H. L. 2019.07.05 10:46 Frissítve: 2019.07.05 11:07

F1: megmutatkozott a Mercedes gyengesége – esély a riválisok előtt?

Megszakadt a Mercedes tíz verseny óta íródó győzelmi sorozata az F1-es Osztrák Nagydíjon, a németek szenvedését a túlmelegedés okozta, így további helyszíneken számítanak hasonlóan gyenge teljesítményre. 

A Mercedes hasonló problémákba ütközhet a melegebb helyszíneken (Fotó: AFP)

 

 

Mercedes a V6-os hibridéra beköszönte óta már a harmadik alkalommal állt a küszöbön, hogy beállítsa a McLaren 1988-as 11 futamon át tartó győzelmi sorozatát, ám a rekordot egyszer sem sikerült elérnie, a németek mind a háromszor 10 diadal után szenvedtek vereséget. Először 2016-ban a Spanyol GP-n Nico Rosberg és Lewis Hamilton első körös ütközete, majd ugyancsak abban az évben Malajziában Hamilton autójának a meghibásodása vezetett a széria végéhez.

Ezúttal bár mindkét „ezüstnyíl” célba ért, Valtteri Bottas a tavalyi kanadai futam óta állt először úgy a pódiumon, hogy nem volt ott csapattársa, Lewis Hamilton is – a brit az ötödik helyezésével egy 10 verseny óta íródó dobogós sorozatot szakított meg. 

Mercedes rossz formáját az idény kezdete óta magával hurcolt hűtési gond idézte elő, és bár úgy tűnt, a barcelonai fejlesztések orvosolták a problémát, az osztrák versenyhétvége rámutatott, továbbra is fennáll. 

„Nem gondolom, hogy szükségünk lett volna egy ilyen hétvégére, hogy emlékeztessen minket. Tudtuk, hogy egy kemény verseny vár ránk, hogy ezúttal más lesz, de talán még a vártnál is nehezebb lett. Azonban egyáltalán nem voltunk önteltek, a srácok nagyon kemények dolgoztak" – mondta a címvédő Hamilton. 

A Mercedes valóban készült is a spielbergi hétvégére: a lehető legnagyobb hűtőnyílásokkal szállt versenybe, amitől vesztett némi leszorítóerőt is – a mérnökök számításai szerint legalább fél másodpercet buktak körönként.  A versenyzők ráadásul vitorláztak az egész futam során, hogy kíméljék az erőforrást, így hiába tudták volna tartani a Red Bull és a Ferrari tempóját, a technika folyamatos óvása miatt esélyük sem nyílt harcba szállni. 

Az „ezüstnyilak” helyzetét pedig nemcsak a magas hőmérséklet, hanem a tengerszint feletti magasság is az óvatosságra késztette, hiszen az osztrák pálya a versenynaptárban a harmadik legmagasabban fekvő a brazil és a mexikói aszfaltcsík után. A ritkább levegő ugyanis tovább nehezíti a hűtést. 

„A tervezésnél túl optimisták voltunk az autó hűtési rendszerével kapcsolatban. Ausztriában ennek ellenére a várt eredményekhez képest is alulteljesítettünk, ami azt vetíti előre, hogy a hasonlóan meleg helyszíneken szenvedni fogunk" – kezdte Andrew Shovlin

„A legfontosabb az volt, hogy az erőforrás ne melegedjen túl és így ne okozzunk benne kárt. A hűtést tovább növelheted azzal, hogy megnyitod a motorborítást, így az Ausztriában tapasztalt 35 fok azt idézte elő, hogy az autó megnyitásával alulteljesítettünk magunkhoz képest. Ha eléred ezt a pontot, akkor nincs túl sok opciód” – magyarázta, és azt is elárulta a versenyzőknek, ezért kellett vitorlázniuk, miközben kevesebb motormód is állt a rendelkezésükre. 

„Dolgozunk a hűtési rendszerünkön, már Ausztria előtt is megkezdődtek a munkálatok, aminek köszönhetően majd jobb helyzetbe kerülhetnek ilyen körülmények között. Viszont azt nem szabad elfelejteni, hogy a probléma a konstrukció alapjaiban található" – emelte ki, helyzetükről a csapatfőnök, Toto Wolff is beszélt. 

„Egyértelműen a határon voltunk, ennél többet már nem tudtunk tenni. Így is kármentő versenyt futottunk, a következő lépés az lett volna, hogy levesszük a motorborítást, azonban természetesen ez nem volt opció. A szponzorok nem nagyon díjazták volna" – szemléltette az osztrák, mennyire a határon voltak. 

„A motort letekertük, a versenyzőknek 400 métert kellett vitorlázniuk a versenyen. Ennek ellenére volt pár nagyon jó köridőnk, így a győzelemért is küzdhettünk volna, ha nincsenek a hűtési problémák. Egy kicsit jobb eredményekben reménykedtem. Max (Verstappen) rajtját követően a második és a harmadik pozícióban haladtunk, a harmadik és az ötödik helyezés így rosszabb, mint amire számítottunk. Egy második és egy negyedik helyet vártunk" – árulta el, és a csapatfőnököt arról is kérdezték, ezek után mire számít az európai nyárban. 

„Először is bízom a brit időjárásban Silverstonban, így némi időt nyerhetünk, hogy megoldjuk a problémáinkat. Nincs kérdés, egyszerűen megoldást kell találnunk, hiszen jön Hockenheim és Budapest"– utalt arra, hogy azokon a helyszíneken problémát okozhat számukra a meleg. Az ötszörös világbajnok, Hamilton két nagydíjat emelt ki, ahol szenvedhetnek a jövőben. 

„Hamarosan jön a Magyar Nagydíj, azonban talán nem lesz túl sok ilyen hely. Mexikóban viszont, úgy gondolom, hasonló lesz még a helyzet" – prognosztizálta. 

A kérdés tehát az, hogy a Mercedesnek sikerül-e időben megoldani a problémát. Ha nem, akkor ez újabb lehetőségeket adhat a riválisoknak. 

2019.07.12 15:53:02

F1 ZSOLDOS BARNA

Sorozat, amelyből születésétől a haláláig mindent megtudhat a sportág legendájáról.

2019.07.14 13:25:07

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A brit némi szerencsével vette át a vezetést, és vezette újabb kettős győzelemre a Mercedest.

2019.07.13 14:01:02

F1 H. L.

A második Hamilton lemaradása 6 ezred, míg a harmadik Leclerc hátránya 79 ezred.

2019.07.13 08:40:20

F1 H. L.

A tréning elején esett az eső, ám később felszáradt a pálya – a végén 49 ezred választotta el a top 3-at.

2019.07.12 22:23:54

F1 ZSOLDOS BARNA (Silverstone)

Senki sem játszott akkora szerepet az ötszörös világbajnok karrierjében, mint az édesapja.