következtetések tárháza. A MACS érdektelen abban, hogy ki mikor, miért, milyen fegyelmi döntést kap. Ám közvetve sem fogadható olyan helyzet, sugallat, ami a korrekt, feltétlenül jogszerűen eljáró szervezet hibájára apellál. Ezzel szemben a szervezet képes és kész mindenféle jogvédelmi utat igénybe venni.”

„A MACS kész megosztani érveit és szakmai-jogi álláspontját a szövetség bármely testületével vagy tisztségviselőjével, és ezen túl is a legteljesebben tiszteletben tartja a bajnoknő jogait és törvényes érdekeit. Ugyanakkor a MACS nem hajlandó szerepet vállalni jogellenes és a nemzetközi előírásokat is durván sértő, az ország presztízsét rontó, egyszersmind pl. a CAS előtt védhetetlen szerecsenmosdatásban.” ---- "Természetesen kimondhatatlanul örülök annak, hogy ez a döntés született, mely úgy érzem teljes mértékben igazolja vétlenségemet ebben a mindenki számára kellemetlen ügyben. A rám vonatkozó szabályokat, legfőképpen a doppingelőírásokat eddig is maximálisan betartottam és a jövőben sem kívánok másként tenni. Reményeim szerint a továbbiakban a felkészülésre lesz lehetőségem koncentrálni, mellyel bizonyítani tudom és akarom, hogy csakis a tisztességes edzés és a sok munka hozhatja meg a sikereket. Amennyiben bárkinek további kérdése van, kérem, keresse fel jogi képviselőmet, dr. Zamecsnik Péter urat". ---- A Magyar Antidopping Csoport (MACS) szerint a Kovács Ágnes úszónál végzett doppingmintavételi eljárás hivatalos jegyzőkönyve minden szükséges információt tartalmazott, a sportoló annak tartalmával teljes mértékben tisztában volt.

A MACS, a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (WADA) által elismert, s a mintavételek hiteles végzőjeként akkreditált társaság kötelessége jelenteni a mintavétel megtagadását, de a szervezet nem állapít meg doppingvétséget és nem dönt semmiféle szankcióról.

A jelenleg érvényben lévő 88/2007-es Kormányrendelet szerint a doppingellenőrzésről szóló jegyzőkönyveket öt helyre kell továbbítani: az ÖTM sport-szakállamtitkárságának, az NDKT (Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület) elnökének, a Magyar Olimpia Bizottságnak, a sportszövetségnek és magának a sportolónak.

A WADA-t nem értesítette a MACS, mivel ez nem kötelessége. Minden típusú doppingvétség esetén a MACS feladata addig tart, amíg a jegyzőkönyveket a megfelelő módon összekészítve a megfelelő helyre továbbítja. A fegyelmi eljárások kimenetele, illetve lefolytatása a Magyar Antidopping Csoporttól független.

A MACS munkáját a Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület felügyeli szakmailag. ---- A fegyelmi bizottság elnöke részletesebb indoklásában felidézte az előzményeket, a dopping mintavétel körülményeit és a történtek kielemzése után úgy ítélte meg, hogy Kovács Ágnes az ellenőröknek kellőképpen megindokolta, miért hagyta félbe a mintavételt és távozott idő előtt a Kőér utcai uszodából a budai Hilton Szállóba, ahol az UNICEF képviselőjeként várta őt Sir Roger Moore. A fegyelmi testület szerint Kovács Ágnest sem fegyelmi felelősség, sem önhiba nem terheli, mivel olyan súlyú sportdiplomáciai találkozóra volt hivatalos, amely mind a sportoló, mind a magyar sportdiplomácia számára kiemelkedő értékű esemény volt.

Kolláth György jogszabálysértőnek minősítette a fegyelmi bizottság határozatát és úgy fogalmazott: elvárja a határozat kikézbesítését, és megbízói eldöntik, hogy tesznek-e további lépéseket. Hozzáfűzte, hogy megítélése szerint újabb jogszabálysértés lenne, ha Kovács Ágnes indulna az e hétvégi az országos bajnokságon.

A felmentő határozat nyomán az olimpiai bajnoknő ha akar, rajthoz állhat a debreceni ob-n. ---- „Egész életemben lelkifurdalásom lenne, ha Kovács Ágnes felett a MÚSZ törne pálcát, hiszen közel egy évtizede a büszkeségünk" - nyilatkozta Gyárfás. "Nincs ember, aki azt állíthatná, hogy Kovács Ágnes sportpályafutása alatt mindenkor ne a legtisztességesebb eszközökkel érte volna el sikereit. Az adott ügyben a két ellenőr állítása áll szemben az övével, edzőjéével, szakfelügyelőjéével és így tovább.”

„A két ellenőr a felkérés ellenére nem jelent meg a fegyelmi bizottság előtt. Ez jogukban állt. Szerintem azonban nekik is mindent meg kellett volna tenniük a tisztánlátás érdekében. Mint ahogyan - ez ugyancsak magánvéleményem - nekik az adott napon, október 30-a délutánján vissza kellett volna jönniük a Kőér utcai uszodába, vagy Ágit be kellett volna rendelniük a laboratóriumba. Úgy vélem, a doppingellenes harcban az a fontos, hogy lecsapjanak vagy akár lecsapjunk azokra, akik tiltott szerekkel kívánnak jobb eredményt elérni. Ágnest legfeljebb móresre tanították...”

„Ha hibázott, mert szerintem ez történt, akkor Ágit joggal marasztalja el elsietett magatartása miatt a fegyelmi bizottság. Szerintem nincs az a Roger Moore-, UNICEF-felkérés, amiért neki veszélyeztetni szabad csodálatos pályafutása megítélését. Addig nem mehetett volna el, amíg az ellenőrök írásba nem adják: indokoltnak tartják a távozását. Ági szerint és Turi György mesteredző szerint: ezt mondták. Félő, hogy a nemzetközi szervezetek, a FINA, a LEN, a WADA és/vagy a Sportdöntőbíróság a leírtaknak ad majd hitelt.”

„A MÚSZ fegyelmi bizottságának döntésével Ágit hozzásegítette még néhány szép héthez, hónaphoz. Indulhat a magyar bajnokságon és alighanem december 13-ától a debreceni Európa-bajnokságon. Mert mi hiszünk neki, pontosabban a fegyelmi bizottság neki hisz. A jövőt illetően viszont nagyon aggódom.”
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik