Ez van akkor, ha Vettel megszabadul láncaitól

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.06.10. 11:05
null
Sebastian Vettel a végén még egy leggyorsabb kör kísérletével is „viccelődött” (Fotók: Reuters)
A Red Bull-istálló szerint Sebastian Vettel Kanadában megmutatta, milyen az, ha megszabadul a láncaitól, azaz az idei Pirelli-gumik nem fogják vissza a teljesítményét. A montreali pálya és időjárás adottságai miatt a Red Bull és a Mercedes is átlagon felüli teljesítményt nyújtott, ugyanakkor a Lotust megbénult, míg a Ferrari ismét megmutatta, hogy ilyen körülmények között is versenyképes – már csak az időmérőn kellene javítani. Felipe Massa viszont ígéretet kapott: ha úgy folytatja, ahogy Kanadában versenyzett, lesz 2014-es szerződése is.

Kanadában elmaradt az előzetesen várt gumikáosz, sőt, az idén először lehetőségük volt a pilótáknak arra, hogy ne tartalékoljanak, hanem keményen nyomják a gázt a rajttól a célig, a gumik ugyanis a tavaszias időben és az abroncsokra kis terhet rakó aszfaltcsíkon szinte tökéletesen bírták a terhelést. A Red Bull ezt kihasználva megszabadult eddigi korlátaitól, és Sebastian Vettel az élről indulva simán nyert.

„Csodálatos verseny volt Sebastiantól. A verseny elején keményen a falnak koccant az autó jobb hátsó részével, mert annyira hajtotta a kocsit, hogy egy egész boxkiállásnyi előnyt szerezzen. Csodálatosan versenyzett, s bár még egyszer hibázott, az jó kis ébresztő volt, hiszen amikor ennyivel vezet az ember, hajlamos arra, hogy elveszítse a koncentrációját – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – De nagyon jó verseny volt, végre a rajttól a célig padlógázzal mehettünk.”

Kattintson a verseny tudósításához!
Kattintson a verseny tudósításához!

Vettel annyira élvezte, hogy az idén először a versenyen is nyomhatja a gázt, hogy az utolsó körben az első két szektorban lila részidőt autózott, azaz megdöntötte az addigi csúcsokat. A korábbi két incidens miatt izgulni kezdtek a boxban, ezért Horner arra utasította Guillaume Rocquelint, Vettel versenymérnökét, szóljon rá a pilótára.

„Nem lepett meg, amit Seb csinált, elég gyakran próbál leggyorsabb kört futni a hajrában, ezért jobbnak láttam, ha szólok Rockynak, vegye kezelésbe Sebet” – mondta Horner. Rocquelin visszautalt Ayrton Senna 1988-as monacói kiesésére, amikor óriási előnnyel vezetett, de a tengerparton, az alagút előtt a korlátnak ütközött.

„Monaco, nyolcvannyolc, Senna” – mondta Rocquelin a rádión Vettelnek, aki tisztában van a sportág történelmével.

„Csak vicceltem” – jött a válasz Vetteltől, aki nagyon élvezte, hogy nem kell visszafognia magát, de a kényelmes előnye miatt az nem derült ki, mennyi tartalék volt még benne.

SZAVAZÁS

Utol lehet érni Sebastian Vettelt a 2013-as F1-es vb-pontversenyben?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

Mindenesetre beszédes volt Vettel előnye, a Pirelli korábban nem titkolta, hogy a Red Bull teljesítménybeli fölényét a gumikkal lehet korlátozni, és Kanadában, ahol váratlanul jól működtek az abroncsok, s nyújtott kanyarok sem nehezítették az abroncsok kezelését, a világbajnok istálló ki is hozta a versenyből, amit lehetett. A következő versenyen, Silverstone-ban azonban ismét lesznek olyan kanyarok, amelyek kíméletlenek lesznek a gumikkal, és ha június 30-án nyárias idő lesz Angliában, Vettelék megint bajban lehetnek.

A Ferrarinak és a Lotusnak éppen a nyújtott kanyarok hiánya és a szombati hűvös idő kombinációja okozott problémát, a két autón képtelenek voltak megfelelően üzemi hőfokra hevíteni az abroncsokat, és a versenyen ez visszaütött.

„Nem mutathattuk meg, mit tudunk, de a versenyen legalább sikerült a minimálisra csökkenteni a veszteségeinket – mondta Stefano Domenicali, a Ferrari csapatfőnöke. – A Red Bull és a Mercedes előrelépett, ez szemmel látható, ugyanezt a lépést nekünk is meg kell tennünk, főleg az időmérő edzésen.”

Domenicali egy brazil lapnak elmondta, ha Massa úgy versenyez, mint Montrealban tette, 2014-re is szerződést kap a Ferraritól.

Massának új szerződést érhet, ha továbbra is ilyen jól teljesít
Massának új szerződést érhet, ha továbbra is ilyen jól teljesít

A Lotus vezető versenymérnöke, Alan Permane azt mondta, a csapatnak ki kell vizsgálnia, miért volt ennyire gyenge a teljesítménye. Romain Grosjean talán nem jár messze az igazságtól azzal, hogy tíz fok hiányzott a csapat versenyképességéhez.

MARKO: BÜNTETÉST A MERCEDESNEK!

Helmut Marko, a Red Bull-istálló megmondóembere szerint a Mercedest súlyos büntetéssel kell sújtani a barcelonai privát tesztje miatt, különben elszabadul a pokol az F1-ben.

„Megszegték a szabályokat, amit tisztázni kell, majd meg kell büntetni a bűnösöket – mondta Marko az F1 hivatalos oldalának. – A csapatok megegyeztek arról, miképpen lehet tesztelni, és ezt az egyezményt figyelmen kívül hagyták. Ha mindezt megússzák következmények nélkül, miről beszéltünk költségcsökkentés címszóval az elmúlt években? Ha újra kinyitjuk Pandora szelencéjét, sokkal nehezebb lesz visszazárni, hiszen nekünk is lenne mit tesztelnünk néha.”

A Lotus Kanadában visszaesett a Mercedes mögé a konstruktőr-vb-ben, a barcelonai tesztje miatt össztűz alá kerülő német csapat a legutóbbi két versenyen mindkét pilótáját az első ötbe juttatta, és már harmadik az összetettben.

„Aggódtunk a meleg idő miatt, főleg az etapok elején mentünk óvatosan. Lewis nagyon jól versenyzett, csak azért nem tudott jobb helyen végezni, mert a lekörözöttek figyelmen kívül hagyták a kék zászlókat és mert teljesítményben még mindig elmaradunk a Red Bulltól és a Ferraritól” – mondta Ross Brawn csapatfőnök.

A McLaren-istálló számára véget ért a 2010-es idénynyitó Bahreini Nagydíj óta tartó pontszerző sorozat, amely 64 versenyt számlált. Ez kilenccel több a Ferrari 1999 és 2003 között felállított rekordjánál (amelyet a Scuderia Kanadában beállított), és azt még úgy érte el a Scuderia, hogy 1999-től 2002-ig csak az első hat kapott pontot.

„Kicsit csalódottak vagyunk amiatt, hogy véget ért ez a szép sorozat – mondta Martin Whitmarsh csapatfőnök, akinek a csapat eredménytelensége miatt már sokan vizionálják a távozását. – Nehéz délutánunk volt, elszúrtuk, hogy nem a keményebb gumikon rajtoltunk. A szuperlágyakon túl sokáig maradtunk kint, Jensonnak sokkal lassabban kellett mennie, mint amire képes lett volna. Bejöhetett volna a pontszerzők közé, de csúnyán elszámoltuk magunkat.”

A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 201
2. Ferrari 145
3. Mercedes 134
4. Lotus-Renault 114
5. Force India-Mercedes 51
6. McLaren-Mercedes 37
7. Toro Rosso-Ferrari 20
8. Sauber-Ferrari 5

A McLaren tehát ugyanazt a taktikát követte, amit a korábbi versenyeken láthattunk, azaz autóiból korántsem hozta ki a maximumot, pedig az idén először éppen Kanadában lehetett volna ezt megtenni. Persze a wokingiak idei maximuma még mindig messze van az élcsoportétól.

A Williamsé is, Claire Williams megbízott csapatfőnök, Sir Frank Williams lánya elismerte, Valtteri Bottas harmadik rajtkockája után többre számított a csapat.

„Egy pillanatig sem ringattuk magunkat olyan álomba, hogy Valtteri ott ér célba, ahonnan elrajtolt, de a 14. helyezésnél többre számítottunk, azt hittük, elcsíphetjük a nyolcadik vagy a kilencedik helyet. Sajnos a hét verseny utáni nulla pont a valós helyzetünket tükrözi – mondta Claire Williams. – Silverstone így is speciális lesz számunkra, mert bár Németországban indulunk a 600. versenyünkön, ezt az alkalmat már Silverstone-ban megünnepeljük. A pálya azonban nagyon nehéz ott is.”

KANADAI NAGYDÍJ (70 kör, 305.270 km), A VÉGEREDMÉNY
1.
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
1:32:09.143
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 14.408 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 15.942 mp h.
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 25.731 mp h.
5. Nico Rosberg német Mercedes 1:09.725 p h.
6. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
8. Felipe Massa brazil Ferrari 1 kör h.
9. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1 kör h.
10. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1 kör h.
12. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1 kör h.
13. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1 kör h.
14. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1 kör h.
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 2 kör h.
16. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 2 kör h.
17. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 2 kör h.
18. Charles Pic francia Caterham-Renault 3 kör h.
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 3 kör h.
20. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 7 kör h.*
*nem ért célba
FELADTA
MEGTETT KÖRÖK
Nico Hülkenberg
német
Sauber-Ferrari
45
Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 43
Leggyorsabb kör: Webber (69. kör) 1:16.182
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 3 5 7 132
2. Fernando Alonso 2 4 6 96
3. Kimi Räikkönen 1 4 7 88
4. Lewis Hamilton 3 6 77
5. Mark Webber 2 6 69
6. Nico Rosberg 1 1 5 57
7. Felipe Massa 1 5 49
8. Paul di Resta 6 34
9. Romain Grosjean 1 4 26
10. Jenson Button 5 25
11. Adrian Sutil 3 17
12. Jean-Éric Vergne 3 13
13. Sergio Pérez 3 12
14. Daniel Ricciardo 2 7
15. Nico Hülkenberg 2 5
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik