Räikkönen magához ragadta az irányítást Malajziában

Vágólapra másolva!
2013.03.22. 06:49
null
Kimi Räikkönen és a Lotus továbbra is remek formában (Fotók: Reuters)
Az első malajziai szabadedzésen Kimi Räikkönen a Lotusszal befért a két Red Bull-Renault közé, a második edzésen pedig meg is előzte azokat. Az Ausztrál Nagydíj győztese a jelek szerint megtartotta egy héttel ezelőtti formáját, sőt a meleg időben a Lotus a tavalyi trendet folytatva még versenyképesebbnek tűnik. A Ferrarinál Felipe Massa gyorsabb volt Fernando Alonsónál, a brazil a jelek szerint szintén tartósítja jó formáját. Az edzés második felét az időjárás uralta, egy futó zápor feláztatta a pálya egy részét.

Ami az első edzésen még 68 ezred híján nem sikerült Kimi Räikkönennek, azt megtette a második pénteki tréningen Malajziában: az élen zárt. A Lotus a kemény és a közepes gumikon is versenyképesnek tűnik egy körön, s semmi sem utal arra egyelőre, hogy emiatt gyorsabban kopnának az abroncsai hosszú távon.

A finn 19 ezreddel verte meg a mezőnyből egy hete toronymagasan kiemelkedő Sebastian Vettelt, és 92-vel Felipe Massát, aki a Ferrarinál valóban tartósítani tudta jó formáját, és a melbourne-i időmérőt követően újfent méltó partnere Fernando Alonsónak – már csak az a kérdés, hogy mikor tudja versenyen is megverni spanyol társát?

A második edzésen is látható volt, hogy a Lotus, a Red Bull és a Ferrari mellett a Mercedes és as Force India található a bő élbolyban, e csapatok pilótái alkották az első tízet.

A tréning felénél eső érkezett a pályára, de nem volt elsöprő zivatar, éppen csak benedvesítette az aszfaltot ahhoz, hogy a versenyzők kipróbálhassák az intermediate gumikat.

15. MALAJZIAI NAGYDÍJ
SZOMBAT
6.00–7.00: 3. szabadedzés
9.00–10.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
9.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Különösen mozgalmas edzése volt Estaban Gutiérreznek, akinek egyszer elindult a poroltója menet közben a pilótafülkében, majd eltört az autó kipufogója.

A két edzés között a Guardian sztorija volt a fő beszédtéma Sepangban, miszerint Nick Fry ügyvezető igazgató helyére heteken belül Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója kerül. A csapat nem kommentálta a hírt.

Jules Bianchi is kapott figyelmet, a z első edzésen a boxutcai gyorshajtásért 2800 eurós bírságot kapott. A pilóták az Ausztrál GP után felháborodtak, hogy a versenyzői engedély árának drasztikus növelése ellenére is megbüntetik őket gyorshajtásért, de az FIA közölte, az egyezményben szereplő bírságcsökkentés nem a kilométer/órában mérhető gyorshajtásra vonatkozik, hanem a sportfelügyelők által elbírált szabálytalanságokra.

PERCRŐL PERCRE

6.58: felhők sűrűsödtek a horizonton, a Malajziában szokásos délutáni eső közeledett.
6.59: a levegő 32, az aszfalt 40 fokos, de szemerkél az eső.
7.00: a két Marussia vezérletével a pályára hajtottak a pilóták.

Rögtön nagy forgalom kerekedett, a közelgő eső előtt mindenki igyekezett a száraz pályán mért köröket futni.

7.04: Alonso 1:37.383-mal az élre állt.
7.06: Räikkönen 81 ezreddel megelőzte a spanyolt, a fedélzeti kamerákon megjelentek az esőcseppek.
7.07: Vettel a harmadik helyre jött be.

A felhők nem voltak sötétek, s bár Malajziában ritkán van enyhe eső, a csapatok abban bíztak, elmarad a nagy zuhé.

7.09: Räikkönen egy lassabb kör után javítani tudott, 1:37.042 került a neve mellé.

Továbbra is a szokásos csapatok voltak az élcsoportban, a Lotus, a Ferrari, a Red Bull és a Force India közül azonban hiányzott a két Mercedes, Hamiltonék teli tankkal köröztek, 1:42 perc körüli időket futottak.

Az egyik Marussia jobb hátsó gumija egy blokkolásos fékezés után súlyosan károsodott, a Red Bull bal első kereke a körözéstől nézett ki csúnyán. Gutiérrez Sauberében a rázókőre futástól leindult az automata tűzoltó, amely fehér port fújt a mexikóira. Eseménydús napja van az újoncnak, aki az első tréningen majdnem nekiment Massának.

7.14: Vergne kipróbálta a közepes gumikat, amely ezen a nagydíjon a lágyabbik keverék.
7.16: 1.6 másodperccel elmaradt rajtuk Räikkönentől.
7.18: Ricciardo is megtette első mért körét a lágyabb gumikon, 3 tizeddel elmaradt a másik Toro Rossótól.
7.19: Massa 1:36.661-gyel az élre állt a fehér betűs gumikkal.
7.20: Alonso a második helyre jött be, 355 ezreddel Massa mögé. A sötét felhők is megközelítették a pályát, perceken belül zárport jeleztek.

A Force India párosa is kapott lágyabb gumikat, de nem tudtak közel kerülni a Ferrarikhoz. Igaz, Di Restát az utolsó kanyarban feltartotta az egyik Marussia.

7.25: Pic a kavicságyba csúszott, de ki tudta onnan kormányozni a Caterhamet.
7.26: Vettel is a közepes gumikon száguldott.
7.27: A német 73 ezreddel megverte Massát. Az első szabadedzést a kemény gumikon az élen záró Webber 4 tizeddel kikapott, a 4. helyre jött be.
7.29: Grosjean a Lotusszal az első szektorban jobb volt Vettelnél, a másodikban sok időt veszített. Végül a 6. helyre jött be, Webber és Räikkönen mögé.

A Lotus mindkét autóján új első légterelő van, de a kocsi farát a kipufogónál csak Räikkönen autóján alakították át az Ausztrál Nagydíj óta.

7.31: Az élcsoportban Vettel, Massa, Alonso, Webber, Räikkönen, Grosjean, Di Resta, Sutil, Button, Pérez volt a sorrend, Räikkönen és a két Mercedes nem ment még könnyű autós lágyabb gumis mért kört.
7.32: Rosberg nem várt vele sokáig.
7.35: Räikkönen is megkapta az új lágy gumikat.
7.36: Rosberg a 7. helyre jött fel, Räikkönen 1:36.569-cel az élre ugrott.

A Lotus közölte a rádión Räikkönennel, hogy a 6-7-8-as kanyarban számítson arra, hogy bármelyik pillanatban nagy víz lehet. Azon az oldalon nagyon sötét volt már az ég alja.

7.38: Hamilton is kiment a lágyabb gumikon, a Mercedes reményei szerint nem túl későn.
7.41: már esett az eső a pálya hátsó részén, Hamilton gyors köre egy másodperccel maradt el Räikkönenétől, a 9. helyre jött be.

Alonso tavaly nyert Sepangban – vajon összejön az ismétlés?
Alonso tavaly nyert Sepangban – vajon összejön az ismétlés?

A két Ferrari és Webber lágy gumis teli tankos menetbe kezdett, amíg az eső engedi, száguldanak, próbálják, mit bír az abroncs.

Gutierreznek a változatosság kedvéért a kipufogója tört el.

Miután letudták a pilóták a gyors mért köreiket, Räikkönen, Vettel, Massa, Alonso, Webber, Grosjean, Rosberg, Di Resta, Hamilton, Sutil, Pérez, Button sorrend alakult ki az első tíz helyen. Az első három autó egy tizeden belül volt, az első hét egy másodpercen belül.

Webber Red Bulljának jobb hátsó és bal első kerekéről is valósággal záporoztak a gumicafatok.

7.50: a pilóták azt jelentették, hogy a 6-os és a 8-as kanyar között, valamint a célegyenesre fordító 15-ös kanyarban már esett az eső. Räikkönen még slickeken hagyta el a boxutcát.
7.52: szemmel láthatóan esett, de csak a pálya egyik sarkában. Szépen lassan húzódott a pálya fölé a nagy felhőréteg, alig fújt a szél.
7.54: Hülkenberg a boxutcába tartóúton megcsúszott a slick gumikon,és keresztbe állt. Miután egyenesben tette a kocsit, begurult a depóba.

Bő félórával az edzés vége előtt hivatalosnak tekinthető a sorrend.

Helyi idő szerint 15 óra van, az időmérő és a verseny is 16-kor kezdődik, s mivel minden nap ilyenkor jön az eső, várhatóan lesz még szerepe a csapadéknak a hétvége alakulásában. A hétközi időjárás-jelentések egyébként péntekre mondták legkisebb valószínűségűnek az esőt.

8.01: az eső a forró aszfaltra esett, amely ettől gőzölni kezdett. A nagy zuhé azonban elmaradt. Csak volt a kérdés a garázsokban, hogy átmeneti volt-e az enyhülés?
8.02: Pérez intermediate, Gutiérrez esőgumikon ment ki a pályára. Utóbbi választás indokolatlannak tűnt a gyorsan száradó, meleg aszfalt miatt.

Többen is követték a két mexikóit, az intermediate gumi volt a gyakoribb választás. Voltak egészen száraz szakaszok is a pályán.

Button azt kérte a csapatától, közölje vele a legjobb időeredmény, amit valaki a vizes pályán ért el. Vettel 1:58.8-at ment.

8.10: Pérez és Gutiérrez is megcsúszott, a pilóták megtöltötték a pályát, a későbbiekre gondolva mindenki ki akarta próbálni, milyen vizesen.
8.12: Grosjean 1:55.7-et ment, javultak a körülmények.
8.13: Button 1:55.2 perces kört futott, az angolnak a problémás McLarennel is jól ment az esőben, nem úgy, mint csapattársának, akit inkább behívtak a boxba.
8.14: Webber 1:55.5-tel feljött a vizes szakasz második helyére. Hülkenberg 1:54.8-cal zárta körét – nem hiába, ő is az esőmenők közé tartozik.

Sutil nem vett részt a vizes mókában, az autóját szinte teljesen szétszedték a garázsban.

8.18: a célegyenes végén sütött a nap, Gutiérrez 1:52-je is mutatta, milyen gyorsan szárad a pálya. Egyesek már a slick gumik felrakásán gondolkoztak.
8.20: Vergne és Vettel meg is kapta a száraz pályára való gumikat.

Di Resta az intereken 1:48.999-et ment, ennyit már a slickek is tudtak.

8.23: Rosberg 1:48.2-t ment a közepesen, Webber 1:44.2-t a keményen.
8.26: Vettel 1:46-tal zárt a kemény keveréken.
8.27: az intereket legtovább nyüstölő Button 1:49-es köre után belátta, váltani kell.

A végére teljesen felszáradt a pálya, de a használt gumikon már nem lehetett megközelíteni a korábbi időeredményeket, így maradt a 40 perccel korábban kialakult sorrend.

MALAJZIAI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:36.569 átlag: 206.637 km/ó 28 kör
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:36.588 0.019 mp h. 27
3. Felipe Massa brazil Ferrari 1:36.661 0.092 33
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:36.985 0.416 23
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:37.026 0.457 29
6. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:37.206 0.637 26
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:37.448 0.879 32
8. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:37.571 1.002 30
9. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:37.574 1.005 32
10. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:37.788 1.219 10
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:37.838 1.269 21
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:37.865 1.296 29
13. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:38.068 1.499 31
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:38.645 2.076 23
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:38.738 2.169 30
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:38.801 2.232 26
17. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:38.904 2.335 30
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:39.508 2.939 29
19. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:39.660 3.091 27
20. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:40.757 4.188 29
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:40.768 4.199 32
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:41.438 4.869 22

 

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sepangi pályán a Malajziai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját. Az előző évekhez képest újítás, hogy az idén az edzéseken is már csak ezeken a szakaszokon lehet használni a DRS-t.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik