ZSOLDOS BARNA 2017.08.03 08:23 Frissítve: 2017.08.03 09:36

F1: Ha valaki három hónapja azt mondta volna… – Kubica

Néhány éve maga Robert Kubica is lehetetlennek nevezte F1-es visszatérését, a lengyel klasszis azonban szerdán több mint két teljes versenytávot tett meg az idei Renault volánjánál, és kijelentette, 2010 után ismét csatlakozni szeretne a mezőnyhöz.

Robert Kubica 2010 után ismét csatlakozni szeretne a mezőnyhöz (Fotó: Dömötör Csaba)

 

– Milyen érzések kavarognak önben?
– Fantasztikusak, mint mindig, amikor az ember F1-es autót vezethet – mondta Robert Kubica a szerdai teszt után tartott nemzetközi sajtótájékoztatón, amelyen a Nemzeti Sport is lehetőséget kapott, hogy a lengyel pilótától kérdezzen. – Az eleje nem ment könnyen, mert az indulást úgy elrontottam, mint talán soha, de annyira koncentráltam, hogy senkit ne üssek el az előttem hatalmasodó tömegből, hogy megfeledkeztem, milyen széles is az autó, és levertem a garázs feletti névtáblát… Az viszont pozitívum, hogy egész nap ez volt az egyetlen hibám. Nemcsak én, a csapat is igazán hasznos napot zárt, rengeteg alkatrészt teszteltünk, és egyetlen menetemet kellett csupán megszakítanom a végén a piros zászlók miatt. Ezt leszámítva végigmentünk az eredeti programunkon, és mindent elvégeztünk, amit szerdára terveztünk. A legnagyobb különbség az volt, hogy ez az autó nyomokban sem emlékeztet azokra az F1-es kocsikra, amelyeket korábban vezettem. Emiatt kellett némi idő, míg belerázódtam, de elégedett vagyok.

HÍVTÁK MÁR MÁSOK IS

– Mennyire viselte meg fizikailag a 142 kör?
– Elképesztő volt a forróság, ráadásul az is köztudott, hogy a Hungaroring fizikailag nagyon megterhelő pálya. Viszont épp azért örültem, hogy itt van a teszt, mert ha bebizonyosodik, hogy itt helyt tudok állni, akkor a többin sem lehet gond. Bár megizzadtam, végül probléma nélkül megtettem 142 kört, és ha rajtam múlik, másnap reggelig róttam volna a köröket, vagyis látszik, hogy elég fitt vagyok. Ha valaki három hónapja azt mondta volna, hogy 142 kört húzok le itt, nem hiszem el, de mindig lehet fejlődni.

– Hogy látja a jövőjét?
– Az egyetlen jövőbeli tervem, hogy most fogom magam, és hazarepülök. Ezen kívül tényleg nem tudom, mi fog történni. Nyilván van néhány forgatókönyv a fejemben, de hogy melyik valósul meg, azt egyelőre senki sem tudhatja.

– Leggyorsabb körében alig maradt el Jolyon Palmer időmérős idejétől. Ez számít valamit?
– Nem emlékszem, hogy a srácok milyen köridőket értek el itt a hétvégén, csak a saját programommal foglalkoztam. Igyekeztem az információkra figyelni, tanulni, és segíteni a csapatot.

– A korábbi években csak a Renault vagy más csapatok is ajánlottak önnek tesztlehetőséget?
– Ha akartam volna, már az elmúlt években is vezethettem volna F1-es autót, de akkoriban más volt a prioritás. Biztos akartam lenni benne, hogy felkészülten ülök a volán mögé, és ha eljön az idő, jó munkát végzek majd. Ez jó döntés volt.

Tomboló Kubica-láz a Ringen

A várakozásnak megfelelően óriási érdeklődés övezte Robert Kubica szerdai tesztjét a Hungaroringen. A pályára tömegével érkeztek a lengyel klasszis honfitársai, illetve magyar rajongói, és a mintegy 3500 szurkoló igazi stadionhangulatot varázsolt a Renault garázsa elé.

A teszt különlegessége az volt, hogy az egyszeres F1-es futamgyőztes most először vezethetett idei F1-es autót, vagyis ez lehetett az utolsó lépés a visszatérése felé vezető úton. Kubica 2011 februárjában szenvedett ralibalesetet, mely után kis híján amputálni kellett súlyosan roncsolódó jobb karját.

Noha a lengyel korábban lemondott a visszatérésről, idén felpörögtek az események, és már kétszer is tesztelhette a Renault 2012-es autóját, szerdán pedig az idei kocsival is probléma nélkül körözött. A jövője egyelőre képlékeny, ám a sikeres teszt után már reális forgatókönyv, hogy idén vagy jövőre visszatérjen az F1-be.

NEM FÁJ, CSAK ELFÁRADT

– Viszont még 2013-ban is azt mondta, hogy a Formula–1-es visszatérés elérhetetlen álom.
– Hát, mint láthatjuk, semmi sem lehetetlen! Az elmúlt hat és fél évben különböző fázisokon mentem keresztül az életben, miközben mindent a kézsérülésem határozott meg. Természetesen nekem is rengeteg gondolat kavargott a fejemben ez alatt az időszak alatt, de mindenre nyitott voltam. A helyzetem nyilvánvalóan gyökeresen eltérő akár csak a négy hónappal ezelőttihez képest is, de ha ilyen rövid idő alatt ilyen nagyot léptem előre, akkor valóban bármi megtörténhet a jövőben.

Persze a realitások talaján kell maradnom, ezután sem lesz könnyű a helyzetem, de a célom, hogy visszatérjek az F1-be. Viszont ha nem sikerül, akkor sem leszek elkeseredve, mert tényleg reálisan igyekszem nézni a helyzetet. Azt sem gondoltam volna, egyáltalán eljutok odáig, hogy a Renault hivatalos tesztnapon ad lehetőséget, mégis megtörtént. Mivel még mindig elképesztően hosszú út áll előttem, megpróbálom a jelent kiélvezni. Viszont ha ismét lehetőséget kapnék, már minden sokkal könnyebben és gördülékenyebben menne a volán mögött. Versenyzőként az a legjobb, ha minden természetesen jön, és nem kell külön koncentrálni a vezetés egyes elemeire. Most nagyon figyeltem, hogy ne csússzak ki, és ne törjem össze az autót, tehát van még bennem tartalék.

– Mi tette hirtelen lehetővé, hogy gond nélkül lehúzzon két teljes versenytávot egy F1-es autó volánjánál? Fél éve is elképzelhetetlennek tűnt...
– Ami a karom mozgását illeti, semmi sem változott, ugyanazok a korlátaim, mint eddig. Viszont jóval fittebb vagyok, mert készültem rá, hogy ha esetleg lehetőségem nyílik, meg tudjam ragadni az alkalmat. Az F1 nagyon megterhelő sport, az idei autók ráadásul még többet kivesznek az emberből, mint az elmúlt években. Sokkal nehezebbek azokhoz képest, amelyeket anno én vezettem – ez is nagy különbség.

– A kormányon lévő kapcsolók és gombok kezelése nem okozott nehézséget?
– Egyáltalán nem. A kezem miatt semmit sem kellett átalakítani, a szimulátorból is ismertem már a legtöbb kapcsoló funkcióját.

– Érzett esetleg fájdalmat a volán mögött?
– Fáradt vagyok, mert nyolc órán át vezettem óriási hőségben, de nem éreztem fájdalmat.

– 2006-ban a Hungaroringen mutatkozott be az F1-ben. Amikor reggel kihajtott a garázsból, hasonló érzések kerítették hatalmukba, mint 11 éve? És mit szólt a magyar és lengyel szurkolók által teremtett elképesztő hangulathoz?
– Teljesen más érzésekkel ültem most autóba, mint akkor, de a helyzet is egészen más. Amikor 2006-ban elindultam itt a versenyen, akkor már fél éve teszteltem az autót, és pontosan tudtam, mire számíthatok a volán mögött, tökéletesen ismertem a kocsit. Noha 2006 után öt évnyi F1-es tapasztalatot szereztem, az autók nagyon megváltoztak azóta, hogy legutóbb versenyeztem. Most azzal a tudattal vágtam neki, hogy olyan kihívásnak kell megfelelnem, amelyről még semmilyen tapasztalatom nincs. Az egész 2017-es konstrukció teljesen más, mint a korábbi autók, tehát az idei Renault-nak gyakorlatilag semmi köze nincs a 2012-eshez, amit már vezethettem. Ami a szurkolókat illeti, nagyon jó érzés, hogy ennyien elkísértek, remélem, élvezték a napot, és szeretnék is köszönetet mondani nekik a támogatásért. De ne feledjük, hogy a Renault-nak is hálát kell mondanunk, nélküle ugyanis sem én, sem a szurkolóim nem lennénk itt. A napom fénypontja az volt, amikor a rajongók a lelátóról franciául köszönték meg a Renault-nak, hogy lehetőséget adtak nekem, mert én is azoknak vagyok a leghálásabb, akik segítettek benne, hogy összejöhessen ez a teszt.

A TÖBBI PILÓTA REAKCIÓJA KUBICA VISSZATÉRÉSÉRE

Sebastian Vettel, a Ferrari versenyzője:
„Nagyszerű, hogy Robert visszatért. A tehetségét és a sebességét illetően sosem vetődhettek fel kételyek. Nem tudom pontosan, milyen állapotban van a karja, de az biztos, hogy élvezte a vezetést. Az autók idén mások, mint az elmúlt években, ez fekszik a vezetési stílusának.”

Lewis Hamilton, a Mercedes pilótája:
„Nagyon örülök, hogy Robert visszatért tesztelni. Nagyszerű lenne, ha fizikailag megfelelne a versenyzés feltételeinek. Igazi nyers tehetség, kár, hogy a sportág jelenleg nem profitálhat belőle. Ő az egyik leggyorsabb pilóta, aki ellen valaha versenyeztem, biztos vagyok benne, hogy manapság is harcban állna a világbajnoki címért. Igazán különleges versenyző.”

Kimi Räikkönen, a Ferrari versenyzője:
„Örülök, hogy Robert visszatért hozzánk. Neki kell tudnia, mihez van kedve, és ha itt van köztünk, nyilván érzi magában az erőt. Csak ő döntheti el, mit szeretne csinálni.”

F1-ES TESZT, HUNGARORING
2. nap: 1. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 1:17.124 (40 kör), 2. Lando Norris (brit, McLaren-Honda)* 1:17.385 (91), 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 1:17.842 (60), 4. Robert Kubica (lengyel, Renault)* 1:18.572 (142), 5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso-Renault) 1:18.850 (68), 6. Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso-Renault) 1:19.116 (54), 7. Lucas Auer (osztrák, Force India-Mercedes)* 1:19.242 (49), 8. George Russell (brit, Mercedes) 1:19.391 (90)*, 9. Nyikita Mazepin (orosz, Force India-Mercedes)* 1:19.692 (48), 10. Pierre Gasly (francia, Red Bull-Renault)* 1:20.337 (107), 11. Luca Ghiotto (olasz, Williams-Mercedes)* 1:20.414 (161), 12. Santino Ferrucci (amerikai, Haas-Ferrari)* 1:20.994 (116), 13. Macusita Nobuharu (japán, Sauber-Honda)* 1:21.998 (121)

* Tesztpilóta

 

A Nemzeti Sport digitális formában - az e-újságért kattintson ide!

2017.11.12 16:34:40

F1 nemzetisport.hu

Hamilton a bokszból rajtolva vezetett is, végül a negyedik helyen ért célba.

2017.11.11 16:00:35

F1 nemzetisport.hu

Hamilton már a Q1-ben búcsúzott, Bottas szoros csatában győzte le Vettelt a pole pozícióért.

2017.11.11 13:23:46

F1 nemzetisport.hu

A Ferrarik századmásodpercekre a Bottas, Hamilton párostól • Verstappen megpördült.

2017.11.10 16:20:37

F1 nemzetisport.hu

A V6-os hibridek bevezetése óta csak egyetlen edzésen nem domináló Mercedes megállíthatatlan.

2017.11.06 08:31:21

F1 ZSOLDOS BARNA

„Ekkor arra gondoltam, a fenébe is, menj, és élvezd a vezetést – lehet, hogy utoljára teheted!”