ZSOLDOS BARNA (Monaco) 2019.05.24 09:28 Frissítve: 2019.05.24 13:54

F1: Nagyszerű barát, ösztönző üzlettárs és mentor volt – Wolff Laudáról

Toto Wolff, az F1-es Mercedes-istálló csapatfőnöke két nappal Niki Lauda halála után került olyan állapotba, hogy a nyilvánosság előtt is beszéljen érzelmeiről.

A Toto Wolff vezette Mercedes barátot, mentort és ösztönző üzlettársat veszített (Fotó: Reuters)

 

– Hogyan fogadta a hírt?
– Még most is nehezemre esik beszélni róla – mondta Toto Wolff a Mercedes sajtótájékoztatóján. – Az elmúlt negyvennyolc óra szörnyű volt, úgy érzem magam, mint egy zombi. A fotókat nézegetem, és minden félórában könnyes lesz a szemem… Hatalmas fekete felhő árnyékolja be a csapatot, borzasztóan hiányzik Niki Lauda.

 
Könnyek nélkül – Ruszanov András publicisztikája 

– Mikor értesült a történekről?
– Az utolsó napokban már tudtuk, hogy nincs jól, és a felesége küldött egy üzenetet hétfő késő este, hogy Niki elment. Azóta nem vagyok önmagam, szürreális érzés itt lenni úgy, hogy tudom, ő már nem él. Borzasztó a felismerés, hogy már nem láthatjuk.

– Mikor beszélt vele utoljára?
– Az utolsó alkalom az azeri futam után volt, azt mondta, csak így tovább, ennél jobban már aligha futhatna a szekér! Érdeklődött, milyen fejlesztéseket tervezünk a következő időszakra, én pedig mindenről részletesen beszámoltam neki.

66. MONACÓI NAGYDÍJ
MÁJUS 23., CSÜTÖRTÖK
 1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:12.106
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:11.118
MÁRCIUS 25., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
MÁJUS 26., VASÁRNAP
Futam: 15.10–17.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 9., 20.10 50. Kanadai Nagydíj
Június 23., 15.1060. Francia Nagydíj
Június 30. 15.1032. Osztrák Nagydíj

– Melyik a legkedvesebb története?
– Rengeteg van, de a legjobb talán, amikor két évvel ezelőtt Lewis Hamilton biztossá tette a vb-címét. A versenyen egymás mellett ültünk, és Niki egyszer csak megtörve mély hallgatását az égre tekintett, és azt mondta: „Istenem, kérlek, segíts!” A gyakorlatiasságáról és pragmatizmusáról híres ember Istent hívta segítségül – emberi, szép pillanat volt. Szintén fantasztikus személyes élmény, amikor 2016-ban megszereztük a konstruktőri világbajnoki címet, és a hazafelé úton egyszer csak hozzám fordult. „Toto, tudod, hogy nincsenek barátaim” – mondta. „Persze, Niki, ezt már annyiszor mondtad” – feleltem. „Igen, de azt akartam mondani, hogy ha létezik olyan, hogy félig barát, akkor téged annak tartalak” – válaszolta. Ez életem egyik legmeghatóbb pillanata volt.

– Milyen hatással volt a munkássága a Mercedesre?
– Nagyszerű barát, ösztönző üzlettárs és mentor volt, mindig irányt mutatott nekünk és nyomást gyakorolt ránk, amikor erre volt szükség. Ő volt a csapat külügyminisztere, akinek bárki elmondhatta a véleményét még a legellentmondásosabb helyzetekben is. Rengeteg hozadéka volt a csapaton belüli munkájának – ezek közé tartozott Lewis átcsábítása is, ami fontos mérföldkő volt. Neki nem kellett ügyelnie a politikailag korrekt szólamokra: Niki Lauda bármit kimondhatott – még ha ezzel szerzett is néhány ősz hajszálat a kommunikációs csapatunk tagjainak. Csak megrántotta a vállát, és azt mondta: kit érdekel? Ebben az elüzletiesedett és PR-szabályokkal teli világban az ember kétszer is meggondolja, hogyan fogalmaz, mert szavait kiragadhatják a kontextusból, és hangzatos főcímek születhetnek. Ebben az agyonszabályozott közegben üdítően hatott, hogy volt valaki, akit egyáltalán nem érdekelt ez. Az egyik legjellemzőbb tulajdonsága volt, hogy mindig harcolt, és sosem adta fel. Mindig a jelenben élt, sosem érdekelte a múlt, csak az, mit ér el a jövőben. Ha Niki fentről néz minket, biztos vagyok benne, hogy semmi más nem érdekli, csak az, miként teljesítünk a hétvégén.

SIR JACKIE STEWART: LEGENDA A LEGENDÁRÓL
Csütörtökön Monacóban járt 1969, 1971 és 1973 világbajnoka, Sir Jackie Stewart is, aki az utolsó olyan legenda a Formula–1-ben, akit egy lapon lehet említeni Niki Laudával. A skót klasszis exkluzív interjút adott a Nemzeti Sportnak, amelyben a hétfőn elhunyt osztrák legendáról faggattuk.
„Fantasztikus versenyző, nagyon jó üzletember és kitűnő személyiség volt – mondta lapunknak Stewart. Amit Toto Wolff-fal karöltve csinált a Mercedesnél, az igazán elismerésre méltó. Hogy ilyen sokáig egyben tartsák az istállót, és éveken át folyamatos sikereket érjenek el, az szinte hihetetlen – Toto és Niki nélkül valószínűleg nem is sikerülhetett volna.”
Stewart és Lauda egyaránt háromszoros világbajnok, mindketten kiemelkedő alakjai az F1-nek, ráadásul kivételes versenyzői pályafutásuk után csapatvezetőként is maradandót alkottak.
A hasonlóságokról így beszélt: „Hasonlított a vezetési stílusunk, nagy energiát fektettem abba, hogy minél finomabban és lágyabban vezessek nagy tempóval – Niki ugyanerre törekedett. Abban az időben nyert három vb-címet, amikor az F1 sokkal veszélyesebb volt, mint manapság, és a legapróbb hibának is beláthatatlan következményei voltak. Niki példát mutatott mindenkinek, hogy sosem szabad feladni.”
Bár Stewart 1973-ban visszavonult, utána sem szakadt el az F1-től, így akkor is ott volt a boxutcában, amikor Lauda 1976-ban Monzában visszatért borzalmas nürburgringi balesetét követően.
Amikor a skótot legemlékezetesebb élményéről kérdeztük, ezt a pillanatot nevezte meg:
„Sosem felejtem el, amikor hat héttel pokoli balesete után visszatért versenyezni. Ott álltam mellette, amikor az első körök után visszatért a garázsba, és levette a sisakját, az égési sérülések okozta hegekből pedig csak folyt a vér. Akkor arra gondoltam: ez az igazi bátorság.” 
2019.06.24 22:02:01

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Mindig is voltak és mindig is lesznek kiemelkedő csapatok.

2019.06.23 12:14:17

F1 nemzetisport.hu

Hamilton 36 pontra növelte az előnyét a vb-összetettben • Vettel az 5. helyig jött előre.

2019.06.22 13:31:21

F1 nemzetisport.hu

A brit 1:28.319-es körrekorddal lett első, míg a két McLaren az ötödik és hatodik helyet szerezte meg.

2019.06.22 08:43:47

F1 nemzetisport.hu

A finn 41 ezreddel végzett Hamilton előtt, a Ferrarik lemaradása csaknem 5 tized az időmérő előtt.

2019.06.21 13:04:45

F1 nemzetisport.hu

A brit úgy lett második, hogy nem futott gyors kört a lágyon, a két Ferrari hátránya 6-7 tized.