ZSOLDOS BARNA 2020.03.26 10:45 Frissítve: 2020.03.26 10:57

F1: Úgy készülünk, hogy lesz Magyar Nagydíj – Gyulay Zsolt

A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója hisz benne, hogy a Magyar Nagydíjat meg lehet rendezni augusztus 2-án, de a stabil háttér rugalmasságot is biztosít az esetleges módosításhoz.

Gyulay Zsolt csapata készen áll a Magyar Nagydíj megrendezésére – épített pálya lévén a Hungaroring talán könnyebb helyzetben van (Fotó: Dömötör Csaba)

 

– Egyre-másra halasztják el a 2020-as F1-es nagydíjakat. A Hungaroringnél is felkészültek a legrosszabbra?
– Ebben a helyzetben a legrosszabb talán nem is a futam elhalasztása, hanem az egészségügyi problémák és a kialakult szituáció gazdasági vonatkozásai. Az elsődleges és legfontosabb feladatom, hogy a cég talpon maradjon, hiszen a Formula–1-en kívül az összes bevételi forrásunk a pályahasznosításból származik, a pályát azonban most bezártuk. Nagyon fontos, hogy mind a huszonnégy munkatársam egzisztenciája megmaradjon – ehhez nagy segítség lenne, ha az egészségügyi helyzet lehetővé tenné, hogy megrendezzük a 2020-as nagydíjat, hiszen a járvány kitöréséig elővételben remekül fogytak a jegyek.

NAGYON STABIL A HÁTTERÜK

– Létezik vészforgatókönyv vagy bármiféle megoldás az ilyen szélsőséges helyzetekre?
– Százszázalékos állami tulajdonú vállalatként természetesen napi kapcsolatban állunk saját minisztériumunkkal, szóval naprakészek vagyunk a történéseket illetően. Mindenki home office-ból végzi a munkáját, de a pályahasznosítás most megszűnt, így folyamatosan készítjük a forgatókönyveket. Egyrészt át kell gondolnunk, meddig tudjuk így átvészelni, másrészt készülünk a nagydíjra. A napokban jelentették be az azeri futam elhalasztását, de erre lehetett is számítani, mert egy városi pályán az előkészületek jóval nagyobb anyagi ráfordítást és munkát igényelnek, ami a jövőben felértékelheti a fix, épített pályákat. Ráadásul mi állami tulajdonú vállalat vagyunk kormánygaranciával, tehát nagyon stabil a hátterünk, így e szempontból is kedvezőbb a helyzetünk.

– Napról napra változik a járványügyi helyzet, de mennyi esélyt lát rá, hogy az eredeti terveknek megfelelően augusztus másodikán elrajtol a Magyar Nagydíj?
– Mi így készülünk. Mindaddig, amíg nem születik más döntés, úgy vesszük, hogy lesz futamunk.A Liberty nem mondja le a teljes 2020-as világbajnoki sorozatot, ez teljesen biztos, mint ahogy abban is reménykedem, hogy augusztusig elhárul a halasztás veszélye, és Európában normalizálódik a helyzet.

– Egyeztettek az F1 irányítóival a kialakult helyzet kapcsán?
– Természetesen napi kapcsolatban állunk, de úgy látom, az F1-nek most megvan a saját baja azokkal a futamokkal, amelyek hamarosan esedékesek lennének. A Magyar Nagydíj időpontja nagyon messze van – sem a szerződésünkkel, sem a dátumunkkal nincs probléma, tehát jelenleg nincs szükség bővebb egyeztetésre.

ENNEK A CÉGNEK MŰKÖDNIE KELL

– Ha ne adj' isten, elhúzódik a járvány, és mégsem lehet augusztusban F1-es versenyt rendezni, van mód a halasztásra, például egy késő őszi dátum kijelölésével?
– Tőlünk bármikor meg lehet rendezni a nagydíjat: a pálya rendelkezésre áll, rugalmasak vagyunk, tehát ha a helyzet úgy hozza, maximálisan partnerek leszünk egy új időpont kijelölésében, de erről egyelőre nem esett szó. El tudok képzelni ilyen forgatókönyvet, ám még mindig úgy érzem, az eredeti, augusztus másodikai időpont megfelelhet a rendezésre.

– A jogdíjak miatt a sorozat irányítói szinte bármi áron a lehető legtöbb nagydíjat szeretnék belezsúfolni az új versenynaptárba. Ha azzal állnának elő, hogy legyen Magyar Nagydíj, de nézők nélkül, zárt kapuk mögött, az elfogadható lenne?
– Ez több kérdést is felvetne, mert így jegybevétellel nem számolhatnánk, sőt vissza kellene fizetnünk az eddig eladott belépők árát, és a rendezés költségeit is állnunk kell. Ez csak abban az esetben elképzelhető, ha valamiféle kompenzációt kapunk a bevételkiesés miatt. A jegybevételek általában fedezik a futamrendezés költségeit, valamint az éves fenntartás nagy részét. Ha ettől elesnénk, más forrásból kellene pótolnunk, tehát alkufolyamat kezdődne a felek között.

– Ha bekövetkezne a legrosszabb forgatókönyv, és úgy alakulna, hogy nem lehet az idén megrendezni a Magyar Nagydíjat, az így megspórolt futamrendezési jogdíjat át lehet csoportosítani a Hungaroring éves bevételkiesésének enyhítésére?
– Ha valóban nem lehet semmilyen sporteseményt rendezni, ez a variáció is megvalósulhat. Ha nem kell kifizetni a jogdíjat – ami rajtunk átfutó tétel –, a tulajdonosunkkal, a magyar állammal kell megbeszélni a folytatást. De így is, úgy is több különböző forgatókönyvet kell készítenünk a minisztériumnak a hogyan továbbal kapcsolatban. Ennek a cégnek működnie kell, óriási felelősséggel tartozunk azon munkatársaknak, akik akár húsz-huszonöt éve nálunk dolgoznak, és akik nélkül nagyon nehéz lenne Formula–1-es futamot rendezni.

NEM HAGYJA EL AZ OTTHONÁT

– Személy szerint hogy éli meg ezt a mindenkinek merőben új helyzetet?
– Én amúgy sem szeretek nagyon nyüzsögni, jönni-menni, így nem is hagyom el az otthonomat – csak ha feltétlenül szükséges a személyes egyeztetés. Nyilván féltem az idős hozzátartozóimat, és mivel még mindig fegyelmezett sportolóként tartom magam számon, képes vagyok kezelni a helyzetet.

– Olimpiai bajnokként miként vélekedik a tokiói játékok elhalasztásáról?
– Egy sportoló szempontjából a legrosszabb a bizonytalanság, ezért örülök, hogy végre döntés született, de már rég meg kellett volna hozni. Amikor egy sportoló négyéves ciklus szerint készül, és még három-négy hónappal az olimpia előtt is bizonytalanságban él, az szörnyű érzés. Szerintem kellemetlen, hogy nemzeti olimpiai bizottságok nyomására kellett ezt a döntést meghozni, bár pontosan tudom, milyen óriási összegek forognak kockán. Minden sportolóra különböző hatással van a döntés. Egy fiatal úgy is felfoghatja, hogy van még ideje, a csúcsformában lévő sportolót viszont mély aggodalommal tölti el, hogy vajon jövő nyáron is abban lesz-e. Egy idősödő versenyzőnek, aki az utolsó olimpiájára készül, és most összeszedte minden erejét, annak nyilvánvalóan tragédia. Rengeteg különböző aspektusa van tehát egy ilyen döntésnek. Például az 1984-es eset fiatalként nekem is nagyon rosszulesett, de nem rázott meg annyira, mint megrázott volna Barcelona vagy Atlanta.

2020.03.30 16:36:19

F1 I. SZ.

F1-ES TOPLISTA. Ez volt Hülkenberg legnagyobb esélye a győzelemre, de a McLaren máig utolsó diadalát aratta.

2020.03.22 22:38:18

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. A hivatalos F1-es online versenyt olyan televíziós társaságok is élőben sugározták, mint a brit Sky Sports.

2020.03.09 18:45:32

F1 ZSOLDOS BARNA

Az 1997-es világbajnok háromcsapatos vb-harcot remél, és kínosnak tartja volt istállója vergődését.

2020.02.27 20:09:06

F1 H. L.

A holland 1 tizedet kapott az egy keverékkel keményebb gumikon • Leclerc 181 kört futott.

2020.02.26 18:46:31

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A címvédő istállónál közel sem a tervek szerint alakult a téli tesztidény utolsó előtti napja.