Itt van Amerika
ZSOLDOS BARNA 2020.01.30 08:05 Frissítve: 2020.01.30 08:34

Ecclestone kezébe vette az irányítást, és az F1 elindult a profizmus útján

A sportágat a nyolcvanas években a turbómotorok robbanásszerű fejlődése, az üzleti lehetőségek kiaknázása és az egyre hatékonyabb biztonsági törekvések jellemezték. Magyarország is csatlakozott a Formula–1-hez. A Nemzeti Sport szombati, Hosszabbítás-mellékletében indított sorozatunk 4. része.

A Ford után Honda motorral is tarolt a Williams, 1987-ben Nelson Piquet (6) a harmadik világbajnoki címét nyerte, ezúttal Nigel Mansell (5) előtt (Fotó: Getty Images)

A Ronnie Peterson halálához vezető 1978-as monzai baleset felnyitotta a vb-sorozatot felügyelő FIA irányítóinak szemét, és a korábbi erőtlen intézkedések után az új évtizedben végre valóban a biztonság került a középpontba. E téren azonban nem volt könnyű feladat hatékony lépéseket tenni, mert az úttörő Renault által elsőként sikerre vitt turbómotorok technológiája iszonyatos ütemben fejlődött, és az erőforrások teljesítménye egy idő után már az 1500 lóerőt súrolta.

A vezetőknek most először kellett drasztikus lépéseket tenniük a teljesítményt látványosan javító, kreatív technológiai megoldások ellen, így az évtized elején előbb az őrületes kanyarsebességhez vezető szívóhatású autókat, aztán a bivalyerős turbómotorokat is betiltották. Mindeközben óriási fejlődést jelentett az is, hogy az autók karosszériája alumínium helyett immár a jóval erősebb és kedvezőbb anyagszerkezetű szénszál ötvözetből készült. Ezeken kívül is számos fontos biztonsági intézkedés valósult meg, például a pálya menti orvosi központok telepítése, a mentőhelikopterek folyamatos biztosítása vagy a védőkorlátok és -falak megerősítése. Ennek köszönhetően a halálesetek száma drasztikusan csökkent a előző évtizedekhez képest, és Gilles Villeneuve, valamint Riccardo Paletti 1982-es tragédiáját követően nagydíjhétvégén már egyetlen versenyző sem hunyt el ebben az időszakban.

A javuló biztonsági normák és az erős turbómotorok fejlődése mellett a nyolcvanas évek a Formula–1 üzleti fellendülése szempontjából is meghatározó időszak, hiszen Bernie Ecclestone szívós munkájának következtében a kategória csupán ekkor kezdett professzionális keretek között működni. A brit üzletember még az előző évtized elején vásárolta meg a Brabham-istállót, és rögtön szemet szúrt neki, hogy a financiális kérdésekben a csapatok érdekeit mennyire figyelmen kívül hagyják, miközben mégiscsak ők a sportág főszereplői. Ezért megalapította az F1-es konstruktőrök szövetségét (FOCA), és kiharcolta, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben az ő szervezete tárgyalhasson a televíziós közvetítési jogok értékesítéséről. Hosszú megbeszélések után aztán 1981-ben sikerült olyan keretszerződést (Concorde-egyezmény) is megalkotni, amely tisztázta a csapatok, az FIA, valamint a versenyrendező helyszínek jogait és kötelezettségeit – a kategória is csupán ekkor vette fel hivatalosan a Formula–1-es világbajnokság nevet. A kereskedelmi szempontból addig szervezetlenül döcögő sorozat végre professzionális üzleti vállalkozásként működött tovább, amely onnantól saját feltételeit diktálta a versenyszervezőknek, nem pedig fordítva.

A kormányrúdhoz kerülve Bernie Ecclestone hamar globális üzletté akarta tenni a sportágat, ennek első lépése pedig az volt, hogy betört a vasfüggöny mögé. Bár először a Szovjetuniót szemelte ki, a tárgyalások megrekedtek a felek között, és ekkor a Brazil Nagydíj promótere, Rohonyi Tamás felhívta a figyelmét Magyarországra. A brit üzletember első látogatásakor azonnal beleszeretett hazánkba, és miután kiderült, hogy a kézenfekvő budapesti helyszíneken különböző okok miatt nem lehet városi futamot rendezni, Mogyoródon rekordidő alatt megépült a Hungaroring, amelyen 1986-ban meg is tartották az első Magyar Nagydíjat.

A Formula–1 negyedik évtizede tehát biztonság, technológia és üzlet szempontjából óriási fejlődést hozott, és mivel mindeközben a pályán is korszakos zsenik csatáztak egymással, sokan ezt az időszakot tartják a sportág aranykorának.

AZ ÉVTIZED SZTÁRJAI

A nyolcvanas években az F1-történelem meghatározó alakjainak lélegzetelállító harcát figyelhették nagy élvezettel a rajongók. Ebben az évtizedben bontakoztak ki olyan zseniális tehetségek, mint Alain Prost, Ayrton Senna, Nelson Piquet és Nigel Mansell, miközben Niki Lauda is visszatért néhány évre.

Ayrton Senna a meseszép Lotus-Renault kormánya mögött (1986) (Fotó: AFP)

Bár a futamokat többnyire a két brit gigász, a McLaren és a Williams uralta, a pilóták közötti versengés így is szinte végig izgalmasan alakult. Az F1-ben ritkaságnak számít, amikor ilyen sok kiemelkedő klasszis vív egy időben a diadalokért, ráadásul olykor csapaton belül, mint a McLarennél Prost és Senna, a Williamsnél pedig Piquet és Mansell. Valószínűleg az évtized egyik meghatározó klasszisává nőtte volna ki magát Gilles Villeneuve is, ő azonban az 1982-es Belga Nagydíj időmérőjén halálos balesetet szenvedett. 

 AZ EGYÉNI BAJNOKSÁG ELSŐ HÁROM HELYEZETTJE
1980: 1. Alan Jones (ausztrál, Williams-Ford) 67 pont, 2. Nelson Piquet (brazil, Brabham-Ford) 54, 3. Carlos Reutemann (argentin, Williams-Ford) 42
1981: 1. Nelson Piquet (brazil, Brabham-Ford) 61 pont, 2. Carlos Reutemann (argentin, Williams-Ford) 49, 3. Alan Jones (ausztrál, Williams-Ford) 46
1982: 1. Keke Rosberg (finn, Williams-Ford) 44 pont, 2. Didier Pironi (francia, Ferrari) 39, 3. John Watson (brit, McLaren-Ford) 39
1983: 1. Nelson Piquet (brazil, Brabham-BMW) 59 pont, 2. Alain Prost (francia, Renault) 57, 3. René Arnoux (francia, Ferrari) 49
1984: 1. Niki Lauda (osztrák, McLaren-TAG) 72 pont, 2. Alain Prost (francia, McLaren-TAG) 71.5, 3. Elio De Angelis (olasz, Lotus-Renault) 34
1985: 1. Alain Prost (francia, McLaren-TAG) 73 pont, 2. Michele Alboreto (olasz, Ferrari) 53, 3. Keke Rosberg (finn, Williams-Honda) 40
1986: 1. Alain Prost (francia, McLaren-TAG) 72 pont, 2. Nigel Mansell (brit, Williams-Honda) 70, 3. Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 69
1987: 1. Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda) 73 pont, 2. Nigel Mansell (brit, Williams-Honda) 61, 3. Ayrton Senna (brazil, Lotus-Honda) 64
1988: 1. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 90 pont, 2. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 87, 3. Gerhard Berger (osztrák, Ferrari) 41
1989: 1. Alain Prost (francia, McLaren-Honda) 76 pont, 2. Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 60, 3. Riccardo Patrese (olasz, Williams-Renault) 40
 A KONSTRUKTŐRI BAJNOKSÁG ELSŐ HÁROM HELYEZETTJE
Alain Prost az első vb-címe felé száguld 1985-ben a McLaren-TAG Porschéval Dél-Afrikában (Fotó: AFP)
1980: 1. Williams-Ford (brit) 120 pont, 2. Ligier-Ford (francia) 66, 3. Brabham-Ford (brit) 55
1981: 1. Williams-Ford (brit) 95 pont, 2. Brabham-Ford (brit) 61, 3. Renault (francia) 54
1982: 1. Ferrari (olasz) 74 pont, 2. McLaren-Ford (brit) 69, 3. Renault (francia) 62
1983: 1. Ferrari (olasz) 89 pont, 2. Renault (francia) 79, 3. Brabham-BMW (brit) 72
1984: 1. McLaren-TAG (brit) 143.5 pont, 2. Ferrari (olasz) 57.5, 3. Lotus-Renault (brit) 47
1985: 1. McLaren-TAG (brit) 90 pont, 2. Ferrari (olasz) 82, 3. Williams-Honda (brit) 71
1986: 1. Williams-Honda (brit) 141 pont, 2. McLaren-TAG (brit) 86, 3. Lotus-Renault (brit) 58
1987: 1. Williams-Honda (brit) 137 pont, 2. McLaren-TAG (brit) 76, 3. Lotus-Honda (brit) 64
1988: 1. McLaren-Honda (brit) 199 pont, 2. Ferrari (olasz) 65, 3. Benetton-Ford (brit) 39
1989: 1. McLaren-Honda (brit) 141 pont, 2. Williams-Renault (brit) 77, 3. Ferrari (olasz) 59
Ron Dennis és John Barnard (jobbra) új érát nyitott a McLarennél, Alain Prost aratta le a babérokat (Fotó: AFP)
Alain Prost 1985-ben a Brands Hatch-i Európai Nagydíj után ünnepelte meg a vb-címet (Fotó: AFP)

(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Hosszabbítás 2020. január 25-i lapszámában jelent meg.)

2020.07.05 14:28:34

F1 H. Á., H. L.

Hamilton az időbüntetése után a negyedik helyre esett vissza az összesen kilenc kiesést hozó futamon.

2020.07.04 13:30:26

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

Hihetetlen körrel szárnyalta túl Hamiltont a finn • A Ferrari leszerepelt Spielbergben.

2020.07.04 10:16:53

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

A Ferrarinál még Verstappen és Pérez is gyorsabb volt • Megtörtént a hétvége első nagy balesete.

2020.07.03 14:06:54

F1 H. L.

A címvédőnél ezúttal sem volt gyorsabb • A Ferrari előrébb, a Red Bull hátrébb lépett.