Marc Coma elbukta a sikert

Tóth anita jelenti TambakundábólTóth anita jelenti Tambakundából
Vágólapra másolva!
2007.01.20. 02:29
Címkék
Van egy szállóige a Dakaron: a következő nap mindig új nap. Magyarán: bármi megtörténhet. Például az, hogy a motoros éllovas biztos vezetése tudatában kiesik. Marc Coma pénteken bukott, és búcsúzott, az autósoknál honfitársa, Carlos Sainz nyerte meg a szakaszt.
Marc Coma bukása után rövid ideig azt sem tudta, hol van
Marc Coma bukása után rövid ideig azt sem tudta, hol van
AFP
Marc Coma bukása után rövid ideig azt sem tudta, hol van
Marc Coma bukása után rövid ideig azt sem tudta, hol van
Marc Coma bukása után rövid ideig azt sem tudta, hol van
AFP
Marc Coma bukása után rövid ideig azt sem tudta, hol van

A helikopter rotorjának vészjósló kelepelése belehasított a levegőbe. Nem jó jel, ha napközben, főként kora délelőtt megérkezik a rendezőség gépe. Ráadásul nem a megszokott helyén landolt, hanem egyenesen a reptér közepén.
Pillanatok alatt sürgölődés támadt, a tévések, az újságírók mind odasereglettek a helikopter köré, és várták, mi történik. Először két orvos szállt ki, majd továbbiak érkeztek, és hordágyon emeltek ki valakit. A csizmájából lehetett tudni, hogy motoros az illető.
Hamar kiderült, hogy nem más, mint Marc Coma, a viadal összetett éllovasa.

Számokban

4 szakaszgyőzelme van az idén Carlos Sainznak

5 versenyt nyert meg tavaly a kieső Marc Coma

669 kilométer van még hátra a dakari célig
A hírek szerint a kitűnő spanyol motoros körülbelül a 37. kilométernél tévedt el. Az úttal párhuzamosan haladt tovább, aztán amikor megpróbált visszahajtani a jó ösvényre, nekiment egy fának, és elesett. Nem volt nagy bukás (körülbelül 20 km/órával haladt), de annyira szerencsétlenül ütötte meg a fejét, hogy szédülni kezdett. Háromszor próbált meg visszaülni a motorra, de mindannyiszor elesett. Ezt követően arra riadt, hogy a helikopterben fekszik.
Természetesen azonnal Tambakundába repítették, és bár az orvosok szerint semmije sem tört el, van jó néhány vizsgálat, amelyet a tábori kórházsátorban nem tudtak elvégezni, úgyhogy még péntek délután Dakarba szállították. Mindenre hibátlanul emlékezett, felismerte csapatfőnökét, beszélt is vele, tudta, kicsoda, hol van, és mi történt vele.

Homokszemcsék

Az első ellenőrző ponttól ötszáz méterre hatalmasat esett a gyári KTM-csapat másik spanyol pilótája, Isidre Esteve Pujol, aki egyébként még a viadal elején Comához hasonlóan szintén vezetett az összetettben. Ő a küzdelmet feladó honfitársa versenygépéből használta fel az alkatrészeket saját motorja javításához, és folytatni tudta a versenyt.

Az utolsó tradicionális afrikai szelektív szakasz következik szombaton – Tambakunda és Dakar között. A pálya a hírek szerint széles, gyors, és falvakon vezet keresztül. A szelektív szakasz rajtja 124 kilométerre Tambakundától, Koumpentoum város közelében lesz, és a mezőny a mért szakasz után 227 kilométert tesz meg közúton, mire eléri Dakart.

A Mitsubishi-istálló színeiben autózó Nani Roma honfitársához, Marc Comához hasonlóan nekiment egy fának, ő azonban abban a szerencsés helyzetben volt, hogy „csak” az autója első szárnya sérült meg. Ezután még egy defektet is kapott, úgyhogy összességében kijelenthetjük, ez nem a spanyolok napja volt.
És talán ez fájt neki a legjobban – hogy pontosan tudta, mindent elveszített. Hogy hiábavaló volt a rengeteg munka, hogy nem számított a majdnem egyórás vezetés, a végéhez ennyire közel mégis elbukott.
„Köszönöm a csapatnak, hogy mindent megtett a sikeremért, szeretnék bocsánatot kérni azoktól, akik hittek bennem – mondta a tavalyi győztes Coma, miközben elsírta magát. – Most úgy érzem, mindenkinek csalódást okoztam, ami nagyon szomorú. De fel kell állnom a padlóról, új lapot nyitnom az életemben, hiszen vissza kell térnem ide, és újra meg kell nyernem a Dakart.”

Furcsa az élet, mert bár Cyril Despres elsőként ment a pályán, tehát nem tudhatta, mi történt, mégis érezte, hogy valami nincs rendben. Mert sem helikoptert nem látott a levegőben, sem más motorosokat maga mögött.
Azt mondja, nagyon megkönnyebbült, amikor a célban megmondták neki, hogy Comával minden rendben van. Elég barátot veszített el ahhoz, hogy tudja, az emberi élet a legfontosabb…

Meg aztán a mostoha, ingerszegény, sivár feltételek között, amikor az autós, a motoros teljesen kiszolgáltatott – a körülményeknek és a technikának egyaránt –, mindenfajta megérzés nagy hangsúlyt kap, a veszélyre utaló különösen.
Az autós mezőny általában teljesen külön mozog a motorostól, a Comával történtek azonban őket is megérintették. A kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz – aki betartotta a csütörtökön tett ígéretét, és megnyerte az első szenegáli szakaszt is – első útja az orvosi sátorba vezetett, hogy saját szemével győződjön meg arról, honfitársával minden rendben van. Már persze testileg, mert a lelke összetört. Sainz utána is csak annyit mondott, hogy nehéz nap volt, főleg a navigáció szempontjából, de örült, hogy az autóját egyben behozta a célba.

Másodikként az autóval kétszer, motorral hatszor nyerő Stéphane Peterhansel érkezett, aki 11:15 percre növelte előnyét az összetettben csapattársa, Luc Alphand előtt. És így két nappal a 29. Dakar-rali célja előtt a csapatutasítás is megérkezett a Mitsubishi nagyfőnökétől: most már szeretné, ha az együttes mind a két autója épségben megérkezne a szenegáli fővárosba, úgyhogy a versenyzőknek tilos rizikót vállalniuk. A biztonság az első.
Ez elég egyértelmű: ha a technika ördöge a továbbiakban megkíméli a gárdát, Stéphane Peterhansel harmadszor is Dakar-bajnok lesz az autósok mezőnyében.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik