SZALAY ATTILA (KÉPES SPORT) 2020.05.27 15:30 Frissítve: 2020.05.27 15:30

F1: aki Räikkönent feledtette, Vettelt pedig „nyugdíjazta”

Az utóbbi időben szimulátoron is az egyik legsikeresebb Formula–1-es versenyző a Ferrari pilótája, aki tavaly a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt győzte le házon belül. Charles Leclerc sokoldalú figura, akit a tragédiák sem kerültek el. Ezekből is erőt meríthet a következő tíz évre, amelyben várhatóan a Max Verstappennel való rivalizálása határozza meg az F1 világát. A Képes Sport portréja.

Leclerc remekül mutatkozott be a Ferrarinál (Fotó: AFP)

 

„Leclerc nagyszerű monzai győzelmével nyugdíjba küldte Vettelt” – írta a spanyol Marca. „Leclerc lángra gyújtotta Monzát a Ferrari-győzelemmel!” – hangoztatta az olasz Corriere dello Sport. Tavaly szeptemberben kis túlzással egy hét alatt berobbant a monacói, miután az egymást követő hétvégékén nyert Spában, majd Monzában is. Utóbbi a Ferrari hazai pályáján egészen különleges siker volt, hiszen ott a Scuderia Fernando Alonso 2010-es sikere óta először állt a dobogó tetejére. A győzelmet ráadásul még emlékezetesebbé tette, hogy a Ferrari alapításának 90. évfordulóján született. Azokban a hetekben mindenki Charles Leclerc-ről beszélt, pedig a Ferrari másodhegedűsnek szerződtette és akként is kezelte Sebastian Vettel mellett. Most is sokat emlegetik a nevét, noha a koronavírus-járvány miatt nincs Formula–1. Legalábbis a valóságban...


AKI GYORS, MINDENHOGYAN GYORS

Van az a mondás, hogy „a tehetség mindig utat tör magának”. Charles Leclerc a motorsport nélküli időkben is bizonyítja, hogy van ebben igazság. Legutóbb tavaly decemberben bőgtek fel az F1-es motorok e versenyhétvégén, aztán a sorozat szempontjából a lehető legrosszabbkor tört ki Kínából és szabadult rá a világra a járvány – márciusban, amikor a téli böjt után kezdődnie kellett volna a 2020-as szezonnak. Az utolsó pillanatban fújták le az idénynyitónak tervezett Ausztrál Nagydíjat, és azóta sorra maradnak el a futamok. Ebben a helyzetben még a hatszoros világbajnok és a feltűnést gyakran kereső Lewis Hamiltonról is keveset hallani, hiszen autó nélkül ő sem annyira érdekes. Sok versenyző az online térbe menekült ebben az időszakban, és versenyszerűen szimulátorozni kezdett. A legtöbben teljesen újoncok az e-sportban, az igazi nagyágyúk közül lényegében csak Max Verstappen indult korábban is online versenyeken. Leclerc váratlanul simán átállt, és a Formula–1 virtuális bajnokságában két futamgyőzelemmel kezdett, a legutóbbi két versenyen pedig szintén a dobogón végzett. Rendkívül komolyan veszi a szimulátorozást, otthonában kialakított egy szobát csak erre a célra.

„Segít, hogy ne veszítsem el a fókuszt, észben tudjam tartani, hogy versenyző vagyok, aki arra vár, hogy visszaülhessen az autóba – árulta el. – Az online futamok megadják a versenyzés érzetét, amivel át lehet vészelni a nehéz időszakot. Persze az autó viselkedése sosem lesz olyan, mint a valóságban, hiszen itt nincsenek erőhatások. Ugyanakkor a szimulátorozással tudom fejleszteni a reflexeket, minden nap gyakorolhatok. Ez áll a lehető legközelebb ahhoz, amit az igazi pályákon csinálunk.”

Leclerc futamgyőzelemmel kezdett


A KÖVETKEZŐ TÍZ ÉV NAGY PÁROSA

Leclerc tehetségének az e-sportban mutatott teljesítménye csak egy újabb árnyalatát festette le, de az már régóta sejthető, hogy a jövő egyik nagy bajnoka lehet. Gyerekként is sikert sikerre halmozott a különböző gokartos bajnokságokban, 2013-ban második lett az Európa-bajnokságon Max Verstappen mögött. Akkor indult kettejük párharca, amely meghatározhatja a Formula–1 következő tíz évét. Mint a kasszasikert hozó mozifilmekből, ebből is kaptunk már izgalmas előzetest a tavalyi Brit Nagydíjon. Hosszú körökön át keményen csatáztak egymással, aminek megágyazott az ezt megelőző osztrák verseny, ahol Verstappen a hajrában egy kerékkoccantós manőverrel előzte meg Leclerc-t a győzelemért.

Az ausztriai csata


A visszavágóra Silverstone-ban került sor. A monacói Ferrarija egyértelműen lassúbb volt a holland Red Bulljánál, ám valahogyan képes volt mindig elé kerülni a futamon. Verstappen nem hagyta magát, és végül megelőzte Leclerc-t, amiért később megkapta az év akciója díjat az FIA gáláján, ehhez azonban riválisa körökön át tartó bravúros védekezése is kellett. Mindenesetre Leclerc, tanulva az osztrák esetből, addig tőle nem látott agresszivitást mutatva küzdött Verstappennel.

„Ausztria felnyitotta a szememet – fogalmazott Leclerc a silverstone-i küzdelem kapcsán. – Megtanultam, meddig mehetek el és mire számíthatok. Minden versenyző kemény küzdelmet akar, és mi a verseny nagy részében így küzdöttünk. Nagyon-nagyon élveztem, mindig a határon, de a szabályok keretein belül. Örülök, hogy lehetőség volt erre, szerintem a Formula–1-nek is jót tesz.”

Ma még Lewis Hamilton az F1 királya, de a jövő egyértelműen a 22 éves Leclerc, Verstappen párosé, akiknek korszakos rivalizálása csak most indul a motorsport csúcsán.

A silverstone-i ütközet

 

RÄIKKÖNENT FELEDTETTE, VETTELT LEGYŐZTE

Tavaly sokan meglepődtek, hogy a Ferrari milyen hamar lehetőséget adott Leclerc-nek. Mindenki tudta róla, hogy nagy potenciál van benne, hiszen 2016-ban a GP3, 2017-ben a Formula–2 bajnoka volt, 2018-ban pedig az első F1-es szezonjában jelentős különbséggel nyerte meg a házi versenyt az Alfa Romeo Saubernél a nála négy idénnyel tapasztaltabb Marcus Ericssonnal szemben. Az időmérőkön 17–4-re, pontszerző helyek számában 14–2-re, pontokban pedig 33–7-re verte újoncként svéd csapattársát. Mégis meglepő volt, hogy a Ferrarinál „elcserélték” az Alfa Romeóval Kimi Räikkönenre, hiszen a csapatban 1961-ben debütáló mexikói Ricardo Rodríguez óta nem volt ilyen fiatal pilótája az istállónak. Persze lehetett mondani, hogy a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel mellé jó választásnak tűnt, hadd tanuljon, csakhogy hamar kiderült, Leclerc egyszerűen túl jó és túl ambiciózus ehhez a szerephez. Lett is ebből feszültség az előző szezonban.

Rögtön az első versenyen át kellett adnia a helyét Vettelnek, majd az első hat futamon többször is megkérték erre. Akkor szakadt el a cérna, amikor Monacóban, Leclerc hazai hétvégéjén, ami minden pilótának különleges alkalom, a Ferrari annyira a német továbbjutására fókuszált az időmérőn, hogy Charles emiatt esett ki rögtön a Q1-ben egy olyan pályán, amelyen szinte lehetetlen előzni. Rengeteg kritikát kapott a csapat emiatt, és talán ennek hatására a szezon második felétől egyenrangú partnerként kezdték kezelni a két pilótát. Leclerc kihasználta a lehetőséget, és a nyári szünet után remek formát mutatva megelőzte Vettelt a bajnokságban: több futamot nyert (2–1), többször állt a dobogón (10–9) és végül több pontot is szerzett (264–240) a németnél.

A monacói időmérő kálváriája

 

MÁR NEMCSAK A JÖVŐ, HANEM A JELEN IS

Most ott tartunk, hogy a tavalyi vb-negyedik Leclerc-nek 2024-ig szól a szerződése a Ferrarival, miután az olasz csapat észbekapott, és még az előző idény vége előtt hosszabbított vele. Eközben a Ferrari bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg Vettel szerződését, amely idén lejár. A német tehát a mostani szezon végével búcsút int Maranellónak. Egyetlen év alatt fordult a kocka, és ma már Leclerc-re lehet úgy tekinteni, mint a Ferrari jövőjére és jelenére.

„Jól érzem magam Seb mellett, mindig is jó volt a kapcsolatunk, ami kívülről nézve talán nem volt ilyen egyértelmű –
fogalmazott diplomatikusan a monacói a csapaton belüli felállásról. – Az én feladatom, hogy együtt dolgozzam azzal, aki mellém kerül, és mindenkitől lehet tanulni. Szóval bárki legyen a csapattársam, üdvözlöm.”

Egy biztos, a mostani szezon izgalmas csatát hozhat közöttük, mivel Vettelnek bizonyítania kell, az eddig megszerzett presztízse és talán a Formula–1-es jövője múlik azon, hogy milyen teljesítményt nyújt 2020-ban, Leclerc-nek pedig immáron megnövekedett elvárásoknak kell megfelelnie, hiszen innentől már nem a német vállát nyomja a Ferrari sikerességének terhe, hiszen ő jövőre már nem lesz a fedélzeten. Az előszezon tesztjei nem sikerültek jól az olasz csapatnak, ami alapján nem valószínű, hogy pont idén tudják majd letaszítani a trónról a 2014 óra uralkodó Mercedest, de a két pilóta külön harca – ismerve Vettel távozásának körülményeit – így is a 2020-as szezon egyik legérdekesebb fejezetét írhatja.

Érdekes lesz a felek 2020-as csatája (Fotó: AFP)



KÉT BAJNOKI CÍM ÉS KÉT FÁJÓ EMLÉK

Fiatal kora ellenére Leclerc nagy valószínűséggel elbírja a lelki nyomást, hiszen már eddig is súlyos drámákkal kellett megküzdenie életében, és mintha mindegyik után erősebben tért volna vissza. Szoros kötelék fűzte a 2015-ös Japán Nagydíjon az autójával az egyik mentődarunak csapódó Jules Bianchihoz, aki a baleset következtében kómába zuhant, amelyből már sosem ébredt fel. Mindössze 25 éves volt, és Ayrton Senna 1994-es tragédiája után ő az első, aki F1-es baleset következtében hunyt el. Leclerc élete első gokartos élményeit azon a pályán szerezte, amelyet Bianchi apja, Philippe üzemeltetett, majd amikor 14 éves lett, Jules ajánlotta be Nicholas Todtnak, aki azóta is a menedzsere. Szoros volt a kapcsolat a két család között, olyannyira, hogy egy 2018-as interjúban Leclerc elárulta, hogy Bianchi volt a keresztapja.

„Apáink mindig azon viccelődtek, hogy mennyire hasonlóan alakulnak a versenyeink. Amikor neki futama volt, akkor nekem is, amikor neki rosszul ment, ugyanazon a hétvégén nekem is – emlékezett vissza Leclerc. – Jules megmutatta, hogy mire képes a Formula–1-ben, de tudom, hogy sokkal több volt benne. Meg vagyok győződve, hogy többet ért volna el nálam, mert hihetetlenül tehetséges volt.”

Amikor 2016-ban Leclerc megnyerte a GP3-at, Bianchi emlékének ajánlotta a bajnoki címét. Nem ez volt az egyetlen ilyen jellegű, szomorú gesztusa. Egy évvel később a korábbi autóversenyző édesapja, Hervé is elhunyt, így a 2017-es Formula–2-es címével rá emlékezett. Bízunk benne, hogy amikor egy napon a Formula–1 bajnoka lesz, amire minden esélye megvan, nem árnyékolja majd be hasonló veszteség!

Nagyszerű Leclerc-előzések


TÖRTÉNELMI SZÁMOK LECLERC-TŐL

7 – időmérőt nyert meg 2019-ben, ami a legtöbb volt a szezon során.

1 – Ferrari-pilóta van csak, aki a csapatnál töltött első évében többször nyerte meg az időmérőt Leclerc-nél: Niki Lauda 1974-ben kilencszer szerzett pole pozíciót.

1 – olyan versenyző van csak az F1 történetében, aki több pole pozíciót szerzett nála egy szezonon belül, és végül nem lett világbajnok. Ronnie Petersonnak 1973-ban kilenc rajtelsőség jött össze, a bajnok azonban Jackie Stewart lett. Leclerc hét időmérős győzelmével – Juan Pablo Montoya 2002-es hetesével – holtversenyben második a nem bajnokok listáján.

21 – évesen az F1 történetének harmadik legfiatalabb futamgyőztese lett, amikor Spában először nyert. Csak Max Verstappen és Sebastian Vettel volt nála fiatalabb az első győzelmekor.

39. – pilótaként nyert futamot a Ferrari színeiben a Formula–1-ben, de ami ennél fontosabb, hogy ő az olasz istálló legfiatalabb győztese. Jacky Ickxszet taszította le a trónról, aki 1968-ban 23 évesen állt a dobogó tetejére.

A megjelent cikk a Képes Sportban is olvasható! További Képes Sport-os cikkekért kattintson a digitalstand.hu/kepessport oldalra!

2020.07.02 21:53:17

F1 ZSOLDOS BARNA

ALAPVONAL. Győzött a józan ész, és minden csapat rábólintott a fenntartható jövő biztossá tételéhez szükséges költségcsökkentési és fejlesztéskorlátozási intézkedésekre.

2020.07.02 15:46:13

F1 H. L.

A bevezetett szabályok nemcsak az idei nagydíjak képét, a 2022-es formát is meghatározhatják.

2020.06.03 16:03:34

F1 SZALAY ATTILA (Képes Sport)

„Megvan bennem az akaraterő, hogy átjussak a falon, aminek fejjel rohantam neki.”

2020.05.12 20:26:37

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Már nem megváltóként, csupán megtűrt emberként tekintenek rá.

2020.05.09 14:17:03

F1 ZSOLDOS BARNA

NSOktatás, 1. RÉSZ. Böngéssze át velünk a 2020-as F1-es sportszabályzat legérdekesebb, legmeghökkentőbb részeit.