ZSOLDOS BARNA 2019.09.08 00:29

Biztonság vagy izgalom? – Zsoldos Barna jegyzete

 

„Ha azt akarják, hogy ne hagyjuk el a pályát, rakjanak mellé fizikai akadályokat!”

Hányszor, de hányszor hallhattuk az elmúlt néhány évben így dühöngeni a pályaelhagyásért büntetett autóversenyzőket, hogy aztán kívánságuk teljesítése Monzában kis híján tragédiába torkolljon... A szombati Formula–3-as versenyen Alex Peroni autóját épp egy ilyen fizikai akadály, egy „betonhurka” dobta meg, aztán a kocsi a levegőben többször megfordulva a feje tetején landolt. Csakis a csodának köszönhető, hogy Anthoine Hubert egy héttel ezelőtti Formula–2-es tragédiája után nem történt újabb halálos baleset, de ez is csupán azt mutatja: a biztonság és az izgalmas versenyzés közti tökéletes egyensúlyt sosem lehet eltalálni, mert az egyik mindenképp a másik rovására megy. A Formula–1-ben is folyamatos a verbális adok-kapok: ha a versenyzők büntetlenül visszatérnek az aszfaltozott bukótérről, mindenki a „régi szép időket” sírja vissza a pályához közeli betonfalakkal, viszont amikor súlyos baleset történik, mindenki újabb biztonsági intézkedéseket sürget...

 
Óriási baleset a monzai F3-as versenyen – videó

Pedig arra figyelmeztet Peroni és Hubert bukása is, hogy az izgalmak és a pilóták hatékonyabb büntetésének oltárán valószínűleg nem lenne szabad feláldozni a biztonságot. A Nemzetközi Automobil-szövetségnél tényleg nem csupán a levegőbe beszélnek, amikor azt mondják, folyamatosan és fáradhatatlanul kutatják minden téren a megoldást, miként lehetne a lehető legkisebbre csökkenteni a veszély kockázatát, ezt a folyamatot azonban nagyban lassítják a kompromisszumos megoldások. Abban természetesen Max Verstappennek is igaza van, hogy sok szempontból nehéz követni a biztonsági törekvések logikáját, mert ha az illetékesek valóban a maximális hatékonyságot tartanák szem előtt, máris kitennék a versenynaptárból a monacói és az azeri utcai futamot, aztán addig lehetne szépen tovább sterilizálni a sportágat, amíg mindenki elfordul tőle...

Tökéletes megoldás tehát nem létezik, ezért inkább bele kell törődni, hogy a súlyos balesetek mindig is az autósport velejárói lesznek – Fortuna pedig valakinek megfogja, valakinek pedig elengedi a kezét.  

2019.09.13 21:36:18

F1 ZSOLDOS BARNA

Exkluzív monzai interjú a Formula–1 1979-es világbajnokával, Jody Scheckterrel.

2019.09.08 13:23:43

F1 BÖRZÖLI BERNADETT

Vettel a futam elején majdnem hatalmas balesetet okozott, és nem szerzett pontot.

2019.09.07 21:18:19

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Tökéletes megoldás tehát nem létezik.

2019.09.07 13:31:49

F1 H. L.

Az utolsó gyors körre csak a monacói és Sainz ért fel • Hamilton a 2., mögötte Bottas és Vettel zárt.

2019.09.07 09:03:56

F1 H. L.

A német 32 ezreddel végzett a második Verstappen előtt, míg a hatodik Hamilton hátránya 3 tized.