F1: a Red Bull újra győzne; betilthatják a Mercedes nagy fegyverét

Vágólapra másolva!
2020.08.13. 16:20
null
A vb-címért zajló csatában új fejezet nyílhat (Fotó: AFP)
Elérkezett a 2020-as idény második tripla hétvégéjének utolsó állomása, amelyet a Circuit de Catalunyán bonyolítanak le. A Sergio Pérezzel kiegészülő mezőnyre tehát újabb gumigyilkos pálya vár, ráadásul a megszokottnál melegebb is lesz, ami jó hír a Red Bull számára, hiszen kérdéses, hogy a múlt héten az abroncsok életben tartásával küszködő Mercedes tudott-e előrelépni, ha nem, az újabb győzelmi esélyt jelenthet Max Verstappenék számára. A németek azonban talán nem is a melegtől tartanak leginkább, hanem attól, hogy sajtóértesülések szerint nincs kizárva, hogy hamarosan betiltják az egyik legnagyobb fegyverüknek számító időmérős motormódokat.

 

EZ TÖRTÉNT EGY HÉTTEL EZELŐTT – SZÁMOKBAN A 70. ÉVFORDULÓ NAGYDÍJA

Valtteri Bottas pályafutása 13. pole pozícióját szerezte meg, aminek köszönhetően a Mercedes sorozata tovább folytatódhatott Silverstone-ban: az „ezüstnyilak” ugyanis zsinórban a kilencedik alkalommal szerezték meg a rajtelsőséget a pályán, amivel saját rekordjukat döntötték meg. Ez volt továbbá a német erőforrással hajtott autók 199. kvalifikációs sikere, így egy barcelonai pole-lal a motorbeszállító elérné a 200-as határt.

50. SPANYOL NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 14., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.00–12.30
2. szabadedzés: 15.00–16.30
AUGUSZTUS 15., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.00–13.00
Időmérő: 15.00–16.00
AUGUSZTUS 16., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 307.104 km) rajtja: 15.10
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Augusztus 30., 15.10Belga Nagydíj
Szeptember 6., 15.10Olasz Nagydíj
Szeptember 13., 15.10 Toszkán Nagydíj

A Mercedes rekordot jelentő 67. első rajtsorát Lewis Hamilton tette teljessé, aki az elmúlt hét hazai nagydíján mindig az első két hely valamelyikéről várhatta a piros lámpák kialvását. A brit aztán másnap csapattársa előtt a második helyen szelte át a célvonalat, amivel több szériáját is tovább írta. Egyrészről a címvédő a hibrid éra kezdete óta egyszer sem maradt alul a házon belüli csatában Silverstone-ban, másrészről sorozatban ez volt a 8. silverstone-i futam, amelyet az első vagy a második helyen fejezett be.

Ráadásul újabb pódiumos szereplésével utolérte Michael Schumachert az örökranglistán, így ha Hamilton Spanyolországban is az első hármasban végez, akkor megdönti a 155 pódiumos rekordot.

Max Verstappen a negyedik helyről vágott neki a második silverstone-i futamnak, s aratott győzelemet. Ami a rajthelyet illeti, a Red Bullnak általában szerencsét hoz, hiszen az elmúlt öt alkalommal az ő versenyzőinek sikerült erről a helyről elrugaszkodva diadalmaskodni.

Érdekesség továbbá, hogy Verstappen vált ezzel az első pilótává a tavalyi Mexikói Nagydíj óta, aki nem pole-ból nyert, illetve csapata 2012, míg a Honda 1989 után tudott újra diadalmaskodni a szigetországban.Verstappen ezen felül megdöntötte édesapja, Jos Verstappen rekordját, s 107. rajtjával immár ő számít a legtapasztaltabb holland versenyzőnek.

Harmadikként Bottast intették le múlt vasárnap, a finn versenyző így a 49. alkalommal állhatott fel a pódiumra, s nagyon megközelítette az 50 dobogós helyezéssel az örökranglista 15. helyén álló Jenson Buttont.

A Ferrari felemás versenyt zárt, hiszen bár Charles Leclerc negyedik pozíciójának köszönhetően feljött a konstruktőri tabella harmadik helyére, Sebastian Vettel nem szerzett pontot, csak a 12. helyen végzett.

Lance Stroll zsinórban a negyedik nagydíján tudott pontot szerezni, ami pályafutása legjobb szériája. A kanadai nem mellesleg öt futamot követően több pontot tudott összegyűjteni, mint a teljes 2019-es idényben.

Esteban Ocon a 8. pozícióban szelte át a célvonalat, ami azt jelenti, hogy csapata negyedszer végzett a 8. helyen az elmúlt öt futamot alapul véve.

A Williams brit pilótája, George Russell sorozatban a negyedik kvalifikáción jutott be a második szakaszba, a Williams azonban továbbra sem tudott pontot szerezni idén.

Az Alfa Romeo a grove-iaknál is rosszabbul áll: pilótái továbbra sem tudtak továbbmenni a Q1-ből, sőt legutóbb az utolsó két helyet foglalhatták el a rajtrácson. Érdekesség, hogy 70 évvel ezelőtt, a világbajnoki sorozat első 1950-es versenyén a márka kisajátította az első négy helyet a kvalifikáción.

Kimi Räikkönen a rossz szereplés ellenére is átírta a történelemkönyveket, 16 845 versenyen megtett körével Schumacher rekordját (16 825 kör) adta át a múltnak.

AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A BARCELONAI PADDOCKBÓL

A Racing Point továbbra is uralja a címlapokat: a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ugyanis múlt pénteken bejelntette, hogy helyt adott a Renault óvásainak, és pénzbírságot, illetve konstruktőri pontlevonást is kirótt a Racing Pointra. A kifogásolt elemet megrovás ellenében továbbra is használni tudó csapat ellen hozott döntés azonban nem nyerte el a riválisok, sőt Otmar Szafnauerék tetszését sem, így a 24 órás határidőig összesen öt gárda, a Ferrari, a Renault, a McLaren, a Williams és a Racing Point is jelezte a fellebbezési szándékát.

A szerda reggelig aztán két alakulat, a wokingiak és a grove-iak visszaléptek, míg a maranellóiak, az enstone-iak és a Lawrence Stroll által tulajdonolt gárda megerősítette a fellebbezési szándékát, aminek eredményeként a Racing Point másolós ügye tovább folytatódik.

Ami a pilótafelállást illeti, Sergio Pérez először hiába kapta meg a zöld jelzést a brit egészségügyi hatóságoktól, mégsem vehetett részt a múlt heti GP-n, miután koronavírustesztje újra pozitív eredményt hozott. Nico Hülkenberg így újabb lehetőséghez jutott, amivel élt is: a szabadedzéseken nemcsak közelebb került, hanem többször meg is előzte átmeneti csapattársát, Lance Strollt, majd az időmérőn a két Mercedes mögött a harmadik helyen zárt.

Bár a másnapi futam nem alakult a német elképzelései szerint, a két silverstone-i hétvégén nyújtott teljesítményének köszönhetően felkeltette a csapatok érdeklődését, s a hírek szerint az Alfa Romeóval és a Haasszal is tárgyalásba kezdett. Előbbi csapatnál az év végén nagy valószínűséggel visszavonuló Räikkönent válthatja, s Hülkenberg nem is titkolta, adott esetben szívesen szerződne a svájciakhoz, hiszen vissza szeretne térni a „száguldó cirkuszba."

A finn helyére tehát a pletykák szerint már két jelentkező is van, Hülkenberg előtt, mint beszámoltunk róla, már Pérez neve is kapcsolatba került Frédéric Vasseur csapatával. A Sebastian Vettel Racing Pointhoz/Aston Martinhoz történő érkezését megerősítendő bejelentés azonban továbbra is várat magára, hiába jelentette ki a négyszeres világbajnok a múlt héten, hogy már határozott a jövőjéről, és minden attól függ, összejönnek-e a dolgok. Források szerint Pérez kivásárlásánál léphetnek fel problémák, amelyek akár megakadályozhatják a német igazolását, így nem hiába szegezték a fiatalabb Strollnak a kérdést, hogy neheztelne-e a csapatot tulajdonló édesapjára, ha végül őt küldenék el.

A sok kritikát kapó kanadai higgadtan áll hozzá a témához, és megosztotta, külön kívánja kezelni a munkát és a magánéletet, így az apa-fiú kapcsolatukra nem lenne negatív hatással az, ha mennie kellene. Ez a forgatókönyv viszont továbbra is kevésbé tűnik esélyesnek, sokkal valószínűbb, hogy Strollnak egy négyszeres világbajnok mellett kell majd teljesítenie. A kanadai áll elébe a kihívásnak, s Vettel mostani formáját látva, sokkal kevésbé tűnik egyértelműnek, ki kerekedne felül a házon belüli csatában.

Persze a német könnyen új motivációt, új lendületet nyerhet, ha kikerül a negatív spirálból, amit a Ferrari egyre mérgezőbb környezete segített elő. Vettel ugyanis hiába érkezett azzal a reménnyel a maranellóiakhoz, hogy a nagy elődhöz, s gyermekkori hőshöz, Schumacherhez hasonlóan bajnoki címeket nyerjen, végül kegyvesztettként kell távoznia. Az olaszok a jövőt nem titkoltan a fiatal Leclerc-ben látják, s a mód, ahogyan megváltak a némettől, csúnya válást sejtet.

Az eddig talán csak a háttérben zajló konfliktus, s megbúvó érzelmek A 70. Évforduló Nagydíján a felszínre törtek, s a német nyíltan kritizálta csapatát az észszerűtlennek vélt stratégia miatt. A csapatfőnök, Mattia Binotto ezt követően nem személyesen rendezte a témát, hanem a kamerák kereszttüzében kijelentette, nem a taktika, sokkal inkább Vettel rajt után bemutatott megforgása miatt került lejtmenetbe pilótája futama.

Az újabb csalódást keltő hétvégét teljesítő, s pont nélkül maradó Vettel hátránya gárdán belül már 35 pont, s míg Leclerc képes munkára bírni az SF1000-est, addig ő folyamatosan szenved benne, s hiába hozza ki érzése szerint a maximumot belőle, jócskán elmarad a monacóitól. Vettel már csak árnyéka az egykor magabiztos önmagának, s bizalma nem csak saját magában, hanem autójában és a csapatában is megingott.

Vettel visszanyeri a magabiztosságát az új vázzal? (Fotó: APF)

 

A német már az első silverstone-i futam után jelezte, szerinte nincs minden rendben a Ferrarijával, s a gárda által szerdán kiadott közlemény alá is támasztotta a gyanúját. Az olaszok ugyanis elismerték, az elemzések során kisebb sérülést találtak az alvázon, így az elemet kicserélik a soron következő Spanyol Nagydíjra. Ugyanakkor hozzátették, a problémának nem volt nagy hatása a teljesítményre, így kérdéses, a csere mennyit segíthet Vettelnek.

A Ferrari nem készül újításokkal, így valamelyest tisztább képet kaphat arról, a sérülés valóban nem játszott-e nagy szerepet a német rossz szereplésében, illetve arról is átfogóbb képe alakulat ki, hogy a bevetett fejlesztések pontosan mennyire váltak be, hiszen a mezőny arra a pályára tér vissza, amelyen a téli teszteket bonyolították le februárban.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Az akkor mutatott forma, illetve az előző évek tanúsága szerint a Mercedes erős visszavágásra készülhet az idénybeli első vereségét követően, amit múlt héten szenvedett el az egyik kedvenc vadászterületén, Silverstone-ban. Viszont hiába szól a németek mellett a keményebb gumikiosztás is, Hamiltonék mégsem készülhetnek teljes magabiztossággal a hétvégére, hiszen meleg időjárási körülmények fogadják a mezőnyt az év egyik gumigyilkos pályáján.

Segítségükre lehet, hogy a barcelonai pályán nem könnyű előzni, így az időmérőn a motormódja miatt egyértelműen fölényben lévő Mercedesek akár a rossz gumikezelés megismétlődésével is átvészelhetik az élen a futamot. A hírek szerint a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) pontosan emiatt fontolgatja az erőforrás teljesítményének növelését elősegítő motormódok betiltását a 2021-es idénytől, és kívánja meghatározni, hogy a kvalifikáción használt motormódoknak meg kell egyezniük a versenyen alkalmazottakéval, vagyis bevonná a parc fermé szabályokba.

Ha ez magvalósul, az mindenképpen a Mercedest érintené a legrosszabbul, hiszen a német motorbeszállító egyértelműen az élen jár ezen a területen, s az időmérős motormódja jelenti az egyik legnagyobb fegyverét, hiszen a szombati nagy előny után általában sokkal közelebb kerülnek a riválisok.

Ezt láthattuk a múlt héten is: az első rajtsort kisajátító címvédő gárda mögött a legközelebbi vetélytárs lemaradása 928 ezred volt, míg a másnap a remek stratégiával és jobb gumikezeléssel operáló, s így győzedelmeskedő Verstappen hátránya már az 1 másodpercet is meghaladta. A holland a versenyt követően úgy nyilatkozott, kétségtelen, hogy a Mercedes többet tud kihozni az időmérős beállításból, azonban a futamon a Honda már sokkal közelebb van a motormódok terén.

A japánok egyébként nem titkoltan nem állnak jól a kvalifikációs módok alkalmazásával, így a Red Bull számára mindenképpen nagyon jól jönne a tiltás, s hasonló helyzetben van a Renault is, sőt idénre a Ferrari is jócskán visszaesett ebben a tekintetben. A koronavírus-járvány nyomán meghozott szabálymódásítások miatt jövőre nagyrészt az idei erősorrend maradna, azonban egy ilyen változtatás jócskán átalakíthatja a képet.

A RaceFans értesülései szerint ráadásul az sem kizárt, hogy az FIA nem vár 2021-ig, s már az augusztus végi Belga Grand Prix-ra betiltja a kvalifikációs motormódokat, amivel kijelenthető, elég komolyan belenyúlna az idei bajnoki versenyfutásba. A legnagyobb kérdés tehát, hogy átmegy-e a szabálymódosítás, és ha igen, akkor pontosan mikor, hiszen ha nem is veszne el emiatt a Mercedes fölénye, egyértelműen visszavetné Hamiltonékat.

MI VÁRHATÓ A SPANYOL NAGYDÍJON?

Egy biztos, a Racing Pointban két hétvége kihagyás után Sergio Pérez fog feltűnni Stroll mellett, hiszen az újabb koronavírustesztje negatív eredményt hozott, s az FIA megerősítette, hogy a mexikói beléphet a paddockba és részt vehet a hétvégén. Spanyolországban tehát az idényt megkezdő mezőny állhat rajthoz, a körülmények azonban nemcsak a februárban tapasztaltaktól különböznek majd jócskán, hanem a szokásostól is, hiszen a barcelonai versenyhétvége jó ideje az európai szakasz kezdetét jelentette májusban, most viszont augusztusban tartják, ami új kihívások elé állíthatja a csapatokat.

Az utóbbi versenyeken látott gumigondok után a gárdák így biztosan óvatosabban fognak hozzáállni a vasárnapi taktikához. A Pirelli ugyanis hiába hozta a legkeményebb keverékeket Barcelonába, nem szabad elfelejteni, hogy a Brit GP-n is ezek voltak használatban, s több versenyző is úgy kapott bal első defektet az utolsó körökben, hogy hűvösebb volt az időjárás, mint amit most hétvégére az előrejelzések jósolnak.

Barcelonában végig 30 Celsius-fok körüli hőmérséklet várható, ami rossz hír lehet A 70. Évforduló Nagydíján a mezőny egyik legrosszabb gumikezelését mutató Mercedes számára, míg újabb jó lehetőséget teremthet a Red Bullnak a győzelemre. Ha a „vörös bikáknak" ezúttal is sikerül felülkerekedniük az „ezüstnyilakon", akkor – az egyéni összetettben 30 pontos lemaradással már a második helyen álló – Verstappen könnyen egy futamgyőzelemnyinél kisebb távolságra kerülhet Hamiltonhoz képest.

Ez új fejezetet nyithatna a vb-címért zajló csatában, főleg, ha Belgiumban valóban nem lehet már alkalmazni a Mercedes egyik legnagyobb erősségének számító időmérős módokat…

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik