Négy lista, három éllovas – lassan tisztul a kép

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2016.02.26. 20:30
null
A Mercedes továbbra is az élen marad – mindenki ezt várja az első teszthét után (Fotók: AFP, Reuters)
Melyik középcsapatok okoznak meglepetést az idény első szakaszában? Kik altattak a szokásosnál is jobban az első teszten? Melyik csapatok zárják majd a listát a melbourne-i rajtrácson? Ezekre a kérdésre még nem tudjuk a pontos választ, de már sejtjük. Tesztelemzés.

Sebastian Vettel szerint „a teszteredmények elemzése inkább kérdéseket vet fel, mint válaszokat adna.”

További nyilatkozatokat nem is nagyon idézgetünk a hétfőtől csütörtökig a Barcelona melletti Montmelóban megtartott F1-es tesztek után. A felkészülés felénél a pilóták a mondandóját így lehetne összefoglalni: „Előreléptünk a tavalyi kocsihoz képest, biztatóak az első jelek, de még korai lenne bármilyen következtetést levonni, a szezon rendkívül korai szakaszában tartunk. Azt sem tudhatjuk, mások milyen program alapján teszteltek. Legkorábban Melbourne-ben derül ki, hol állunk."

A teljes összesített heti eredménylistát a cikk alján, vagy ide kattintva találja meg.

MERCEDES

A CSAPATONKÉNT MEGTETT KÖRÖK ÉS KILOMÉTEREK AZ ELSŐ TESZTHÉTEN
1. Mercedes 675 3142
2. Toro Rosso 447 2080
3. Sauber 432 2010
4. Williams 377 1754
5. Red Bull 369 1717
6. Ferrari 353 1643
7. Renault 343 1596
8. Force India 333 1550
9. Haas 281 1308
10. McLaren 257 1196
11. Manor 254 1182

Egyik napot sem zárta az időlista élén a Mercedes-istálló, mégis megrémisztette riválisait Spanyolországban. Lewis Hamilton és Nico Rosberg a négy nap alatt több mint tíz Spanyol Nagydíj távjának megfelelő kilométert teljesített. A cél az volt, hogy máris próbára tegyék az autó megbízhatóságát, és ehhez bizony padlóig nyomott gázpedállal kellett körözni. Az autó egyszer sem állt le hosszabb időre, csütörtökön az előzetesen hihetetlennek tűnő 180 kört is felülmúlta a címvédő.

Hogy mégsem fértek fel az időlista tetejére, annak két oka volt: csak a közepesen kemény gumikat használták, illetve jól megtankolt autóval rótták a köröket. Nico Rosberg legjobb időeredménye egy 17 körös etap elején született meg, amikor még bőven volt üzemanyag a kocsiban. Azok, akik előtte végeztek a heti összesített listán, három-ötkörös rövid etapokban, lágyabb gumikon voltak kint a pályán.

Az igazán sokatmondó az volt, amikor Lewis Hamilton hosszú-hosszú szakaszokat tett meg 1:28-as körökkel egymás után. A Ferrari és a Red Bull tavaly állította, versenytempó tekintetében nem is jár messze a Mercedeshez képest, csak az a fránya időmérő. Nos, az eddigiek alapján versenytempóban sem lesz könnyű az „ezüstnyilak" közelébe érni. Ahogy Fernando Alonso mondta: „A Mercedes erősebb, mint valaha."

FERRARI

Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen is elégedetten szállt ki a Ferrariból, ami jó jel. Az SF16-H a finn alatt ugyan nem működött annyira zökkenőmentesen, mint a négyszeres világbajnokkal a volánnál – Räikkönen szerda délelőtt és csütörtök délután alig körözött –, de mindketten kipróbálhatták az autót a gyors gumikon, s mindketten arról beszéltek, hogy minden téren előrelépést jelent a kocsi a tavalyihoz képest.

A 2015-ös szezon után a Ferraritól várjuk, hogy megtörje a Mercedes-hegemóniát, és bizakodnak is az olaszok, de egy valamit még mindig nem tudunk. Mekkora az az előrelépés? Hatalmasnak kell lennie ahhoz, hogy valóban reménykedjenek Maranellóban.

WILLIAMS

A Mercedeshez hasonlóan csendesen körözött a legutóbbi két idény harmadik helyezettje, de nagyjából fele akkora távolságot tett meg, s a lágy gumikon megtett gyors körök sem voltak annyira meggyőzőek. Az istálló a Mercedeshez hasonlóan a hosszú menetekre fektette a hangsúlyt, s legnagyobb gyengéjén, a lassú kanyarokban mért teljesítményen a csapat elmondása szerint sikerült javítani.

Ígértük, hogy erre nem térünk ki a csapatoknál, de a Williamsnél pláne megkerülhetetlen: összteljesítményéről a jövő héten vagy talán csak Ausztráliában kapunk tisztább képet.

Hová kerül a Red Bull a rangsorban? Egyelőre nehéz megmondani
Hová kerül a Red Bull a rangsorban? Egyelőre nehéz megmondani

RED BULL

A négy világbajnoki címe után a középmezőny élére visszacsúszó istálló próbál felállni a tavalyi sokkból. A csapat 2008 óta először maradt futamgyőzelem nélkül, de továbbra is biztos benne, hogy a mezőny egyik legjobb autóját gyártja. Csak hát a fránya motor...

Pletykák szerint a Renault új hajtóműve 50 lóerővel erősebb lett a tavalyinál, de a Red Bullnál ebből nem sokat éreztek, szerintük ott áll most a kocsi, ahol a tavalyi év végén. Ami nem feltétlenül rossz.

A Renault (amely a csapat esetében TAG Heuer) következő fejlesztése a nyár elejére várható, az első teszt „legőszintébb", azaz ultralágy gumikon elért köridői alapján addig a Ferrarival szemben sem lesz sok esélye a csapatnak.

FORCE INDIA

A MOTORSPORT.COM LISTÁJA
A szaklap a gumikeverékek közötti különbségek alapján kiszámolta a csapatok egymáshoz viszonyított erősségét. Számításaik szerint a lágy gumi 1.1 másodperccel gyorsabb a közepesen keménynél, a szuperlágy és az ultralágy további 6-6 tizedes ugrást jelent.
1. Force India 1:22.510
2. Mercedes 1:22.567
3. Ferrari 1:22.810
4. Toro Rosso 1:23.093
5. Red Bull 1:23.525
6. Sauber* 1:24.037
7. Renault 1:24.063
8. Haas 1:24.324
9. Williams 1:24.448
10. Manor 1:24.725
11. McLaren 1:24.882
*2015-ös autó

Az összes gumitípuson futott köröket figyelembe véve a teszt legjobbja volt, a Nico Hülkenberggel és Sergio Pérezzel a volánnál elért eredmények után nem csak laikusok várják azt, hogy a Force India a Williams elé ugorjon. Régebben a kiscsapatok olcsó trükkje volt, hogy egy-egy tesztnapon űridőket autóztak, hogy ezzel is győzködjék a velük tárgyaló szponzorokat, de a Force India az előző év végén is olyan erős volt – Abu-Dzabiban az időmérőn harmadik erőnek számított –, hogy illik komolyan venni.

Legalábbis az idény elején.

RENAULT

A Lotusból átalakult csapat az első két tesztnap alapján a mezőny végére süllyedt. A második kettőt látva viszont nagyon is jó úton jár.

Jolyon Palmerrel a köridők sem voltak biztatóak, de ami fontosabb, többször is leállt az autó, és sokáig kellett szerelgetni. Kevin Magnussennel egy csapásra minden megoldódott. No persze nem ezen múlt, az autót hétfő hajnalban indították be először, és kellett némi idő ahhoz, hogy normálisan össze is rakják azokat a részleteket, amelyek elsőre nem tökéletesen kerültek a helyükre.

A Renault-tól túlzott elvárás, hogy máris (vagy akár jövőre…) a Red Bull szintjére jusson, de az első teszthét összességében biztató volt.

A Renault első két napja teljesen mást sejtet, mint a második kettő. Melyik az igazi arca?
A Renault első két napja teljesen mást sejtet, mint a második kettő. Melyik az igazi arca?

TORO ROSSO

A BBC LISTÁJA
Annyival megy tovább a motorsport.com-nál, hogy a gumitípusok mellett a mért kör után megtett kilométerek arányában ellensúlyozza az autók tömegét – ez sem tökéletes, hiszen azt feltételezi, hogy mindenki addig körözött, míg üres nem lett a tankja.
1. Mercedes 1:22.1
2. Force India 1:22.6
3. Ferrari 1:22.7
4. Williams 1.23.3
5. Toro Rosso 1:23.3
6. Red Bull 1:23.4
7. Renault 1:23.8
8. Haas 1:24.1
9. McLaren 1:24.5
10. Manor 1:24.7
A Saubert nem vette figyelembe

Sokáig az sem volt világos, milyen autóval mennek a faenzaiak. Hétfőn úgy gurult pályára a sötétkék autó, hogy a festésre nem jutott idő. Aztán Carlos Sainz Jr. azt mondta egy interjúban, hogy egyelőre csak a motorteret alakították át, hogy a Renault helyett a Ferrari férjen bele. Aztán James Key technikai igazgató pontosított: hogy rosszul fogalmazott a spanyol, mert hát elég volt csak a kocsi orrára nézni, és látszott, hogy átszabták azt a gépet.

Biztató, hogy a Toro Rossónál csak a Mercedes tett meg több kört a négy nap alatt, és a Mercedes mellett csak a Toro Rosso használt kizárólag közepesen kemény abroncsokat. Az időeredmények alapján a Force India mellett a Max Verstappen, Sainz páros szerezhet meglepetést az idény első futamain.

SAUBER

A csapat a 2015-ös autóját vitte Barcelonába, de Felipe Nasr szerint megérte. Egyrészt 2016-os elemek is kerültek a kocsira, másfelől a gumikat is sikerült megismerni – bár a Sauber a lágynál nem ment tovább ezen a héten.

A csapat a jövő héten veti be először az új kocsiját, benne az új Ferrari-motorral. Fennáll a veszélye annak, hogy lemarad a riválisokhoz képest és az utolsó sorokba kerül Melbourne-ben, de ha sikerül úgy talpra állnia, mint egy éve a Force Indiának, közel sem veszett ügy 2016 a Sauber számára.

McLAREN

Az első két nap után mindenki azt számolgatta, mennyivel több kört tett meg a McLaren-Honda a tavalyi tesztekhez viszonyítva, illetve hány 2015-ös tesztnap kellett annyi kilométerhez, mint amennyi most egy délelőtt vagy délután alatt összejött. Fernando Alonso az első napján többet ment, mint tavaly összesen.

Ekkor elkiabáltuk, hogy megoldódtak a problémák. A csapat az utolsó másfél tesztnapon három kört tett meg. Nem hagyták maguk mögött a tavalyi gondokat, a hét elején használt erőforrást a hidraulikus rendszer folyása miatt ki kellett cserélni, de a másodikon a hűtőfolyadék szivárgott rendületlenül, meg sem lehetett javítani.

A bázis motort a jövő hét elején homologizálják, onnantól zsetonokba kerülnek a fejlesztések. Ha az első két napot nézzük, jobb éve lesz a McLarennek. Ha a második kettőt, ez is hosszú szezon lesz Wokingban. Meddig bírja idegekkel a két világbajnok?

MANOR

Ha meg kell tippelni, ki indul az utolsó rajtkockából Melbourne-ben (nem vesszük figyelembe a büntetéseket), alighanem Rio Haryanto nevére bökünk rá. Az újonc indonéz az első teszten a leggyengébb kört autózta, mindkét tesztnapjáén kicsúszott, csütörtökön már össze is törte a Manor-Mercedest.

A kiscsapat a német motor megszerzésével esélyt kapott arra, hogy a középmezőnybe kerüljön, de az első teszthét alapján erre csak egy autóval lesz képes. A Mercedestől kölcsönvett Pascal Wehrlein ígéretes, de úgy tűnik, neki kell a vállára vennie a csapatot. Persze Haryantónak is lehetnek olyan hétvégéi, amelyeken kijön neki a lépés (Pastor Maldonado is nyert F1-es futamot), de a jó eredményeket a némettől várjuk. Hogy mennyire jók? A Mercedes-motorral illene pontot szerezni.

A Haas már az első évében veszélyes lehet a Toro Rossóra?
A Haas már az első évében veszélyes lehet a Toro Rossóra?

HAAS

Az újonc csapaton már most látszik, hogy nem az a kategória, mint 2010-ben a HRT, a Virgin (most Manor), illetve a Lotus (később Caterham). Az első napon letört légterelőn kívül nem volt súlyosabb probléma, amiben nyilván közrejátszott, hogy az autó nagy részét a motoron felül is a Ferraritól szerezték be az amerikaiak.

A Haas több kört ment négy nap alatt, mint a Manor és a McLaren, s a hét végén már arra is volt energia, hogy kerékcsere-gyakorlatokat végezzen az istálló. Nekik ez is újdonság, újonc csapatként ezeket a részleteket is mielőbb el kell kezdeni begyakorolni, hiszen itt kerülhetnek hátrányba a többi középcsapattal szemben.

Romain Grosjean szerint lehetséges a pontszerzés – hiszünk neki.

IDŐEREDMÉNYEK, MEGTETT KÖRÖK ÉS KILOMÉTEREK
legjobb kör
gumitípus
körök
km
helyezés
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:22.810 ultralágy 195 907 (10.)
2. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1:23.110 szuperlágy 99 460 (22.)
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:23.477 ultralágy 158 735 (14.)
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:23.525 ultralágy 199 926 (8.)
5. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:23.650 szuperlágy 101 470 (21.)
6. Danyiil Kvjat Red Bull-TAG Heuer 1:24.293 ultralágy 170 791 (11.)
7. Alfonso Celis Jr.* Force India-Mercedes 1:24.840 szuperlágy 133 619 (16.)
8. Nico Rosberg Mercedes 1:24.867 közepesen kemény 332 1545 (2.)
9. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 2015 1:25.237 lágy 196 912 (9.)
10. Kevin Magnussen Renault 1:25.263 lágy 264 1228 (3.)
11. Max Verstappen Toro Rosso-Ferrari 1:25.393 közepesen kemény 231 1075 (5.)
12. Lewis Hamilton Mercedes 1:25.409 közepesen kemény 343 1596 (1.)
13. Esteban Gutiérrez Haas-Ferrari 1:25.524 lágy 168 782 (12.)
14. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:25.648 lágy 214 996 (7.)
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:25.874 lágy 113 526 (20.)
16. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:25.925 lágy 125 581 (18.)
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 2015 1:26.053 lágy 236 1098 (4.)
18. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:26.082 lágy 122 567 (19.)
19. Jolyon Palmer Renault 1:26.189 lágy 79 367 (23.)
20. Carlos Sainz Jr. Toro Rosso-Ferrari 1:26.239 közepesen kemény 216 1005 (6.)
21. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:26.483 lágy 163 758 (13.)
22. Jenson Button McLaren-Honda 1:26.735 lágy 135 628 (15.)
23. Rio Haryanto Manor-Mercedes 1:28.249 közepesen kemény 129 600 (17.)
*tesztpilóta

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik