Nemzetisport.hu 2011.04.12 11:35 Frissítve: 2015.01.22 01:28

Heidfeld: a vesztes prototípusa? - Sepang számokban

Nick Heidfeld 13-szor állt már fel a dobogóra, de egyszer sem győztesként, ez másnak nem sikerült az F1 történetében. Lehetne vesztes típusnak nevezni, ha nem tudnánk, hogy mindenkori csapattársai közül is csak egy nyert versenyt, még Robert Kubica 2008-ban Kanadában – úgy, hogy Heidfeld az istálló érdekeit szem előtt tartva maga elé engedte. Íme, a Malajziai Nagydíj statisztikái.

Heidfeld ismét a dobogón zárt (Fotó: Reuters)

Nick Heidfeld különleges kategóriában lett rekorder a Malajziai Nagydíjon: senki sem szerzett annyi dobogós helyezést pályafutása során, mint ő, anélkül, hogy egyet is megnyert volna belőlük. A vasárnapi futamon Sebastian Vettel és Jenson Button mögött harmadikként célba érő, s ezzel a Renault-istálló 100., saját 13. dobogós helyezését megszerző, jelenleg 8 második és 5 harmadik helyezést számláló Heidfeld a 12-vel álló svéd Stefan Johanssont hagyta maga mögött.

A Renault német pilótája immár a 176. versenyét zárta győzelem nélkül, s már csak 32-re van attól, hogy megdöntse Andrea de Cesaris nyeretlenségi rekordját. Az olasz 208 futamon rajtolt el anélkül, hogy egyet is megnyert volna.

Vettel a 64. viadalán a 12. győzelmét aratta, azaz futamai 18.8 százalékát nyerte meg, amivel a 11. a vonatkozó ranglistán. Az élen Juan Manuel Fangio áll 45.1 százalékkal, míg az aktív pilóták közül Michael Schumacher (4., 33.6 százalékkal) és Lewis Hamilton (9., 19.2 százalékkal) előzi meg a fiatal németet.

A pole pozíciókra vonatkozó hasonló listán Vettel lehagyta Schumachert: 17. rajtelsőségével 26.6 százalékra növelte első rajtkockás futamainak arányát, amivel feljött az örökrangsor 5. helyére. Schumi 25.1-gyel a 6., míg az élen e tekintetben is Fangio áll, 68.6 százalékkal.

REKORDSZÁMÚ ELŐZÉS
ÉS BOXKIÁLLÁS

A Malajziai Nagydíjon 56 előzés volt a pályán, ami a 13 F1-es futamot számláló viadal történetében a legtöbb. Az eddigi rekord 44 volt, még a 2001-es esős viadalon. A legtöbb előzést, tízet, Mark Webber jegyezte, míg a legtöbb manőver (ugyancsak tíz) áldozata Jaime Alguersuari volt. Kobajasi Kamui is roppant aktívnak bizonyult, hatszor előzött, míg hétszer elszenvedte más próbálkozását.

 
 

Ami a boxkiállásokat illeti, 63 volt belőlük, ennél többet 1993 óta (akkor kezdték el rendszeresen feljegyezni a boxkiállásokat) csak négy versenyen számoltak: a 2007-es Európai Nagydíjon 75-öt, a tavalyi Kínai GP-n 67-et, az 1993-as doningtoni viadalon pedig 64-et. Mind esős futam volt, azaz a mostani lett a legtöbb boxkiállást követelő száraz verseny az elmúlt majdnem húsz évben. A második a tavalyi kanadai viadal 61-gyel. Vajon mi lesz az idén Montrealban?!

A Red Bull világbajnoka a 12. sikerével Mario Andrettit, Alan Jonest és Carlos Reutemannt érte utol az örökranglistán (a 21. helyen), a 17. pole-jával pedig Sir Jackie Stewarttal áll holtversenyben (a 15. helyen).

Vettel zsinórban negyedszer nyert, a mostani mezőnyből csak Schumachernek, Fernando Alonsónak és Buttonnak volt ilyen hosszú sorozata. A hétszeres világbajnoknak öt ilyenje is volt, a leghosszabb egy hetes széria, még 2004-ből. Ha Vettel megnyeri a Kínai Nagydíjat is, Schumi ezen sorozatát is célba veheti.

Egymás után két futamon ugyanaz lett az első öt sorrendje az időmérő edzésen: Vettel, Hamilton, Mark Webber, Button, Alonso. Legutóbb a 2002-es Spanyol Nagydíjon volt változatlan az első öt sorrendje a rajtrácson, az azt megelőző San Marinó-i GP-n is Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen sorrend alakult ki az élen. Azt megelőzően ez 1993-ban fordult elő, a Donington Park-i Európai Nagydíjon és az azt követő San Marinó-i viadalon is Alain  Prost, Damon Hill, Michael Schumacher, Ayrton Senna, Karl Wendlinger volt az első öt a rajtrácson, sőt a hatodik is mindkét esetben Michael Andretti.

Vettel két futam után 24 ponttal vezeti a világbajnoki pontrangsort, ilyen előnyre még sohasem volt példa az idény ezen szakaszában. Már csak azért sem lehetett, mert 2009-ig legfeljebb 10 pontot adtak a futamgyőzelemért, a tavaly bevezetett új pontozás első évében pedig nem ugyanaz a pilóta nyerte meg az első két versenyt...

Mark Webber – aki zsinórban a hetedik időmérőn kapott ki Vetteltől – hetedszer futott leggyorsabb kört (1:40.571), amely 3.5 másodperccel volt lassúbb a tavalyi futam hasonló adatánál (szintén Webber, 1:37.054), és 6.3 másodperccel Montoya 2004-es viadalon elért legjobbjánál (1:34.223).

A Nagy-Britannia 550., saját 32. dobogós helyezését megszerző Button az örökranglista 24. helyén utolérte Jim Clarkot, Jacques Laffite-ot és Jean Alesit.

Csapattársa, Hamilton közben maga mögött hagyta Clarkot, és 73 versenyével ő a leghűségesebb pilóta azok közül, akik egész pályafutásukat egy istállónál töltötték – amint rajthoz áll Hamilton egy másik istálló színeiben, a rekord visszaszáll a kétszeres világbajnok skótra.

Hamilton három, Alonso két kört vezetett a két 2011-es futamon, a maradék 109 során Vettel állt az élen.

A hatodik Formula–1-es idényét gyűrő Nico Rosberg a 91. futamán van túl – vagyis éppen annyiszor állt rajthoz, ahány F1-es győzelmet számlál csapattársa, a szintén német Michael Schumacher.

MALAJZIAI NAGYDÍJ, A MÓDOSÍTOTT VÉGEREDMÉNY – EMLÉKEZTETŐ
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:37:39.832
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 3.261 mp h.
3. Nick Heidfeld német Renault 25.075 mp h.
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 26.384 mp h.
5. Felipe Massa brazil Ferrari 36.958 mp h.
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 57.248 mp h.*
7. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:06.439 p h.
8. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:09.957 p h.* 
9. Michael Schumacher német Mercedes 1:24.896 p h.
10. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:31.563 p h.
11. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:41.379 p h.
12. Nico Rosberg német Mercedes 1 kör h.
13. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
14. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
15. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 1 kör h.
16. Timo Glock német Virgin-Cosworth 2 kör h.
17. Vitalij Petrov orosz Renault 4 kör h., kicsúszott
 *20 másodperces büntetést kaptak
  FELADTÁK      
  Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 46 megtett kör
  Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 42
  Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 31
  Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 23
  Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 22
  Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 14
  Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 8

 

2019.07.12 15:53:02

F1 ZSOLDOS BARNA

Sorozat, amelyből születésétől a haláláig mindent megtudhat a sportág legendájáról.

2019.07.14 13:25:07

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A brit némi szerencsével vette át a vezetést, és vezette újabb kettős győzelemre a Mercedest.

2019.07.13 14:01:02

F1 H. L.

A második Hamilton lemaradása 6 ezred, míg a harmadik Leclerc hátránya 79 ezred.

2019.07.13 08:40:20

F1 H. L.

A tréning elején esett az eső, ám később felszáradt a pálya – a végén 49 ezred választotta el a top 3-at.

2019.07.12 22:23:54

F1 ZSOLDOS BARNA (Silverstone)

Senki sem játszott akkora szerepet az ötszörös világbajnok karrierjében, mint az édesapja.