F1: a héten már büntethetnek a motorok miatt - így állnak

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2014.07.22. 11:56
null
A Renault-motort használók a tűzzel játszanak a Magyar Nagydíj előtt (Fotó: Reuters)
A 2014-es F1-es szezonban még senki sem kapott büntetést amiatt, hogy az idényre kiszabott öt erőforrásnál – illetve annak egyes részeinél – többet használt volna fel, de a Magyar Nagydíjon már lehet, hogy lesznek büntetések, hiszen a Renault által ellátott csapatoknál rezeg a léc.

A 2014-es idényben a versenyzők már nem nyolc, hanem öt hajtóművet használhatnak. Ám az erőforrás az idén nem csupán a hagyományos belső égésű motorból áll, hanem hat részből, amelynek csak az egyik része a robbanómotor.

A másik öt eszköz a turbófeltöltő, a kinetikus energia-visszanyerő (MGU-K, a fékezéskor tárolja el az energiát, és kigyorsításkor visszaadja), a hőenergia-átalakító (MGU-H, a turbó felesleges hőjét alakítja át, és még kigyorsítás előtt újra felpörgeti a turbinát), az energiatároló, illetve a központi vezérlő, a motor agya.

A 29. MAGYAR NAGYDÍJ PROGRAMJA
PÉNTEK
10.00–11.30: 1. szabadedzés
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be.

Az eszközöket külön-külön is ki lehet cserélni, az FIA azt tartja nyilván, hány új alkatrészt kezdett meg egy-egy versenyző. Ha valaki valamelyik „szervből” a hatodikat használja, tíz rajthelyes büntetést kap, minden további hatodik új elem öt-öt rajthelyes visszasorolást jelent. Ugyanez vonatkozik a hetedik, nyolcadik új elemekre is.

S a többi büntetéssel ellentétben a motorok miatt kiszabott büntetések átszállhatnak a következő futamra is. Azaz ha valakit a Magyar Nagydíjon tíz rajthellyel visszasorolnának, de, mondjuk, a kvalifikációt a 16. helyen zárja, és csak hat helyre van a rajtrács végétől, Belgiumban megkapja a további négy rajthelyes büntetést – de ez csakis a következő futamra megy át.

Íme, a Német Nagydíj után ki hány alkatrésszel áll.

Táblázatunkból látható, hogy a Mercedes nemcsak a leggyorsabb, hanem a legmegbízhatóbb motorokat is építette, a német gyártó csapatainak egyelőre nem kell aggódniuk a limit túllépése miatt. A Ferrarinál ősszel lehetnek gondok, míg a Renault-nál van rá esély, hogy már a Magyra Nagydíjon kap valaki tíz rajthelyes büntetést – Pastor Maldonado négy elemből is ötnél tart a Német Nagydíj után.

A fentebb nem taglalt motorszervek rövidítései. ICE: internal combustion engine, azaz hagyományos motor. TC: turbocharger, azaz turbófeltöltő. ES: energy store, azaz energiatároló. CE: control electronics, azaz vezérlő.

Az FIA által csütörtökön kiadott hivatalos lista.

A MAGYAR NAGYDÍJ ELŐTT MEGKEZDETT MOTORSZERVEK PILÓTÁNKÉNT
ICE TC MGU-K MGU-H ES CE
MERCEDES
Rosberg 3 3 3 3 2
3
Hamilton 3 3 3 3 3 3
Bottas 3 3 3 3 2 2
Massa 3 3 3 3 2 3
Button 3 3 3 3 2 2
Magnussen 3 3 3 3 2 2
Hülkenberg 3 3 3 3 2 2
Pérez 3 3 3 3 2 2
RENAULT
Ricciardo 4 3 4 3 2 3
Vettel 4 4 4 4 2 4
Vergne 4 4 5 4 3 3
Kvjat 5 4 5 3 2 2
Grosjean 4 5 4 4 2 3
Maldonado 5 5 5 5 3 3
Ericsson 4 4 3 3 2 3
Kobajasi 3 3 3 3 3 4
FERRARI
Alonso 3 3 3 3 3 4
Räikkönen 3 3 3 4 4 3
Bianchi 4 4 3 4 2 4
Chilton 4 4 4 4 3 4
Sutil 4 4 4 4 4 3
Gutiérrez 3 3 3 3 3 4

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik