H. L. 2020.09.10 21:09

F1: Pérez ülés nélkül maradhat; Vettel elégtételt vehet

Sergio Pérez váratlanul a Toszkán Nagydíjat megelőző szerda este ismertette, hogy 2020 végén távozik a Racing Pointtól. Mint utóbb kiderült, magát a versenyzőt is kissé váratlanul érte a menesztését megerősítő telefonhívás, pont úgy, ahogyan pár hónappal ezelőtt a mexikói helyére érkező Sebastian Vettel sem számított arra, hogy csapata nem akarja tovább folytatni vele. Azonban míg Pérez számára nem biztos, hogy lesz kecsegtető ajánlat, a német tiszta lapot nyithat, s akár új erőre is kaphat az Aston Martinná alakuló gárdánál, amellyel elégtételt vehet a Ferrarin a viharos szakítás után.

Vettel arathatja le a babérokat az Aston Martinnál? (Fotó: AFP)

 

A felek az utolsó pillanatig tagadták, szerda este azonban Sergio Pérez robbantotta a bombát a Twitter-oldalán megosztott, csalódottságot tükröző, s már-már búcsúval felérő közleményében, melyben hivatalosan bejelentette, hogy hét év után távozik a Racing Pointtól. A Toszkán Nagydíj sajtónapjának reggelén aztán azok az értesülések is bizonyosságot nyertek, melyektől már hónapok óta hangos volt a sajtó: Sebastian Vettel csatlakozik a jövőre Aston Martinná alakuló gárdához.

1. TOSZKÁN NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 11., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.00–12.30
2. szabadedzés: 15.00–16.30
SZEPTEMBER 12., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
SZEPTEMBER 13., VASÁRNAP
A verseny (59 kör, 309.497 km) rajtja: 15.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 27., 13.10Orosz Nagydíj
Október 11., 14.10 Eifel Nagydíj
Október 25., 14.10
 Portugál Nagydíj

Ahogyan a mexikói is írta, az életben mindennek van kezdete és vége, s bár a két pilóta története hasonlóan csalódást keltő véget ért a csapatával, lehet, hogy csak egyikőjük számára nyílik lehetőség egy új kezdetre. A Ferraritól váratlanul és méltatlan módon elküldött négyszeres világbajnok ugyanis már biztos, hogy egy új projektbe foghat egy dinamikusan fejlődő istállónál, amelyben újra magára találhat, s nem kizárt, hogy előbb juthat vissza a győztesek útjára, mint az a team, amely menesztette, s manapság minden eddiginél nagyobb mélyrepülésbe kezdett.

Péreznek azonban ennél is csúfabban zárult a története: megmentőből kegyvesztetté vált, egy olyan gárda küldte el, s vette el talán a jövőjét, amelynek lehet, hogy most nem lenne jövője nélküle. Két évvel ezelőtt ugyanis a mexikói nehéz döntésre szánta el magát, miután csapatát a megsemmisülés szélére lökte Vijay Mallya, s már fejlesztésekre sem volt tőkéje: csődeljárást kezdeményezett ellene.

Ennek következményeként kerülhetett az akkor még Force India néven futó istálló élére Lawrence Stroll, aki aztán hozta magával a fiát is, s aki most úgy határozott, az ifjabbik – még nem bejelentett, de szinte biztosan maradó – Stroll csapattársául teszi meg Vettelt. Pérez tehát hiába volt oszlopos tagja hét éven keresztül az istállónak, hiába mutatott meggyőzőbb teljesítményt mostani márkatársánál, és segítette át munkaadóját több nehéz időszakon is, akkor, amikor Aston Martinná alakulva teljesen megújulhat és új szintre léphet a nagyok bajszát már eddig is többször megcibáló gárda, távoznia kell, s így helyette más arathatja le a babérokat.

„Senki sem mondott semmit, de éreztem, hogy ez fog történni, miután kiderítettem pár dolgot. A végső megerősítés szerda este érkezett. Hét évet töltöttem a csapattal, s tisztában vagyok azzal, mindennek van kezdete és vége. Még mindig van kilenc közös futamunk, hogy büszkévé tehessük egymást” – kezdte a csütörtöki sajtótájékoztatón.

„Azt a visszajelzést kaptam, hogy az istálló meg akar engem tartani, és velem akarja folytatni. A háttérben voltak egyeztetések is a szerződésemmel kapcsolatban, olyan dolgok, amelyeket most nem szeretnék felfedni, mert úgy érzem, ezeknek a dolgoknak a csapat és köztem kell maradniuk. Volt pár olyan dolog is a szerződésemben, amin átrágtuk magunkat, Végül szerda este hivatalosan jelezték felém, hogy nem velem folytatják. Nem számítottam rá, de ez van” – mondta láthatóan csalódottan, és azt is hozzátette, az időzítés nem könnyíti meg számára a helyzetet.

„A csapat is egyeztetett már egy ideje, és valószínűleg tovább tartott, mint gondolták. Talán ha egy kicsit nyitottabbak velem, az segített volna a jövőm szempontjából. Akkor elkezdhettem volna egy B-terven gondolkozni, igaz, nem biztos, hogy most sokkal előrébb lennék. Bármi lehet. Az elsődleges célom, hogy a Formula–1-ben maradjak. Még mindig fiatalnak és éhesnek érzem magam, és szeretnék még az F1-ben versenyezni. Azonban egy jó csomagot kell találnom, egy olyant, amely motiválni tud arra, hogy mindig a legjobbamat nyújtsam.”

„Ezen felül olyan gárdát keresek, amely olyan hosszú távú célokkal rendelkezik, melyek 2022-t célozzák, hiszen úgy érzem, a nagy szabályváltoztatások könnyen átírhatják a jelenlegi erősorrendet. És pontosan ezért is szeretnék maradni legalább 2022-ig, mivel úgy hiszem, nagyon sok lehetőség lehet. Nem mostanában fogok döntést hozni, elég időt fogok hagyni magamnak. Ha nem találok vonzó opciót, körbenézek az F1-en kívül is. Majd meglátjuk” – zárta a gondolatait.

Pérez tehát úgy fogalmazott, akkor folytatja a versenyzést, ha talál olyan projektet, amely ösztönözni tudja, az egyre csak fogyó ülések között azonban jelenleg úgy tűnik, nincs olyan, amely akár csak megközelítőleg is hasonló lehetőségeket tudna biztosítani számára, mint amilyeneket most a Racing Point nyújt.

Az egyik opciót a Haas jelentheti, amelynél nem kizárt, hogy a négy éve együtt dolgozó Romain Grosjean és Kevin Magnussen alkotta páros mindkét tagja távozni kényszerül. Bár a mexikóit nem keresték fel az amerikaiak, amikor elkezdődtek a Vettel átigazolásáról szóló pletykák, azt tudni lehet, hogy a felek között már voltak egyeztetések az elmúlt években.

Az esetlegesen Haasnál felszabaduló ülésre viszont nem csupán a mexikói pályázna, hiszen a pozitív koronavírustesztje nyomán két futamon is pont őt helyettesítő Nico Hülkenberg bevallottan felvette a kapcsolatot a Günther Steiner vezette alakulattal, amely mindenképpen legalább két évre kötelezné el a pilótáit.

Az ugyancsak Ferrari-erőforrással hajtott, s szenvedő Alfa Romeo nyújthat még lehetőséget Pérez és Hülkenberg számára is, miután Kimi Räikkönen nagy valószínűséggel visszavonul az év végén, s Antonio Giovinazzi helye sem betonbiztos. Igaz, nem szabad elfeledkezni a Ferrari akadémiájának fiataljairól sem, akik adott esetben a maranellói kapcsolatuk miatt előnyt élveznek – ehhez azonban először a szuperlicenchez kell megszerezniük az elegendő pontmennyiséget.

Fontos különbség a Haas és az Alfa Romeo esetében, hogy míg előbbi tehát nem vette fel azonnal a mexikóival a kapcsolatot, utóbbi rögtön megkereste, és a tudtára adta, szívesen szerződtetné. Pérez számára nem is lenne ismeretlen a terep, a csapatfőnök, Frédéric Vasseur is sokra tartja, s rutinja, illetve támogatói az istálló számára is jól jönnének. Az más kérdés, hogy a pilóta látja-e a lehetőséget az Alfa Romeo, illetve a Haas által felvázolt projektben – ha nem, esetleg a Red Bullnál, illetve az AlphaTaurinál kopogtathat még, bár érkezésére ott elég kevés esély van, hiszen az osztrákok elsődlegesen a saját versenyzőikkel töltik fel a helyeiket.

A Red Bullnál ráadásul folyamatosan hangoztatják, hogy bíznak Alexander Albonban, és ezért biztos helye van a vezérpilóta, Max Verstappen mellett a jövőben is. Ha pedig a thaiföldi teljesítménye mégsem javul, akkor is nagy valószínűséggel házon belül oldanák meg Helmut Markóék a pilótakérdést.

Ami az AlphaTaurit illeti, a múlt hétvégén óriási meglepetésre győzedelmeskedő Pierre Gasly ülése tűnik biztosnak, míg a gyengébb teljesítményt nyújtó Danyiil Kvjat adott esetben ki is kerülhet a csapatból, ám ha ez megtörténik, a felszabaduló helyre a Honda által támogatott Cunoda Juki pályázik a legnagyobb eséllyel.

Ha az osztrákok rácsapják az ajtót Pérezre, s a mexikói nem látja meg a lehetőséget a Haasban és az Alfa Romeóban, akkor más opciója már nem marad, mint hogy kegyvesztetten távozva az F1-ből, a sportágon kívül keressen magának helyet, miközben az őt váltó Vettel akár elégtételt is vehet a viharos szakítás után.

A németnek már sikerült némileg elvinnie a show-t az 1000. versenyére készülő maranellói alakulat elől is, amely nem sok jóra számíthat az elmúlt futamokon mutatott egyre kiábrándítóbb produkciója után a jeles alkalmon, s nem kizárt, hogy jövőre az elküldött Vettel a dobogón ünnepelhet majd, míg a Ferrari a mezőny hátsó felében kullog tovább.

„Örömmel látjuk, hogy jövőre is itt maradsz. Zárjuk le ezt együtt a legjobbunkat nyújtva" – tette közzé az olasz istálló a Twitter-oldalán Vettel bejelentését követően.

Talán az Aston Martinná alakuló Racing Point nem írhat ehhez hasonló üzenetet...

A 2021-ES RAJTLISTA
rajtszámnév (nemzetiség)
csapat
motor
  ?
Mercedes Mercedes
77 Valtteri BOTTAS (finn) Mercedes Mercedes
55Carlos SAINZ Jr. (spanyol) Ferrari
Ferrari
16
Charles LECLERC (monacói)
Ferrari
Ferrari
33
Max VERSTAPPEN (holland) Red Bull Honda
  ?
Red Bull Honda
5
Sebastian VETTEL (német) Aston MartinMercedes
  Aston Martin
Mercedes
63
George RUSSELL (brit) Williams Mercedes
6 Nicholas LATIFI (kanadai) Williams Mercedes
14
Fernando ALONSO (spanyol)
Alpine
Renault
31
Esteban OCON (francia)Alpine
Renault
 ?
AlphaTauri
Honda
 ?
AlphaTauri
Honda
  ?
Haas Ferrari
 ?
Haas
Ferrari
3
Daniel RICCIARDO (ausztrál) McLarenRenault
4
Lando NORRIS (brit)
McLarenRenault
  ?
Alfa Romeo Ferrari
  ?
Alfa Romeo
Ferrari
2020.09.13 21:38:37

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Nem sikerült méltóképp tisztelegni Enzo Ferrari emléke előtt.

2020.09.13 11:51:55

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

Bottas lett a 2., Albon első dobogós helyezését szerezte meg • Összesen 8-an estek ki a Toszkán GP-n.

2020.09.12 13:59:31

F1 H. L.

A brit 59 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Bottasnál • A Red Bullé a második sor • Vettel a Q2-ben búcsúzott.

2020.09.12 11:20:58

F1 H. L.

A holland 17 ezreddel maradt el a finn idejétől • Hamilton 83 ezredes hátránnyal a 3. • Leclerc a 7. az utolsó mugellói edzésen.

2020.09.11 14:16:02

F1 I. SZ.

Pérez kilökte Räikkönent a mugellói szabadedzésen, Leclerc visszaesett, Vettel Ferrarija leállt.