Zaniroli: ez a legjobb Dakar

TÓTH ANITA jelenti Bobo DioulassóbólTÓTH ANITA jelenti Bobo Dioulassóból
Vágólapra másolva!
2004.01.11. 22:46
Címkék
Patrick Zaniroli érdekes ember. Látszólag nagyon szigorú, és a pilóták sokszor szidják  jobbára olyankor, amikor valami igazán nehéz szakaszt jelöl ki a számukra , ugyanakkor a Dakar versenyigazgatója az az ember, aki mindent megtenne a "versenyzőiért". Ô az, aki mindig az elsők között érkezik a balesetek színhelyére, aki a maga mogorva módján lelket önt az elcsigázott versenyzőkbe. A fegyveres fenyegetettség miatti kényszerű szünet második napján (két szakaszt töröltek a Mopti környéki fegyveres csapatok miatt) a Dakar-rali jelenéről és jövőjéről kérdeztük.
Patrick Zanirolinak (jobbra) nagy gyakorlata van az útvonal kényszerű átrajzolásában – ezen az archív képen például Hubert Auriol és egy berber vezetô társaságában keresgél
Patrick Zanirolinak (jobbra) nagy gyakorlata van az útvonal kényszerű átrajzolásában – ezen az archív képen például Hubert Auriol és egy berber vezetô társaságában keresgél
Patrick Zanirolinak (jobbra) nagy gyakorlata van az útvonal kényszerű átrajzolásában – ezen az archív képen például Hubert Auriol és egy berber vezetô társaságában keresgél
Patrick Zanirolinak (jobbra) nagy gyakorlata van az útvonal kényszerű átrajzolásában – ezen az archív képen például Hubert Auriol és egy berber vezetô társaságában keresgél
Patrick Zanirolinak (jobbra) nagy gyakorlata van az útvonal kényszerű átrajzolásában – ezen az archív képen például Hubert Auriol és egy berber vezetô társaságában keresgél
Patrick Zanirolinak (jobbra) nagy gyakorlata van az útvonal kényszerű átrajzolásában – ezen az archív képen például Hubert Auriol és egy berber vezetô társaságában keresgél
– Elégedett azzal, ami eddig történt a versenyen? Erre számított?
– Igen, tökéletesen elégedett vagyok – jelentette ki Zaniroli úr. – Beleértve a biztonságot, a szervezést és azt is, hogy a lehető legtöbb versenyzőt tartottuk versenyben, a lehető legtöbb embernek adtunk lehetőséget a folytatásra. No és magával a küzdelemmel is elégedett vagyok, hiszen nagyon szoros a csata, és ez elengedhetetlen ahhoz, hogy meglegyen a Dakar-érzés, hogy az emberek a végsőkig kiélezett harcot lássanak.
– Az elmúlt két hétben volt néhány olyan szakasz, amely nem váltott ki osztatlan elismerést a versenyzők körében.
– Amikor valakinek gondja van, akkor mérges a rendezőkre, ez természetes. Én mégis azt mondom, hogy ez a legjobb Dakar, amit valaha szerveztem.
– Amikor kijelölte az útvonalat, tudatosan az elmúlt tíz év legnehezebb versenyét akarta megrendezni?
– Nem, csak szerettem volna egy kicsit visszatérni a hagyományokhoz. Nem másoltam le egyetlen korábbi viadal útvonalát sem, próbáltam újítani. De hát a lehetőségek korlátozottak, hiszen ha ez az irány, akkor ugyanazokon az országokon megyünk át, mint korábban. Azért a pályákon egy-két trükköt bevetettem, hogy a tapasztalt dakarosok is új kihívásokkal szembesüljenek. Nem akartam, hogy ez legyen az egyik legnehezebb Dakar, de előre nem lehet kiszámítani, hogy egy verseny nehéz lesz avagy könnyű. A homok ugyanis szinte percről percre változik, keményedik, puhul.
– Mennyi ideig tartott meghozni a döntést, hogy törölnek két szakaszt a versenyből?
– Már a Tidzsikdzsa–Nema szakasz előtt meghoztuk a döntést, nem is ez tartott sokáig, hanem annak a megszervezése, hogy négy nappal a tervezett időpont előtt Bamakóban felépítsék a tábort, hogy a reptér fogadni tudjon minket. De mindenki teljes erőbedobással dolgozott, és végül nem volt fennakadás.

Bôvül a mezôny

A rendezôség határozata kimondja: aki hétfôn este hatig beér a táborba, az folytathatja a versenyt, így további pilóták csatlakozhatnak újra a mezônyhöz. Olyanok, akik azt hitték, számukra már vége a Dakarnak. A motorosok közül ketten érték el Nemát vasárnap, az autósok közül pedig kilenc még mindig nem – köztük a Nissan két korábbi ralivilágbajnoka, Ari Vatanen és Colin McRae. Ôk mindannyian folytathatják a küzdelmet, ha hétfô estig Burkina Fasóba érnek – igaz, a meglévôhöz (mindenkinek, aki szombaton 7.30 után ért Nemába, 21 órás idôeredményt állapítottak meg) még további büntetéseket könyvelnek el.
– Tényleg nagy volt a veszély?
– Azt gondolta, hogy viccből változtattunk az előre megtervezett programon? Franciaországból felhívtak minket, és közölték: Mopti környékén néhány fegyveres csapat mozgásba lendült, és a mali hadsereg nem tudja ellenőrizni őket. Nyilvánvaló volt, hogy gondok lehetnek, és nem akartuk vállalni a kockázatot.
– Mi vár még a versenyzőkre a hátralévő napokon?
– A pihenőnap utáni két szakasz viszonylag könnyű, de a harmadik… No, az elég nehéz lesz. Nem véletlen, hogy így alakult, mert nem tetszett nekem, hogy az utóbbi években jóformán már a szünnapon győztest hirdethettünk volna. Most marad egy kis nehézség a végére is.
– Ez nem túl jó hír, mivel a magyarok közül már így is csak egy autó és egy kamion van versenyben. Ismeri a magyarokat, tudja, hogy évről évre többen jönnek el a sivatagi show-ra?
– Nagyon örülök, hogy a keleti régióból is sokan indulnak a versenyünkön, mert ez azt jelenti, hogy ott is jól ismerik a Dakart.
– Talán egy kicsit korai a kérdés, de a fejében megvan már a következő viadal útvonalának terve?
– Nagyjából – nevet. – Folyamatosan gondolkodunk azon, milyen újdonságokat lehetne bevezetni például a szervezésben. Talán nem kellene ennyi repülőt használnunk a szállításhoz, ha lennének olyan assistance utak, amelyeket használhatnánk a járművekkel. Persze a megvalósítás egyelőre várat magára, hiszen azt sem tudjuk pontosan, mely országokba látogat el a mezőny jövőre. És ez nemcsak sportkérdés, hanem elsősorban politikai, miként sikerül megegyezni az adott országok vezetőivel. De viszszatérve az útvonalra: egy hónnappal a mostani viadal vége után már nagyjából összeáll a kép, áprilisban pedig – ahogy azt már megszokhatták – bejelentjük a pontos útvonalat. Persze szerintem addig még történik egy-két izgalmas esemény a mostani Dakaron is…

26. Telefónica Dakar-rali
Az állás a 9. szakasz után. Autósok:
1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 28:16:20, 2. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1:04:00 óra hátrány, 3. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 2:22:28 ó h., 4. De Mevius, Guehennec (belga, francia, BMW X5) 3:52:17 ó h., 5. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 3:59:38 ó h., 6. Mayer, Schulz (német, Mitsubishi Pajero) 4:50:24 ó h., …67. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 31:18:07 ó h.
Motorosok: 1. Joan Roma (spanyol, KTM LC4) 31:05:35, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 3:33 p h., 3. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 28:21 p h., 4. Despres (francia, KTM LC4) 44:54 p h., 5. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 58:20 p h., 6. Lundmark (svéd, KTM 660) 1:01:05 ó h.
Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin, Szemjon Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz) 35:57:20, 2. De Azevedo, Tomecek, Martinec (brazil, cseh, cseh, Tatra) 58:41 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 1:53:10 ó h., …31. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 25:44:25 ó h.
Következik: 12. nap, Bobo Dioulasso (pihenőnap)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik