A birodalom visszavág - Vettelé a második monzai edzés

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.09.06. 13:54
null
Sebastian Vettel a délelőtti negyedik helyezése után délután megmutatta, nem adja meg könnyen magát (Fotók: Reuters)
A Red Bull annak ellenére nem nagy várakozásokkal érkezett meg az Olasz Nagydíjra, hogy Sebastian Vettel a monzaihoz leginkább hasonlító két pályán, Montrealban és Spában is nyert idén. Délelőtt még csak negyedik volt a német vb-éllovas, de délutánra összeszedte magát, és a kemény, majd a közepesen kemény abroncsokon is maga mögé utasította riválisait. Nem is kis különbséggel: a hozzá legközelebb kerülő Mark Webber is több mint hat tizedet kapott. Mögöttük a két Lotus, Fernando Alonso és a két Mercedes végzett.

 

Az első szabadedzéseken Mark Webber és Sebastian Vettel érte el a legalacsonyabb végsebességet (328 km/óra), majdnem tíz kilométer per órával lassabbak voltak a mérési pontnál, mint Lewis Hamilton (337). Ez azért is furcsa, mert két hete Belgiumban a Red Bull produkálta a legjobb adatokat ezen a téren. Ugyanakkor Vettel 2011-ben úgy szerezte meg a pole pozíciót Monzában, hogy a sebességmérő pontnál ő volt a leglassabb…

Ez a beállítás az idén is gyümölcsözőnek tűnik, Vettel ugyanis a második szabadedzésen több mint hat tizeddel elverte a mezőnyt. A német a kemény és a közepesen kemény abroncsokon is a leggyorsabbnak bizonyult, s mindkétszer Mark Webber volt hozzá legközelebb – és még a Red Bull volt visszafogott a hétvége előtt…

A többiek lemaradtak, de szombaton várhatóan szorosabb lesz a csata, és abban bízhatnak, hogy a rajt után Vettel nem tud elhúzni az első két körben, hogy kimeneküljön a DRS-távolságból és bottal üssék a nyomát, mint Belgiumban.

Folytatás szombat délelőtt 11 órakor a harmadik szabadedzéssel.

BELGA NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:24.453 átlag: 246.939 km/ó 39 kör
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:25.076 0.623 mp h. 39
3. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:25.116 0.663 36
4. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:25.116 0.663 40
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:25.330 0.877 38
6. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:25.340 0.887 39
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:25.367 0.914 42
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1:25.519 1.066 29
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:25.532 1.079 42
10. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:25.627 1.174 39
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:25.830 1.377 40
12. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:25.888 1.435 40
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:26.028 1.575 37
14. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:26.138 1.685 36
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:26.224 1.771 32
16. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:26.385 1.932 43
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:26.599 2.146 39
18. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:27.198 2.745 44
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:27.548 3.095 30
20. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:27.696 3.243 37
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:27.771 3.318 38
22. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:28.057 3.604 32

PERCRŐL PERCRE

15.30: az utolsó körében a célegyenes végi lassítót elrontó Vettel zárta az élen a második szabadedzést – végül is nem meglepő, hogy a két, Monzához leginkább hasonlító karakterű pályán, Montrealban és Spában is győztes német volt a leggyorsabb.
15.24:
Alonso a második Lesmo-kanyarban (7-es) kisodródott, a kavicságyból kellett visszajönnie.

Ugyanaz a kérdés adódik, mint Belgiumban: Vettel kiemelkedő sebessége a többiek tartalékolásának köszönhető, vagy tényleg ennyire kiemelkedik? A válaszra az időmérőig várni kell.

15.13: a gumik jól bírták, a versenyzők az autók könnyebbé válásával körről körre gyorsultak, a Red Bullok és Alonso is remek volt hosszú távon. A gyakorláson látottak alapján első ránézésre azt mondjuk, a versenyt az időmérő és az időjárás döntheti el, a gumiknak ezúttal nem lesz szerepük.

Az időeredmények tekintetében a négy legjobb autót (2-2 Red Bull és Lotus) Renault-motor hajtja, a végsebesség tekintetében legjobb négyet pedig Ferrari (Ferrari és Toro Rosso).

14.57: az autókat megtankolták, már a versenyre készülnek. A csapatok variálták a stratégiájukat, voltak, akik kemény, mások a közepesen kemény gumikon jöttek ki.

A FOM különleges hőkamerát alkalmaz az edzésen, a bal első keréken mutatja a hőhatást: látszik, a kanyarokban mennyire felhevül, az egyenesekben pedig egészen lehűl – persze minden viszonyítás kérdése.

A lágy gumis menetek után Vettel, Webber, Räikkönen, Grosjean, Alonso, Hamilton, Rosberg, Massa, Button, Pérez, az első tíz sorrendje.

A visszajátszásokon látszott, hogy Räikkönen kissé lesodródott az útról a célegyenesre fordító Parabolica kijáratánál, és nagy port kavart fel.

14.44: Räikkönen és Grosjean feljött a 3. és a 4. helyre – a két Lotus ezredre azonos időt futott, 663 ezreddel elmaradt Vetteltől. Webber négy századdal megelőzte őket.

Az első szabadedzés után nem büntették meg a DRS-t a megengedett zónán kívül használó Buttont, Massát viszont beidézték, mert az edzés végén vörös lámpa ellenére hagyta el a boxutcát. Ez volt az az eset, amikor majdnem nekiment Alonso autójának. Éppen lejárt az idő, amikor a csapattársa mögött haladt kifelé, de hiába fékezett, átcsúszott a boxutca kijárati csíkján.

14.41: újabb gyors kört futott Alonso és Hamilton. A spanyol 877, az angol 887 ezredre csökkentette hátrányát Vettellel szemben.
14.40:
Alonso sem gyorsult fel annyira a közepesen kemény gumikon, mint ahogy a Ferrarinál remélték. Egy másodpercre volt Vetteltől, a negyedik helyen állt, 35 ezreddel Hamilton előtt.

A Mercedes pilótája az első körében nem lett gyorsabb. Räikkönen autóján hátsó felfüggesztési elemet cseréltek.

14.37: Hamilton is megkapta a lágyabb gumikat. Egy másodpercre van Vetteltől, aki 6 tizedet javult a lágyabb gumikon.

A Mercedes délután nem remekelt, a Red Bullok, a Lotusok és Alonso mögé szorult
A Mercedes délután nem remekelt, a Red Bullok, a Lotusok és Alonso mögé szorult

A közepesen kemény gumiknak is kell két kör, hogy tökéletes állapotba kerüljenek, ami hatással lehet az időmérőre – ha szombatra nem változik a helyzet, és a második, harmadik mért körben lesz a leggyorsabb az autó, nehéz lesz megítélni, mikor a legjobb elhagyni a boxutcát.

14.34: Vettel egy lassabb kör után tovább javított, már 1:24.453 állt a neve mellett.

Rosberg feljött a harmadik helyre, de 464 ezreddel még mindig elmaradt Vetteltől.

14.31: Vettel a lágyabb gumikon csupa lila szektoridőt elérve 1:24.721-re javított, három tizedet nyert a kemény gumis eredményéhez képest.

64. OLASZ NAGYDÍJ
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja az Olasz Nagydíjra. A pályára ugyanaz a jellemző, mint Spára, ahol bevált a két típus.

OLASZ PÁLYÁK. Ez lesz a 64. Formula–1-es Olasz Nagydíj. Egy kivételével az összesnek Monza adott otthont, 1980-ban Imolában rendezték meg a futamot, ahol ezt követően a San Marinó-i GP-ket rendezték. Ezeken kívül Pescarában volt még F1-es futam, a városi pályára 1957-ben látogatott el a mezőny világbajnoki futamra.

Grosjeannak nem megy az első sikán bevétele, nem először rontotta el és vágta le a Lotusszal.

14.28: Rosberg máris megkapta a közepesen kemény gumikat. Vettel is azokon hagyta el a boxutcát.
14.25:
a folyamatosan gyorsuló Hamilton a 3. helyre zárkózott fel, Vettel és a 2. helyre ugró Webber mögé. Alonso már csak a 4.

A főtribünre magyar zászló is kikerült, Räikkönent buzdító felirattal. Monza továbbra is a magyar F1-es rajongók kedvenc célállomása a Hungaroring mellett.

14.21: Webber a harmadik helyre, Vettel és Alonso mögé jött fel.

Hamilton a Mercedes szokásos programját teljesítve nehéz autóval a 14. helyen állt, utána szép lassan előrébb jött a 8. pozícióba. Alonso 505 ezredre megközelítette Vettelt, aki az egyenesben a sebességmérő pontnál továbbra sem túl gyors. A Red Bull inkább a hatékony kigyorsításra fekteti a hangsúlyt.

14.16: Webber autóját sikerült megjavítani, a mezőnyből utolsóként az ausztrál is útjára indult. Elöl Vettel mögött Rosberg, Räikkönen, Alonso, Grosjean, Button, Pérez volt a sorrend.
14.13:
a következő körében még gyorsabb volt, a mindhárom szektorban csúcsidőt futva 1:25.038-ra módosította az idei hétvége csúcsidejét.
14.11:
megérkezett Vettel, 1:25.616-tal az élre állt.

Grosjean az első légterelő cseréje után visszament a pályára, és feljött Räikkönen mögé a 2. helyre.

Alonso lassan négy hónapja nem nyert versenyt – legutóbb hazai pályán, Spanyolországban diadalmaskodott (Fotó: Reuters)
Alonso lassan négy hónapja nem nyert versenyt – legutóbb hazai pályán, Spanyolországban diadalmaskodott (Fotó: Reuters)

14.08: négy pilótán kívül mindenki a pályán volt. Chilton már befejezte az első menetét, Alonso, Hamilton és természetesen Webber még el sem kezdte.
14.05:
Pérez 1:26.700-zal a lista tetejére ugrott. Räikkönen a következő körben válaszolt, 1:25.725-tel majdnem egy másodperccel megelőzte a mexikóit.

Webber autójában a KERS romlott el. Az akkumulátort kell helyreállítani, ami eltart egy darabig.

14.04: Chilton 1:28.747-tel nyitott a kemény keverékű abroncsokon. Räikkönen 1:27.100-zal az élre állt, Button csak 8 ezreddel maradt el tőle.

Räikkönen is kihajtott a pályára. A finn új Lotusának tengelytávolsága 10 centiméterrel nagyobb, mint Grosjeané a régin, és az első edzés alapján a finn által használt konstrukció hatékonyabb az egyenesekben (kisebb a légellenállása) és a teljes körön át.

14.01: Chilton volt az első vállalkozó, s akárcsak az első tréningen, ezúttal is a Marussia és a McLaren volt a legfrissebb.
14.00:
zöldre váltott a lámpa a boxutca végén. Akárcsak délelőtt, ezúttal is vártak még a pilóták, senki sem hajtott ki azonnal.
13.59:
Webber autóját lázasan szerelték a Red Bull garázsában, a szétbontott autó nem úgy néz ki, mint amelyik perceken belül menetkész lesz.

A lelátón fantasztikus a hangulat, néhány szektor teljesen megtelt, hatalmas Ferrari-transzparenst húztak ki a lelátón az Alonso nevét skandáló nézők.

13.55: a napos Monzában egyre inkább melegszik az idő, a levegő 30 fok felett van már, az aszfalt pedig 43 fokos. A délutánra ígért felhők nem érkeztek meg.

Az első szabadedzés kihagyása után a hétvégén először ül autóba Adrian Sutil, Giedo van der Garde és Jules Bianchi.

AZ 1. SZABADEDZÉS EREDMÉNYSORA
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:25.565 átlag: 243.730 km/ó 24 kör
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:25.600 0.035 mp h. 25
3. Nico Rosberg német Mercedes 1:25.704 0.139 25
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:25.753 0.188 26
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:25.941 0.376 22
6. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:26.007 0.442 24
7. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:26.035 0.470 23
8. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:26.103 0.538 27
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:26.149 0.584 21
10. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:26.155 0.590 25
11. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:26.194 0.629 25
12. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:26.295 0.730 23
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:26.387 0.822 21
14. Felipe Massa brazil Ferrari 1:26.449 0.884 16
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:26.594 1.029 13
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:26.802 1.237 21
17. James Calado* brit Force India-Mercedes 1:27.041 1.476 24
18. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:27.224 1.659 16
19. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:27.818 2.253 24
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:27.869 2.304 20
21. Heikki Kovalainen* finn Caterham-Renault 1:28.192 2.627 21
22. Rodolfo González* venezuelai Marussia-Cosworth 1:29.526 3.961 26
*tartalékpilóták, csak ezen az edzésen vettek részt

DRS-ZÓNA

Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik