Webber kényelmes előnnyel zárta az első szabadedzést

Vágólapra másolva!
2011.05.20. 10:00
null
Mark Webber több mint egy másodpercet vert a többiekre (Fotó: Action Images)
Címkék
A Spanyol Nagydíjat tavaly megnyerő Mark Webber volt a leggyorsabb a barcelonai Formula–1-es viadal első szabadedzésén. A Red Bull ausztrál pilótája több mint egy másodpercet vert csapattársára, a másfél órás tréninget a második helyen záró Sebastian Vettelre. A napos időben megtartott tréningen a csapatok elsősorban új alkatrészeiket tesztelték, és a biztonságra törekedtek: egyedül Pastor Maldonado csúszott ki a Williams-Cosworthtal.

A Formula–1-es csapatok zöme nagyszabású fejlesztésekkel készült a Spanyol Nagydíjra, amelynek első szabadedzését a hét elején jelzett eső helyett napsütéses időben rendezték meg. Az istállók természetesen azt remélik, hogy újításaikkal nagyobb teljesítményjavulást érnek el, mint riválisaik.

Az első tréning alapján a Red Bull továbbra is messze a többiek előtt jár, a tavalyi győztes Mark Webber több mint egy másodpercet vert a második leggyorsabb versenyzőre, aki történetesen a saját csapattársa volt – a többiek ennél is nagyobb verést kaptak.

A többség az edzés derekán túl nemigen javított az időeredményén. A régi és új alkatrészeket hasonlították össze a csapatok, és az volt az elsődleges, hogy a pilóták kiegyensúlyozott, hibátlan köröket fussanak. Ekkor nem számított az időeredmény – pláne, mert használt gumikon száguldottak, nem pazaroltak több készletet, csak azt használták, amelyet az edzésnap végén úgyis vissza kellett szolgáltatni a Pirellinek.

Az olasz gyár a Spanyol Nagydíjra már az új kemény keverékű gumit hozta el, amely tartósabb a korábbinál és kiegyensúlyozottabb köröket lehet futni vele. Ugyanakkor a versenyzők szerint sokkal lassabban melegedik fel, mint a korábban használt keverék, ami gondot okozott péntek délelőtt.

A gumigyár szerint ezáltal elég nagyra nő a lágy és a kemény keverék közötti különbség ahhoz, hogy a csapatok megfontolják: a futam során két menet a kemény gumin gyorsabb-e, vagy három a lágyon.

A gyártó éppen ezért a korábbi nagydíjakkal ellentétben nem hozott extra készlet abroncsot a csapatoknak, hiszen nem volt mit tesztelniük – így meglehetősen ellaposodott a tréning záró szakasza.

Az egyetlen kicsúszás Pastor Maldonado nevéhez fűződött: a Williams venezuelai pilótája a 12. körében a pálya utolsó szakaszában megcsúszott egy jobbkanyarban, és a kavicságyban ragadt. Az autója nem sérült meg, de a csapatnak az utolsó félórában csak Rubens Barrichello gépe maradt a tesztelésre.

AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA

Az edzés előtt tekintsünk vissza a csütörtöki FIA-sajtótájékoztatóra, amelyen Mark Webber nem akart beszélni a Red Bull újításairól.

Moderátor: Milyen újításai vannak a Red Bullnak, Mark?
Mark Webber: Semmi, de tényleg.

M: Semmi? Pedig annyi csomag van a garázsukban, mintha karácsony lenne.
W: Nincs karácsony. Talán van egy-két új gyújtógyertyánk.

M: És a diffúzor? Mi a véleménye arról, hogy be akarják tiltani az alkatrész hatásfokát növelő kipufogó-megoldást?
W: Most be van tiltva, vagy nincs? Ez talán attól függ, hány óra van.

M: Én sem tudom, mondjon valamit!
W: Mi sem tudjuk; ha lemegyek a paddockba, megkérdezek valakit, mi is most a szabály.

Az első szabadedzés első mért körét Felipe Massa futotta a Ferrarival: 1:47.387 perc volt az ideje. A mezőny többi tagja csak egy próbakört futott, aztán vissza is tért a boxba. A Mercedesnél ezután le is cserélték az első légterelőket, azaz tényleg megkezdődött a teszt.

Michael Schumacher 1:33.513 perces idővel mutatkozott be.

41. SPANYOL NAGYDÍJ, BARCELONA
(a vb 5. futama, május 22.)
PÉNTEK
2. szabadedzés
14.00–15.30
SZOMBAT
3. szabadedzés 11.00–12.00
Időmérő edzés
14.00–15.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00

A Sauber párosa is megjelent a pályán, Kobajasi Kamui és Sergio Pérez már 1:30 perc alá tornázta a legjobb köridőt. Lewis Hamilton 1:27.948 perces időt futott az első menetében, négy tizeddel elmaradva Pérez legjobbjától. Fernando Alonso is kihajtott a ringre, a spanyol a Ferrari új alkatrészeivel felszerelt autót tesztelte.

Az edzésből fél óra telt el, amikor Jenson Button is megfutotta az első mért köreit – legjobbjával 4 ezredre közelítette meg Pérez eredményét.

Mark Webber viszont 1:27.076-tal mutatkozott be, és az élre állt. Másodikra 1:25.473-at ment, két másodperccel jobbat, mint a mexikói. A Red Bull, amely tavaly Barcelonában és a Hungaroringen emelkedett ki leginkább a mezőnyből, ezúttal is messze a riválisok előtt jár.

A tavalyi barcelonai győztes Webber további három tizedet faragott az idejéből, míg Sebastian Vettel másfél másodperccel lemaradva ugyan, de feljött a 2. helyre.

A világbajnoki címvédőt Nico Rosberg és Alonso is megelőzte, de még mindketten több mint egy másodperccel elmaradtak Webbertől.

Vitalij Petrov a rádión közölte csapatával, hogy a Pirelli új kemény keverékű abroncsai nagyon lassan melegszenek fel üzemi hőfokukra, amivel a versenystratégia kidolgozásakor is számolni kell.

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 4655 méter
A verseny: 66 kör, 307.104 km
Leggyorsabb kör: Webber (2010) 1:19.995 (átlag: 209.488 km/óra)
Teljes gázzal: 13 mp a hátsó egyenesben, 71% a teljes pályán. Váltások egy körben: 44

A Williams-istállónak az edzés utolsó félórájára egyetlen autója maradt, Pastor Maldonado ugyanis kicsúszott a pályáról és a kavicságyban ragadt. A GP2 venezuelai bajnoka továbbra is sok hibával vezet, amivel árt a szezont gyengén kezdő csapatának.

A Red Bull azt tanácsolta Vettelnek, ne használja a KERS-t. A mozgásienergia-visszanyerő rendszer Webber autóján tökéletesen működik. A vb-éllovas ennek ellenére javított, és 1.007 másodpercre megközelítette csapattársát.

A versenyzők többsége az edzés derekán túl nemigen javított az idején, a régi és új alkatrészeket hasonlították össze az istállók, és az volt az elsődleges, hogy a pilóták kiegyensúlyozott, hibátlan köröket fussanak. Ekkor nem számított az eredmény – pláne, mert használt gumikon száguldottak: nem pazaroltak több készletet, csak azt használták, amelyet az edzésnap végén úgyis vissza kellett szolgáltatni a Pirellinek.

Az olasz gyártó a korábbi versenyekkel ellentétben nem hozott extra készlet abroncsot a csapatoknak (már élesben használják, amit eddig teszteltek), ezért meglehetősen ellaposodott a tréning záró szakasza.

Michael Schumacher ráadásul a nagy szélre panaszkodott, amely miatt csökkent az autó stabilitása.

A hajrában Pérez és a Toro Rossónál csak ezen az edzésen szereplő Daniel Ricciardo javítani tudott, a mexikói az 5., az ausztrál a 12. helyre jött fel.

SPANYOL NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:25.142 átlag: 196.824 km/ó 27 kör
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:26.149 1.007 mp h. 20
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:26.379 1.237 29
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:26.480 1.338 27
5. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:26.738 1.596 26
6. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:26.988 1.846 19
7. Michael Schumacher német Mercedes 1:27.016 1.874 32
8. Nick Heidfeld német Renault 1:27.132 1.990 21
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:27.138 1.996 22
10. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1:27.212 2.070 20
11. Vitalij Petrov orosz Renault 1:27.241 2.099 22
12. Daniel Ricciardo* ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:27.471 2.329 23
13. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1:28.005 2.863 11
14. Nico Hülkenberg* német Force India-Mercedes 1:28.027 2.885 26
15. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:28.163 3.021 22
16. Felipe Massa brazil Ferrari 1:28.654 3.512 28
17. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:28.819 3.677 23
18. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1:28.995 3.853 9
19. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1:29.231 4.089 21
20. Jérome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1:30.896 5.754 18
21. Timo Glock német Virgin-Cosworth 1:31.235 6.093 24
22. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 1:31.268 6.126 23
23. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1:31.418 6.276 12
24. Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 1:32.106 6.964 25
*Tesztpilóták, a hétvégén többet nem ülnek F1-.es autóba.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik