Versenyhátrányból indul a hazai utánpótlás

233203 233203233203 233203
Vágólapra másolva!
2014.02.26. 07:02
Címkék
Az európai versenytrend Az utánpótlás versenyeztetése Európában tendenciálisan abba az irányba halad, amerre az élvonalbeli labdarúgás is....

Az európai versenytrend
Az utánpótlás versenyeztetése Európában tendenciálisan abba az irányba halad, amerre az élvonalbeli
labdarúgás is. Sorozatos mérkőzésterhelés alatt vannak a felnőttek, ergo több mérkőzést játszanak már a
gyerekek is. A képzésben éppen ezért egyre nagyobb szerepet kap a játéktapasztalat megszerzése és a mielőbbi
versenyrutin elsajátítása. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 8-9 éves kortól szinte heti ritmusban játszanak
egymással az utánpótláscsapatok.
A nevesebb nyugat-európai klubok fiataljai egészen zsenge kortól rendszeresen vesznek részt külföldi tornákon,
így a gyerekek már a kezdetektől szinte magukba szívják a nemzetközi rutint és játéktapasztalatot. S mintha ez
nem lenne elég, a 2013/2014-es szezontól az UEFA kötelező érvénnyel bevezette az ún. „Junior Bajnokok
Ligája” mérkőzéssorozatot is.
A trend azonban nem csak a jéghegy csúcsán követhető nyomon. Egy másodosztályú német klub ( VfL Bochum)
U9-es korosztálya pl. a következő programmal kezdte az idei esztendőt:
2014. január 5.: teremtorna
2014. január 11-12.: teremtorna
2014. január 18.: edzőmérkőzés
2014. január 25. edzőmérkőzés
2014. január 26-27., edzőmérkőzés
2014. február 1-2. SZABAD HÉTVÉGE
2014. február 9., edzőmérkőzés
2014. február 15-16., teremtorna
* Forrás: http://www.vfl-bochum.de
(Nem) csak az eredmény a fontos!
A hazai szakma egy régóta rosszul értelmezett vesszőparipája, hogy a gyerekeknél „nem az eredmény a fontos”.
Ezt a kijelentést azonban érdemes átgondolni, de legalábbis újrafogalmazni. Az eredmény ugyanis fontos, sőt
mondhatni, hogy a legfontosabb, hiszen a sport versengés, ami arról, szól, hogy a sportoló egyénként vagy
csapatként legyőzze az ellenfelet. Ez pedig már a 7-8 éves korú gyerekeknél is igaz, hiszen mit szeretnének?
Játszani és győzni! Ez rendben is van. A baj akkor kezdődik, amikor a szülőknek és az edzőknek a hétvégi
mérkőzés végeredménye fontosabb lesz, mint maguknak a gyerekeknek. Ez azonban egy olyan általános
probléma, ami nem ország függő, s mint jelenség szinte mindenhol körülveszi a gyerekfocit. A
szemléletváltásért sokat kell tenni, a kluboknak és a Szövetségnek egyaránt. Üdvözlendő kezdeményezés volt
nemrégiben, hogy a Ferencváros utánpótlásrészlege bevezette az ún. zártkapus edzéseket, melynek
következtében csupán havi rendszerességgel van nyílt edzése az utánpótláscsapatoknak. Az ötlet nem új, de a
gyerekeket szolgálja, ezért máshol is követendő lehet.
Az edzők példamutatása azonban még ennél is többet nyom a latba. Hiszen ha a hétvégi meccs feszültségében
nem sikerül kontrollálni saját magukat, akkor a szülőktől sem várható el ugyanez. A végén pedig a gyerek issza
meg a levét, pedig ő eredetileg úgy indult otthonról, hogy focizni szeretne és a csapatával „nyerni akar”! Tehát
kezdetben minden rendben volt.
Ha már sorrend, akkor: 1., Versenyzés, 2., Kiválasztás, 3., Képzés
Az elmúlt évtized foci-fejlődésének köszönhetően az utánpótlásképző centrumok a „kiválasztás”, „képzés” és
„versenyzés” hármas egységéből egyre nagyobb szerepet tulajdonítanak a versenyzésnek. A versenyzésre pedig
leginkább versenyzéssel készítik fel a fiatalokat. Ez az aspektus az, ami viszont Magyarországon a
legszembetűnőbben épp az ellenkező irányba halad. Arról ugyanis lehet eszmét cserélni, hogy milyen képzési
irányvonal a helyes, elvitathatatlan azonban, hogy csakis mennyiségi és lehetőleg azon belül is minőségi
versenyeztetéssel lehet elérni azt, hogy 14-15 éves korra, ne csak focizni tudó, de komoly
mérkőzéstapasztalattal felvértezett játékosok kerüljenek át az ifjúsági csapatokba.
A megfelelő szervezettségű verseny kétség kívül vonzza a tömeget, ilyen pl. a Bozsik-tornák ötlete, ami kiváló
kezdeményezés, hiszen olyan fiatalokat is elér, akik egyébként labdába se rúgnának. A rendezvényeken
keresztül tömegesíti a labdarúgást. Több focista közül pedig több tehetség kerülhet ki. A baj csak az, hogy a
Bozsik-tornák bevezetésével az élvonalbeli képzésre törekvő klubok is tömegsport szintű versenyeztetésre
kényszerülnek. Egyet ugyanis nem szabad elfelejteni: a labdarúgásnak vannak olyan elemei, ami csakis
mérkőzéshelyzetben sajátítható el. Elég csak a mentális tényezőkre gondolni. A bevezetőben leírtak alapján
pedig az is látható, hogy e tekintetben merre halad Európa. Úgy gondolom tehát nem helyes, hogy U13-as
korosztályig nincs megszervezve a heti rendszerességű versenyzés Magyarországon. A Bozsik-tornák csupán 3
hetente biztosítanak játéklehetőséget, ráadásul ezeken a rendezvényeken nincs se eredményhírdetés, se
továbbjutás, sőt bajnokot sem hírdetnek. Nyilvánvaló cél a játék megszerettetése, ami ötletnek jó, szélesíti is a
tömegbázist, de a klubszintű utánpótlás minőségi versenyeztetését nem oldja meg. Sőt, biztonsággal állítható,
hogy ez nem az a „képző-versenyeztető-rendszer” amivel egy mai átlag európai labdarúgópalánta felnő.
Mit kellene tenni? A Bozsik-tornákat minél előbb át kellene alakítani országos tornasorozatokká, ahol van
továbbjutás, kiesés, döntő, kupa, érem és eredményhírdetés. A tornák lebonyolításánál ügyelni kellene arra,
hogy eredménytől függetlenül minden gyerek ugyanannyit focizhasson. Ha tehát valaki „kiesett”, akkor is
legyen lehetősége egy későbbi tornán, a maga szintjén tovább játszani. A rendszer előnye lenne továbbá, hogy
a kiírásból adódóan szélesebb rálátás nyílna már egészen kis kortól az országos erőviszonyokra. A mérkőzések
színvonala, a gyerekek motiváltsága garantált, hiszen az így kiírt mérkőzéssorozatnak mindig van rövid távú
célja, távlati célja és végcélja, akárcsak a „nagyoknál”. Azt, hogy ezeket a sportszakmai célokat az eredményt
illetően helyén kell kezelni, a fentiekben már kifejtettük. Mondjuk úgy, hogy ez mindig is szemléletbeli
probléma (marad) a gyerekfoci körül, amin azonban dolgozni lehet, sőt kell. Az viszont, hogy ilyen sportszakmai
versenycélokra már gyerekkorban szükség van, az megkérdőjelezhetetlen/legalábbis az európai up. képzésben.
Csak tornákra járni nem elég!
A tornarendszeren túl be kellene vezetni a feljutásos bajnokságokat is. Mégpedig egészen kis kortól területi
alapon. A kisebbeknél be lehet iktatni egy előselejtezőkört is, hogy az erőviszonyok az egyes bajnokságokban
később közel azonosak legyenek. Az így elindított bajnokságokkal jól le lehet fedni a „mennyiségi”
versenyeztetést. Hosszú távon ugyanis ez számít, hiszen csakis mérkőzésekkel lehet beleszokni abba, ami az
élsport alfája és omegája: „megtanulni nyerni”! Ahhoz, hogy ezt a célt a magyar labdarúgás az
utánpótlásképzésben megvalósítsa, egy egyszerű régi mondást kell csak szem előtt tartani: a gyerekeket
„hagyni kell játszani”, a játékot azonban olyan szervezeti és versenykeretek közé kell terelni, hogy az a képzést
szolgálja. Meggyőződésem, ugyanis, hogy csakis egy kidolgozott, teljesítményorientált alapokon nyugvó
versenyrendszerrel lehet „éles helyzetben” képezni.
Ha pedig ilyen szemüvegen keresztül vizsgáljuk a kijelentést, hogy „az eredmény miért (nem) fontos”, akkor
önmagát magyarázza a megoldás is: képzés nélkül nincs versenyzés, kellő számú és színvonalú „tétmérkőzés”
nélkül viszont nem beszélhetünk optimális képzésről se.
Összefoglalás
A magyar labdarúgó utánpótlásnak szüksége van egy szervezett, számszerileg több mérkőzésidőpontot
biztosító versenyrendszerre. Ez egyfelől le kell, hogy fedje a tömegsportot, de meg kell szervezze az élsportra
törekvő képzés „versenyzés”-komponensét is. Egy fiatal focistának kiskorától fogva kell belenőnie egy
egészséges versenyszellembe, amit a konkurenciaharc és a küzdelem dominál. Heti rendszerességgel kell tehát
a fiataloknak meccs-megmérettetésben pallérozódniuk, megpedig úgy, hogy értéke legyen a győzelemnek és
célja a hétközi edzések fáradozásának. Ezek a tényezők lesznek ugyanis később alappillérei az eredményeket is
felmutatni tudó élsportnak.
A cikk szerzője Mihály Péter. A Cordial kupa magyarországi versenysorozatának alapítója, 2007-től 2013-ig a
rendezvény koordinátora.
2014. február 17.
Az európai versenytrend
Az utánpótlás versenyeztetése Európában tendenciálisan abba az irányba halad, amerre az élvonalbeli
labdarúgás is. Sorozatos mérkőzésterhelés alatt vannak a felnőttek, ergo több mérkőzést játszanak már a
gyerekek is. A képzésben éppen ezért egyre nagyobb szerepet kap a játéktapasztalat megszerzése és a mielőbbi
versenyrutin elsajátítása. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 8-9 éves kortól szinte heti ritmusban játszanak
egymással az utánpótláscsapatok.
A nevesebb nyugat-európai klubok fiataljai egészen zsenge kortól rendszeresen vesznek részt külföldi tornákon,
így a gyerekek már a kezdetektől szinte magukba szívják a nemzetközi rutint és játéktapasztalatot. S mintha ez
nem lenne elég, a 2013/2014-es szezontól az UEFA kötelező érvénnyel bevezette az ún. „Junior Bajnokok
Ligája” mérkőzéssorozatot is.
A trend azonban nem csak a jéghegy csúcsán követhető nyomon. Egy másodosztályú német klub ( VfL Bochum)
U9-es korosztálya pl. a következő programmal kezdte az idei esztendőt:
2014. január 5.: teremtorna
2014. január 11-12.: teremtorna
2014. január 18.: edzőmérkőzés
2014. január 25. edzőmérkőzés
2014. január 26-27., edzőmérkőzés
2014. február 1-2. SZABAD HÉTVÉGE
2014. február 9., edzőmérkőzés
2014. február 15-16., teremtorna
* Forrás: http://www.vfl-bochum.de
(Nem) csak az eredmény a fontos!
A hazai szakma egy régóta rosszul értelmezett vesszőparipája, hogy a gyerekeknél „nem az eredmény a fontos”.
Ezt a kijelentést azonban érdemes átgondolni, de legalábbis újrafogalmazni. Az eredmény ugyanis fontos, sőt
mondhatni, hogy a legfontosabb, hiszen a sport versengés, ami arról, szól, hogy a sportoló egyénként vagy
csapatként legyőzze az ellenfelet. Ez pedig már a 7-8 éves korú gyerekeknél is igaz, hiszen mit szeretnének?
Játszani és győzni! Ez rendben is van. A baj akkor kezdődik, amikor a szülőknek és az edzőknek a hétvégi
mérkőzés végeredménye fontosabb lesz, mint maguknak a gyerekeknek. Ez azonban egy olyan általános
probléma, ami nem ország függő, s mint jelenség szinte mindenhol körülveszi a gyerekfocit. A
szemléletváltásért sokat kell tenni, a kluboknak és a Szövetségnek egyaránt. Üdvözlendő kezdeményezés volt
nemrégiben, hogy a Ferencváros utánpótlásrészlege bevezette az ún. zártkapus edzéseket, melynek
következtében csupán havi rendszerességgel van nyílt edzése az utánpótláscsapatoknak. Az ötlet nem új, de a
gyerekeket szolgálja, ezért máshol is követendő lehet.
Az edzők példamutatása azonban még ennél is többet nyom a latba. Hiszen ha a hétvégi meccs feszültségében
nem sikerül kontrollálni saját magukat, akkor a szülőktől sem várható el ugyanez. A végén pedig a gyerek issza
meg a levét, pedig ő eredetileg úgy indult otthonról, hogy focizni szeretne és a csapatával „nyerni akar”! Tehát
kezdetben minden rendben volt.
Ha már sorrend, akkor: 1., Versenyzés, 2., Kiválasztás, 3., Képzés
Az elmúlt évtized foci-fejlődésének köszönhetően az utánpótlásképző centrumok a „kiválasztás”, „képzés” és
„versenyzés” hármas egységéből egyre nagyobb szerepet tulajdonítanak a versenyzésnek. A versenyzésre pedig
leginkább versenyzéssel készítik fel a fiatalokat. Ez az aspektus az, ami viszont Magyarországon a
legszembetűnőbben épp az ellenkező irányba halad. Arról ugyanis lehet eszmét cserélni, hogy milyen képzési
irányvonal a helyes, elvitathatatlan azonban, hogy csakis mennyiségi és lehetőleg azon belül is minőségi
versenyeztetéssel lehet elérni azt, hogy 14-15 éves korra, ne csak focizni tudó, de komoly
mérkőzéstapasztalattal felvértezett játékosok kerüljenek át az ifjúsági csapatokba.
A megfelelő szervezettségű verseny kétség kívül vonzza a tömeget, ilyen pl. a Bozsik-tornák ötlete, ami kiváló
kezdeményezés, hiszen olyan fiatalokat is elér, akik egyébként labdába se rúgnának. A rendezvényeken
keresztül tömegesíti a labdarúgást. Több focista közül pedig több tehetség kerülhet ki. A baj csak az, hogy a
Bozsik-tornák bevezetésével az élvonalbeli képzésre törekvő klubok is tömegsport szintű versenyeztetésre
kényszerülnek. Egyet ugyanis nem szabad elfelejteni: a labdarúgásnak vannak olyan elemei, ami csakis
mérkőzéshelyzetben sajátítható el. Elég csak a mentális tényezőkre gondolni. A bevezetőben leírtak alapján
pedig az is látható, hogy e tekintetben merre halad Európa. Úgy gondolom tehát nem helyes, hogy U13-as
korosztályig nincs megszervezve a heti rendszerességű versenyzés Magyarországon. A Bozsik-tornák csupán 3
hetente biztosítanak játéklehetőséget, ráadásul ezeken a rendezvényeken nincs se eredményhírdetés, se
továbbjutás, sőt bajnokot sem hírdetnek. Nyilvánvaló cél a játék megszerettetése, ami ötletnek jó, szélesíti is a
tömegbázist, de a klubszintű utánpótlás minőségi versenyeztetését nem oldja meg. Sőt, biztonsággal állítható,
hogy ez nem az a „képző-versenyeztető-rendszer” amivel egy mai átlag európai labdarúgópalánta felnő.
Mit kellene tenni? A Bozsik-tornákat minél előbb át kellene alakítani országos tornasorozatokká, ahol van
továbbjutás, kiesés, döntő, kupa, érem és eredményhírdetés. A tornák lebonyolításánál ügyelni kellene arra,
hogy eredménytől függetlenül minden gyerek ugyanannyit focizhasson. Ha tehát valaki „kiesett”, akkor is
legyen lehetősége egy későbbi tornán, a maga szintjén tovább játszani. A rendszer előnye lenne továbbá, hogy
a kiírásból adódóan szélesebb rálátás nyílna már egészen kis kortól az országos erőviszonyokra. A mérkőzések
színvonala, a gyerekek motiváltsága garantált, hiszen az így kiírt mérkőzéssorozatnak mindig van rövid távú
célja, távlati célja és végcélja, akárcsak a „nagyoknál”. Azt, hogy ezeket a sportszakmai célokat az eredményt
illetően helyén kell kezelni, a fentiekben már kifejtettük. Mondjuk úgy, hogy ez mindig is szemléletbeli
probléma (marad) a gyerekfoci körül, amin azonban dolgozni lehet, sőt kell. Az viszont, hogy ilyen sportszakmai
versenycélokra már gyerekkorban szükség van, az megkérdőjelezhetetlen/legalábbis az európai up. képzésben.
Csak tornákra járni nem elég!
A tornarendszeren túl be kellene vezetni a feljutásos bajnokságokat is. Mégpedig egészen kis kortól területi
alapon. A kisebbeknél be lehet iktatni egy előselejtezőkört is, hogy az erőviszonyok az egyes bajnokságokban
később közel azonosak legyenek. Az így elindított bajnokságokkal jól le lehet fedni a „mennyiségi”
versenyeztetést. Hosszú távon ugyanis ez számít, hiszen csakis mérkőzésekkel lehet beleszokni abba, ami az
élsport alfája és omegája: „megtanulni nyerni”! Ahhoz, hogy ezt a célt a magyar labdarúgás az
utánpótlásképzésben megvalósítsa, egy egyszerű régi mondást kell csak szem előtt tartani: a gyerekeket
„hagyni kell játszani”, a játékot azonban olyan szervezeti és versenykeretek közé kell terelni, hogy az a képzést
szolgálja. Meggyőződésem, ugyanis, hogy csakis egy kidolgozott, teljesítményorientált alapokon nyugvó
versenyrendszerrel lehet „éles helyzetben” képezni.
Ha pedig ilyen szemüvegen keresztül vizsgáljuk a kijelentést, hogy „az eredmény miért (nem) fontos”, akkor
önmagát magyarázza a megoldás is: képzés nélkül nincs versenyzés, kellő számú és színvonalú „tétmérkőzés”
nélkül viszont nem beszélhetünk optimális képzésről se.
Összefoglalás
A magyar labdarúgó utánpótlásnak szüksége van egy szervezett, számszerileg több mérkőzésidőpontot
biztosító versenyrendszerre. Ez egyfelől le kell, hogy fedje a tömegsportot, de meg kell szervezze az élsportra
törekvő képzés „versenyzés”-komponensét is. Egy fiatal focistának kiskorától fogva kell belenőnie egy
egészséges versenyszellembe, amit a konkurenciaharc és a küzdelem dominál. Heti rendszerességgel kell tehát
a fiataloknak meccs-megmérettetésben pallérozódniuk, megpedig úgy, hogy értéke legyen a győzelemnek és
célja a hétközi edzések fáradozásának. Ezek a tényezők lesznek ugyanis később alappillérei az eredményeket is
felmutatni tudó élsportnak.
A cikk szerzője Mihály Péter. A Cordial kupa magyarországi versenysorozatának alapítója, 2007-től 2013-ig a
rendezvény koordinátora.
2014. február 17.

A cikk szerzője Mihály Péter. A Cordial kupa magyarországi versenysorozatának alapítója, 2007-től 2013-ig arendezvény koordinátora.

- Reformjavaslat a hazai up. versenyrendszeréhez (U14-ig)

Az európai versenytrend

Az utánpótlás versenyeztetése Európában tendenciálisan abba az irányba halad, amerre az élvonalbeli
labdarúgás is. Sorozatos mérkőzésterhelés alatt vannak a felnőttek, ergo több mérkőzést játszanak már a
gyerekek is. A képzésben éppen ezért egyre nagyobb szerepet kap a játéktapasztalat megszerzése és a mielőbbi
versenyrutin elsajátítása. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy 8-9 éves kortól szinte heti ritmusban játszanak
egymással az utánpótláscsapatok.

A nevesebb nyugat-európai klubok fiataljai egészen zsenge kortól rendszeresen vesznek részt külföldi tornákon,
így a gyerekek már a kezdetektől szinte magukba szívják a nemzetközi rutint és játéktapasztalatot. S mintha ez
nem lenne elég, a 2013/2014-es szezontól az UEFA kötelező érvénnyel bevezette az ún. „Junior Bajnokok
Ligája” mérkőzéssorozatot is.

A trend azonban nem csak a jéghegy csúcsán követhető nyomon. Egy másodosztályú német klub ( VfL Bochum)
U9-es korosztálya pl. a következő programmal kezdte az idei esztendőt:

2014. január 5.: teremtorna
2014. január 11-12.: teremtorna
2014. január 18.: edzőmérkőzés
2014. január 25. edzőmérkőzés
2014. január 26-27., edzőmérkőzés
2014. február 1-2. SZABAD HÉTVÉGE
2014. február 9., edzőmérkőzés
2014. február 15-16., teremtorna

* Forrás: http://www.vfl-bochum.de


(Nem) csak az eredmény a fontos!

A hazai szakma egy régóta rosszul értelmezett vesszőparipája, hogy a gyerekeknél „nem az eredmény a fontos”.
Ezt a kijelentést azonban érdemes átgondolni, de legalábbis újrafogalmazni. Az eredmény ugyanis fontos, sőt
mondhatni, hogy a legfontosabb, hiszen a sport versengés, ami arról, szól, hogy a sportoló egyénként vagy
csapatként legyőzze az ellenfelet. Ez pedig már a 7-8 éves korú gyerekeknél is igaz, hiszen mit szeretnének?
Játszani és győzni! Ez rendben is van. A baj akkor kezdődik, amikor a szülőknek és az edzőknek a hétvégi
mérkőzés végeredménye fontosabb lesz, mint maguknak a gyerekeknek. Ez azonban egy olyan általános
probléma, ami nem ország függő, s mint jelenség szinte mindenhol körülveszi a gyerekfocit. A
szemléletváltásért sokat kell tenni, a kluboknak és a Szövetségnek egyaránt. Üdvözlendő kezdeményezés volt
nemrégiben, hogy a Ferencváros utánpótlásrészlege bevezette az ún. zártkapus edzéseket, melynek
következtében csupán havi rendszerességgel van nyílt edzése az utánpótláscsapatoknak. Az ötlet nem új, de a
gyerekeket szolgálja, ezért máshol is követendő lehet.

Az edzők példamutatása azonban még ennél is többet nyom a latba. Hiszen ha a hétvégi meccs feszültségében
nem sikerül kontrollálni saját magukat, akkor a szülőktől sem várható el ugyanez. A végén pedig a gyerek issza
meg a levét, pedig ő eredetileg úgy indult otthonról, hogy focizni szeretne és a csapatával „nyerni akar”! Tehát
kezdetben minden rendben volt.


Ha már sorrend, akkor: 1., Versenyzés, 2., Kiválasztás, 3., Képzés

Az elmúlt évtized foci-fejlődésének köszönhetően az utánpótlásképző centrumok a „kiválasztás”, „képzés” és
„versenyzés” hármas egységéből egyre nagyobb szerepet tulajdonítanak a versenyzésnek. A versenyzésre pedig
leginkább versenyzéssel készítik fel a fiatalokat. Ez az aspektus az, ami viszont Magyarországon a
legszembetűnőbben épp az ellenkező irányba halad. Arról ugyanis lehet eszmét cserélni, hogy milyen képzési
irányvonal a helyes, elvitathatatlan azonban, hogy csakis mennyiségi és lehetőleg azon belül is minőségi
versenyeztetéssel lehet elérni azt, hogy 14-15 éves korra, ne csak focizni tudó, de komoly
mérkőzéstapasztalattal felvértezett játékosok kerüljenek át az ifjúsági csapatokba.

A megfelelő szervezettségű verseny kétség kívül vonzza a tömeget, ilyen pl. a Bozsik-tornák ötlete, ami kiváló
kezdeményezés, hiszen olyan fiatalokat is elér, akik egyébként labdába se rúgnának. A rendezvényeken
keresztül tömegesíti a labdarúgást. Több focista közül pedig több tehetség kerülhet ki. A baj csak az, hogy a
Bozsik-tornák bevezetésével az élvonalbeli képzésre törekvő klubok is tömegsport szintű versenyeztetésre
kényszerülnek. Egyet ugyanis nem szabad elfelejteni: a labdarúgásnak vannak olyan elemei, ami csakis
mérkőzéshelyzetben sajátítható el. Elég csak a mentális tényezőkre gondolni. A bevezetőben leírtak alapján
pedig az is látható, hogy e tekintetben merre halad Európa. Úgy gondolom tehát nem helyes, hogy U13-as
korosztályig nincs megszervezve a heti rendszerességű versenyzés Magyarországon. A Bozsik-tornák csupán 3
hetente biztosítanak játéklehetőséget, ráadásul ezeken a rendezvényeken nincs se eredményhírdetés, se
továbbjutás, sőt bajnokot sem hírdetnek. Nyilvánvaló cél a játék megszerettetése, ami ötletnek jó, szélesíti is a
tömegbázist, de a klubszintű utánpótlás minőségi versenyeztetését nem oldja meg. Sőt, biztonsággal állítható,
hogy ez nem az a „képző-versenyeztető-rendszer” amivel egy mai átlag európai labdarúgópalánta felnő.

Mit kellene tenni? A Bozsik-tornákat minél előbb át kellene alakítani országos tornasorozatokká, ahol van
továbbjutás, kiesés, döntő, kupa, érem és eredményhírdetés. A tornák lebonyolításánál ügyelni kellene arra,
hogy eredménytől függetlenül minden gyerek ugyanannyit focizhasson. Ha tehát valaki „kiesett”, akkor is
legyen lehetősége egy későbbi tornán, a maga szintjén tovább játszani. A rendszer előnye lenne továbbá, hogy
a kiírásból adódóan szélesebb rálátás nyílna már egészen kis kortól az országos erőviszonyokra. A mérkőzések
színvonala, a gyerekek motiváltsága garantált, hiszen az így kiírt mérkőzéssorozatnak mindig van rövid távú
célja, távlati célja és végcélja, akárcsak a „nagyoknál”. Azt, hogy ezeket a sportszakmai célokat az eredményt
illetően helyén kell kezelni, a fentiekben már kifejtettük. Mondjuk úgy, hogy ez mindig is szemléletbeli
probléma (marad) a gyerekfoci körül, amin azonban dolgozni lehet, sőt kell. Az viszont, hogy ilyen sportszakmai
versenycélokra már gyerekkorban szükség van, az megkérdőjelezhetetlen/legalábbis az európai up. képzésben.


Csak tornákra járni nem elég!

A tornarendszeren túl be kellene vezetni a feljutásos bajnokságokat is. Mégpedig egészen kis kortól területi
alapon. A kisebbeknél be lehet iktatni egy előselejtezőkört is, hogy az erőviszonyok az egyes bajnokságokban
később közel azonosak legyenek. Az így elindított bajnokságokkal jól le lehet fedni a „mennyiségi”
versenyeztetést. Hosszú távon ugyanis ez számít, hiszen csakis mérkőzésekkel lehet beleszokni abba, ami az
élsport alfája és omegája: „megtanulni nyerni”! Ahhoz, hogy ezt a célt a magyar labdarúgás az
utánpótlásképzésben megvalósítsa, egy egyszerű régi mondást kell csak szem előtt tartani: a gyerekeket
„hagyni kell játszani”, a játékot azonban olyan szervezeti és versenykeretek közé kell terelni, hogy az a képzést
szolgálja. Meggyőződésem, ugyanis, hogy csakis egy kidolgozott, teljesítményorientált alapokon nyugvó
versenyrendszerrel lehet „éles helyzetben” képezni.

Ha pedig ilyen szemüvegen keresztül vizsgáljuk a kijelentést, hogy „az eredmény miért (nem) fontos”, akkor
önmagát magyarázza a megoldás is: képzés nélkül nincs versenyzés, kellő számú és színvonalú „tétmérkőzés”
nélkül viszont nem beszélhetünk optimális képzésről se.


Összefoglalás

A magyar labdarúgó utánpótlásnak szüksége van egy szervezett, számszerileg több mérkőzésidőpontot
biztosító versenyrendszerre. Ez egyfelől le kell, hogy fedje a tömegsportot, de meg kell szervezze az élsportra
törekvő képzés „versenyzés”-komponensét is. Egy fiatal focistának kiskorától fogva kell belenőnie egy
egészséges versenyszellembe, amit a konkurenciaharc és a küzdelem dominál. Heti rendszerességgel kell tehát
a fiataloknak meccs-megmérettetésben pallérozódniuk, megpedig úgy, hogy értéke legyen a győzelemnek és
célja a hétközi edzések fáradozásának. Ezek a tényezők lesznek ugyanis később alappillérei az eredményeket is
felmutatni tudó élsportnak.




Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik