H. L. 2019.08.31 14:37 Frissítve: 2019.08.31 17:09

A Ferrarié az első sor Spában – Leclerc nagy előnnyel a pole-ban

Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót a Belga Nagydíj időmérőjén, mögötte csapattársa, Sebastian Vettel végzett, a Ferrari tehát a szabadedzések után az időmérőt is az első két helyen zárta. A harmadik Lewis Hamilton lett a Mercedesszel, a negyedik pozícióban csapattársa, Valtteri Bottas zárt. Max Verstappen az ötödik lett a piros zászlóval kétszer is megszakított kvalifikáción.

Leclerc fölényesen szerezte meg a pole-t (Fotó: AFP)

 

A Ferrari kettőse mindhárom szabadedzésen az élen zárt Belgiumban, miközben riválisaik lemaradása nemcsak jelentős volt, hanem több problémába is ütköztek a gyakorlásokon. Max Verstappen egész hétvégén a motorra panaszkodott, a vb-éllovas Lewis Hamilton autójában meghibásodott a gázpedál, és elszállt a telemetriája is, így értékes pályaidőt vesztett, nem találta a ritmust, majd tőle nem megszokott módon össze is törte az „ezüstnyilat”.

64. BELGA NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 30., PÉNTEK
1. szabadedzés: 1. Vettel 1:44.574
2. szabadedzés: 1. Leclerc 1:44.123
AUGUSZTUS 31., SZOMBAT
3. szabadedzés: 1. Leclerc 1:44.206
Időmérő: 1. Leclerc 1:42.519
SZEPTEMBER 1., VASÁRNAP
Futam: 15.10–17.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 8., 15.10
70. Olasz Nagydíj
Szeptember 22., 14.10
12. Szingapúri Nagydíj
Szeptember 29., 13.10
6. Orosz Nagydíj

A Mercedes szerelői így versenyt futottak az idővel a kvalifikáció előtt, hiszen a W10-es teljes elejét át kellett építeni, és még a padlólemezt is le kellett cserélni. Ám nemcsak a németeknél volt nagy sürgés-forgás a garázsban Spában, hiszen a hétvégére mind a négy motorgyártó továbbfejlesztett erőforrással készült, amiért hat versenyzőt is rajtbüntetéssel sújtottak a megengedett hajtóegység-mennyiség átlépése miatt.

A Red Bullnál bemutatkozó Alexander Albon, illetve a Pierre Gaslyt új csapattársaként megkapó Danyiil Kvjat vasárnap csak a mezőny végéről kezdheti meg a futamot, de hátrasorolták a Racing Point kanadai pilótáját, Lance Strollt is, illetve Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz Jr. is 5 pozíciót veszít az időmérőn megszerzett helyéhez képest. Igaz, utóbbi három nem élvezheti a friss motor előnyét, hiszen péntekről szombatra úgy határozott a Renault, visszatér a korábbi specifikációjú elemekhez.

A kvalifikáció tehát több szempontból is érdekesnek ígérkezett, ám a legnagyobb kérdés az volt, hogy a Ferrarinak ezúttal sikerül-e jó eredményre váltania a tréningeken tapasztalt fölényét.

Noha az első szakasz kezdetére nem készültek még el a Mercedes szerelői, némi pluszidőhöz jutottak – bár ennek nem feltétlenül örültek. Robert Kubica Williamsének hátuljából ugyanis lángok csaptak fel, pont úgy, ahogyan Sergio Pérez Racing Pointja megadta magát pénteken. A két autóban közös, hogy a német motorgyártó továbbfejlesztett erőforrása futott az autóban, ami mindenképpen aggodalomra adhat okot a folytatásban.

A megszakítás viszont lehetővé tette a Mercedes számára, hogy végezzen a 44-es rajtszámú W10-essel, ám a brit már a felvezető körén vibrációra panaszkodott. Hamilton ennek ellenére viszonylag jó körrel nyitott, igaz, lemaradása 1.6 másodperc volt a negyedik helyen.

Az élre ezúttal is a Ferrari kettőse tört: a monacói 1:43.587-tel állt az élre, előnye 522 ezred volt Vettel előtt. A harmadik Bottas lemaradása több mint 1.5 szekundum volt, mögötte Hamilton, Alexander Albon, Daniel Ricciardo, Antonio Giovinazzi, Romain Grosjean, Sergio Pérez és Kevin Magnussen egészítette ki az első tízes sorát.

Verstappen azonban két perccel a kockás zászló megjelenése előtt még mért kör nélkül állt, miután továbbra is kihagyott néha a Honda-erőforrása. Ám a holland szerencsés volt, hiába nehezítette a helyzetét a forgalom, a harmadik helyre ugrott előre, és nem sokkal azt követően, hogy befejezte a körét, másodszor is lendült a piros zászló.

Ezúttal Giovinazzi volt kénytelen félrehúzódni, mivel láng csapott fel az Alfa Romeo hátuljából. Tehát a Q1-ben két motor is megadta magát: egy-egy új Mercedes-, illetve  Ferrari-erőforrás.

Kiesett: Pierre Gasly – aki megverte új csapattársát –, Sainz, Kvjat, George Russell  és Kubica.

A második szakasz kezdete aztán némileg csúszott is az Alfa Romeo meghibásodása miatt, a csapatok pedig nem nagyon taktikáztak a keverékekkel. Ugyanis mindenki a piros jelzésű Pirellin hajtott ki, és teljesítette a leggyorsabb körét. Az élre ezúttal is a Ferrari duója állt, Leclerc 1:43.376-os körrel zárta elsőként a Q2-t is.

Vettel lemaradása 13 század volt, miközben a Mercedes szemmel láthatóan feljebb tekerte a motort: Hamilton hátránya 216 ezredre csökkent a harmadik helyen, igaz, Bottas már több mint hat tizedet kapott a jobbik Ferraritól. Az „ezüstnyilak" mögött Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Pérez, Stroll, Magnussen sorrend alakult ki, így percekkel a vége előtt Hülkenberg, Grosjean, Norris, Albon és Giovinazzi  állt kieső helyen – a thaiföldi már nem is jött ki, míg az olasz a motorprobléma miatt nem is tudott kört teljesíteni.

A végén azonban többen is javítottak, jóllehet egyedül Hülkenbergnek sikerült beverekednie magát a top 10-be.

Kiesett: Grosjean, Norris, Stroll, Albon és Giovinazzi.

A harmadik szakasz aztán kis híján a Mercedes páros ütközésével vette kezdetét, Bottas ugyanis nagyon belassított a felvezető körén, hogy elengedje a bolyt, ám erre Hamilton nem számított, és majdnem eltalálta hátulról, ráadásul elfékezte a gumiját is.

Ennek következményeként aztán az „ezüstnyilak" rossz első szektort raktak össze, igaz, Hamilton remek középső részidővel egészen a második helyre röpítette magát. Az élen ezúttal is Leclerc állt, míg a sokat hibázó Vettel a harmadik pozícióba szorult vissza – az első hármas ebben a sorrendben futott neki az utolsó körének.

Leclerc-t azonban senki sem tudta megállítani abban, hogy megszerezze az első pole pozícióját Belgiumban, megszakítva a Ferrari rossz sorozatát ezen a helyszínen. A maranellóiak ugyanis 2007 óta most először várhatják majd az élről a piros lámpák kialvását Spában.

A monacói mögé Vettel zárkózott fel, így az olaszok a Bahreini GP óta először sajátították ki az első rajtsort, mögéjük pedig Hamilton és Bottas parkolhatja majd le a Mercedesét.

Az első tízes sorrendje továbbá: Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen, Pérez és Magnussen, a Renault-versenyzők azonban 5 helyes rajtbüntetést kapnak, mint ahogyan további négy versenyző nyomán változik még a rajtsorrend.

Folytatás vasárnap 15 óra 10 perckor a versennyel.

BELGA NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE 
1. Charles Leclerc monacói Ferrari 1:42.519 átlag: 245.948 km/ó
2. Sebastian Vettel német Ferrari 1:43.267 0.748 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:43.282 0.763
4. Valtteri Bottas finn Mercedes 1:43.415 0.896
5. Max Verstappen holland Red Bull-Honda 1:43.690 1.171
6. Daniel Ricciardo* ausztrál Renault 1:44.257 1.738
7. Nico Hülkenberg* német Renault 1:44.542 2.023
8. Kimi Räikkönen finn Alfa Romeo-Ferrari 1:44.557 2.038
9. Sergio Pérez mexikói Racing Point-Mercedes 1:44.706 2.187
10. Kevin Magnussen dán Haas-Ferrari 1:45.086 2.567
11. Romain Grosjean francia Haas-Ferrari 1:44.797 1.859
12. Lando Norris brit McLaren-Renault 1:44.847 1.909
13. Lance Stroll** kanadai Racing Point-Mercedes 1:45.047 2.109
14. Alexander Albon** thaiföldi Red Bull-Honda 1:45.799 2.861
15.  Antonio Giovinazzi  olasz  Alfa Romeo-Ferrari
 idő nélkül
 
16. Pierre Gasly francia Toro Rosso-Honda 1:46.435 2.848
17. Carlos Sainz Jr.* spanyol McLaren-Renault 1:46.507 2.920
18. Danyiil Kvjat** orosz Toro Rosso-Honda 1:46.518 2.931
19. George Russell brit Williams-Mercedes 1:47.548 3.961
20. Robert Kubica lengyel Williams-Mercedes idő nélkül  

*5 rajthelyes büntetés motorelemcsere miatt

**a rajtrács végéről startol motorelemcsere miatt

AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ VÉGEREDMÉNYE
1. SZAKASZ 2. SZAKASZ
1. Leclerc 1:43.587 1. Leclerc 1:42.938
2. Vettel 1:44.109 2. Vettel 1:43.037
3. Verstappen 1:44.622 3. Hamilton 1:43.592
4. Bottas 1:45.141 4. Bottas 1:43.980
5. Hamilton 1:45.260 5. Ricciardo 1:44.103
6. Albon 1:45.528 6. Verstappen 1:44.132
7. Ricciardo 1:45.560 7. Räikkönen 1:44.140
8. Giovinazzi 1:45.637 8. Hülkenberg 1:44.549
9. Grosjean 1:45.694 9. Pérez 1:44.707
10. Pérez 1:45.732 10. Magnussen 1:44.738
11. Magnussen 1:45.839 11. Grosjean 1:44.797
12. Räikkönen 1:45.842 12. Norris 1:44.847
13. Hülkenberg 1:45.899 13. Stroll 1:45.047
14. Stroll 1:46.000 14. Albon 1:45.799
15. Norris 1:46.154 15. Giovinazzi
idő nélkül
16. Gasly 1:46.435      
17. Sainz 1:46.507      
18. Kvjat 1:46.518      
19. Russell 1:47.548      
20. Kubica idő nélkül      

 

Még több
2019.09.21 13:31:30

F1 H. L.

A zsinórban 3. elsőségét jegyző pilóta 191 ezredet adott a britnek, míg a harmadik Vettel lett.

2019.09.21 11:20:26

F1 H. L.

A monacói 207 ezredet adott a második Hamiltonnak, a harmadik Vettel hátránya több mint 6 tized.

2019.09.20 14:12:28

F1 I. SZ.

A világbajnok csapat a második szingapúri tréningen közvetlen riválisait is megelőzte.

2019.09.20 10:15:28

F1 I. SZ.

Mozgalmas szabadedzéssel vette kezdetét a Szingapúri Nagydíj – folytatás 14.30-kor.

2019.09.13 21:36:18

F1 ZSOLDOS BARNA

Exkluzív monzai interjú a Formula–1 1979-es világbajnokával, Jody Scheckterrel.